Adem in, adem uit... Maar niet te lang pauzeren hoor!Walt schreef: ↑zo 08 mei 2022, 19:15Wat Van der Heide stelt is dat je ordening hebt toegevoegd aan de set, door bijv. zelf de kabel te maken en te installeren, ik zie het zelf als een stukje energie die is overgebracht of synergie die is ontstaan, en een tijdje stand zal houden, totdat de chaos langzaam weer inzet. Wat overblijft is het echte effect van de wijziging.
Daudio C1kit "net even anders"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Interessant, bekend fenomeen maar nooit in verband gebracht met hifi connecties. Maar hoe zie ik dat in relatie tot gesoldeerde gouden connectoren?
Wat is in het geval van gouden connectoren de bestpractice?
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Niet onder water zetten! Voor galvanische oxidatie moeten beide metalen zich wel in een elektrolyt (een elektrisch geleidende vloeistof) bevinden. Zie toch weinig audiofielen hun spullen daarin onder brengen.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Alles insmeren met olie, terpentijn of bijenwas is wel standaard hoor.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Hallo Jeroenjeroen_d schreef: ↑zo 08 mei 2022, 17:50Vreemde opmerking, maar wie ben ik.
Het hoog is afgestemd zodanig dat de boventonen van akoestische instrumenten zoals gitaar en viool realistisch worden weergegeven. Met 2dB extra wordt het meer een Focal geluid, waar het hoog naar je toekomt terwijl het midden naar achteren wordt geplaatst. Past niet in mijn streven naar realistische weergave.
Kortom, met 2dB extra voor de tweeter is het geen Daudio speaker meer.
Het kan natuurlijk zo zijn dat het hoog nu te soft is met de combinatie van de tin/koper speakerkabel en de Alumen Z-cap. Ik heb de set gehoord voordat je de speakerkabel upgrade deed, voordat je de voorversterker had vervangen en de volledige C1 nog op de purifi had aangesloten. Toen was het prima in balans.
Verzilverd koper klinkt levendig en ruimtelijk, terwijl vertind koper vlak en saai klinkt in mijn oren. Ik heb die Duelund kabel nooit gehoord, maar met andere fabrikanten is dit mijn consequente ervaring. Ik vind dat ook niet gek. Skin effect zorgt ervoor dat hoge frequenties vooral langs de buitenkant van de geleider gaan. Daar zit dan het tin met een 10x hogere weerstand dan koper.
Wanneer je alle vier die ervaring hebt is het niet vreemd meer
Maar natuurlijk is het wel zo dat iedereen op een bepaalde manier geconditioneerd is ik heb bijvoorbeeld bij mij thuis het hoog aangepast naar mijn oren en smaak .
Dat wil inderdaad niet zeggen dat het het meest realistisch is en het hangt ook vaak van de productie af .
Dat is dan ook het enige ,ze klinken gewoon erg goed !
Maar ook dat had ik al gezegd
Re: Daudio C1kit "net even anders"
De vuistregel, zo gauw je hoort dat het hoog uit de tweeter komt, is het teveel.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Iets dat ik eerst niet heb gepost, maar ik voel me nu toch genoodzaakt dit te doen.
De minidsp SHD is op de C1 woofers gezet. Dat voegt 23ms delay toe, ben ik zojuist achter gekomen. Betekent dat de woofers op een akoestische afstand van 8 meter staan mee te spelen. Klinken dus door nadat midhoog al is gestopt.
Ik raad deze opzet dan ook sterk af. Het zou wellicht kunnen verklaren dat het hoog op de achtergrond raakt, ik weet niet goed wat er voor het gehoor gebeurt als de woofers zo laat in de tijd nog mee doen terwijl ze meespelen tot 400Hz.
De minidsp SHD is op de C1 woofers gezet. Dat voegt 23ms delay toe, ben ik zojuist achter gekomen. Betekent dat de woofers op een akoestische afstand van 8 meter staan mee te spelen. Klinken dus door nadat midhoog al is gestopt.
Ik raad deze opzet dan ook sterk af. Het zou wellicht kunnen verklaren dat het hoog op de achtergrond raakt, ik weet niet goed wat er voor het gehoor gebeurt als de woofers zo laat in de tijd nog mee doen terwijl ze meespelen tot 400Hz.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Misschien zou een daudio ASP met extra subwoofer uitgang een uitkomst zijn…
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Dat doe je niet zomaar Walt. Bovendien wil je de C1 en sub naadloos met elkaar laten integreren. Dat lijkt mij puur analoog een heel avontuur en niet zo eenvoudig. Dat gaat met een DSP toch een stuk makkelijker en beter reproduceerbaar.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Dat verklaard iig een hoop!! vanmiddag heel de boel terug gezet naar hoe het was, dus de MiniDSP SHD en de Benchmark er tussenuit en bij de Auralic Aries 1 streamer de filters weer aangezet om vandaar uit de room modes te onderdrukken, tevens ook de C1's weer rechtop gezet, nou dat scheelt wel wat in het geheel, het laag is duidelijk coherenter met het mid/hoog en het klinkt ook wat helderder zonder dat ik minder laag ervaar.jeroen_d schreef: ↑ma 09 mei 2022, 20:08Iets dat ik eerst niet heb gepost, maar ik voel me nu toch genoodzaakt dit te doen.
