Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Moderator: Beheerdersteam
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Ik ben er trouwens nog niet helemaal uit of een PA speaker met 10 inch woofer de beste keuze is. Zou de kasten dan misschien 1x per jaar gebruiken bij een buurt bbq ofzo, beetje zonde. Iets voor de huiskamer zou ook kunnen, daar staan nu de wedstrijdspeakers. Voor de huiskamer is veel laag absoluut geen wens, zou een opzet mogelijk zijn met 5 stuks boven elkaar waarvan de middelste het mid/hoog weergeeft en de andere 4 via een filter de laagondersteuning? Met 2mm xmax zal de SPL beperkt zijn, maar 4 woofertjes samen is nog wel 6 inch oppervlak. Later zou daar nog een subje bijkunnen dan.
Edit
Ipv 5 boven elkaar, zou ik ook een kleine kubus kunnen maken met aan elke kant een woofertje, reflex poort en aansluitingen aan de onderkant. zou er wel geinig uitzien en lekker compact!
Ik heb geen simulatie software meer, welk volume/afstemming zou nodig zijn?
Edit
Ipv 5 boven elkaar, zou ik ook een kleine kubus kunnen maken met aan elke kant een woofertje, reflex poort en aansluitingen aan de onderkant. zou er wel geinig uitzien en lekker compact!
Ik heb geen simulatie software meer, welk volume/afstemming zou nodig zijn?
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Een 10 inch geeft wel beter laag,niet meer toch?
Wat dacht je van 2 kleine subjes aan de zijkant?
Wat dacht je van 2 kleine subjes aan de zijkant?
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Het laag van de 6 inch wedstrijd speakers is eigenlijk al teveel, speakers staan dicht op de muur. Voor onze toepassing in de huiskamer is een -3db punt van 70hz of 80 hz wel acceptabel. Kan altijd een los subje bij. Voordeel is ook dat alles zeer compact kan blijven.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Maar eh, jij weet net zo goed als wij dat dit niet als PA serieus gebruikt gaat worden... Was gewoon een no brainer en je wilt het afmaken. Een LD systeem van een paar honderd euro kan hetzelfde 
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
@Wouter,
De Faital 10RS350, in ongeveer 30 liter, met een slotpoort 250x30 lengte circa 25-30cm, zou dat een -3db op 45-50Hz geven ongeveer?
De diepte van de kast zal dan ongeveer 30 cm uitwendig moeten worden, dus circa 42x42x30cm, geeft 53 liter bruto, wat groter dan ik eerst wilde, maar hier ontkom je niet aan lijkt het..
Groetjes Walter
De Faital 10RS350, in ongeveer 30 liter, met een slotpoort 250x30 lengte circa 25-30cm, zou dat een -3db op 45-50Hz geven ongeveer?
De diepte van de kast zal dan ongeveer 30 cm uitwendig moeten worden, dus circa 42x42x30cm, geeft 53 liter bruto, wat groter dan ik eerst wilde, maar hier ontkom je niet aan lijkt het..
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
-70Hz als f3 mis je veel, -50Hz heb je echt nodig voor een enigszins realistische basWalt schreef: ↑zo 15 mei 2022, 8:34Het laag van de 6 inch wedstrijd speakers is eigenlijk al teveel, speakers staan dicht op de muur. Voor onze toepassing in de huiskamer is een -3db punt van 70hz of 80 hz wel acceptabel. Kan altijd een los subje bij. Voordeel is ook dat alles zeer compact kan blijven.
neem niet het laag van je wedstrijd speakers als uitgangspunt, die zijn gewoon niet goed afgestemd. ik heb die in 2 ruimtes gehoord (o.a. bij mij op zolder) en dat was niet fijn.
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Zie mijn vorige post, met die 10RS350 is die 50Hz denk ik wel mogelijk, maar kan het niet simuleren.
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Wouter kent deze woofer van haver tot gort, ik denk dat hij zo kan zeggen of mijn kast idee in the ballpark zit.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Ja Walt, 29 liter netto is zelfs wat de woofer vraagt icm 43 hz afstemming.
Onze 1x10 kast is dan ook 40x30x40 met 15mm materiaal maar wel de dubbele baffle 30mm naar achteren. De 125mm diameter PVC poort heeft een Wavin Wadal bocht. Voor het hoog een morel CAT378 en een filter optimaal voor basgitaar (dwz boven 3kHz naar de tweeter).
