Als hij nu mayo maar niet vergeet En zonder Zout
VFD voor boormachine
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: VFD voor boormachine
moet die afscherming van de kabel (230V) tussen t netfilter en de VFD nog ergens aan vast?
Re: VFD voor boormachine
Het zit toch aan het filter vast? Als je dat geaard hebt is het verder ok. Zou wel nog wel een stukkie krimpkous om het rafelige eind doen. Ik doe er dan meestal ook nog wat smeltlijm bij, dan blijft het ook zitten op den duur. Geldt zeker ook voor dat zwarte polyamide kous. Verder zit er naar de motor toch ook wel een afgeschermde kabel met de afscherming geaard?
Re: VFD voor boormachine
Ik weet niet zeker hoe dat met het netfilter zit. Dat zou je moeten kunnen nazoeken in de documentatie van de fabrikant van het filter en/of de drive. De EMC kabels tussen frekwentieregelaar en motor moeten wel altijd aan beide zijden geaard zijn, en niet te magertjes ook want er lopen daadwerkelijk aardige stromen door de mantel van zo'n kabel. Met dat in het achterhoofd zou ik er niet direct van uit gaan dat aarding aan beide zijden bij het netfilter niet hoeft. Niet op gevoel afgaan want dit zit bij VFD kabels structureel anders dan bij de signaalkabels. Die laatste zijn het enige waar wij doorgaans mee te maken hebben en waar ons gevoel dus op gebaseerd is.
Re: VFD voor boormachine
Och EMC is noch gevoel, noch wetenschap. Het is vooral veel ervaring. En dat leert ons om alles zoveel mogelijk af te schermen, inblikken dus in dozen zonder gaten! En i.d.d. aardes zo degelijk mogelijk met in principe alles aan aarde. In die zin de regelaar ook liefst in een metalen kast. Maar knoop er eerst maar eens een goede afgeschermde 3-fasen kabel aan (LAPP kabel van Conrad b.v.). En i.d.d. aan beide einden goed aarden aan het metaal van kast en machine! Soldeer dan een stevig soldeeroog aan het einde van de mantel.
Re: VFD voor boormachine
Ja kan, al is 4x 0,75mm2 meer dan genoeg voor deze machine. Heb ook nog even voor je gezocht, ook bij Farnell, maar de keuze is erg beperkt zie ik. Farnell levert alleen nog per reel. Tenzij iemand beter weet (of heeft) lijkt mij dit prima.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: VFD voor boormachine
Henkjan schreef: ↑ma 07 feb 2022, 16:19
gelukkig even gekeken op de Lapp site, dit is dus een niet afgeschermde (staat ook wel in de spec lager op de conrad pagina, maar copieer dan gewoon de goede foto van de Lapp site)ÖLFLEX® 540 P TPE/PUR Aansluitkabel
Afbeelding wijkt enigszins af van het artikel
afgeschermde alleen per rol van minstens 50m te koop, en 6 weken levertijd. 500m wel op voorraad
.
.
Technische Unie heeft wel deze per meter:
https://www.technischeunie.nl/product/prd1899670147
wartel:Lapp Ölflex CONTROL TM CY voedingskabel tot 1 kv beweegbaar, samenstelling geleider klasse 5 = soepel, 5 aders, nom. geleiderdoorsnede 1mm², met aardgeleider, afscherming collectief folie en vlechtwerk, mantel grijs, adercodering cijfers, mantelmateriaal overig, oliebestendig volgens EN 60811-404,
https://www.technischeunie.nl/product/prd1899429455
nu nog een betaalbare metalen kast 250x200x150 hxbxdLapp Skintop MS-SC-M wartel kabel-/buisinvoer recht, metaal, nikkel, type schroefdraad metrisch, geschikt voor kabeldiameter 7 - 12.5mm, nom. draadmaat metrisch/Pg 20, schroefdraadlengte 8mm, EMC-uitvoering, beschermingsgraad (IP) IP68, sleutelwijdte 24mm, toepassing wartel,
Re: VFD voor boormachine
Lijkt mij prima toch? Alleen 2x1m? Als je dat bij Farnell bestelt krijg je ook 2 losse stukken van 1m... 
Let wel op bij de TU i.v.m. order en transportkosten. Kunnen nogal oplopen heb ik ervaren. Kleine dingen zelf even ophalen!
Let wel op bij de TU i.v.m. order en transportkosten. Kunnen nogal oplopen heb ik ervaren. Kleine dingen zelf even ophalen!
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: VFD voor boormachine
Daar heb ik ponsen voor in metrisch en PG. Makkelijker dan boren. Of zitten er uitbreekopeningen in de onderplaat?
Re: VFD voor boormachine
Eh, zie ik nu oplossingen voor een niet geopperd probleem?
Doorgaans hebben die kasten i.d.d. uitbreekopeningen.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: VFD voor boormachine
nee Pjotr, dat zie je verkeerd. Ik reageer alleen op de opmerking van Ray. Gewoon tips.... 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: VFD voor boormachine
helaas.....
Re: VFD voor boormachine
Daar kom je met een gewone boor van de juiste PG maat ook niet door. Dat wordt meerdere kleine gaatjes en vijlen
Of ponsen. Mooie kast trouwens voor dat geld!
Re: VFD voor boormachine
Met een getrapte boor gaat dat prima.
Wel goed smeren en een laag toerental.
Wel goed smeren en een laag toerental.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: VFD voor boormachine
wel een beetje kip en ei situatie
om de kolomboor werkend te krijgen moet ik wat doen waar ik een kolomboor nodig heb
Re: VFD voor boormachine
Als je plaat vastklemt met lijmklemmen op de boortafel moet dat best te doen, toch ?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: VFD voor boormachine
Ik schroef zo’n plaatje altijd gewoon vast aan de werktafel in de schuur. Kun je rustig boren en het plaatje gaat nergens heen
