100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Moderator: Beheerdersteam
100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Inmiddels zijn bij mijn zwager alle onderdelen boven tafel gekomen en bij mij thuis.
Zoals al aangegeven wil ik deze versterker bouwen, gewoon omdat het kan en alle onderdelen er zijn.
Nu mis ik wel 1 el34 van philips die was lek aan het dak, dus mocht iemand nog een nieuwe philips el34 hebben liggen dan hoor ik dat graag.
Ook moet ik nog even kijken of het nodig is de 2 voedingen van 220v aan te passen, ik las iets over een 10V voeding in serie met de 220V zetten om zo aan de 230V te komen, klopt dat?
Hoe gaat dat met de nieuwe elco's van 1990, zijn die nog veilig te gebruiken?
Zoals al aangegeven wil ik deze versterker bouwen, gewoon omdat het kan en alle onderdelen er zijn.
Nu mis ik wel 1 el34 van philips die was lek aan het dak, dus mocht iemand nog een nieuwe philips el34 hebben liggen dan hoor ik dat graag.
Ook moet ik nog even kijken of het nodig is de 2 voedingen van 220v aan te passen, ik las iets over een 10V voeding in serie met de 220V zetten om zo aan de 230V te komen, klopt dat?
Hoe gaat dat met de nieuwe elco's van 1990, zijn die nog veilig te gebruiken?
Laatst gewijzigd door peterl op do 26 mei 2022, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Hoi Peter, je kan weer aan de slag.
De voeding:
Je kunt de voedingen inderdaad aanpassen met kleine trafo met 10 of 12V secondair.
Het vermogen van de kleine trafo moet 5% zijn van de grote. Mag meer maar hoeft niet.
De elco's:
Wellicht moet je de grote beker elco's even formeren.
Even aansluiten met een weerstand van 10K of zo in serie. Begin met 50V.
Steeds de spanning meten over de weerstand.
Zodra deze de 0V nadert kan de spanning omhoog. Gebruik stappen van 50V. Tot je op de werkspanning zit, dan is het klaar.
Naderhand wel even ontladen natuurlijk.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dank je voor die info over het formeren Douwe.
Dus met een 12 tot 15V 2A trafo(2x) kan ik die 500W totaal verwerken. of kan ik ook 1 trafo gebruiken voor beide voedingen?
Ik zit nog een beetje met de spanning omdat in huis bij ons de spanning meestal rond de 240V zit, ook i.v.m. de zonnepanelen.
Is het dan handig om een 20V trafo er tussen te zetten want ik wil wel onder de 450 V blijven i.v.m. mijn elco's. De trafo is nu 330VAC bij220V primair.
En wie heeft er nog 1 nieuwe EL34 van Philips liggen?
Dus met een 12 tot 15V 2A trafo(2x) kan ik die 500W totaal verwerken. of kan ik ook 1 trafo gebruiken voor beide voedingen?
Ik zit nog een beetje met de spanning omdat in huis bij ons de spanning meestal rond de 240V zit, ook i.v.m. de zonnepanelen.
Is het dan handig om een 20V trafo er tussen te zetten want ik wil wel onder de 450 V blijven i.v.m. mijn elco's. De trafo is nu 330VAC bij220V primair.
En wie heeft er nog 1 nieuwe EL34 van Philips liggen?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Leuk project Peter. Je hebt het over 2 x 220V, worden het monoblokken? Misschien ook wel vanwege gewicht.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Nee, ik maak er een zwaargewicht van(denk ergens 25 kg), wil dan de 2 voedingstrafo's boven elkaar in laten gieten in een behuizing en links en rechts daarnaast de 2 ugt's
Die 11 buizen moeten wel op een chassis van 430x340 te krijgen zijn denk ik, maar dat ga ik nog even nameten. ik zou ook een voedingstrafo bovenop en een onder het chassis kunnen plaatsen, maar moet kijken hoe dat uitkomt. die 2 voedingstrafo's leveren elk 6,3A gloei en 330V 640mA en nog iets van 35V dacht ik. die zou ik dan willen gebruiken voor een bias schakeling. maar mijn vraag was of je dan 1 15V trafotje kan gebruiken of dat het er perse 2 moeten zijn(weet niet waarom).
