Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Ik vroeg het me met name af omdat Wouter zo’n mega poort heeft, maar dat is basgitaar natuurlijk, bij normaal PA gebruik zal de muziek meer maskeren.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door OWC »

Walt schreef: zo 15 mei 2022, 17:53
Ik vroeg het me met name af omdat Wouter zo’n mega poort heeft, maar dat is basgitaar natuurlijk, bij normaal PA gebruik zal de muziek meer maskeren.
Op PA gebruik ligt die waarde idd een stuk hoger ivm met hogere SPL niveaus, maar ook hoe ver de mensen van de speaker weg staan.
Bij een basgitaar is dat mega kritisch, al helemaal wanneer er in een vrij stille omgeving wordt gespeeld (thuis oid).
Ook is dynamisch bereik een heel stuk hoger.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Douwe84 »

Walt schreef: zo 15 mei 2022, 17:27
Die worden reserve, 5 boven elkaar wordt echt te hoog.
Helder, zo blijft het nog goed te vervoeren iig ja.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door wouter »

OWC schreef: zo 15 mei 2022, 18:02
Walt schreef: zo 15 mei 2022, 17:53
Ik vroeg het me met name af omdat Wouter zo’n mega poort heeft, maar dat is basgitaar natuurlijk, bij normaal PA gebruik zal de muziek meer maskeren.
Op PA gebruik ligt die waarde idd een stuk hoger ivm met hogere SPL niveaus, maar ook hoe ver de mensen van de speaker weg staan.
Bij een basgitaar is dat mega kritisch, al helemaal wanneer er in een vrij stille omgeving wordt gespeeld (thuis oid).
Ook is dynamisch bereik een heel stuk hoger.
Kan het niet beter zeggen, bij basgitaar is het nog erger dan subwoofer signaal... wat kan vervormen zal vervormen. En het laagste octaaf speelt enorm rondom en op de poortafstemming. Je kunt niet even met wat parkers een woofer vastzetten en een buis in elkaar schuiven want alles heeft de neiging weer uit elkaar te willen. De kast ook ;-)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Walt »

Wat denken jullie, de 280x30mm poort maar zo houden dan? Grotere poort neemt weer meer liters in beslag.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Walt »

Denk dat er ook nog een bracing dwars over de achterplaat moet trouwens.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Walt »

Kast toch nog iets aangepast. In plaats van een slot poort, nu twee stuks Intertechnik jetser 70. Deze hebben grote flares dus minder last van verliezen alsmede makkelijk in te korten. De eindcorrectie van een slot poort is toch lastig in te schatten, en lastig nadien corrigeerbaar.

Ik schat het netto volume voor de 10 incher nu op 34 liter, ietsje groter dus.

Verder een versterkingsrib met gaten op het achterpaneel, en een strip van 70 breed over de baffle, om deze te verstijven.

Groetjes Walter
Bijlagen
Capture2.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Shadow »

Met die Jetset 70 zul je behoorlijke lengtes nodig hebben?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door ray5150 »

Vergelijken met de renders van Marcus, zijn deze tekeningen uiterst sober te te noemen.
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Heatside »

Eigenlijk had ik gehoopt op een net iets spannender ontwerp :wink:

Zou het nadelig zijn om de 10" achter de breedbanders te plaatsen zoals te zien in bijgevoegde afbeelding?
3FR30V2.png
3FR30V2.png (47.04 KiB) 281 keer bekeken
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Walt »

Heb ik over overwogen, maar de kast wordt zo alleen maar groter...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Walt »

Hallo Joram, 2x jetset 70 heeft evenveel oppervlak als originele 280 x 30 poort.

Mijn ervaring met voorgaande projecten, is dat de reflex altijd flink korter moet dan theoretisch. Hier zitten de poorten vlak bij onderkant, zijwanden en achterkant, dus flinke fictieve poort verlenging, vermoed dat de theoretische 31cm wel flink minder kan...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Walt »

Ray, klopt lekker simpel 2D houden, mooi 3D plaatje kan ik toch niet uitzagen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door OWC »

Ik zaag doorgaans toch meestal in een lengte richting en diepte
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Walt »

Zien mensen nog beren op de weg, of kan ik langzaam gaan nadenken over een zaagplan?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door ray5150 »

Wat voor plaatmateriaal dacht je eigenlijk te gaan gebruiken ?
Er staan ook geen wanddiktes op je tekening, beetje een tegenvaller.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Walt »

Wanddikte staat erop hoor, 15mm berken multiplex, om het gewicht in de klauw te houden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door ray5150 »

Ach, ja. bril schoongemaakt en nu zie ik ik het linksonder staan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Henkjan »

Walt schreef: di 17 mei 2022, 17:13
Wanddikte staat erop hoor, 15mm berken multiplex, om het gewicht in de klauw te houden.
zou je dan niet wat meer effort in de bracing stoppen, met een 10" ?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Walt »

Het midhoog kastje voegt al wat sterkte toe, maar met name de bracing achterplaat en baffle pakken de kritische gebieden aan. Denk dat het op zich voldoende is zo.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Shadow »

Die 10" rammelt wel door hoor, je ging voor 600W continu toch?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Walt »

Haha, precies!

In het verleden veel 18 inch subs van binnen gezien, meestal wel 18mm wanddikte maar veel grotere overspanningen en zeker niet meer bracing. De kast zal inderdaad niet zo dood als een pier zijn, maar stijf genoeg voor de toepassing.

In eerste instantie zal ik een daudio N1000 Hypex oem 500 als aansturing inzetten, dus ver weg van de theoretische 600W.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Walt »

Zojuist een bestelling bij Rudy (Rumoh) geplaatst voor de Intertechnik reflex buizen, 2 plaatjes Damping 10, en wat klein grut voor de montage. Faital woofers inmiddels ook officieel in bestelling gegeven.

Ik zal geen prijzen noemen, maar goedkoop wordt het echt niet alles bij elkaar. Als het puur om performance vs kosten gaat, setje van MP trekken. Maar ik heb wel zin om weer eens wat te bouwen straks.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Douwe84 »

Prijzen noemen is geen ramp toch? De lol maakt de kosten toch wel weer goed, mijn bluetooth speaker krijgt bij de buurtborrels altijd veel lof, dat maakt het nog leuker :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Walt »

Het zijn ook de keuzes die je maakt, twee Jetset 70 poorten per kast is aanzienlijk duurder dan een stukje hout. De Beyma fullranges waren goedkoop, de woofers komen ook voor een net bedrag, maar alles telt wel op. Straks nog het hout, lijm, klein spul, warnex etc. Hopelijk red ik het filter met spullen die ik nog heb liggen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”