DIY Nautilus

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: DIY Nautilus

Bericht door satefan »

HeartAudio schreef: do 04 aug 2022, 13:02
satefan schreef: do 04 aug 2022, 12:57
Dit project lijkt me zeer geschikt (op zijn minst leuk!) om het laag actief aan te sturen.

Ik gebruik ook een klein kastvolume (11 liter met 2 x 6.5" woofers) en door toepassing van de LT speelt het laag echt prachtig. Je past de Q van het systeem aan naar wens in het LT filter. Door de 2e orde afval van het gesloten systeem krijg je een prachtige diepe bas die mooi rustig 'afrolt'.
Hoi Satefan,

Mijn speaker is eigenlijk 2x te klein voor de driver. Heb jij ook zo'n verschil?

Op dit moment heb ik toch actief laag (en hoog)? Met MiniDSP doe ik de crossover en EQ en heb aparte versterkers.
Ik heb de gegevens even niet bij de hand, zal het even checken. Maar ik ben er vrij zeker van. Ik gebruik 2 Purifi 6.5" drivers in een 11 liter kast. Deze geeft (zo uit het hoofd) een resonantie frequentie van 75hz en een Q van 0.7

Ja met de MiniDSP heb je uiteraard actieve filters (sorry - even gemist). Wellicht weet je dit al, maar de filter-coefficienten voor het LT filter zijn alleen te generen met het filter-spreadsheet dat MiniDSP beschikbaar stelt. Dit gaat niet in de MiniDSP userinterface.

Lijkt me zeker de moeite waard om te proberen met zulke prachtige speakers!

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY Nautilus

Bericht door Pjotr »

Dus hup Satefan, met de Flex even langs bij HeartAudio :D Ik neig er ook wel naar dat hij beter kan investeren daarin, dan in andere drivers. Die er nu in zitten zijn gewoon top. Meer vermogen heb je alleen nodig als je ook het bas bereik naar onder uit wilt breiden. Maar dan nog heb je meer headroom nodig dan vermogen. Je zit dan in het resonantiegebied waar de impedantie hoog is. Wil je echt gaan boosten dan ligt de limiet bij hooguit 9dB wat ongeveer een extra half octaaf naar beneden is. Wil je alleen de Q veranderen dan heb je niet meer vermogen nodig.
HeartAudio schreef: do 04 aug 2022, 12:52

Met te strak bedoel ik dat de woofer weer te snel stil staat. Alsof een basgitarist continue zijn snaren dempt ipv laat trillen.
Het is eigenlijk wel grappig bij Jamiroquai, alle basgitaar is precies te volgen. Dat is in het begin wel leuk maar het klinkt niet lekker in je oren.
Dat is merkwaardig. Want dit is in strijd met een hoge Q-factor. Met een hoge Q-factor slingert/resoneert de conus juist een tijdje na. Heb je de werkelijke Q-factor al eens opgemeten? Want wat je beschrijft duidt juist op een te lage Q! En dat kan ook nog wel eens komen door teveel dempingsmateriaal achter de speaker.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: DIY Nautilus

Bericht door satefan »

HeartAudio schreef: do 04 aug 2022, 13:02
Op dit moment heb ik toch actief laag (en hoog)? Met MiniDSP doe ik de crossover en EQ en heb aparte versterkers.
Welke MiniDSP gebruik je?

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY Nautilus

Bericht door Pjotr »

HeartAudio schreef: do 04 aug 2022, 12:58
Net boven de tweede grafiek staat geschreven:
Key Point: The higher the Qtc, the worse the transient response gets, ie: there is more ringing after the signal ends and/or changes. Equalization cannot help this for it is not a response problem.


En dat heb ik ook in de praktijk ondervonden helaas.
Dit klopt gewoon niet. Dat is geen absolute wetmatigheid! Met een LT kun je wel degelijk schuiven met de Q-factor en het -3dB afvalpunt!

