Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Moderator: Beheerdersteam
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Ik vroeg het me met name af omdat Wouter zo’n mega poort heeft, maar dat is basgitaar natuurlijk, bij normaal PA gebruik zal de muziek meer maskeren.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Op PA gebruik ligt die waarde idd een stuk hoger ivm met hogere SPL niveaus, maar ook hoe ver de mensen van de speaker weg staan.
Bij een basgitaar is dat mega kritisch, al helemaal wanneer er in een vrij stille omgeving wordt gespeeld (thuis oid).
Ook is dynamisch bereik een heel stuk hoger.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Kan het niet beter zeggen, bij basgitaar is het nog erger dan subwoofer signaal... wat kan vervormen zal vervormen. En het laagste octaaf speelt enorm rondom en op de poortafstemming. Je kunt niet even met wat parkers een woofer vastzetten en een buis in elkaar schuiven want alles heeft de neiging weer uit elkaar te willen. De kast ookOWC schreef: ↑zo 15 mei 2022, 18:02Op PA gebruik ligt die waarde idd een stuk hoger ivm met hogere SPL niveaus, maar ook hoe ver de mensen van de speaker weg staan.
Bij een basgitaar is dat mega kritisch, al helemaal wanneer er in een vrij stille omgeving wordt gespeeld (thuis oid).
Ook is dynamisch bereik een heel stuk hoger.
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Wat denken jullie, de 280x30mm poort maar zo houden dan? Grotere poort neemt weer meer liters in beslag.
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Denk dat er ook nog een bracing dwars over de achterplaat moet trouwens.
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Kast toch nog iets aangepast. In plaats van een slot poort, nu twee stuks Intertechnik jetser 70. Deze hebben grote flares dus minder last van verliezen alsmede makkelijk in te korten. De eindcorrectie van een slot poort is toch lastig in te schatten, en lastig nadien corrigeerbaar.
Ik schat het netto volume voor de 10 incher nu op 34 liter, ietsje groter dus.
Verder een versterkingsrib met gaten op het achterpaneel, en een strip van 70 breed over de baffle, om deze te verstijven.
Groetjes Walter
Ik schat het netto volume voor de 10 incher nu op 34 liter, ietsje groter dus.
Verder een versterkingsrib met gaten op het achterpaneel, en een strip van 70 breed over de baffle, om deze te verstijven.
Groetjes Walter
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Met die Jetset 70 zul je behoorlijke lengtes nodig hebben?
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Vergelijken met de renders van Marcus, zijn deze tekeningen uiterst sober te te noemen.
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Eigenlijk had ik gehoopt op een net iets spannender ontwerp
Zou het nadelig zijn om de 10" achter de breedbanders te plaatsen zoals te zien in bijgevoegde afbeelding?
Zou het nadelig zijn om de 10" achter de breedbanders te plaatsen zoals te zien in bijgevoegde afbeelding?
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Heb ik over overwogen, maar de kast wordt zo alleen maar groter...
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Hallo Joram, 2x jetset 70 heeft evenveel oppervlak als originele 280 x 30 poort.
Mijn ervaring met voorgaande projecten, is dat de reflex altijd flink korter moet dan theoretisch. Hier zitten de poorten vlak bij onderkant, zijwanden en achterkant, dus flinke fictieve poort verlenging, vermoed dat de theoretische 31cm wel flink minder kan...
Mijn ervaring met voorgaande projecten, is dat de reflex altijd flink korter moet dan theoretisch. Hier zitten de poorten vlak bij onderkant, zijwanden en achterkant, dus flinke fictieve poort verlenging, vermoed dat de theoretische 31cm wel flink minder kan...
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Ray, klopt lekker simpel 2D houden, mooi 3D plaatje kan ik toch niet uitzagen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Ik zaag doorgaans toch meestal in een lengte richting en diepte
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Zien mensen nog beren op de weg, of kan ik langzaam gaan nadenken over een zaagplan?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Wat voor plaatmateriaal dacht je eigenlijk te gaan gebruiken ?
Er staan ook geen wanddiktes op je tekening, beetje een tegenvaller.
Er staan ook geen wanddiktes op je tekening, beetje een tegenvaller.
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Wanddikte staat erop hoor, 15mm berken multiplex, om het gewicht in de klauw te houden.
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Ach, ja. bril schoongemaakt en nu zie ik ik het linksonder staan.
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Het midhoog kastje voegt al wat sterkte toe, maar met name de bracing achterplaat en baffle pakken de kritische gebieden aan. Denk dat het op zich voldoende is zo.
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Die 10" rammelt wel door hoor, je ging voor 600W continu toch?
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Haha, precies!
In het verleden veel 18 inch subs van binnen gezien, meestal wel 18mm wanddikte maar veel grotere overspanningen en zeker niet meer bracing. De kast zal inderdaad niet zo dood als een pier zijn, maar stijf genoeg voor de toepassing.
In eerste instantie zal ik een daudio N1000 Hypex oem 500 als aansturing inzetten, dus ver weg van de theoretische 600W.
In het verleden veel 18 inch subs van binnen gezien, meestal wel 18mm wanddikte maar veel grotere overspanningen en zeker niet meer bracing. De kast zal inderdaad niet zo dood als een pier zijn, maar stijf genoeg voor de toepassing.
In eerste instantie zal ik een daudio N1000 Hypex oem 500 als aansturing inzetten, dus ver weg van de theoretische 600W.
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Zojuist een bestelling bij Rudy (Rumoh) geplaatst voor de Intertechnik reflex buizen, 2 plaatjes Damping 10, en wat klein grut voor de montage. Faital woofers inmiddels ook officieel in bestelling gegeven.
Ik zal geen prijzen noemen, maar goedkoop wordt het echt niet alles bij elkaar. Als het puur om performance vs kosten gaat, setje van MP trekken. Maar ik heb wel zin om weer eens wat te bouwen straks.
Groetjes Walter
Ik zal geen prijzen noemen, maar goedkoop wordt het echt niet alles bij elkaar. Als het puur om performance vs kosten gaat, setje van MP trekken. Maar ik heb wel zin om weer eens wat te bouwen straks.
Groetjes Walter
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Prijzen noemen is geen ramp toch? De lol maakt de kosten toch wel weer goed, mijn bluetooth speaker krijgt bij de buurtborrels altijd veel lof, dat maakt het nog leuker 
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Het zijn ook de keuzes die je maakt, twee Jetset 70 poorten per kast is aanzienlijk duurder dan een stukje hout. De Beyma fullranges waren goedkoop, de woofers komen ook voor een net bedrag, maar alles telt wel op. Straks nog het hout, lijm, klein spul, warnex etc. Hopelijk red ik het filter met spullen die ik nog heb liggen.
