100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Inmiddels zijn bij mijn zwager alle onderdelen boven tafel gekomen en bij mij thuis.
Zoals al aangegeven wil ik deze versterker bouwen, gewoon omdat het kan en alle onderdelen er zijn.
Nu mis ik wel 1 el34 van philips die was lek aan het dak, dus mocht iemand nog een nieuwe philips el34 hebben liggen dan hoor ik dat graag.
Ook moet ik nog even kijken of het nodig is de 2 voedingen van 220v aan te passen, ik las iets over een 10V voeding in serie met de 220V zetten om zo aan de 230V te komen, klopt dat?
Hoe gaat dat met de nieuwe elco's van 1990, zijn die nog veilig te gebruiken?
Bijlagen
onderdelen el34.jpg
el34 buis.jpg
Laatst gewijzigd door peterl op do 26 mei 2022, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door douwebakker »

peterl schreef: do 26 mei 2022, 15:50

Ook moet ik nog even kijken of het nodig is de 2 voedingen van 220v aan te passen, ik las iets over een 10V voeding in serie met de 220V zetten om zo aan de 230V te komen, klopt dat?
Hoe gaat dat met de nieuwe elco's van 1990, zijn die nog veilig te gebruiken?
Hoi Peter, je kan weer aan de slag.
De voeding:
Je kunt de voedingen inderdaad aanpassen met kleine trafo met 10 of 12V secondair.
Het vermogen van de kleine trafo moet 5% zijn van de grote. Mag meer maar hoeft niet.
De elco's:
Wellicht moet je de grote beker elco's even formeren.
Even aansluiten met een weerstand van 10K of zo in serie. Begin met 50V.
Steeds de spanning meten over de weerstand.
Zodra deze de 0V nadert kan de spanning omhoog. Gebruik stappen van 50V. Tot je op de werkspanning zit, dan is het klaar.
Naderhand wel even ontladen natuurlijk.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Dank je voor die info over het formeren Douwe.
Dus met een 12 tot 15V 2A trafo(2x) kan ik die 500W totaal verwerken. of kan ik ook 1 trafo gebruiken voor beide voedingen?
Ik zit nog een beetje met de spanning omdat in huis bij ons de spanning meestal rond de 240V zit, ook i.v.m. de zonnepanelen.
Is het dan handig om een 20V trafo er tussen te zetten want ik wil wel onder de 450 V blijven i.v.m. mijn elco's. De trafo is nu 330VAC bij220V primair.
En wie heeft er nog 1 nieuwe EL34 van Philips liggen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Barry2001 »

Leuk project Peter. Je hebt het over 2 x 220V, worden het monoblokken? Misschien ook wel vanwege gewicht.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Barry2001 schreef: do 26 mei 2022, 18:03
Leuk project Peter. Je hebt het over 2 x 220V, worden het monoblokken? Misschien ook wel vanwege gewicht.
Nee, ik maak er een zwaargewicht van(denk ergens 25 kg), wil dan de 2 voedingstrafo's boven elkaar in laten gieten in een behuizing en links en rechts daarnaast de 2 ugt's
Die 11 buizen moeten wel op een chassis van 430x340 te krijgen zijn denk ik, maar dat ga ik nog even nameten. ik zou ook een voedingstrafo bovenop en een onder het chassis kunnen plaatsen, maar moet kijken hoe dat uitkomt. die 2 voedingstrafo's leveren elk 6,3A gloei en 330V 640mA en nog iets van 35V dacht ik. die zou ik dan willen gebruiken voor een bias schakeling. maar mijn vraag was of je dan 1 15V trafotje kan gebruiken of dat het er perse 2 moeten zijn(weet niet waarom).
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Barry2001 »