Als je 5x 3" doet, kijk eens naar The Tower in de Visaton archieven, die filtert de buitenste 2 vroeg af, die op los 2 en 4 wat later en de middelste ongefilterd. Beetje wat ze ook doen met de 4x BG20 en 1x B200.
Genzler werkt met een array voor een 12", Presonus en Bose ook. Kan leuk zijn, maar maak het dan ook echt leuk
Onze 1x10 kast is dan ook 40x30x40 met 15mm materiaal maar wel de dubbele baffle 30mm naar achteren. De 125mm diameter PVC poort heeft een Wavin Wadal bocht. Voor het hoog een morel CAT378 en een filter optimaal voor basgitaar (dwz boven 3kHz naar de tweeter).
Als je 5x 3" doet, kijk eens naar The Tower in de Visaton archieven, die filtert de buitenste 2 vroeg af, die op los 2 en 4 wat later en de middelste ongefilterd. Beetje wat ze ook doen met de 4x BG20 en 1x B200.
Genzler werkt met een array voor een 12", Presonus en Bose ook. Kan leuk zijn, maar maak het dan ook echt leuk
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Ha Wouter, zou een equivalent poort rond 100mm (250x30) ook werken, ivm poort compressie? Dat lukt denk ik net zonder knik, de poort komt dan tot 30mm voor de achterwand, wat hem fictief wat zal verlengen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Ik hoop wel dat die mini array in de lengte gaat gebruiken en niet de breedte?
Als het enkel voor thuis is, is de keuze een stuk groter. Al helemaal wanneer je het actief doet.
In dat laatste geval zou ik niet zo snel voor een 10RS350 gaan.
De xmax van de 10RS350 is bv equivalent aan hifi subs maar 4.7mm
Zonder BR zou ik die nooit willen gebruiken, dat is namelijk wel zeer karig.
Als het enkel voor thuis is, is de keuze een stuk groter. Al helemaal wanneer je het actief doet.
In dat laatste geval zou ik niet zo snel voor een 10RS350 gaan.
De xmax van de 10RS350 is bv equivalent aan hifi subs maar 4.7mm
Zonder BR zou ik die nooit willen gebruiken, dat is namelijk wel zeer karig.
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Wordt soort van semi-PA, dus vooral thuis, maar moet ook ingezet kunnen worden op kleine feestjes met een versterker van 2x600W of iets dergelijks erop.
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Via een behulpzaam forumlid kan ik die 10RS350 voor een nette prijs krijgen, dus het is besloten, die gaan het worden. Kast zal ongeveer mijn schets volgen.
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Die worden reserve, 5 boven elkaar wordt echt te hoog.
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Ik vraag me nog twee zaken af:
- Kan het compartiment van de 3 inchers wellicht nog kleiner? Met een overname punt waarschijnlijk ergens rond de 400Hz lijkt me dat niet veel liters nodig zijn.
- Is een poort van 280x30mm voldoende om poortgeluiden te voorkomen? Een groter oppervlak kan, maar vraagt een extra knik, wat ik liever vermijd.
Groetjes Walter
- Kan het compartiment van de 3 inchers wellicht nog kleiner? Met een overname punt waarschijnlijk ergens rond de 400Hz lijkt me dat niet veel liters nodig zijn.
- Is een poort van 280x30mm voldoende om poortgeluiden te voorkomen? Een groter oppervlak kan, maar vraagt een extra knik, wat ik liever vermijd.
Groetjes Walter
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beyma mini array met laagondersteuning
Kleiner kan, maar vaak is minder dan 1 liter per speaker praktisch wel erg lastig.Walt schreef: ↑zo 15 mei 2022, 17:30Ik vraag me nog twee zaken af:
- Kan het compartiment van de 3 inchers wellicht nog kleiner? Met een overname punt waarschijnlijk ergens rond de 400Hz lijkt me dat niet veel liters nodig zijn.
- Is een poort van 280x30mm voldoende om poortgeluiden te voorkomen? Een groter oppervlak kan, maar vraagt een extra knik, wat ik liever vermijd.
Groetjes Walter
Hoewel je netto natuurlijk veel minder overhoud, houd daar ook rekening mee, ik zou niet veel lager dan 0.5 liter gaan.
In deze setup kunnen we idd veel hoger crossen, rond de 300-400Hz lijkt me idd een prima uitgangspunt.
Hoe groot de poort moet zijn hangt er een beetje af hoe luid je wilt gaan spelen.
Dat hangt af van waar het systeem als eerste tegenaan loopt.