Probeer bijgevoegd Excel sheet maar eens uit en dat werkt ook in het echt!
Bijlagen
Bi_Quad_CB.xls
(120 KiB) 24 keer gedownload
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: DIY Nautilus

Bericht door wouter »

Een LT creëert alleen geen naslingering.

Dot kneedgum of bluetac op de conus en je kunt kijken wat dat doet qua "snelheid" en traagheid. Groeplooptijdvertraging is ook iets om even te simuleren, wellicht wil je daar graag een slinger in, bij gesloten wat lastig passief maar die seriecondensator kan een oplossing zijn
HeartAudio
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16

Re: DIY Nautilus

Bericht door HeartAudio »

satefan schreef: do 04 aug 2022, 13:51
HeartAudio schreef: do 04 aug 2022, 13:02
Op dit moment heb ik toch actief laag (en hoog)? Met MiniDSP doe ik de crossover en EQ en heb aparte versterkers.
Welke MiniDSP gebruik je?

Satefan
Ik gebruik nu een 2x4HD maar wil de Flex RCA kopen. En ik heb ook nog de 4x10HD gehad.
Eigenlijk wordt ik altijd een beetje gek van MiniDSP want vaak moet ik mijn laptop of MiniDSP herstarten om te kunnen connecten.
Maar er is eigenlijk niets anders dan MiniDSP dus...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY Nautilus

Bericht door Pjotr »

Met die 2x4HD kun je dit woofertje uitstekend temmen! Daar heb je de Flex niet voor nodig. De Flex is eigenlijk een luxere versie van de 2x4HD en die Flex moet je evengoed instellen via de PC/Laptop. Maar eenmaal in orde dan is het een preset en heb je de laptop niet meer nodig.

Maar ik zou om te beginnen eens de Q-factor goed opmeten. Dat kun je prima doen met Arta. Hoe je het wendt of keert dit is wel het echte werk waar je moeit voor moet doen. En dat zijn deze Nautilus beslist waard.

Leesvoer:
https://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9
https://www.minidsp.com/applications/ad ... -transform
HeartAudio
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16

Re: DIY Nautilus

Bericht door HeartAudio »

Pjotr schreef: do 04 aug 2022, 13:35
Dat is merkwaardig. Want dit is in strijd met een hoge Q-factor. Met een hoge Q-factor slingert/resoneert de conus juist een tijdje na. Heb je de werkelijke Q-factor al eens opgemeten? Want wat je beschrijft duidt juist op een te lage Q! En dat kan ook nog wel eens komen door teveel dempingsmateriaal achter de speaker.
[/quote]

Hoi Pjotr,
Ik heb er wel demping materiaal in maar juist ruimte vrij gehouden bij de driver.
Maar als ScanSpeak een aanbeveling doet van een 20L box en mijn speaker is 10L, lijkt me een te kleine speaker toch wel het probleem. Daar kan geen demping materiaal tegenop.
Ik zoek de natuurlijke natrilling bij 0,707 en jij hebt het over de irritante natrilling bij 0,83 wat ik nu heb.

Toen ik laatst aan het meten was dacht ik een box resonantie piek te zien bij 63hz.
Als ik daarmee terugreken met de driver specs kom ik uit op een box Q van 0,83 met een volume van 9.7L.

Ik ben echt geen expert dus als je wilt komen meten, ben je welkom hier in Sassenheim (Leiden).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY Nautilus

Bericht door Pjotr »

Dat wanneer je een speaker in een kleiner kastje stopt de Q omhoog gaat is ook niet ter discussie. Waar het om gaat is dat een hoge Q in tegenspraak is met een strakke bas. Die 0,7 is ook maar een richtgetal en geen Holy Grail. Hangt ook van je kamer akoestiek af.
HeartAudio
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16

Re: DIY Nautilus

Bericht door HeartAudio »

satefan schreef: do 04 aug 2022, 13:14
Ik heb de gegevens even niet bij de hand, zal het even checken. Maar ik ben er vrij zeker van. Ik gebruik 2 Purifi 6.5" drivers in een 11 liter kast. Deze geeft (zo uit het hoofd) een resonantie frequentie van 75hz en een Q van 0.7

Ja met de MiniDSP heb je uiteraard actieve filters (sorry - even gemist). Wellicht weet je dit al, maar de filter-coefficienten voor het LT filter zijn alleen te generen met het filter-spreadsheet dat MiniDSP beschikbaar stelt. Dit gaat niet in de MiniDSP userinterface.