Misschien dat je eerst dan wat meer kunt vertellen wat je wilt gaan doen, de 2x 220V is een eigen voeding voor ieder kanaal? Het is PP neem ik aan, welke fasedraaier denk je aan? Hoop voor je dat je 25kg red…. Ga je smoorspoelen gebruiken in de voeding?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door douwebakker »

peterl schreef: do 26 mei 2022, 18:13
Barry2001 schreef: do 26 mei 2022, 18:03
Leuk project Peter. Je hebt het over 2 x 220V, worden het monoblokken? Misschien ook wel vanwege gewicht.
Nee, ik maak er een zwaargewicht van(denk ergens 25 kg), wil dan de 2 voedingstrafo's boven elkaar in laten gieten in een behuizing en links en rechts daarnaast de 2 ugt's
Die 11 buizen moeten wel op een chassis van 430x340 te krijgen zijn denk ik, maar dat ga ik nog even nameten. ik zou ook een voedingstrafo bovenop en een onder het chassis kunnen plaatsen, maar moet kijken hoe dat uitkomt. die 2 voedingstrafo's leveren elk 6,3A gloei en 330V 640mA en nog iets van 35V dacht ik. die zou ik dan willen gebruiken voor een bias schakeling. maar mijn vraag was of je dan 1 15V trafotje kan gebruiken of dat het er perse 2 moeten zijn(weet niet waarom).
Kan wel met 1 trafo’tje Peter. 15V 2A is dan voldoende.
Of het nu 220/15 is of 230/15 maakt niet zo veel uit.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Barry2001 schreef: do 26 mei 2022, 18:40
Misschien dat je eerst dan wat meer kunt vertellen wat je wilt gaan doen, de 2x 220V is een eigen voeding voor ieder kanaal? Het is PP neem ik aan, welke fasedraaier denk je aan? Hoop voor je dat je 25kg red…. Ga je smoorspoelen gebruiken in de voeding?
Zit nu bij de nieuwe film van topgun maar morgen zal ik het schema uploaden Barry. Zitten geen smoorspoelen in.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Barry2001 »

Haha, veel plezier!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Pjotr »

douwebakker schreef: do 26 mei 2022, 16:38
peterl schreef: do 26 mei 2022, 15:50

Ook moet ik nog even kijken of het nodig is de 2 voedingen van 220v aan te passen, ik las iets over een 10V voeding in serie met de 220V zetten om zo aan de 230V te komen, klopt dat?
Hoe gaat dat met de nieuwe elco's van 1990, zijn die nog veilig te gebruiken?
Hoi Peter, je kan weer aan de slag.
De voeding:
Je kunt de voedingen inderdaad aanpassen met kleine trafo met 10 of 12V secondair.
Het vermogen van de kleine trafo moet 5% zijn van de grote. Mag meer maar hoeft niet.
..........
Voor zover ik begrijp gaat het om de primaire kant en daarbij gaat zoiets niet direct! Je hebt dan wel 230V --> 10V trafo'tjes nodig voor die 10V. Maar meestal draaien oude 220V trafo's ook nog prima op 230V. Dat zou ik toch eerst proberen. Worden ze onbelast niet erg warm dan lijkt mij dat geen probleem.

Leuk dit project. Laatste jaren hoofdzakelijk met SMD bezig geweest en daar mee vergeleken lijken die EL34 forse reuzen :D
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Het punt is dat als ik 235/240V op de 220V trafo zet de 330v onbelast al naar 380Vac gaat en de gloei zal ook te hoog uitkomen ben ik bang Peter.
Die trafo zou dan ook 230V/12V zijn bijv. Ik moet ook nog kijken of we de bias printjes kunnen gebruiken die ik ook voor de el84 heb gebruikt, maar dan 2 stuks.
Ik begreep ook dat als je de 12V trafo in serie verkeerd aansluit dat de spanning niet meer, maar juist minder wordt, klopt dat?
Topgun is zeker de moeite waard, beter als de oude film.
Het schema is met een andere ugt, nu komt er een ultra lineaire trafo in. het stomme is dat er nergens spanningen zijn aangegeven in het schema.
De voeding is 330V ac maar ik ben het schema nog aan het uitwerken in lcspice.
Dit is het schema uit de radio buletin uit 1987 van Menno van der Veen
Bijlagen
schema 100Watt 4xel34.png
afbeelding_2022-05-26_231451552.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Pjotr »

Mwah zou mij er niet zo druk over maken. Zeker niet v.w.b. B+ De gloei mag 10% afwijken van E-buizen. En beter iets hoger dan te laag heb ik altijd begrepen. Anders een 0,22 ohm @ 2W draadgewonden in serie met de gloei van de EL34. Je hebt hier toch een stock trafo en geen speciaal gedimensioneerde. Dus moet je dat eigenlijk toch even bekijken met de voltmeter.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Goed, ik heb de tekening even in spice gezet met de waarden waardoor het duidelijker wordt, ik heb de potmeters om de ruststroom van 50V in te stellen weggelaten want wil daar de bias print in plaatsen(als dat kan) zet de foto er bij. die heb ik toen voor de KT77 gebruikt.
Ook wil ik denk ik mijn voeding gebruiken die ik al iedere keer heb gebruikt met de slow start via de mosfet, heb daar nog steeds zeer goede ervaring mee. Er zullen dus nog wel wat waarden aangepast moeten worden, maar dat zal wel lukken(denk ik). :think: met wat hulp :lol:

