Daudio C1kit "net even anders"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: zo 08 mei 2022, 19:15
Wat Van der Heide stelt is dat je ordening hebt toegevoegd aan de set, door bijv. zelf de kabel te maken en te installeren, ik zie het zelf als een stukje energie die is overgebracht of synergie die is ontstaan, en een tijdje stand zal houden, totdat de chaos langzaam weer inzet. Wat overblijft is het echte effect van de wijziging.
Adem in, adem uit... Maar niet te lang pauzeren hoor! :D Wat overblijft is dat je haar een fractie langer is geworden (voor zover nog aanwezig).
koenjer

Bericht door koenjer »

jeroen_d schreef: zo 08 mei 2022, 19:06
En een vertinde geleider aansluiten op een gouden connector heeft Galvanische oxidatie als gevolg (0,65V potentiaal verschil).
Interessant, bekend fenomeen maar nooit in verband gebracht met hifi connecties. Maar hoe zie ik dat in relatie tot gesoldeerde gouden connectoren?
Wat is in het geval van gouden connectoren de bestpractice?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

koenjer schreef: zo 08 mei 2022, 19:50
jeroen_d schreef: zo 08 mei 2022, 19:06
En een vertinde geleider aansluiten op een gouden connector heeft Galvanische oxidatie als gevolg (0,65V potentiaal verschil).
Interessant, bekend fenomeen maar nooit in verband gebracht met hifi connecties. Maar hoe zie ik dat in relatie tot gesoldeerde gouden connectoren?
Wat is in het geval van gouden connectoren de bestpractice?
Niet onder water zetten! Voor galvanische oxidatie moeten beide metalen zich wel in een elektrolyt (een elektrisch geleidende vloeistof) bevinden. Zie toch weinig audiofielen hun spullen daarin onder brengen.
Walt

Bericht door Walt »

Alles insmeren met olie, terpentijn of bijenwas is wel standaard hoor.
richard

Bericht door richard »

Walt schreef: zo 08 mei 2022, 19:15
.. ik zie het zelf als een stukje energie die is overgebracht of synergie die is ontstaan, en een tijdje stand zal houden, totdat de chaos langzaam weer inzet.
Daarom de Chaos versterkers.
rikpost

Bericht door rikpost »

jeroen_d schreef: zo 08 mei 2022, 17:50
holco schreef: za 07 mei 2022, 11:29
Ik heb ook de behoefde om de tweeter net wat harder (zo'n 2 dB) te zetten (kwamen de heren gisteren ook mee als opmerking), maar eerst maar eens kijken wat die SGO's gaan doen.
Vreemde opmerking, maar wie ben ik.
Het hoog is afgestemd zodanig dat de boventonen van akoestische instrumenten zoals gitaar en viool realistisch worden weergegeven. Met 2dB extra wordt het meer een Focal geluid, waar het hoog naar je toekomt terwijl het midden naar achteren wordt geplaatst. Past niet in mijn streven naar realistische weergave.
Kortom, met 2dB extra voor de tweeter is het geen Daudio speaker meer. :wink:

Het kan natuurlijk zo zijn dat het hoog nu te soft is met de combinatie van de tin/koper speakerkabel en de Alumen Z-cap. Ik heb de set gehoord voordat je de speakerkabel upgrade deed, voordat je de voorversterker had vervangen en de volledige C1 nog op de purifi had aangesloten. Toen was het prima in balans.
Verzilverd koper klinkt levendig en ruimtelijk, terwijl vertind koper vlak en saai klinkt in mijn oren. Ik heb die Duelund kabel nooit gehoord, maar met andere fabrikanten is dit mijn consequente ervaring. Ik vind dat ook niet gek. Skin effect zorgt ervoor dat hoge frequenties vooral langs de buitenkant van de geleider gaan. Daar zit dan het tin met een 10x hogere weerstand dan koper.
Hallo Jeroen
Wanneer je alle vier die ervaring hebt is het niet vreemd meer :P
Maar natuurlijk is het wel zo dat iedereen op een bepaalde manier geconditioneerd is ik heb bijvoorbeeld bij mij thuis het hoog aangepast naar mijn oren en smaak .
Dat wil inderdaad niet zeggen dat het het meest realistisch is en het hangt ook vaak van de productie af .
Dat is dan ook het enige ,ze klinken gewoon erg goed !
Maar ook dat had ik al gezegd :wink:
Walt

Bericht door Walt »

De vuistregel, zo gauw je hoort dat het hoog uit de tweeter komt, is het teveel.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Iets dat ik eerst niet heb gepost, maar ik voel me nu toch genoodzaakt dit te doen.
De minidsp SHD is op de C1 woofers gezet. Dat voegt 23ms delay toe, ben ik zojuist achter gekomen. Betekent dat de woofers op een akoestische afstand van 8 meter staan mee te spelen. Klinken dus door nadat midhoog al is gestopt.
Ik raad deze opzet dan ook sterk af. Het zou wellicht kunnen verklaren dat het hoog op de achtergrond raakt, ik weet niet goed wat er voor het gehoor gebeurt als de woofers zo laat in de tijd nog mee doen terwijl ze meespelen tot 400Hz.
Walt

Bericht door Walt »

Misschien zou een daudio ASP met extra subwoofer uitgang een uitkomst zijn…
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat doe je niet zomaar Walt. Bovendien wil je de C1 en sub naadloos met elkaar laten integreren. Dat lijkt mij puur analoog een heel avontuur en niet zo eenvoudig. Dat gaat met een DSP toch een stuk makkelijker en beter reproduceerbaar.
holco