Lijkt me zeker de moeite waard om te proberen met zulke prachtige speakers!

Satefan
[/quote]


Hoi Satefan,
Ik heb de Linkwitz transform nagelezen op de MiniDSP site en die codes gevonden. Helaas kan ik de Excel sheet niet openen op mijn Macbook.

Zijn deze codes nu echt anders dan dat je zelf zo'n EQ input maakt? Ik kan met de peak en shelves het zelfde maken.

Of doen deze codes echt iets anders?

Ik zal die codes nu wel uitproberen om die Linkwitz transform te krijgen. Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY Nautilus

Bericht door Pjotr »

Duh, die Exel sheet moet je gewoon op een Mac kunnen openen. Maar daar heb je pas wat aan als exact je de Q-factor en Fb van je speaker weet. Die moet je invullen op de sheet. En dan het uiteindelijk resultaat weer pasten in in de MiniDSP setup software. Niet heel erg handig i.d.d. Ze hadden dat beter gelijk als filteroptie kunnen implementeren. B.t.w. ik kan je Nautilus wel even voor je opmeten. Sas is hier 5 minuten vandaan O:) Dat maar even verder per PB dan.
HeartAudio
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16

Re: DIY Nautilus

Bericht door HeartAudio »

Pjotr schreef: do 04 aug 2022, 15:51
Duh, die Exel sheet moet je gewoon op een Mac kunnen openen. Maar daar heb je pas wat aan als exact je de Q-factor en Fb van je speaker weet. Die moet je invullen op de sheet. En dan het uiteindelijk resultaat weer pasten in in de MiniDSP setup software. Niet heel erg handig i.d.d. Ze hadden dat beter gelijk als filteroptie kunnen implementeren. B.t.w. ik kan je Nautilus wel even voor je opmeten. Sas is hier 5 minuten vandaan O:) Dat maar even verder per PB dan.
Het is me gelukt om die Excel sheets te openen.

Maar uiteindelijk doen deze codes toch hetzelfde als dat je hetzelfde maakt met de peak en shelves?

Toch wel handig dat je in de buurt woont! Ik zal mijn adres sturen.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: DIY Nautilus

Bericht door Chocomel »

That's the spirit! :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY Nautilus

Bericht door Pjotr »

Nee dat is niet het zelfde helaas. Die ingebouwde shelves zijn anders geïmplementeerd dan een LT en kun je daar niet voor gebruiken. Dat gaat i.d.d. niet werken. Op zijn JBF: Een LT compenseert de huidige Qb en Fb met een invers filter. Om dan vervolgens een nieuwe Qb en Fb in te stellen die je hebben wilt. Daarom moet je de huidige Qb en Fb ook weten om het goed te doen.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: DIY Nautilus

Bericht door architect »

de vorm van die nautilus is bedoeld om een heel langrekt en volume achter de speakers te krijgen waarin het geluid naar achter langzaam uitdooft
- heb je dat ook bij de woofer?
- je midhoog tweeter profiteert daar nu niet van denk ik
ben wel benieuwd naar een doorsnede van je speakers - ze zien er mooi gemaakt uit
HeartAudio
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16

Re: DIY Nautilus

Bericht door HeartAudio »

architect schreef: do 04 aug 2022, 16:45
de vorm van die nautilus is bedoeld om een heel langrekt en volume achter de speakers te krijgen waarin het geluid naar achter langzaam uitdooft
- heb je dat ook bij de woofer?
- je midhoog tweeter profiteert daar nu niet van denk ik
ben wel benieuwd naar een doorsnede van je speakers - ze zien er mooi gemaakt uit
Ik ben bij mijn eerste bericht vergeten te vermelden dat de top tweeter alleen voor de show is dus niet eens aangesloten.
Die lange spikes zijn ook geen tapse buizen maar zijn compleet MDF hout. Alleen voor de show.
De midhoog tweeter is dus DE tweeter en dat kan deze tweeter makkelijk aan.

