Basis audio systeem in de iX3 Executive/Inspiring

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Basis audio systeem in de iX3 Executive/Inspiring

Bericht door fluppie »

Hoi iedereen,

Na jaren mijn audiospul in de garage (inpandig :sure:) bewaard te hebben, heb ik mijn meetgerief nog een keer bij elkaar gezocht.
Aanleiding is de levering van m'n nieuwe auto voor de komende 3 jaren, qua rijden e.d. superfijne auto, maar het standaard audiosysteem is echt om te huilen. Waren simpele 10cm coax speakertjes in de deuren. Deze heb ik onlangs vervangen naar Focal IS BMW 100L, zodat ik losse tweeters heb. Deze staan op de -3dB output, maar nog klinkt het voor geen meter. Wanneer ik de treble -10 zet en de bass +3 dan is het doenbaar, maar nog erg slecht.

Dus alle settings weer op 0 gezet en gaan meten met Arta. Ik gebruik een M-Audio Fast Track Pro USB geluidskaart (heeft een 48V fantoomvoeding) en een Dayton EMM6 meetmicrofoon. Daarna in ARTA zowel met Pink Noise als met een sweep gemeten en ik moet zeggen, ik twijfel aan m'n resultaten, omdat het er zo slecht uitziet. Al klinkt het ook heel slecht, dus ergens zou het kunnen kloppen.
Als vergelijking heb ik ook een keer REW gebruikt en een RTA meting met stepped sine gedaan.

Wie kan me er iets zinvol over vertellen? Slecht gemeten of gewoon slechte audio in die auto :?.

Ik overweeg om een DSP Amp van Audiotec Fischer te bestellen, daar kan ik dan die voorgestelde filters van REW invullen en zo hopelijk een veel betere sound krijgen.
Bijlagen
IMG_8271.jpg
Meting_iX3_Focal_ISBMW100L.PNG
Meting_REW_iX3_Focal_ISBMW100L.PNG
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: ARTA gebruikersvragen

Bericht door rikpost »

Staat de tweeter niet uit fase ?
wel fijn dat het interieur tenminste mooi is anders wil je er helemaal niet zijn :lol:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ARTA gebruikersvragen

Bericht door OWC »

Dat valt niet zomaar te zeggen doir de vele reflecties (tenzij het gewoon een algemene opmerking was).

Metingen in een auto zijn altijd zeer tricky.
Beste is trouwens altijd sweep te gebruiken.
Pink noise is voor speaker metingen biet geel interessant.
Je zou kunnen kijken om net een tijdcenster iets meer duidelijkheid te krijgen. Schakel dan wel 1 kanaal uit (rechts in het geval van het olaatje)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ARTA gebruikersvragen

Bericht door ds23man »

OWC schreef: wo 04 mei 2022, 15:29
Dat valt niet zomaar te zeggen doir de vele reflecties (tenzij het gewoon een algemene opmerking was).

Metingen in een auto zijn altijd zeer tricky.
Beste is trouwens altijd sweep te gebruiken.
Pink noise is voor speaker metingen biet geel interessant.
Je zou kunnen kijken om net een tijdcenster iets meer duidelijkheid te krijgen. Schakel dan wel 1 kanaal uit (rechts in het geval van het olaatje)
Bart, hoeveel heb je op? :think: :think: :think: :think: :beer: :beer:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ARTA gebruikersvragen

Bericht door Pjotr »

Volgens mij heeft ie biet in roze ruis gerookt... :roll:
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: ARTA gebruikersvragen

Bericht door fluppie »

rikpost schreef: wo 04 mei 2022, 15:02
Staat de tweeter niet uit fase ?
wel fijn dat het interieur tenminste mooi is anders wil je er helemaal niet zijn :lol:
Ik hoop van niet, dan kan ik de deurpanelen weer loshalen en alles half uitbouwen. Ik verdenk de originele headunit/receiver Audio Module een vorm van DSP toe te passen. Dan zou ik eigenlijk eerst het versterksignaal een keer moeten meten, of er in die curve al geknoeid wordt. Reden waarom ik dit denk is omdat er origineel een fullrange speaker in de auto zit. Gezien er toch wat hoog ed moet uitkomen zal daar vermoedelijk zwaar aan gesleuteld zijn. Misschien moet ik dat eerst gaan nameten? 8 Ohm weerstandje ipv speaker en dan zo'n ARTA/ATB kastje eraan?
Bijlagen
IMG_8277.jpg
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: ARTA gebruikersvragen

Bericht door Chocomel »

De rare piek op 12 kHz zie je ook terug in de datasheet.
https://www.focal.com/sites/www.focal.f ... terbmw.pdf
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ARTA gebruikersvragen

Bericht door OWC »

ds23man schreef: wo 04 mei 2022, 16:41
OWC schreef: wo 04 mei 2022, 15:29
Dat valt niet zomaar te zeggen doir de vele reflecties (tenzij het gewoon een algemene opmerking was).

