Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door Pjotr »

DAC's is ook weer zoiets persoonlijks. De een verkiest het super cleane en wat droge Spic & Span van ESS, de ander het wat romiger maar wel heel gedetailleerde geluid van de AKM multibitters.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door Shadow »

Zeker waar Peter…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door Pjotr »

Daarom denk ik dat je met een losse DAC met S/PDIF of I2S nog het meest flexibel bent. Met een streamer kun je op alle kanten op maar is op zich m.i. niet erg bepalend voor voor de klankindruk. Als die tenminste zijn werk naar behoren doet.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door Kappa7 »

Ja eens en dan ook eigenlijk wel een goede usb interface dan kun je ook overwegen om een PC based of iets dergelijks als streamer te gebruiken. Ik gebruik daar zelf nog steeds Daphile voor en is eigenlijk nog gewoon de Squeezebox wat eigenlijk gewoon doet wat ik er van verwacht. het leuke is dat deze ook een Cromecast ondersteuning heeft en dus ook gewoon de chromecast als bron ziet waar je gewoon je audio heen kan sturen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door Shadow »

De Yamaha streamer heeft een digitaal out...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door wouter »

Mijn ervaring met de Yamaha was dat digitaal uit de Hypex Fusion modules in een beter geluidsbeeld gaf dan analoog de Fusions in en die interne DAC omzeilen en die van de Yamaha gebruiken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door Pjotr »

Jawel Wouter, alleen is hier geen sprake van Fusion modules. Ik ben zelf erg te spreken over de DAC'jes van Topping. Mits aangesloten op een nette schone lineaire voeding biedt het echt top voor de prijs en kunnen prima via hun XMOS USB interface. Zijn er in zowel ESS als AKM smaak. Al zijn de AKM versies slecht leverbaar na de grote brand bij AKM. Aanrader lijkt de nieuwe D30Pro: https://www.audiosciencereview.com/foru ... dac.20259/
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door hannesie »

Tja, ik heb dan de optische uitgang van de TV, als dat ook op de beamer zit?

Een heel goedkoop DACje en dat naar de RelaiXed voorversterker, is voor mij dan prima.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door Pjotr »

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door hannesie »

Het is dan zoiets als dit, maar dit zijn dan helemaal goedkope dingen, ik betaalde dan € 21 en dat doet het nog steeds, heb er nog 1 liggen met ook iets dergelijks, heeft Gerard J nog even gebruikt tot hij het zelf weer wat had opgelost.

Het is echt wel lachen wat die dingen doen met 24/48 van de TV.


https://nl.aliexpress.com/item/40009725 ... 8a017d3-58

Dit zijn ook leuke dingen voor die toepassing.
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 14843.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door Pjotr »

Klinkt dat net zo als je Soekris dan?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door Barry2001 »

@Hans: Het audio gebeuren uit de Chromecast die ik nu vrij simpel met zo'm HDMI - RCA uit extractor. Wordt eigenlijk gebruikt als ik stream vanuit een pc elders naar de Chromecast toe. Werkt gewoon goed, ben er ook niet zo precies op als bij muziek weergave waar me het eigenlijk om te doen is.

@George: Ja een pc based streamer zou ook nog kunnen. Kleine fanloze pc's zijn wel tegenwoordig, en met een goede dac erachter kan het best wat zijn. Heb Daphile even bekeken, ziet er best goed uit eigenlijk. Maar gebruik jij een dedicated pc hiervoor, of 'een' pc ergens in huis? casten naar Chromecast zou ik dan zelf voor muziek niet willen.

@Peter: Heb die video van Amir bekeken die hij in z'n review noemt, helder verhaal. Ding meet echt ontzettend goed, wat niet iets over de klank hoeft te zeggen natuurlijk, maar zeker voor de 'mid range priced' DAC's zoals hij het noemt is dit de top. Hij heeft ook USB in, dus als ik wat wil met een pc based streamer is het ook een optie. mooi verhaal over noise shaping, wist niet dat dit zo gedaan werd.
Vond hier nog een verhaal over de D30pro: https://www.youtube.com/watch?v=-GA7d6YITqY
Worden naast een ontzettend lange beschrijving van het geluid ook een paar interessante issues genoemd, zoals het display dat gedimd kan worden, en ook vooral dat dit uit kan :D
Wat me ook aanspreekt is dat de voeding er bij in zit. Die voeding moet echt erg goed zijn anders haal je die extreme waarden niet, en met een muurwrat waar dan ook nog een een kabel van misschien wel 1,5 meter aan zit geloof ik niet dat je die extreem goede SINAD haalt.