Tsja de taps aflopende buis zou inderdaad het geluid in de speaker moeten doven maar of dat echt gebeurt betwijfel ik. Ik beschouw het meer als een gewone gesloten speaker. Bij de echte Nautilus zit een mega woofer bij het slakkenhuis en ik heb maar een midwoofer.
Maar hij ziet er wel leuk uit! Haha
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY Nautilus

Bericht door Pjotr »

Volgens mij was het doel van dat slakkenhuis nul komma nul reflecties terug naar de speaker. Maar of dat hier ook echt gebeurt met de reflecties van de zijwanden terug naar de speaker? De diameter van het slakkenhuis is bij de speaker aanzienlijk groter dan die van de conus. Het is sowieso een leuk ding om te zien.
HeartAudio
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16

Re: DIY Nautilus

Bericht door HeartAudio »

Pjotr schreef: do 04 aug 2022, 16:23
Nee dat is niet het zelfde helaas. Die ingebouwde shelves zijn anders geïmplementeerd dan een LT en kun je daar niet voor gebruiken. Dat gaat i.d.d. niet werken. Op zijn JBF: Een LT compenseert de huidige Qb en Fb met een invers filter. Om dan vervolgens een nieuwe Qb en Fb in te stellen die je hebben wilt. Daarom moet je de huidige Qb en Fb ook weten om het goed te doen.
Ik heb alles goed gedaan maar toch krijg ik niet de juiste input EQ op de MiniDSP.
Bij de Excel sheet ziet de grafiek er mooi uit maar als ik dan de codes invoer, krijg ik een andere grafiek.
Hij ziet er bijna hetzelfde uit maar de dal en piek zitten ergens anders.

Zoals je onder kunt zien, wil ik een dal bij 80-120hz en dan weer omhoog bij <70hz.
Maar als ik het invoer en process krijg ik op de MiniDSP een dal bij 150hz en alweer omhoog bij 120hz ongeveer.
Ik ga zo nog wel wat experimenteren zodat het beter wordt.
De nummers zijn niet hetzelfde bij de foto's want ik heb het een paar keer geprobeerd met verschillende nummers.
IMG_9507.jpeg
IMG_9506.jpeg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DIY Nautilus

Bericht door hannesie »

Het komt toch niet op deze wijze tot stand, voor wat betreft de vorm/lengte e.d.

Afbeelding
Die was van Asterduc, dan wel groter van opzet.
viewtopic.php?t=6467
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY Nautilus

Bericht door Pjotr »

HeartAudio schreef: do 04 aug 2022, 17:34

Ik heb alles goed gedaan maar toch krijg ik niet de juiste input EQ op de MiniDSP.
Bij de Excel sheet ziet de grafiek er mooi uit maar als ik dan de codes invoer, krijg ik een andere grafiek.
Hij ziet er bijna hetzelfde uit maar de dal en piek zitten ergens anders.
Dat kan kloppen, je hebt nog 1 ding fout gedaan :mrgreen: Je moet in de sheet nog even de sample rate op 96kHz zetten ;) Dat is waar de MiniDSP HD op werkt.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: DIY Nautilus

Bericht door satefan »

HeartAudio schreef: do 04 aug 2022, 17:34
Pjotr schreef: do 04 aug 2022, 16:23
Nee dat is niet het zelfde helaas. Die ingebouwde shelves zijn anders geïmplementeerd dan een LT en kun je daar niet voor gebruiken. Dat gaat i.d.d. niet werken. Op zijn JBF: Een LT compenseert de huidige Qb en Fb met een invers filter. Om dan vervolgens een nieuwe Qb en Fb in te stellen die je hebben wilt. Daarom moet je de huidige Qb en Fb ook weten om het goed te doen.
Ik heb alles goed gedaan maar toch krijg ik niet de juiste input EQ op de MiniDSP.
Bij de Excel sheet ziet de grafiek er mooi uit maar als ik dan de codes invoer, krijg ik een andere grafiek.
Hij ziet er bijna hetzelfde uit maar de dal en piek zitten ergens anders.

