Daudio C1kit "net even anders"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door rikpost »

Het is dat ik ze gehoord heb :lol:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1709
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Kan het niet mooier maken dan wat het is :hide:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

Je ziet vooral de ruimtereflecties. De tweeter verloopt wat grillig, een kleine dipool AMT meet minder vlak dan een normale tweeter, maar het mid meet juist zeer vlak.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door rikpost »

En daarbij ,who cares ! het klinkt gewoon erg goed .
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1709
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Inderdaad "who cares" :)

Meerdere voorgangers van de C1's meten een stuk fraaier, maar er is er geen een die maar een beetje in de buurt komt van het plezier wat ik beleef aan de C1's :wink:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1709
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Mundorf MCap Supreme Silver Gold Oil Capacitors voor op het hoog besteld, ben erg benieuwd wat deze doen tov de Jantzen Alumen Z-Cap's die nu op het hoog staan.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Walt »

In ieder geval ze even de tijd geven om in te spelen, met dit type heb ik vaker aan de hand gehad dat het de eerste uren erg ongemakkelijk of zelfs raar klonk, dat trok wel binnen een dag weg. De SGO geeft een mooi tophoog zonder over the edge te gaan. De klank is open en heeft die high end flair.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door rikpost »

Gisteren wederom bij Mario geweest maar dit keer voor een lange luistersessie .
Hans en Wouter waren ook van de partij dus we waren weer de spreekwoordelijke kleine jongens in de snoepwinkel .
J
Wat mij wederom opviel was dat ze eigenlijk niet opvallen .
Wanneer je binnenkomt en er staat muziek op valt nu niet direct je bek open .

Wat wel gebeurd is dat je gewoon heel de avond lekker muziek aan het draaien bent en vrijwel alles goed tot zeer goed klinkt .
Ongemerkt zit je dan ook vaak met je voeten te tappen .
Ook leuk om elkaar een beetje te inspireren wat muziek betreft overigens !

Mario heeft naar mijn inziens echt een mooie set samen gesteld de afwerking van de C1’s is flawless .
En gezien zijn professie is hem dat geraden natuurlijk .
Maar ook zijn speurtocht met het combineren van de randapparatuur heeft het natuurlijk naar het niveau gebracht waar het nu is.

Ik heb de laatste tijd best wel wat luidsprekers en systemen beluisterd maar tot u toe word ik hiervan het meest enthousiast
Dus mocht ik weer eens een upgrade maken dan is zoiets als dit zeker een overweging .

Mario nogmaals hartelijk dank voor het optreden als gezellig gastheer en het open stellen van je huis .
Het was echt een leuke avond zo met zijn vieren
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1709
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Jij ook bedankt Rik (en bij deze ook Hans en Wouter) voor de gezellige en muzikale avond.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Walt »

Ja, die C1 is een mooi compleet ontwerp van Daudio, en Mario heeft hier nog meer uit gehaald met de volledige AT bezetting. Ben benieuwd wat de Mundorf SGO op de tweeters nog gaat brengen, ik ken zelf de huidige Janzten caps niet.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1709
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Volgens Daudio (Jeroen) zijn de Mundorf's SGO caps geloof ik de holy grail onder de condensatoren, tja dan moet ik ze wel proberen natuurlijk :D

Dit is wat Tony Gee over beide type caps te melden heeft,
Jantzen Audio Alumen Z-Cap 100VDC - 3% tolerance

