Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Gister was ik dus bij Walter voor de Audio Research buizen voorversterker op te pikken,
had ie z'n wedstrijdspeakers uit 2014 nog staan, of ik er iets mee kon...
Nou m'n vriend Edwin was mee en die denkt dacht nog dat z'n soundbar leuk klinkt klonk.
Dus daar kunnen we wel wat mee om die aan de goeie speakers te krijgen :lol:
20220924_153106.jpg
De aanwinst van gister :sure:
20220925_104928.jpg
Nu zijn er tijdens de bouwwedstrijd beschuldigingen gemaakt aan het adres van Walter, hij zou de Scamo 15 nabouwen met een goedkopere tweeter. Ik wil dat bij deze even ontzenuwen, zowel de kast, het filter, de reflexbuis, het is allemaal anders [-X
Wat niet wil zeggen beter trouwens, ik heb daarom de zaag maar eens aangeslingerd:
20220925_105618.jpg
Baffles losgezaagd
20220925_142650.jpg
Alles ff afsteken
20220925_143331.jpg
Zo moet het worden
20220925_151226.jpg
Filters lossteken
20220925_151232.jpg
Dit zijn Scamo 15 baffles!
scan-speak-discovery-r2604-832000-1-ring-radiator.jpg
Die zijn onderweg :rock:

originele artikel;
Scamo-15.pdf
(5.06 MiB) 229 keer gedownload
tekening;
Scamo 15 bouwtekening.JPG
Laatst gewijzigd door Shadow op vr 21 okt 2022, 13:26, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker

Bericht door Walt »

2014 alweer, wat gaat het hard. Aardig verbouwingsprojectje zo! Is er nog iets uit de filters herbruikbaar voor de Scamo opzet?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker

Bericht door Shadow »

Geen idee, ik denk ook niet dat er veel hetzelfde was in de Scamo 15....
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker

Bericht door Walt »

Ik zie een nette 10uF, en fraaie 4,7 en 2.2uF die komen vast wel weer eens van pas.

Die spoelen komen nog uit die starterset die Roland van Caps and Coils toen had samengesteld.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker

Bericht door Shadow »

Walt schreef: zo 25 sep 2022, 18:15
Ik zie een nette 10uF, en fraaie 4,7 en 2.2uF die komen vast wel weer eens van pas.

Die spoelen komen nog uit die starterset die Roland van Caps and Coils toen had samengesteld.
Maar er zit 1,8mH in en die hoort niet in de Scamo :lol:
De 10uF zal de enige zijn die herbruikbaar is, maar da's geen dure jongen...
Tweeter vraagt 5,6uF en dan Audyn of beter...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker

Bericht door ray5150 »

Maar dit gaat dus een soundbar worden, begrijp ik ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker

Bericht door pappaleo »

Het ziet er nu meer uit als een ob'tje
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef: ma 26 sep 2022, 23:12
Maar dit gaat dus een soundbar worden, begrijp ik ?
Pardon? de Scamo 15 is toch gewoon een monitor speaker?
Scamo 15 foto 1.jpg
pappaleo schreef: ma 26 sep 2022, 23:24
Het ziet er nu meer uit als een ob'tje
Ja, kastje te groot, baffle 2cm te breed en te hoog, dat heb ik er al afgezaagd...nu een nieuw kastje bouwen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker

Bericht door Shadow »

filter Scamo 15.JPG
filter Scamo 15.JPG (13.61 KiB) 745 keer bekeken
Volgens de opgave zijn het;
L1; 2,2mH luchtspoel 1,4mm
L2; 0,47mH luchtspoel 0,7mm
L3; 0,68mH luchtspoel 0,7mm (optie)
C1; 10uF MKP
C2; 5,6uF
C3; 0,68uF
C4; 22uF MKP (optie)
R1; 4,7 Ohm 5W MOX*
R2; 8,2 Ohm 20W (optie)

*Tweeter level aanpasbaar +2 / +1 / 0 / -1 / -2 dB met 3,3 / 3,9 / 4,7 / 5,6 / 6,8 Ohm
Waar optie bij staat is voor een impedantie correctie tbv buizenversterkers.
Er is nog een optionele kring om het mid-laag wat te temmen tussen 100 en 500Hz, maar je houd geen ruimte over met zo'n ijzerwinkel aan filteronderdelen :shock:
filter Scamo 15-2.JPG
filter Scamo 15-2.JPG (19.68 KiB) 745 keer bekeken
Dan komt er nog bij;
L4; 15mH luchtspoel 0,7mm
C5; 150uF elko ruw
R3; 4,7 Ohm 10W MOX

Misschien schakelbaar maken voor het gemak om aan te kunnen passen aan de ruimte :-k
Eens kijken wat er allemaal op voorraad is bij Rudy :relax:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Walt »

Nu weet ik het weer, ik heb toen zitten testen met 2.2mH en 1,8mH, vond het met de 1,8mH toch een meer open geluid.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Da's lastig vergelijken met een grotere kast, grotere poort en een ander filter [-(
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Walt »

Denk dat die 2cm verschil in breedte van de baffle niet zoveel verschil maakt, maar zelfs met die 1.8mH vond ik het nog wat donker.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Walt schreef: di 11 okt 2022, 18:56
Denk dat die 2cm verschil in breedte van de baffle niet zoveel verschil maakt, maar zelfs met die 1.8mH vond ik het nog wat donker.
Niet die 2cm breedte, vooral in de hoogte was ie groter en de poort was te groot en te kort...plus om binnen het budget te blijven had je de tweeter en het filter versimpeld. Niks mis mee voor de wedstrijd, maar nu wordt het een echte Scamo 15...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Naar goed voorbeeld de boel eens in excel gezet;
Filter Scamo 15 budget.JPG
Normaal
Filter Scamo 15 budget met opties.JPG
Normaal met opties
Filter Scamo 15 luxe.JPG
Luxe met Alumen Z-cap en Silver Z-cap
Filter Scamo 15 luxe met opties.JPG
Luxe met opties