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Misschien dat je eerst dan wat meer kunt vertellen wat je wilt gaan doen, de 2x 220V is een eigen voeding voor ieder kanaal? Het is PP neem ik aan, welke fasedraaier denk je aan? Hoop voor je dat je 25kg red…. Ga je smoorspoelen gebruiken in de voeding?
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Kan wel met 1 trafo’tje Peter. 15V 2A is dan voldoende.peterl schreef: ↑do 26 mei 2022, 18:13Nee, ik maak er een zwaargewicht van(denk ergens 25 kg), wil dan de 2 voedingstrafo's boven elkaar in laten gieten in een behuizing en links en rechts daarnaast de 2 ugt's
Die 11 buizen moeten wel op een chassis van 430x340 te krijgen zijn denk ik, maar dat ga ik nog even nameten. ik zou ook een voedingstrafo bovenop en een onder het chassis kunnen plaatsen, maar moet kijken hoe dat uitkomt. die 2 voedingstrafo's leveren elk 6,3A gloei en 330V 640mA en nog iets van 35V dacht ik. die zou ik dan willen gebruiken voor een bias schakeling. maar mijn vraag was of je dan 1 15V trafotje kan gebruiken of dat het er perse 2 moeten zijn(weet niet waarom).
Of het nu 220/15 is of 230/15 maakt niet zo veel uit.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Zit nu bij de nieuwe film van topgun maar morgen zal ik het schema uploaden Barry. Zitten geen smoorspoelen in.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Voor zover ik begrijp gaat het om de primaire kant en daarbij gaat zoiets niet direct! Je hebt dan wel 230V --> 10V trafo'tjes nodig voor die 10V. Maar meestal draaien oude 220V trafo's ook nog prima op 230V. Dat zou ik toch eerst proberen. Worden ze onbelast niet erg warm dan lijkt mij dat geen probleem.douwebakker schreef: ↑do 26 mei 2022, 16:38Hoi Peter, je kan weer aan de slag.
De voeding:
Je kunt de voedingen inderdaad aanpassen met kleine trafo met 10 of 12V secondair.
Het vermogen van de kleine trafo moet 5% zijn van de grote. Mag meer maar hoeft niet.
..........
Leuk dit project. Laatste jaren hoofdzakelijk met SMD bezig geweest en daar mee vergeleken lijken die EL34 forse reuzen
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Het punt is dat als ik 235/240V op de 220V trafo zet de 330v onbelast al naar 380Vac gaat en de gloei zal ook te hoog uitkomen ben ik bang Peter.
Die trafo zou dan ook 230V/12V zijn bijv. Ik moet ook nog kijken of we de bias printjes kunnen gebruiken die ik ook voor de el84 heb gebruikt, maar dan 2 stuks.
Ik begreep ook dat als je de 12V trafo in serie verkeerd aansluit dat de spanning niet meer, maar juist minder wordt, klopt dat?
Topgun is zeker de moeite waard, beter als de oude film.
Het schema is met een andere ugt, nu komt er een ultra lineaire trafo in. het stomme is dat er nergens spanningen zijn aangegeven in het schema.
De voeding is 330V ac maar ik ben het schema nog aan het uitwerken in lcspice.
Dit is het schema uit de radio buletin uit 1987 van Menno van der Veen
Die trafo zou dan ook 230V/12V zijn bijv. Ik moet ook nog kijken of we de bias printjes kunnen gebruiken die ik ook voor de el84 heb gebruikt, maar dan 2 stuks.
Ik begreep ook dat als je de 12V trafo in serie verkeerd aansluit dat de spanning niet meer, maar juist minder wordt, klopt dat?
Topgun is zeker de moeite waard, beter als de oude film.
Het schema is met een andere ugt, nu komt er een ultra lineaire trafo in. het stomme is dat er nergens spanningen zijn aangegeven in het schema.
De voeding is 330V ac maar ik ben het schema nog aan het uitwerken in lcspice.