Metingen in een auto zijn altijd zeer tricky.
Beste is trouwens altijd sweep te gebruiken.
Pink noise is voor speaker metingen biet geel interessant.
Je zou kunnen kijken om net een tijdcenster iets meer duidelijkheid te krijgen. Schakel dan wel 1 kanaal uit (rechts in het geval van het olaatje)
Bart, hoeveel heb je op? :think: :think: :think: :think: :beer: :beer:
Typen op een telefoon is iets waar ik nooit aan zal wennen.
(mis m'n oude Samsung met keyboard telefoon :( )
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ARTA gebruikersvragen

Bericht door OWC »

fluppie schreef: wo 04 mei 2022, 16:50
rikpost schreef: wo 04 mei 2022, 15:02
Staat de tweeter niet uit fase ?
wel fijn dat het interieur tenminste mooi is anders wil je er helemaal niet zijn :lol:
Ik hoop van niet, dan kan ik de deurpanelen weer loshalen en alles half uitbouwen. Ik verdenk de originele headunit/receiver Audio Module een vorm van DSP toe te passen. Dan zou ik eigenlijk eerst het versterksignaal een keer moeten meten, of er in die curve al geknoeid wordt. Reden waarom ik dit denk is omdat er origineel een fullrange speaker in de auto zit. Gezien er toch wat hoog ed moet uitkomen zal daar vermoedelijk zwaar aan gesleuteld zijn. Misschien moet ik dat eerst gaan nameten? 8 Ohm weerstandje ipv speaker en dan zo'n ARTA/ATB kastje eraan?
Je hoeft niet perse 8 ohm weerstand eraan te hangen, kan ook zonder belasting
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: ARTA gebruikersvragen

Bericht door rikpost »

OWC schreef: wo 04 mei 2022, 15:29
Dat valt niet zomaar te zeggen doir de vele reflecties (tenzij het gewoon een algemene opmerking was).

Metingen in een auto zijn altijd zeer tricky.
Beste is trouwens altijd sweep te gebruiken.
Pink noise is voor speaker metingen biet geel interessant.
Je zou kunnen kijken om net een tijdcenster iets meer duidelijkheid te krijgen. Schakel dan wel 1 kanaal uit (rechts in het geval van het olaatje)
Ik begrijp dat meten in een auto lastig is maar ik vind die dip behoorlijk breedbandig bij zo’n hoge frequentie .
Maar goed ik heb er geen ervaring mee , het is slechts een suggestie waar iemand dan wellicht iets mee kan
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: ARTA gebruikersvragen

Bericht door Bertje »

Ik met regelmatig met REW of Arta in auto's. Misschien een goed idee om een nieuw topic aan te maken in de car audio sectie, want met meten en afstellen ga je een in de basis slechte car audio installatie niet goed krijgen...
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Basis audio systeem in de iX3 Executive/Inspiring

Bericht door fluppie »

@moderators, Misschien kunnen mijn vorige berichten naar dit topic gehaald worden?

Ik ben momenteel bezig met het geluid in mijn nieuwe iX3 een beetje beter te krijgen, daarvoor had ik de originele fullrange speakers van BMW al vervangen door een gescheiden mid + tweeter. Nu klinkt deze nieuwe set nog slechter dan de vorige. Met als gevolg dat treble op -10 staat en bass +3/+4. Maar het is nog altijd slecht. Hierdoor ben ik mijn meetspullen weer gaan bovenhalen en had dramatische curves als resultaat.
Vanwege de echt slechte curves en het feit dat er ook DSP's in die RAM (Receiver Audio Module) zit, heb ik daarnet even parallel aan de luidspreker uitgang (onder belasting met de Focal IS BMW 100L) gaan meten met de M-Audio FastTrack pro ingangen.
Daar komt volgende curve uit, ik denk dat hierbij mijn vermoeden bevestigd wordt dat BMW deze uitgangen stevig heeft moeten equalizen om de fullrange acceptabel te laten klinken. Ook varieert de curve naarmate het volume van de headunit.
Mijn conclusie is dat ik nu niet anders kan dan naar bv. een Match Up 7DSP moet overstappen om deze inputcurve te processen, deze DSP kan 5 Peaking filters op de ingang verwerken. Daarna kan ik opnieuw meten en eventueel enkele uitgangsfilters definiëren.

