Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Getrickerd door de Nescio van Henkjan die ik zeker nog een keer ga beluisteren en misschien ook ga bouwen, is mijn interesse gewekt voor de Hypex AS2.100 plate amps.

Ik heb vandaag dan ook meteen maar 2 van deze ampjes besteld bij Hypex, in eerste instantie om te kijken of ik mijn bestaande zelfbouw speakers op een hoger niveau kan krijgen dan dat ze nu zijn en om ervaringen op te doen met deze in mijn ogen toch wel erg bijzondere versterkers door de vele mogelijkheden die ze te bieden hebben, en als ik alles mag geloven klinken zo ook nog eens buitengewoon goed.

Maar nu komt het!! het bouwen van speakers is voor mij geen enkel probleem maar het ontwerpen van de filters dus wel :( en omdat voor zover ik kan zien er best wel wat kennis voor nodig is om de AS2.100 optimaal op de units en kast in te stellen, hoop ik dat ik mede met de hulp van jullie toch een mooi resultaat kan bereiken.

De zelfbouw speakers waar het om gaat is een d'appolito ontwerp met 2x een PHL 1230 ( http://www.phlaudio.com/parameters/b17_1230.html ) en de Aurum Cantus G2 pure ribbon tweeters, ook wel bekent als de Celeritas RB70 ( http://www.clofis.nl/nl/celeritas/celeritas.htm ).
Het filter is ooit door iemand bij Speaker&Co Rotterdam gemaakt omdat ik zelf niet tot een goed resultaat kon komen, en ondanks dat het beter klinkt als de filters die ik er toen voor gemaakt heb ben ik er van overtuigd dat de max nog niet bereikt is.

In eerste instantie zou ik al erg geholpen zijn als iemand mij kan voorzien van een eerste basis setup voor de AS2.100 om van daaruit verder te kunnen gaan.
Ik zal dan ook mijn Clio meetsysteem uit de kast halen om de metingen hier te delen met jullie, moet wel bekennen dat ik geen ster ben in het gebruik van het Clio systeem :oops:

Nog wat foto's van mijn speakers,
2163611.jpg
IMG-1736.jpg
IMG-1738.jpg
IMG-1734.jpg
Laatst gewijzigd door holco op za 16 jan 2010, 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Iemand in de regio Rotterdam die mij kan komen helpen als ze binnen zijn zou natuurlijk helemaal mooi zijn :mrgreen:
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Hypex_support »

Ik zal zeggen, oude filter er uit een proberen een beetje meting te krijgen.
Als je die op het forum post zal er van alle kanten snel hulp komen ;)
Met de AS2 kan je al redelijk veel doen op het oog, door het geheel vlak te krijgen, en leren door alle soorten Biquads (filter secties) gewoon uit te proberen en te kijken, en misschien luisteren, wat de resultaten zijn.

Een goede Impulse Responce meting is het eerste wat je nodig hebt, hoe beter deze is hoe beter het eind resultaat ;)

Succes,

(p.s. optie 2, probeer eens simpel je oude filter na te bouwen, misschien leuk om eens te horen)
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Hypex_support »

Zie ook :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=6&t=8968

Wordt na pagina 2 een beetje afgedwaald maar misschien heb je er wat aan.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Thanks Matthijs,

Zodra ze binnen zijn (staan nog steeds op pending?) ga ik er na de tweede kerstdag meteen aan beginnen en proberen een goede Impulse Responce meting te maken en hier het resultaat plaatsen.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Alvast wat voorbereidende vragen,

Kan ik de metingen van Clio direct importeren in de filter software van de AS2.100?

En welke meet afstand kan ik het beste gebruiken met Clio? neem aan zo kort mogelijk om reflecties te voorkomen?

En hoe meet je het beste de woofer, moet dat in het center of haaks op het conus oppervlak?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Nog even ter verduidelijking,

Bij mijn speakers staan de woofers in dusdanige hoek gemonteerd zodat de centers van beide woofers op 3,3 meter (luister afstand) samen vallen met de tweeter.