Dit is het schema uit de radio buletin uit 1987 van Menno van der Veen
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Mwah zou mij er niet zo druk over maken. Zeker niet v.w.b. B+ De gloei mag 10% afwijken van E-buizen. En beter iets hoger dan te laag heb ik altijd begrepen. Anders een 0,22 ohm @ 2W draadgewonden in serie met de gloei van de EL34. Je hebt hier toch een stock trafo en geen speciaal gedimensioneerde. Dus moet je dat eigenlijk toch even bekijken met de voltmeter.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Goed, ik heb de tekening even in spice gezet met de waarden waardoor het duidelijker wordt, ik heb de potmeters om de ruststroom van 50V in te stellen weggelaten want wil daar de bias print in plaatsen(als dat kan) zet de foto er bij. die heb ik toen voor de KT77 gebruikt.
Ook wil ik denk ik mijn voeding gebruiken die ik al iedere keer heb gebruikt met de slow start via de mosfet, heb daar nog steeds zeer goede ervaring mee. Er zullen dus nog wel wat waarden aangepast moeten worden, maar dat zal wel lukken(denk ik).
met wat hulp 
Klopt het onderstaande verhaaltje van de 12V voeding om de 220V trafo ook daarop te laten werken, zoals ik dat zie?
Ook wil ik denk ik mijn voeding gebruiken die ik al iedere keer heb gebruikt met de slow start via de mosfet, heb daar nog steeds zeer goede ervaring mee. Er zullen dus nog wel wat waarden aangepast moeten worden, maar dat zal wel lukken(denk ik).
Klopt het onderstaande verhaaltje van de 12V voeding om de 220V trafo ook daarop te laten werken, zoals ik dat zie?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Wat is de bedoeling dat deze versterker gaat aansturen? Wordt het een pure eindtrap?
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dat is de bedoeling, aansturen met cd en Nas. 0,9V insturing zag ik staan, dus dat kan ruim.Leeuwarden schreef: ↑vr 27 mei 2022, 14:01Wat is de bedoeling dat deze versterker gaat aansturen? Wordt het een pure eindtrap?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
De 3weg contach die ik gebouwd heb vorig jaar.
viewtopic.php?t=29582&hilit=3weg+systeem&start=250
http://www.donhighend.de/?page_id=6288
Ik heb alleen nooit kunnen vinden wat ze aankunnen.
viewtopic.php?t=29582&hilit=3weg+systeem&start=250
http://www.donhighend.de/?page_id=6288
Ik heb alleen nooit kunnen vinden wat ze aankunnen.
- Bijlagen
-
- afbeelding_2022-05-27_150312974.png (91.6 KiB) 672 keer bekeken
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik heb wat foto's gemaakt van hoe de opbouw er uit kan komen te zien(onder het chassis) er zijn enorm veel mogelijkheden met 12 buizen dus graag jullie mening welke opbouw je het leukst vind, kast zal dan 430x 330/340 diep worden. Er zijn foto's waar de 2 bias printen boven elkaar worden gemonteerd(weet niet of dat een succes wordt) alles wat zwart is zijn printjes of ringkerntrafo's
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Deze opstelling vind ik wel aardig. De eindbuizen in 2 vierkantten van 4 buizen, en de stuurbuizen er in een rechte lijn voor.
De 230 naar 220 trafo, daarbij kunnen de 2 wikkelingen gewoon ook in serie staan.
Piet
De 230 naar 220 trafo, daarbij kunnen de 2 wikkelingen gewoon ook in serie staan.
Piet
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dank je Piet, dan kunnen de 2 bias printen ook apart geplaatst worden zodat je overal bij kunt. Dat trafo schema is zo duidelijk. Het enige nadeel is dat de volume en kanaalkiezers in het front misschien in botsing komen met de buitenste ecc buisjes. Maar dat moet ik nog even bekijken als ik de kast uitkies.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik zat er aan te denken om een enkele gelijkrichting te gebruiken voor beide trafo's, dus de hoogspanning parallel te schakelen, maar dan kan ik het niet meer redden met de 1N4007(1amp) kan ik dan de FR207 (fast recovery)gebruiken om gelijk te richten, of is daar een andere diode beter geschikt voor?
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Zeker geen 1N4007! Zou gewoon de snelle UF4007 nemen met 10nF PP er over. Kosten ook maar een dubbeltjes. Je verwacht toch niet meer dan 1A gemiddeld aan anodestroom? 
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 29 mei 2022, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Die uf4007 heb ik eerder ook gebruikt, nu gebruikte ik 1N4007 met 10nf. Maar ik zit met 440V 1,3A
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Kun je rustig ook 2x een 1A parallel voor nemen.