Sound: Jantzen Audio seem to know what they are doing with this Alumen Z-Cap. They have created a modern day capacitor that doesn't sound "modern". This might be a strange way of describing what I mean, but to me it combines the best of both "modern" and "vintage" worlds. The music flows, has a smooth presentation and at the same time it is high in contrast. The Alumen Z-Cap has high resolution in a natural way, it is without glare that you usually get with some of those "high-end" capacitors. There is an adictive balance between warmth on one side and and openness on the other. Tonally speaking it is the exact opposite of the Mundorf Supreme EVO Gold Oil that is at a similar high quality level. The Mundorf MCap Supreme EVO Silver Gold Oil is a very clean, detailed and open sounding with lots of contrast, great depth and heaps of micro detail. The Jantzen Audio Alumen Z-Cap is also open and also has lots of contrast but does it with a warmish undertone. Where as the Mundorf can get a bit on the lean side of neutral in some situations, the Jantzen maintains coherency under all conditions. The combination of and balance between these characters is spot on and make the Jantzen Audio Alumen Z-Caps create music with a great sense of realism. Comparing the Alumen Z-Cap to other aluminium foil capacitors like the Jupiter HT BeesWax Paper you understand what I mean with a modern day capacitor that doesn't sound "modern". The Jupiter HT Beeswax has a similar clear and open presentation but also slightly rounder and softer, more "vintage" if you like. In direct comparison the Alumen Z-Cap is more neutral (as you might of guessed by now, I like my music to sound neutral). Compared to the extremely neutral Duelund RS copper foil, the Duelund gives you richer harmonic overtones but with slighlty less sparkle at the top. In the end the Duelund does show you what real absolute neutrality is - although to obtain that you need to spend a lot more money. Taking that into consideration, the Jantzen Audio Alumen Z-Cap is an absolute bargain! I also found the Jantzen Audio Alumen Z-Cap to mix extremely well with the Clarity Cap CSA and CMR. Both types blend together seamlessly with the Alumen Z-Cap. Overall the combo with the CMR is more lush and spatious with a wide and deep image. It paints a bigger image. The combo with the CSA projects the image more forward and sounds a little brighter. Although the slightly brighter presentation with the CSA can be welcome in some cases / recordings, over extended periods of time I prefered the smoother sound of the Clarity Cap CMR with the Alumen Z-Cap. The Alumen is a very nice capacitor with a nice balance between clarity, timbre and texture. Very good price / performance ratio. Objectively speaking the Amber are better, they just cost a lot more for to get from 11,5 points to 12,5 points ;-) I have added the Jantzen Audio Alumen Z-Cap to my favourites list.

Verdict: 11,5



Mundorf MCap Supreme Silver Gold Oil 1200VDC - 2% tolerance

Sound: At this level we are talking about a really serious capacitor, so my findings are relative to other exotic types. They are richer and better layered than the Mundorf Silver Gold (without the oil) and they seem more open and more spatial. Compared to the Duelund VSF-Cu they are not as rich in harmonic overtones. The Duelund VSF-Cu creates smoother harmonics and a better midrange balance but the Mundorf Silver Gold Oil really excels in image depth - call it bowling alley depth! In direct comparison, the Duelund VSF-Cu sounds flatter (a bit more 2D) and a little rounded-off at the top. Like most Mundorf capacitors, the Silver Gold Oil has a slight hint of top-end emphasis, this probably contributes to the perceived spatiality and micro-detailing. But I am very happy to live with that, these capacitors are so quiet and really let you look very deep into the recording!

Verdict: 12+
Laatst gewijzigd door Marp op za 07 mei 2022, 16:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote-tags aangebracht
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Walt »

Qua match met de Mundorf AMT pakt die SGO heel goed uit. Vind Duelund (RS in mijn geval) wat meer rust / neutraliteit geven, maar heb toen tijden te weinig tophoog gehad, toen met de Duelund bypass caps erbij kwam dat weer in orde. Uiteindelijk heb ik nu toch weer een SGO erbij gezet, parallel over de serie weerstand van de AMT, zo kun je naar believen tunen.