De tweeter cap is voor mij dan een keuze, Audyn Plus zit in mijn huidige speakers ook, maar de Alumen Z-cap wil ik ook wel eens proberen, de variant met opties is dan inclusief impedantie correctie en de kring om 100-500Hz af te vlakken.
Prijzen zijn van 11-10-2022 Rumoh's website.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Hans Nootdorp »

Tja, het type condensator bepaalt wel erg de prijs, he.
Ik heb voor mijzelf afgelopen week een vergelijking gemaakt met prijs en "oordeelcijfer" van Tony Gee / HumbleHomemadeHifi.
Die ken je vast wel: https://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Als je wilt kan ik mijn overzichtje wel delen...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Hans Nootdorp schreef: wo 12 okt 2022, 12:05
Tja, het type condensator bepaalt wel erg de prijs, he.
Ik heb voor mijzelf afgelopen week een vergelijking gemaakt met prijs en "oordeelcijfer" van Tony Gee / HumbleHomemadeHifi.
Die ken je vast wel: https://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Als je wilt kan ik mijn overzichtje wel delen...
Nee dank je, ik hecht aan mijn eigen oordeel.
De spoelen kunnen eventueel nog als litze of foliespoel uitgevoerd worden, maar dat staat niet in verhouding tot de drivers vind ik.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Leeuwarden »

Hans Nootdorp schreef: wo 12 okt 2022, 12:05
Tja, het type condensator bepaalt wel erg de prijs, he.
Ik heb voor mijzelf afgelopen week een vergelijking gemaakt met prijs en "oordeelcijfer" van Tony Gee / HumbleHomemadeHifi.
Die ken je vast wel: https://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Als je wilt kan ik mijn overzichtje wel delen...
Dit is Tony zijn ervaring die ikzelf als handige leidraad gebruik indien nodig. Je hebt echter wel een uitgangspunt nodig om voor jezelf een keuze te maken. Zo heb ik in het verleden een een C voor de tweeter vervangen die bij Tony een 6+ kreeg, vervangen door een die een 8 kreeg. Prijsverschil was niet dramatisch maar de stap in weergave een bijzonder fijne stap. En dan nog, gebruik van een betere C in een filter ten opzichte van eentje met een lager cijfer wil nog steeds niet zeggen dat je hele grote stappen maakt. Kan, maar hoeft niet…
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Mijn standaard - voor zover ik daarvan wil spreken - is de Audyn Cap plus, voor tweeters en serie C's bij mids de basis.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik zal toch mijn lijstje delen. Baat het niet dan schaadt het niet.
De prijzen zijn actueel van Rumoh.
caps prijs+waardering TonyGee tbv ZBAforum 12102022.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

De Clarity Cap SA / ESA komt er ook goed uit zie ik :yeah:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door wouter »

Lieve help, hoe kun je nu prijs kwaliteit een cijfer geven zonder de piramide van de laatste stap geeft de kleinste verbetering in verhouding tot de kosten?

2x zo goed mag dan wellicht 10x zo duur zijn... dit lijstje is wat dat betreft gewoon een verzonnen manier waarbij je altijd bij duurder lager uitkomt. Gewoon bepalen welk cijfer je zou willen behalen, bijv een 9. En dan kun je zien welke onderdelen/merken/types rond de 9 scoren.

10-30% in een high end waarde en de resterende capaciteit betrekkelijk eenvoudig zit hier nog niet eens bij.

De lijst van Tony is vrij helder, de vertaalslag die ik hier zie lijkt me weinig zinvol. Wellicht om onderling te vergelijken, maar dan nog ?!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Walt »

5.6uF is ook net zo’n waarde die zelden gebruikt wordt, dus weinig kans op tweedehands aanschaf.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Walt »

In mijn filter zat al 4.7uF audyn plus, je kan ook 1.0uF parallel zetten, 5.7uF valt wel binnen de tolerantie.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Hans Nootdorp »

wouter schreef: wo 12 okt 2022, 18:03
...... Gewoon bepalen welk cijfer je zou willen behalen, bijv een 9. En dan kun je zien welke onderdelen/merken/types rond de 9 scoren.....
Wouter, zo gebruik ik dit overzichtje zelf ook.
Die verhouding kwaliteit/prijs is misschien niet zo zinvol... Maar het scheidt wel de bokken van de schapen (in een bepaalde range).
Maar het lijstje geeft toch een aardig inzicht, vind ik.
En voor andere waardes zullen de verhoudingen wel zo'n beetje gelijk zijn.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door wouter »

Eens hoor, zo gebruik ik die lijst ook. Maar prijs/kwaliteit laat zich niet in een getal uitdrukken op deze manier.
Zo ikeerder de prijs x 1,5 doen bij een verhoging van 0,5 punt.

Bijvoorbeeld:
cijfer 8,0 kost ca 7,50 (in een bepaalde, vergelijkbare waarde)
cijfer 8,5 kost ca 11,25
cijfer 9,0 kost ca 16,90
cijfer 9,5 kost ca 25,30
cijfer 10 kost ca 38
10,5 --> 57
11 --> 85
11,5 --> 128
12 --> 192

Als je hiervan dan een grafiekje maakt, zie je wel welke wanneer er bovenuit springen. Het liefst wil je dat het cijfer hoger is terwijl je op de lijn blijft of wanneer je op de het juiste cijfer zit, de prijs eronder zit (linker deel onder de schuin oplopende grafiek dus).

Heel leuk, maar niet perse nodig. Sorry voor de topic vervuiling ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”