Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

je weet zeker dat er goed contact is tussen koelblok en chip?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Dat is duidelijk niet in orde. Vrijwel zeker dat de thermische beveiliging aanslaat. En zit er daar voldoende koelpasta tussen? Dat zie ik op de foto's niet terug.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Op de foto op de vorige pagina is niet goed te zien of het een siliconen of mica isolatieplaatje is.
Bij de eerste hoeft er geen koelpasta tussen, bij de tweede wel.
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Mauwie »

Henkjan schreef: do 18 aug 2022, 12:41
je weet zeker dat er goed contact is tussen koelblok en chip?
Het koelblok wordt wel warm, volgens mij maakt hij dus wel contact met de chip. Ik heb er wel een stukje grijze "mat" tussen gedaan die ik erbij heb gekregen.
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Mauwie »

ray5150 schreef: do 18 aug 2022, 17:01
Op de foto op de vorige pagina is niet goed te zien of het een siliconen of mica isolatieplaatje is.
Bij de eerste hoeft er geen koelpasta tussen, bij de tweede wel.
Dit is het matje wat ik er tussen heb gedaan. Ik heb er geen koelpasta tussen gedaan. Het matje is niet rekbaar. Ik weet niet of het siliconen of mica is.
Bijlagen
16609187837282276233108550412617.jpg
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Mauwie »

Ik zal koelpasta toevoegen en kijken of het werkt. Bedankt voor jullie snelle feedback.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Dat het koelblok warm wordt zegt niets over hoe wam de chip wordt. Daar doet dat matje in mee en daar zit best veel kwaliteitsverschil in. Je moet iig de schroeven goed aandraaien zodat dat matje ook goed contact maakt. Test dat eerst eens. Wat pasta extra er tussen moet dan niet nodig zijn maar het kan geen kwaad.
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Mauwie »

De bevestiging van de koelrib aan de print heb ik met boutjes gedaan en verder verstevigd met lijm. Had dit anders gemoeten of gekund?
Bijlagen
IMG_20220819_163840.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Dat maakt niet zoveel uit. Behalve dat je het nu weer los moet halen. Maar op zich moet zoals je het nu hebt en de boutjes zijn goed aangedraaid, goed gaan met de koeling. Dan lijkt mij iets anders aan de hand wat de chip heet stookt. Meet de voedingsstroom eens op van zowel Vb+ als VB-.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Mauwie schreef: vr 19 aug 2022, 16:21
ray5150 schreef: do 18 aug 2022, 17:01
Op de foto op de vorige pagina is niet goed te zien of het een siliconen of mica isolatieplaatje is.
Bij de eerste hoeft er geen koelpasta tussen, bij de tweede wel.
Dit is het matje wat ik er tussen heb gedaan. Ik heb er geen koelpasta tussen gedaan. Het matje is niet rekbaar. Ik weet niet of het siliconen of mica is.
Dit is een siliconen matje. mica is namelijk niet flexibel en doet "krak" als je het probeert te buigen als op de foto.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Mauwie schreef: vr 19 aug 2022, 16:41
verder verstevigd met lijm. Had dit anders gemoeten of gekund?
Mja, het zal wel blijven zitten, echt ideaal is het niet.
Normaliter word hiervoor een paar stukjes aluminium hoekprofiel voor op maat gemaakt.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Mauwie schreef: vr 19 aug 2022, 16:24
Ik zal koelpasta toevoegen en kijken of het werkt. Bedankt voor jullie snelle feedback.
Er moet geen koelpasta tussen, het is een stukje keratherm.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door pvanlingen »

Ga eens langs bij iemand die een oscilloscope bezit.
Laatst gewijzigd door pvanlingen op vr 21 okt 2022, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Kan i.d.d. geen kwaad. Sowieso even de ruststroom van V+ en V- checken. Op zich mag het niet meer dan lauwwarm worden.
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Mauwie »

Het heeft even geduurd maar het setje is klaar. De storing in de versterker was de aarde die niet goed gesoldeerd was.
De speakers zijn gebouwd naar ontwerp van Paul Carmody, genaamd Overnight Sensation.
Ik ben blij met het resultaat.
Bijlagen
Versterker en speakers.jpg
Overnight Sensation.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Fijn dat het probleempje nu opgelost is. :goedzo:

Mooie luidspreker kastjes ook zo. moet een hoop werk zijn geweest om dat uit te zagen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Barry2001 »

Mooi setje geworden zo! Misschien een keer op een luisterdag laten horen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Dat is mooi geworden! =D>
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Mauwie »

ray5150 schreef: vr 21 okt 2022, 9:04
Fijn dat het probleempje nu opgelost is. :goedzo:

Mooie luidspreker kastjes ook zo. moet een hoop werk zijn geweest om dat uit te zagen.
Bedankt, het was geen uitzagen gelukkig. Op het werk hebben wij een CNC frees staan.
Bijlagen
IMG20220617104229.jpg
IMG20220621175138.jpg
IMG20220626201629.jpg
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Mauwie »

Barry2001 schreef: vr 21 okt 2022, 9:22
Mooi setje geworden zo! Misschien een keer op een luisterdag laten horen?
Ik was van plan om in Beesterzwaag langs te komen maar ik was verhinderd. Ik hou de site in de gaten voor een volgende luisterdag :)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Setje ziet er goed uit. Mooi dat het probleem met de versterker is opgelost, veel luister plezier.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Barry2001 »

Mauwie schreef: vr 21 okt 2022, 11:22
Barry2001 schreef: vr 21 okt 2022, 9:22
Mooi setje geworden zo! Misschien een keer op een luisterdag laten horen?
Ik was van plan om in Beesterzwaag langs te komen maar ik was verhinderd. Ik hou de site in de gaten voor een volgende luisterdag :)
Zou leuk zijn =D> Een klega heeft ook de Overnight Sensations gebouwd, echt een prima prijs / kwaliteit verhouding. Hij heeft ze niet in laagjes opgebouwd zoals jij, maar in plankjes. Ontwerp wordt zowiezo veel gebouwd, goed teken :D
Plaats reactie