Ik denk dat ik dan het beste één woofer van dichtbij kan meten en deze meting + de tweeter meting importeer in de filter software van de Hypex en dan de correcties uitvoeren, en als laatste via meten vanaf de luisterplek de geluid niveaus van de tweeter tov de woofer gelijk trekken, klopt deze gedachtegang?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Henkjan »

voor het meten voor het wisselfilter op afstand meten omdat je anders de baffle step niet meet.

je moet wel een impuls exporteren hè
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Henkjan schreef:
voor het meten voor het wisselfilter op afstand meten omdat je anders de baffle step niet meet.
Heb even gezocht op baffle step, is me nu wel duidelijk denk ik :) maar welke meetafstand raad je hier voor aan?
Henkjan schreef:
je moet wel een impuls exporteren hè
Bedoel je dat ik een impuls meting in de filter software moet laden, en ook hier weer, welke meetafstand raad je hier voor aan?

Henkjan, zou je aan willen geven welke metingen (en hoe) van belang zijn om tot een goed resultaat te kunnen komen met de AS2.100?

ps, misschien moet ik de topic naam veranderen in, Naar actief met de Hypex AS2.100 voor Dummies :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Henkjan »

het meest gebruikelijk is meten op 1m, maar is geen wet van meden en iraniers natuurlijk. op grotere afstand pak je wel meer ruis op natuurlijk, is echter wel meer in overeenstemming met de werkelijke luisterafstand.

je hoeft overigens niet persé de simulatie in de Hypex te doen, je kan ook gewoon meten, biquad aanpassen, weer meten, etc
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Henkjan schreef:
het meest gebruikelijk is meten op 1m, maar is geen wet van meden en iraniers natuurlijk. op grotere afstand pak je wel meer ruis op natuurlijk, is echter wel meer in overeenstemming met de werkelijke luisterafstand.
Zal eerst alles op 1m doen, en later als er een werkbaar filter is ook vanaf de luisterplek.
Henkjan schreef:
je hoeft overigens niet persé de simulatie in de Hypex te doen, je kan ook gewoon meten, biquad aanpassen, weer meten, etc
Dat wordt een lange weg ben ik bang voor :?

Ik heb ook even met de Hypex filter software gespeeld en dat werkt wel erg makkelijk, dus ik wil er toch voor gaan om de metingen naar de filter software te importeren.

Voor zover als ik kan zien werkt de Hypex software met .dsp bestanden, Clio kan bestanden exporteren in ASCII file (*.txt), werkt dit onderling?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

copy van de Clio manual,

6.3.3 EXPORTING DATA
File > Export > Data
CLIOwin is able to export the currently active measurement in an ASCII file (*.txt).
Fig.6.5 Export dialog
Performing this choice you will be prompted by the Export dialog. Depending on the
measurement menu you are working with, it will be possible to choose different data
for export. Here is a list of the possibilities, menu by menu:
MLS > Display Frequency Data
The program will export the frequency data as they are displayed on the screen, with
resolution variable from 256 to 2048 points, regardless the current MLS size.
MLS > FFT Frequency Data
Chapter 6 - System Operations and Settings 61
The program will export the frequency data with the resolution of the current MLS
size.
MLS > Time Data
The program will export the acquired impulse response or active post process.
FFT > Display Frequency Data
The program will export the processed frequency data as they are displayed on the
screen, with its internal resolution of 2048 points, regardless the current FFT size.
FFT > FFT Frequency Data
The program will export the processed frequency data with the resolution of the
current FFT size.
FFT > Last FFT Data
The program will export the last calculated FFT frequency data with the resolution
of the current FFT size.
FFT > Last Time Data
The program will export the last captured time data with the resolution of the current
FFT size.
Sinusoidal > Frequency Data
The program will export the acquired frequency data with their fraction of octave
frequency resolution.
Sinusoidal > Frequency Data + Harmonics
As above plus harmonics data.
T&S > T&S Parameters
6.3.4 EXPORTING GRAPHICS
File > Export > Graphics
CLIOwin is able to create enhanced metafiles (*.emf) or bitmaps (*.bmp) of the
currently active measurement. The graph is drawn using the same color of printouts;
you can define them with the Setup dialog, see 6.3.6.
Fig.6.6 Export Graphics dialog
When exporting bitmaps check the Black&White box to greatly reduce the size of
the generated file, while loosing color information.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Vandaag wat proberen te meten, nou dat was een verrassing!! de tweeter klopt niet veel meer van waarschijnlijk werken de zelfgemaakte alu ribbons toch niet zo best :?
Eerst maar eens op zoek naar nieuwe originele ribbons, misschien hier iemand?
Of meteen maar voor twee Neo3 PDR gaan 8)