Klopt het onderstaande verhaaltje van de 12V voeding om de 220V trafo ook daarop te laten werken, zoals ik dat zie?
Bijlagen
bias aansluiting.jpg
afbeelding_2022-05-27_113748451.png
406.gif
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Leeuwarden »

Wat is de bedoeling dat deze versterker gaat aansturen? Wordt het een pure eindtrap?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Leeuwarden schreef: vr 27 mei 2022, 14:01
Wat is de bedoeling dat deze versterker gaat aansturen? Wordt het een pure eindtrap?
Dat is de bedoeling, aansturen met cd en Nas. 0,9V insturing zag ik staan, dus dat kan ruim.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Leeuwarden »

En welke speakers?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

De 3weg contach die ik gebouwd heb vorig jaar.
viewtopic.php?t=29582&hilit=3weg+systeem&start=250
http://www.donhighend.de/?page_id=6288
Ik heb alleen nooit kunnen vinden wat ze aankunnen.
Bijlagen
afbeelding_2022-05-27_150312974.png
afbeelding_2022-05-27_150312974.png (91.6 KiB) 669 keer bekeken
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ik heb wat foto's gemaakt van hoe de opbouw er uit kan komen te zien(onder het chassis) er zijn enorm veel mogelijkheden met 12 buizen dus graag jullie mening welke opbouw je het leukst vind, kast zal dan 430x 330/340 diep worden. Er zijn foto's waar de 2 bias printen boven elkaar worden gemonteerd(weet niet of dat een succes wordt) alles wat zwart is zijn printjes of ringkerntrafo's
Bijlagen
voorbeeld opbouw el34 versterker.jpg
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Piet1950 »

Deze opstelling vind ik wel aardig. De eindbuizen in 2 vierkantten van 4 buizen, en de stuurbuizen er in een rechte lijn voor.
opstelling.jpg
opstelling.jpg (50.76 KiB) 592 keer bekeken
De 230 naar 220 trafo, daarbij kunnen de 2 wikkelingen gewoon ook in serie staan.
230 220.jpg
Piet
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Dank je Piet, dan kunnen de 2 bias printen ook apart geplaatst worden zodat je overal bij kunt. Dat trafo schema is zo duidelijk. Het enige nadeel is dat de volume en kanaalkiezers in het front misschien in botsing komen met de buitenste ecc buisjes. Maar dat moet ik nog even bekijken als ik de kast uitkies.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ik zat er aan te denken om een enkele gelijkrichting te gebruiken voor beide trafo's, dus de hoogspanning parallel te schakelen, maar dan kan ik het niet meer redden met de 1N4007(1amp) kan ik dan de FR207 (fast recovery)gebruiken om gelijk te richten, of is daar een andere diode beter geschikt voor?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Pjotr »

Zeker geen 1N4007! Zou gewoon de snelle UF4007 nemen met 10nF PP er over. Kosten ook maar een dubbeltjes. Je verwacht toch niet meer dan 1A gemiddeld aan anodestroom? :shock:
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 29 mei 2022, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Pjotr schreef: zo 29 mei 2022, 19:48
Zeker geen 1N4007! Zou gewoon de snelle UF4007 nemen met 10nF PP er over. Kosten ook maar een dubbeltjes. Je verwacht toch niet meer dan 1Z gemiddeld aan anodestroom? :shock:
Die uf4007 heb ik eerder ook gebruikt, nu gebruikte ik 1N4007 met 10nf. Maar ik zit met 440V 1,3A
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Pjotr »

Kun je rustig ook 2x een 1A parallel voor nemen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Pjotr schreef: zo 29 mei 2022, 20:42
Kun je rustig ook 2x een 1A parallel voor nemen.
Dat wist ik niet, dat dat met dioden kon, zo leer je weer wat. :goedzo:
Plaats reactie