Nachtje over slapen, maar die D30pro lijkt me wel wat. Op zich bevalt me Yamaha me wel in gebruik, dacht ik al eens eerder verteld maar heb er 3 in huis staan in verschillende ruimtes, ideaal in het multiroom gebeuren. M'n vriendin kan met MusicCast overweg wat ik ook belangrijk vind, en het is stabiel. Wat minder goed is is de implementatie van Qobuz. Geen gapless afspelen tussen nummers, niet kunnen spoelen in nummers om maar eens wat te noemen. Maar goed, er zijn ergere dingen.

Bedankt voor jullie tips :goedzo:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door John P »

Ik heb de D30 gehad en weer verkocht. Het is een prima DAC, maar het heeft wel een eigen signatuur. De hoge tonen zijn iets 'zachter" zodat het geheel een compact geluid oplevert. Als de rest van de installatie ook "engels" is afgestemd kan dit een beetje te saai worden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door Barry2001 »

D30 was de eerste DAC van Topping toch, jaar of 5 geleden? In die 2e review wordt dit nog aangehaald, en dat de D30pro een totaal ander apparaat is. Aangepast en verbeterd nav klanten reviews.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef: do 14 apr 2022, 9:42
Klinkt dat net zo als je Soekris dan?
Bij mij is het dan dat de keuze de optie heeft voor het geluid van de TV of een externe omzetting van het digitale signaal, via de Optische uitgang die ik dan samen met het geluid van de LG 55 kan gebruiken in het menu van de TV.

Dan merk wel heel goed het verschil in weergave, ook wel logisch, met de grote luidsprekers hoor je duidelijk dat er meer bereik in het laag en hoog is.

Heb nu dan de Optisch in van de Soekris niet aangesloten op deze DAC streamer, kan ik dan wel gaan doen natuurlijk.

De huidige opzet is best bevredigend voor het kijken naar de TV met geluid van bijv. een concert.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door Pjotr »

Dat noise shaping is al een oude techniek wat Sony destijds "Super bitmapping" noemde. Wordt vaak standaard op CD's toegepast zonder dat het vermeld wordt. Is een beetje het geheim waarom sommige CD's zo goed klinken ondanks het 16b@44.1 formaat. Gebruikte het in mijn werk nogal eens om met een 8-bit MCU'tje een DA resolutie van 16 bit te halen als ik plenty ruimte voor oversampling had. Ik heb hem nog niet gehoord maar als de meetplaatjes zo zie krijg ik wel de indruk dat het digitale interpolatie filter van die D30Pro heel erg goed gedaan is. B.t.w. in die review staat dat het display oranje is, klopt! En wel neon oranje (of amber) :) In werkelijkheid minder rood i.i.g. dan op de foto in de review.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef: do 14 apr 2022, 10:29
@George: Ja een pc based streamer zou ook nog kunnen. Kleine fanloze pc's zijn wel tegenwoordig, en met een goede dac erachter kan het best wat zijn. Heb Daphile even bekeken, ziet er best goed uit eigenlijk. Maar gebruik jij een dedicated pc hiervoor, of 'een' pc ergens in huis? casten naar Chromecast zou ik dan zelf voor muziek niet willen.
Ja ik heb een Mac mini (zonder OSX) in huis staan waar Daphile op staat en daar staat ook alle muziek op.
Daarnaast staat er nog een Nas die de backup voor zijn rekening neemt.
Dat is eigenlijk het hart van mijn muziek systeem dat door het hele huis heen werkt maar ook op mn mobiel en zo dus ook in de auto.
Voor de bediening gebruik ik dan Orange Squeeze en de squeezeplayer om de telefoon ook als eindpunt te gebruiken.
Op die manier kan ik vanuit mn tablet, PC of telefoon naar elk apparaat mn muziek sturen. Dus ook naar de cromecast en uPnP/DLNA apparaten die in mijn netwerk zitten.
Dat zijn dus ook je Yamaha streamers die je al hebt. Je gebruikt nu alleen een centrale app die vind ik dan weer wel prettig werkt.
Ik gebruik het alleen niet met Qobuz maar daar zou wel een integratie voor zijn maar geen idee of dat fijner werkt als de eigen app of de Yamaha integratie.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door mischa72 »

Zo, ik heb me maar eens door het topic heen geworsteld. Wat heet worstelen, het is gewoon prettig en leerzaam leesvoer. Ik denk dat ik hier een goede basis heb gevonden voor mijn wandpanelen.

Deze reactie alvast als bedankje voor de tip en een waardige bump voor dit leuke topic. :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door Barry2001 »

Dankjewel Mischa, ik hoop ook dat het topic inspiratie geeft aan anderen! Jij succes met je aanpassingen thuis :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door OpaBert »

Hier spuit elf
Barry complimenten prachtig gemaakt allemaal , jij houdt het Nivo hier wel echt mee hoog :goeie: :goeie: :goeie:
Diep respect hoor , er zijn hier best wel zeer bekwame hobbyisten zeg :shock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Bericht door Barry2001 »

Dankjewel Bert!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”