Meting is op 1m gedaan, wit zijn de woofers geel de tweeter en rood beide, uiteraard zonder filters.
PC272481.jpg
Laatst gewijzigd door holco op za 16 jan 2010, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Gisteren nieuwe originele bandjes gehaald met als resultaat dat alles er nu weer goed uit ziet :)
Zit nog steeds te wachten op de Hypex AS2.100 DG versterkers, als deze binnen zijn gaan we weer verder.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door SSassen »

Ik zou eerst de kast eens onderhanden nemen, daar is al veel winst te boeken, e.e.a. heeft nogal wat ontwerpfouten in zich zo te zien.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

SSassen schreef:
Ik zou eerst de kast eens onderhanden nemen, daar is al veel winst te boeken, e.e.a. heeft nogal wat ontwerpfouten in zich zo te zien.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sander, als je de dip op 300Hz van de woofers bedoeld? deze zit mij inderdaad ook niet lekker :?
De dip op 3000Hz lijkt mij niet zo'n probleem omdat er waarschijnlijk rond de 2500Hz gefilterd gaat worden, en de tweeter ziet er na de nieuwe bandjes nu gewoon goed uit, had iig niets met de kast te maken.
eea is misschien wel te corrigeren met de Hypex ampjes (net binnen :D ).

Een nieuwe kast speelt ook door mijn hoofd met 2x de bestaande PHL 1230 units en een Neo3 PDR tweeter actief met de AS2.100 per kant, maar eerst maar eens de Nescio beluisteren.

Sta overal voor open uiteraard :wink:

Gr,

Mario
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Gisteren eindelijk tijd gehad om de filters in de AS2.100DG te programmeren, een dag werk maar het zit er in :)

Het staat nu te spelen en ik kan maar een ding zeggen "" Beste investering ooit!!'' :D


Meting op 1m, (die dip op 300Hz zit er op een nearfield meting niet in)
P1022700.jpg
overzicht foto,
P1022698.jpg
Laatst gewijzigd door holco op za 16 jan 2010, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door hannesie »

Dit is super !!!!

Al zo snel een resultaat, is het in vergelijking met je eerdere versterker ook nog anders van karakter??

Ik zou dat best eens willen horen.
Alvast gefeliciteerd met het nu al bereikte resultaat.
Hans
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

hannesie schreef:
Al zo snel een resultaat, is het in vergelijking met je eerdere versterker ook nog anders van karakter??
Vindt het altijd lastig om geluid te beschrijven, maar zal een poging wagen.

Het geluid is nu gladder (weet even ook niet hoe ik het anders moet noemen), ik heb wel eens bij muziek dat ik een nummer snel door skip,
denk omdat bepaalde frequenties die pieken vertonen in de curve die dan te veel aangesproken worden waardoor het iets te wordt, dat is nu weg
waardoor muziek die op het randje zat dragelijker is geworden.

Pinpoint en ruimte is toegenomen (was al niet slecht).

Nog strakker en dynamischer, lijkt wel of er een groter systeem staat :D

Meer detail.

Muziek klinkt meer zoals het moet klinken, beetje raar uitgedrukt misschien maar ik bedoel hiermee dat de speakers minder fouten vertonen.