De minidsp SHD is op de C1 woofers gezet. Dat voegt 23ms delay toe, ben ik zojuist achter gekomen. Betekent dat de woofers op een akoestische afstand van 8 meter staan mee te spelen. Klinken dus door nadat midhoog al is gestopt.
Ik raad deze opzet dan ook sterk af. Het zou wellicht kunnen verklaren dat het hoog op de achtergrond raakt, ik weet niet goed wat er voor het gehoor gebeurt als de woofers zo laat in de tijd nog mee doen terwijl ze meespelen tot 400Hz.
Blijft wel vreemd dat ik zo kan verzinken in de gedachte dat ik goed bezig dacht te zijn
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Ik zei dus op 24 april;jeroen_d schreef: ↑ma 09 mei 2022, 20:08Iets dat ik eerst niet heb gepost, maar ik voel me nu toch genoodzaakt dit te doen.
De minidsp SHD is op de C1 woofers gezet. Dat voegt 23ms delay toe, ben ik zojuist achter gekomen. Betekent dat de woofers op een akoestische afstand van 8 meter staan mee te spelen. Klinken dus door nadat midhoog al is gestopt.
Ik raad deze opzet dan ook sterk af. Het zou wellicht kunnen verklaren dat het hoog op de achtergrond raakt, ik weet niet goed wat er voor het gehoor gebeurt als de woofers zo laat in de tijd nog mee doen terwijl ze meespelen tot 400Hz.
Kon me niet voorstellen dat ik daar iets verkeerds zei
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Het is niet zo moeilijk hoor, als hij z'n mid-hoog ook over de SHD doet maar er geen filter op zet loopt de boel weer gelijk lijkt me?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Gewoon eens een keer stoppen met al die overbodige electronica...
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Ja dat begrijp ik wel Jan, ik denk toch dat voor ruimte aanpassing het wel een uitkomst is als je de ruimte fysiek niet aan kan passen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Och, als je bedenkt dat je het bij het beginpunt van je geluid (Joram, een Aries G1 heeft standaard een vorm van dsp aan boord) al aan kan pakken dan doe je echt wel iets van teveel van het goede.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Als je dat doortrekt Jan, heb je aan een paar oordopjes genoeg... Naar mijn idee is de DSP mogelijkheid van de Aries toch een stuk beperkter dan van de SHD. Niet alleen kwalitatief, ook zeker qua instelmogelijkheden. Het kan best dat je daaraan in dit geval genoeg hebt met een primitief X-over voor de sub en de C1. Het is dus niet alleen ruimte aanpassing! Wil je het echt goed doen, dan wat Joram zegt: SHD-Studio met 2x goede DAC er achter. Volgens mij heeft Holco de SHD met analoog in en uit. Dus i.d.d. de C1 ongefilterd op de ander uitgang.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Roon heeft ook een mooie DSP ingebouwd, die ook nog eens uitstekend klinkt; of eigenlijk, niks verpest.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Dat zou een oplossing zijn, en ik heb dat in eerste instantie ook geprobeerd met zowel wel als geen Dirac en met enkel correcties onder de 300hz maar de SHD slaat het geluid aardig plat, nu met alles terug naar de oude situatie is het ook duidelijk dat enkel op het laag (<400hz) de SHD te veel steken laat vallen tov rechtstreeks aan de Hattor preamp.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
En dat werkt best goed, maar dat is enkel in stereo, je kan dus niet L en R apart aanpassen, en er zit nogal wat verschil hier tussen L en RLeeuwarden schreef: ↑di 10 mei 2022, 8:41Och, als je bedenkt dat je het bij het beginpunt van je geluid (Joram, een Aries G1 heeft standaard een vorm van dsp aan boord) al aan kan pakken dan doe je echt wel iets van teveel van het goede.
Ander nadeel is dat ik geen optie zie om de Aries G1 aan REW te hangen, er valt dus niks te checken.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Misschien juist een voordeel... minder onrust. Die frequentie curve moet je niet teveel belang aan hechten, gewoon de speakers opstellen zodanig dat het goed klinkt.
Ik wil hier ook perse geen DSP, hoewel Roon het wel netjes doet, ik weet niet of het inbeelding is of niet, maar met een DSP ertussen ervaar ik het als minder goed, ondanks dat je het laag kunt rechttrekken.
Ik wil hier ook perse geen DSP, hoewel Roon het wel netjes doet, ik weet niet of het inbeelding is of niet, maar met een DSP ertussen ervaar ik het als minder goed, ondanks dat je het laag kunt rechttrekken.