Zoals je onder kunt zien, wil ik een dal bij 80-120hz en dan weer omhoog bij <70hz.
Maar als ik het invoer en process krijg ik op de MiniDSP een dal bij 150hz en alweer omhoog bij 120hz ongeveer.
Ik ga zo nog wel wat experimenteren zodat het beter wordt.
De nummers zijn niet hetzelfde bij de foto's want ik heb het een paar keer geprobeerd met verschillende nummers.

IMG_9507.jpeg


IMG_9506.jpeg
Ik weet even niet of de MiniDSP HD op 48khz interne verwerkingsnelheid draait of 96khz (kan ik later pas even checken). Als het het laatste is, dan moet je de 48000hz in cell B10 op 96000 zetten. Dit heeft invloed op de berekening van de filter-coefficienten.

Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: DIY Nautilus

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: do 04 aug 2022, 17:43
HeartAudio schreef: do 04 aug 2022, 17:34

Ik heb alles goed gedaan maar toch krijg ik niet de juiste input EQ op de MiniDSP.
Bij de Excel sheet ziet de grafiek er mooi uit maar als ik dan de codes invoer, krijg ik een andere grafiek.
Hij ziet er bijna hetzelfde uit maar de dal en piek zitten ergens anders.
Dat kan kloppen, je hebt nog 1 ding fout gedaan :mrgreen: Je moet in de sheet nog even de sample rate op 96kHz zetten ;) Dat is waar de MiniDSP HD op werkt.
+1
HeartAudio
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16

Re: DIY Nautilus

Bericht door HeartAudio »

hannesie schreef: do 04 aug 2022, 17:35
Het komt toch niet op deze wijze tot stand, voor wat betreft de vorm/lengte e.d.

Afbeelding
Die was van Asterduc, dan wel groter van opzet.
viewtopic.php?t=6467
Helaas kan ik hier geen foto's neerzetten hoe ik ze gemaakt heb, want dat overleven jullie niet hahaha

Als je ziet hoeveel handwerk het was, word je al moe haha

Ik gebruik een stuk of 10 MDF platen (40x60cm) die ik uitzaag en dan alles vastlijmen. En een paar grotere MDF platen voor de witte poten. Die zijn niet gelijmd maar dat waren MDF platen van 40x120cm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY Nautilus

Bericht door Pjotr »

HeartAudio schreef: do 04 aug 2022, 21:31
Helaas kan ik hier geen foto's neerzetten hoe ik ze gemaakt heb, want dat overleven jullie niet hahaha

Als je ziet hoeveel handwerk het was, word je al moe haha

Ik gebruik een stuk of 10 MDF platen (40x60cm) die ik uitzaag en dan alles vastlijmen. En een paar grotere MDF platen voor de witte poten. Die zijn niet gelijmd maar dat waren MDF platen van 40x120cm.
Plaats rustig die foto's maar. We gaan hem heus niet namaken hoor...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: DIY Nautilus

Bericht door richard »

HeartAudio schreef: do 04 aug 2022, 4:01
...Normaal gesproken kan ik uren achter elkaar muziek luisteren, maar nu werk ik echt dat mijn oren het zwaar hebben haha.
Weet je zeker dat dit aan het laag ligt?

Het is niet wat je verwacht maar als je moe wordt van luisteren naar muziek duidt vaak op meer problemen in de weergave keten (vervorming, resonanties rare fasedraaingen enz.).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”