VFD voor boormachine

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: VFD voor boormachine

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef: di 09 nov 2021, 21:48
Stel je voor, wil je even een gaatje boren, is je boormachine een patatje halen... :shock: :lol:
Als hij nu mayo maar niet vergeet En zonder Zout :rofl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

IMG_20220206_150415Z_HDR.jpg
moet die afscherming van de kabel (230V) tussen t netfilter en de VFD nog ergens aan vast?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Het zit toch aan het filter vast? Als je dat geaard hebt is het verder ok. Zou wel nog wel een stukkie krimpkous om het rafelige eind doen. Ik doe er dan meestal ook nog wat smeltlijm bij, dan blijft het ook zitten op den duur. Geldt zeker ook voor dat zwarte polyamide kous. Verder zit er naar de motor toch ook wel een afgeschermde kabel met de afscherming geaard?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: zo 06 feb 2022, 17:55
... Verder zit er naar de motor toch ook wel een afgeschermde kabel met de afscherming geaard?
die moet ik nog kopen, zo te zien is de huidige motor kabel niet afgeschermd
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Shadow »

Lekker bezig HJ :goedzo:
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: VFD voor boormachine

Bericht door AntonZ »

Henkjan schreef: zo 06 feb 2022, 16:48
IMG_20220206_150415Z_HDR.jpg

moet die afscherming van de kabel (230V) tussen t netfilter en de VFD nog ergens aan vast?
Ik weet niet zeker hoe dat met het netfilter zit. Dat zou je moeten kunnen nazoeken in de documentatie van de fabrikant van het filter en/of de drive. De EMC kabels tussen frekwentieregelaar en motor moeten wel altijd aan beide zijden geaard zijn, en niet te magertjes ook want er lopen daadwerkelijk aardige stromen door de mantel van zo'n kabel. Met dat in het achterhoofd zou ik er niet direct van uit gaan dat aarding aan beide zijden bij het netfilter niet hoeft. Niet op gevoel afgaan want dit zit bij VFD kabels structureel anders dan bij de signaalkabels. Die laatste zijn het enige waar wij doorgaans mee te maken hebben en waar ons gevoel dus op gebaseerd is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Och EMC is noch gevoel, noch wetenschap. Het is vooral veel ervaring. En dat leert ons om alles zoveel mogelijk af te schermen, inblikken dus in dozen zonder gaten! En i.d.d. aardes zo degelijk mogelijk met in principe alles aan aarde. In die zin de regelaar ook liefst in een metalen kast. Maar knoop er eerst maar eens een goede afgeschermde 3-fasen kabel aan (LAPP kabel van Conrad b.v.). En i.d.d. aan beide einden goed aarden aan het metaal van kast en machine! Soldeer dan een stevig soldeeroog aan het einde van de mantel.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: ma 07 feb 2022, 14:04
....s een goede afgeschermde 3-fasen kabel aan (LAPP kabel van Conrad b.v.)
zoiets?
https://www.conrad.nl/p/lapp-124653-1-a ... ter-601985
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Ja kan, al is 4x 0,75mm2 meer dan genoeg voor deze machine. Heb ook nog even voor je gezocht, ook bij Farnell, maar de keuze is erg beperkt zie ik. Farnell levert alleen nog per reel. Tenzij iemand beter weet (of heeft) lijkt mij dit prima.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: ma 07 feb 2022, 16:19
Pjotr schreef: ma 07 feb 2022, 14:04
....s een goede afgeschermde 3-fasen kabel aan (LAPP kabel van Conrad b.v.)
zoiets?
https://www.conrad.nl/p/lapp-124653-1-a ... ter-601985
:regels:
ÖLFLEX® 540 P TPE/PUR Aansluitkabel
Afbeelding wijkt enigszins af van het artikel
gelukkig even gekeken op de Lapp site, dit is dus een niet afgeschermde (staat ook wel in de spec lager op de conrad pagina, maar copieer dan gewoon de goede foto van de Lapp site)

afgeschermde alleen per rol van minstens 50m te koop, en 6 weken levertijd. 500m wel op voorraad :boos:

.

.

Technische Unie heeft wel deze per meter:
https://www.technischeunie.nl/product/prd1899670147
Lapp Ölflex CONTROL TM CY voedingskabel tot 1 kv beweegbaar, samenstelling geleider klasse 5 = soepel, 5 aders, nom. geleiderdoorsnede 1mm², met aardgeleider, afscherming collectief folie en vlechtwerk, mantel grijs, adercodering cijfers, mantelmateriaal overig, oliebestendig volgens EN 60811-404,
wartel:
https://www.technischeunie.nl/product/prd1899429455
Lapp Skintop MS-SC-M wartel kabel-/buisinvoer recht, metaal, nikkel, type schroefdraad metrisch, geschikt voor kabeldiameter 7 - 12.5mm, nom. draadmaat metrisch/Pg 20, schroefdraadlengte 8mm, EMC-uitvoering, beschermingsgraad (IP) IP68, sleutelwijdte 24mm, toepassing wartel,
nu nog een betaalbare metalen kast 250x200x150 hxbxd
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij prima toch? Alleen 2x1m? Als je dat bij Farnell bestelt krijg je ook 2 losse stukken van 1m... :think:

Let wel op bij de TU i.v.m. order en transportkosten. Kunnen nogal oplopen heb ik ervaren. Kleine dingen zelf even ophalen!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

viel mee, €15

t kastje is er al, kabel en wartels komen later
IMG_20220216_213139Z_HDR.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

zo, de wartels zijn er ook eindelijk.....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: VFD voor boormachine

Bericht door ray5150 »

Nu nog een boor met de juiste diameter zien te vinden ?
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: VFD voor boormachine

Bericht door aaronboumans »

Daar heb ik ponsen voor in metrisch en PG. Makkelijker dan boren. Of zitten er uitbreekopeningen in de onderplaat?
Bijlagen
20220505_205510.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Eh, zie ik nu oplossingen voor een niet geopperd probleem? :shock: :think: Doorgaans hebben die kasten i.d.d. uitbreekopeningen.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: VFD voor boormachine

Bericht door aaronboumans »

nee Pjotr, dat zie je verkeerd. Ik reageer alleen op de opmerking van Ray. Gewoon tips.... :relax:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

aaronboumans schreef: do 05 mei 2022, 20:59
. Of zitten er uitbreekopeningen in de onderplaat?
helaas.....
16518586125671796461454510714224.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Daar kom je met een gewone boor van de juiste PG maat ook niet door. Dat wordt meerdere kleine gaatjes en vijlen :D Of ponsen. Mooie kast trouwens voor dat geld!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Kappa7 »

Met een getrapte boor gaat dat prima.
Wel goed smeren en een laag toerental.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

In 1-2 mm staal? Wordt een doos pleisters bij de hand houden dan...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

wel een beetje kip en ei situatie :lol: om de kolomboor werkend te krijgen moet ik wat doen waar ik een kolomboor nodig heb
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Shadow »

:rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: VFD voor boormachine

Bericht door ray5150 »

Als je plaat vastklemt met lijmklemmen op de boortafel moet dat best te doen, toch ?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door RobertD »

Ik schroef zo’n plaatje altijd gewoon vast aan de werktafel in de schuur. Kun je rustig boren en het plaatje gaat nergens heen
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”