Ik heb het laag ook wat geboost (met near-field en reflexpoort metingen) moet dit nog wat fijn tunen maar klinkt eigenlijk best wel lekker zo :)

En natuurlijk =D> voor de firma Hypex zonder deze ampjes had ik dit nooit voor elkaar gekregen.


hannesie schreef:
Alvast gefeliciteerd met het nu al bereikte resultaat.
Ik zou dat best eens willen horen.
Hans
Thanks :mrgreen:

En je bent uiteraard welkom.

Gr,

Mario
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Zit te denken aan een nieuw tweeweg systeem specifiek voor de Hypex AS2.100DG versterkers.

De tweeters worden iig de Neo3 PDR
Laag heb ik nog geen idee van misschien een mooie 6,5" Scan Speak mid-woofer, met de AS2.100
maakt een rendement verschil natuurlijk niet uit, daardoor keuze zat!! maar ja welke?
Kast zou iets van 20cm breed max 30cm diep en zo'n 1m hoog moeten worden, ondergrens
vanaf zo'n 35Hz (-3db), een TL systeem lijkt mij wel wat vindt bv het laag van de PMT speakers erg
mooi maar heb geen idee hoe je zoiets ontwerpt, ik zou ook mijn 4 PHL 1230 units kunnen gebruiken
maar ik denk dat ik dan niet aan de ondergrens van 35Hz kom (nu iig niet), het moet wel een mooi
strak laag worden met een midden gebied wat goed kan aansluiten op de Neo3 PDR tweeters.

Op zich lijkt mij de Optimo van Tony Gee wel wat, maar ik wil iets maken met de Neo3 PDR tweeters.

Gr,

Mario
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Kogel is door de kerk, en het gaat de Optimo worden en dan toch gewoon met een Scanspeak tweeter.

De kast wanden worden gemaakt van 18mm Berken multiplex met daar op 10mm MDF geperst en daarna gekalibreerd naar een constante dikte,
de gehele kast zal in verstek verlijmd worden omdat dat imo de beste verbinding geeft, mede ook omdat ik er nog niet uit ben of ik hem Kersen ga fineren
of in een kleur ga spuiten voorkom ik zo dat ik kops MDF heb wat bij spuiten altijd problemen geeft.

De AS2.100DG ampjes ga ik in een kastje bouwen en deze krijgt een plek bij de rest van de elektronica omdat het anders een warboel wordt van
bekabeling achter de speakers, en van de versterkers naar de speakers zal met Speakon connectors uitgevoerd worden.

Zit wel met een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen :?

Ik zit te twijfelen tussen de Revelator R2904-7000-05 tweeter (origineel in de Optima) en de nieuwe Illuminator R3004/6620.00
Wat zijn de voor en tegens van beide tweeters? zag wel dat de Illuminator zo'n €50,00 p.st. goedkoper is dus ik nijg naar deze
maar vraag me af of ik hier verstandig aan doe!!

Groetjes,

Mario
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

hoe vond je het laag?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

dre schreef:
hoe vond je het laag?

Van wat?

Als je de Optimo bedoeld deze heb ik nog niet gehoord, maar dat zal denk ik een stuk dieper gaan als de PHL units in mijn ontwerp, ik zal denk ik wel in snelheid er op
achteruit gaan maar dat zij zo, wil gewoon weer eens wat anders en niet groter als een tweeweg systeem en dan houd het bij PHL op als ik meer laag wil hebben als nu.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

ga eerst maar eens luisteren dan....
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door MichaelB »

holco schreef:
Kogel is door de kerk, en het gaat de Optimo worden en dan toch gewoon met een Scanspeak tweeter.
Waarom zou je voor een TL gaan?

Ik bedoel daarmee: TL is mooi om het laag naar beneden toe uit te breiden, maar aangezien je een AS2.100 hebt, kan je gesloten kasten net zo ver laten lopen EN een mooie impuls respons houden. Lijkt mij de mooiste oplossing, of niet?

Je komt dan niet aan de Optimo, maar met de toevoeging van de AS2.100 ligt er een wereld aan mogelijkheden aan je voeten :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”