Bericht door holco »

jeroen_d schreef: ma 09 mei 2022, 20:08
Iets dat ik eerst niet heb gepost, maar ik voel me nu toch genoodzaakt dit te doen.
De minidsp SHD is op de C1 woofers gezet. Dat voegt 23ms delay toe, ben ik zojuist achter gekomen. Betekent dat de woofers op een akoestische afstand van 8 meter staan mee te spelen. Klinken dus door nadat midhoog al is gestopt.
Ik raad deze opzet dan ook sterk af. Het zou wellicht kunnen verklaren dat het hoog op de achtergrond raakt, ik weet niet goed wat er voor het gehoor gebeurt als de woofers zo laat in de tijd nog mee doen terwijl ze meespelen tot 400Hz.
Dat verklaard iig een hoop!! vanmiddag heel de boel terug gezet naar hoe het was, dus de MiniDSP SHD en de Benchmark er tussenuit en bij de Auralic Aries 1 streamer de filters weer aangezet om vandaar uit de room modes te onderdrukken, tevens ook de C1's weer rechtop gezet, nou dat scheelt wel wat in het geheel, het laag is duidelijk coherenter met het mid/hoog en het klinkt ook wat helderder zonder dat ik minder laag ervaar.

Blijft wel vreemd dat ik zo kan verzinken in de gedachte dat ik goed bezig dacht te zijn :hide:
dre

Bericht door dre »

Klinkt bekend...... :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Yep, idem hier.
Shadow

Bericht door Shadow »

jeroen_d schreef: ma 09 mei 2022, 20:08
Ik zei dus op 24 april;
Shadow schreef: zo 24 apr 2022, 17:57
Lijkt me dat je met het laag wel over dsp en mid/hoog niet een tijdverschil te pakken hebt?
Kon me niet voorstellen dat ik daar iets verkeerds zei ](*,)
rikpost

Bericht door rikpost »

Je krijgt zo wel veel diepte in je geluid :lol:
Shadow

Bericht door Shadow »

Het is niet zo moeilijk hoor, als hij z'n mid-hoog ook over de SHD doet maar er geen filter op zet loopt de boel weer gelijk lijkt me?
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Gewoon eens een keer stoppen met al die overbodige electronica...
Shadow

Bericht door Shadow »

Ja dat begrijp ik wel Jan, ik denk toch dat voor ruimte aanpassing het wel een uitkomst is als je de ruimte fysiek niet aan kan passen.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Och, als je bedenkt dat je het bij het beginpunt van je geluid (Joram, een Aries G1 heeft standaard een vorm van dsp aan boord) al aan kan pakken dan doe je echt wel iets van teveel van het goede.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als je dat doortrekt Jan, heb je aan een paar oordopjes genoeg... Naar mijn idee is de DSP mogelijkheid van de Aries toch een stuk beperkter dan van de SHD. Niet alleen kwalitatief, ook zeker qua instelmogelijkheden. Het kan best dat je daaraan in dit geval genoeg hebt met een primitief X-over voor de sub en de C1. Het is dus niet alleen ruimte aanpassing! Wil je het echt goed doen, dan wat Joram zegt: SHD-Studio met 2x goede DAC er achter. Volgens mij heeft Holco de SHD met analoog in en uit. Dus i.d.d. de C1 ongefilterd op de ander uitgang.
Shadow

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef: di 10 mei 2022, 10:18
Dus i.d.d. de C1 het mid-hoog van de C1 ongefilterd op de ander uitgang.
:wink:
Walt

Bericht door Walt »

Roon heeft ook een mooie DSP ingebouwd, die ook nog eens uitstekend klinkt; of eigenlijk, niks verpest.
holco

Bericht door holco »

Shadow schreef: di 10 mei 2022, 8:27
Het is niet zo moeilijk hoor, als hij z'n mid-hoog ook over de SHD doet maar er geen filter op zet loopt de boel weer gelijk lijkt me?
Dat zou een oplossing zijn, en ik heb dat in eerste instantie ook geprobeerd met zowel wel als geen Dirac en met enkel correcties onder de 300hz maar de SHD slaat het geluid aardig plat, nu met alles terug naar de oude situatie is het ook duidelijk dat enkel op het laag (<400hz) de SHD te veel steken laat vallen tov rechtstreeks aan de Hattor preamp.
holco

Bericht door holco »

Leeuwarden schreef: di 10 mei 2022, 8:41
Och, als je bedenkt dat je het bij het beginpunt van je geluid (Joram, een Aries G1 heeft standaard een vorm van dsp aan boord) al aan kan pakken dan doe je echt wel iets van teveel van het goede.
En dat werkt best goed, maar dat is enkel in stereo, je kan dus niet L en R apart aanpassen, en er zit nogal wat verschil hier tussen L en R :(

Ander nadeel is dat ik geen optie zie om de Aries G1 aan REW te hangen, er valt dus niks te checken.
Walt

Bericht door Walt »

Misschien juist een voordeel... minder onrust. Die frequentie curve moet je niet teveel belang aan hechten, gewoon de speakers opstellen zodanig dat het goed klinkt.

Ik wil hier ook perse geen DSP, hoewel Roon het wel netjes doet, ik weet niet of het inbeelding is of niet, maar met een DSP ertussen ervaar ik het als minder goed, ondanks dat je het laag kunt rechttrekken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”