Zijn mijn veronderstellingen juist? Of ga ik de foute toer op. Gezien zo'n 7DSP met RAM bedrading toch 900 euro kost.
Bijlagen
REW_iX3_basicaudio_output2LS.PNG
FrontLeft_iX3_diffHUlevels.zip
De REW .mdat meetresultaten
(5 MiB) 28 keer gedownload
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Basis audio systeem in de iX3 Executive/Inspiring

Bericht door Marp »

fluppie schreef: za 07 mei 2022, 14:14
@moderators, Misschien kunnen mijn vorige berichten naar dit topic gehaald worden?
Gedaan.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Basis audio systeem in de iX3 Executive/Inspiring

Bericht door Bertje »

Om de karakteristiek van de versterker te meten kan je denk ik beter een belasting van zuivere ohmse weerstand gebruiken dan een speaker. Onbelast meten kan ook, maar veel autoradio's schakelen dan de uitgangen af. Met 4 ohm paar watt bijvoorbeeld.
Dit heuvellandschap ziet er natuurlijk niet uit, maar kan mede door de speaker veroorzaakt zijn.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Basis audio systeem in de iX3 Executive/Inspiring

Bericht door fluppie »

Klopt, onbelast gaat niet. In die Receiver Audio Module zitten 3x NXP TDF8546 die oa detecteren als er wel of geen speaker is aangesloten.
https://www.nxp.com/products/audio-and- ... er:TDF8546

Wat ik vooral grappig vond, op vol volume gaf die +- 2V AC over de uitgang. Dus ik moest geen spanningsdeler maken zoals je vaak leest om van high level naar cinch te gaan. Maar ik zal eens rommelen of ik nog een vermogenweerstand van 4 Ohm heb of 2 van 8 Ohm en het opnieuw proberen.

Maar hoe dan ook, het lijkt er gewoon op dat er een DSP gehaald moet worden, in Bimmercode kan ik wel de RAM van een Hifi,Harman Kardon of B&W systeem instellen, maar dat geeft geen verschil in geluid. Ik krijg dan een uitgebreide equalizer op de headunit, alleen doet die niks :lol:.

Rottig, vroeger was het ietsjes makkelijker om de audio te upgraden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Basis audio systeem in de iX3 Executive/Inspiring

Bericht door Pjotr »

Ook makkelijker om te stelen... :roll: Tja...
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Basis audio systeem in de iX3 Executive/Inspiring

Bericht door Bertje »

Als ie maar 2Veff uitgangsspanning maximaal ongeclipped geeft op een 4 ohm speaker dan is dat een dikke 1 watt, beetje vreemd als de datasheet van de TDF8546 het over 20W @ 4 ohm heeft...maar daarnaast lees ik 7V Vout max. dus wat het nu echt is?

Er zitten onder de stoelen nog woofers (16,5cm), doen die eigenlijk wel wat?
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Basis audio systeem in de iX3 Executive/Inspiring

Bericht door fluppie »

Die doen maar bitter weinig, dus ik denk dat die ook een upgrade naar de Focal 2 Ohm subs zullen moeten krijgen. Al bij al triest dat je haast 1500 euro moet investeren in een auto van 70k om de audio een beetje op iets te laten trekken. Ze hadden toch tenminste hun "hi-fi" systeem met separate tweeters kunnen leveren ipv basic audio met een fullrange. Maar ja :cry:...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Basis audio systeem in de iX3 Executive/Inspiring

Bericht door Kappa7 »

Is ook best triest.
Mijn ervaring met Focal was wel in mijn Megane dat de Focal tweeters wel erg agressief klonken.
Ik heb toen wel de bas speakers gebruikt maar dan toch de originele Cabasse tweeters terug gezet. die waren op die plek wel erg veel beter.
Dat is de oplopende piek aan het einde van je metingen.
Ik die ga je met een dsp wel glad krijgen maar misschien is daar een mooiere tweeter wel op zijn plaats.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Basis audio systeem in de iX3 Executive/Inspiring

Bericht door Bertje »

Focal tweeters zijn inderdaad nogal aanwezig, heb wel de originele passieve filtertjes aangepast met 10dB extra demping om het enigzinds beluisterbaar te maken.
Als alternatief van Focal kan je 's naar Boxmore kijken, die maken BMW specifieke upgrades. Maar ook kostbaar, dat blijft..
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Basis audio systeem in de iX3 Executive/Inspiring

Bericht door fluppie »

Ik heb de knoop doorgehakt, heb zo'n DSP van Audiotec Fischer besteld. Hopelijk lost dit mijn probleem op...
Plaats reactie