Impedantiecorrectie

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Artheo
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 12:56

Impedantiecorrectie

Bericht door Artheo »

Hallo allemaal, mijn naam is Theo en ben 63 jaar en bouw al 40 jaar met enige regelmaat luidsprekers.

Heb voor een vriend een paar luidsprekers gemaakt die je als kit onder de naam Amiga kunt kopen.
Ik heb een speciaal model kast gemaakt met precies hetzelfde volume als de kit heeft, het resultaat was uitstekend toen ik er mijn transistorversterker op aan sloot. Mijn vriend echter heeft een buizenversterker(prima Luna 400i)en daarop klinken ze absoluut niet mooi.

Nou zag ik bij toeval dat de duitse zelfbouwshop Strassacker bij hun kits een filteraanpassing(impedantiecorrectie) aanbieden voor het geval dat je een buizenversterker hebt.
Elektronica is niet mijn sterkst kant vandaar dat ik wil vragen of iemand van jullie weet hoe ik het filter van de Amigas kan aanpassen.
Bij voorbaat dank voor jullie eventuele reactie.
Theo.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Impedantiecorrectie

Bericht door OWC »

Hallo Theo, welkom hier.

Het filter valt aan te passen, maar dan moeten er wel (impedantie) metingen van zijn of voor gemaakt worden.
Vervolgens kan dan middels software een impedantiecorrectie gemaakt en berekend worden.

Klinkt de speaker over het hele spectrum slecht, of enkel bv het laag?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Impedantiecorrectie

Bericht door John P »

Is het deze kit?
Zo ja, dan is er een grafiek bekend.
amiga spl-imp.PNG
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Impedantiecorrectie

Bericht door OWC »

John P schreef: wo 07 sep 2022, 14:24
Is het deze kit?
Zo ja, dan is er een grafiek bekend.
amiga spl-imp.PNG
Zelfs met impedantiecorrectie is het heet moeilijk om die grafiek mooi recht te krijgen.
Boven de 2kHz is de impedantie bijna 2 keer zo laag.

edit: zie bijlage aan de hand van de meting van het plaatje hierboven.
Aangenomen dat het een correcte meting is.
Eigenlijk missen we de fase informatie ook nog
Bijlagen
Amiga_imp_corr.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Impedantiecorrectie

Bericht door Henkjan »

wat achtergrond:
viewtopic.php?t=23652
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Impedantiecorrectie

Bericht door SARK »

@Artheo
Kun je het huidige filter hier posten? Het is vast wel zichtbaar op een van de websites maar ik zit op dit moment op mijn telefoon te pielen en kan bijvoorbeeld niets vinden op de Strassacker-site. Een link zou het meedenken een stuk makkelijker maken.
Heeft dit ontwerp overigens ooit in de Klang&Ton of de HobbyHiFi gestaan?
Artheo
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 12:56

Re: Impedantiecorrectie

Bericht door Artheo »

Dank voor jullie reacties, het is inderdaad de kit die John aangeeft. Die is te koop bij Soundimport, Strassacker had ik alleen even genoemd omdat zij bij hun kits standaard een impedantiecorrectie aanbieden. Hier de link naar de site van de ontwerper https://sites.google.com/site/undefinit ... kers/amiga
Daar staan het filterontwerp en twee grafiekjes op.
Artheo
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 12:56

Re: Impedantiecorrectie

Bericht door Artheo »

Oja, het is vooral het laag wat slecht klinkt, en over het geheel lijkt het alsof er een deken over de boxen hangt.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Impedantiecorrectie

Bericht door SARK »

@Theo ... als Strassacker al een kitje heeft dan zijn er waarschijnlijk veel meer mensen die behoefte hebben aan een impedantiecorrectie, heb je de bedenker al een berichtje gestuurd? Zonde om het will opnieuw uit te vinden en ik denk niet dat zoiets in een keer goed uit een online calculator the komt rollen.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Impedantiecorrectie

Bericht door Chocomel »

De bas kan je goed krijgen door ook de piek op 60 Hz weg te nemen met nog een RCL-netwerkje. De deken krijg je pas weg als je de impedantie over het gehele bereik mee omlaag trekt tot de laagste waarde.

Quick 'n dirty met de ingebakken optimizer van VituixCAD. De impedantie wordt wel vrij laag met 6 ohm, dus de buizenversterker moet daar geschikt voor zijn. De serieweerstand van de spoelen mag best hoog zijn, je mag de weerstand van de weerstanden verkleinen om te compenseren. Het wordt geen goedkoop correctienetwerk zo.
Drie correctienetwerken.png
Bijlagen
SPL-80dB.frd
(44 Bytes) 44 keer gedownload
Amiga-IMP.zma
(13.78 KiB) 25 keer gedownload
Amiga-SPL.frd
(14.14 KiB) 31 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Chocomel op do 08 sep 2022, 17:18, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Impedantiecorrectie

Bericht door Henkjan »

probeer eerst alleen de impedantiepiek bij de x-over frequentie te corrigeren, en beoordeel dan pas de rest
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Impedantiecorrectie

Bericht door OWC »

Henkjan schreef: do 08 sep 2022, 16:30
probeer eerst alleen de impedantiepiek bij de x-over frequentie te corrigeren, en beoordeel dan pas de rest
Zie mijn post eerder?
Chocomel schreef: do 08 sep 2022, 16:24
De bas kan je goed krijgen door ook de piek op 60 Hz weg te nemen met nog een RCL-netwerkje. De deken krijg je pas weg als je de impedantie over het gehele bereik mee omlaag trekt tot de laagste waarde.

Quick 'n dirty met de ingebakken optimizer van VituixCAD. De impedantie wordt wel vrij laag met 6 ohm, dus de buizenversterker moet daar geschikt voor zijn. De serieweerstand van de spoelen mag best hoog zijn, je mag de weerstand van de weerstanden verkleinen om te compenseren. Het wordt geen goedkoop correctienetwerk zo.
Drie correctienetwerken.png
Op die manier stook je echt gigantisch veel vermogen van de versterker weg en heb je bovendien ook behoorlijk grote passieve componenten nodig (vooral de weerstanden) om dat allemaal op te vangen. Je kunt dit ook zien in VituixCAD trouwens bij "View"->"Power Dissipation"
Als vuistregel worden de resonanties van het systeem zelf (tuning, kast plus woofer) niet gecorrigeerd om die reden.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”