Maar als eerste keus, one in all cap, ja de SGO inderdaad. In de kleinere waarden zijn ze in kosten ook nog wel te overzien.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1709
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Ik heb ook de behoefde om de tweeter net wat harder (zo'n 2 dB) te zetten (kwamen de heren gisteren ook mee als opmerking), maar eerst maar eens kijken wat die SGO's gaan doen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Walt »

Daar moet je mee uitkijken inderdaad, teveel bij 3Khz is ook niet lekker, subjectief geeft de SGO in ieder geval meer tophoog (zal vast niet te meten zijn). Het kan ook zijn dat je teveel laag hebt, dat drukt het hoog ook wat weg. Uiteindelijk gaat de fijn afstelling op het niveau van halve dB’s, hier kun je lang mee bezig zijn, plus het is smaak gebonden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door hannesie »

Naast de discussie over wel of niet de condensator, klankmatig was het totaal beeld best een lekkere opzet, en in de details kan je dan mogelijk een fractie meer sprankeling hebben, en dan kan dat een condensator zijn.

Bij de Focals van Walter, want zo heet Wouter in het echt, zijn dan de Reference van Audyn Cap gegaan, ook zeker geen verkeerde.

Afbeelding
Verder dan wel weer een leuke gezellige avond gehad, lekker lullen over hoe het anders/beter kan, en leuke muziek bij elkaar zoeken, om dan weer wat anders te zoeken.

Mario, bedankt na 18 jaar weer eens bij je op bezoek gewest, best leuk dan.
Moeten we weer eens doen, bij Rik is het ook al wel een tijdje terug, dus wie weet.? :lol:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1709
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Oeps, Rik heeft mij op het verkeerde been gezet met Wouter die inderdaad Walter heet :hide:

Lijkt mij inderdaad leuk om eens bij Rik langs te gaan :D
WalterHeus
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 15:58
Locatie: Dordrecht

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door WalterHeus »

Was inderdaad leuk en gezellig gisteren, smaakt naar meer
En Rik, ik ben niet boos hoor dat je me Wouter noemt, alleen een beetje teleurgesteld
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door hannesie »

:rofl: Het gaat weer goed !!

We gaan Rik wel even op/bezoeken :rock:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door rikpost »

hannesie schreef: za 07 mei 2022, 14:07
:rofl: Het gaat weer goed !!

We gaan Rik wel even op/bezoeken :rock:

Ach shit !
Ja ik ben daar echt een kruk in dat onthouden van namen !
Aan de andere kant het komt deze keer wel in de buurt Walter / Wouter !?
Voor hetzelfde geld had ik je Alex of Ruud genoemd ;-)
Maar keertje bij mij lijkt me leuk , kom ik zeker op terug :proost:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door hannesie »

Mario, bedankt na 18 jaar weer eens bij je op bezoek gewest, best leuk dan.
Moeten we weer eens doen, bij Rik is het ook al wel een tijdje terug, dus wie weet.? :lol:
Hans
Even een correctie, het was 13 jaar geleden. :lol:

viewtopic.php?t=10159
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1709
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Een (hypothetische) vraag die wel eens in mijn hoofd speelt :think: wat zou het effect zijn binnen dit C1 ontwerp als de huidige AMT17D2.2 tweeter een AMT23D6.1-R of een AMT25D1.1 tweeter zou zijn, uiteraard vraagt dat meer ruimte aan de bovenkant van de baffles met vermoedelijk ook hogere maantjes qua uitsparingen, en wellicht zelfs met omgedraaide mid/hoog bezetting (mid boven), naar wat ik begrepen heb resulteert dat in een hogere afbeelding.
jeroen_d schreef: za 30 apr 2022, 19:28
Je ziet vooral de ruimtereflecties. De tweeter verloopt wat grillig, een kleine dipool AMT meet minder vlak dan een normale tweeter, maar het mid meet juist zeer vlak.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door dre »

Dan krijg je een heel ander filter en dus een andere klankbalans.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1709
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Duh ](*,)
dre schreef: zo 08 mei 2022, 15:07
Dan krijg je een heel ander filter en dus een andere klankbalans.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door dre »

Waarom vraag je het dan....... :roll:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Walt »

Die AMT 25D1.1 zit in de daudio W1 en S1, ik speel er ook mee, maar daar hoort volgens mij ook 1 tandje grotere mid bij dan je nu hebt.

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”