Liionidas Active ombouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Fedde »

Wat een cutie! Ze zijn relatief diep lijkt het. Maar daarmee synchroniseren ze waarschijnlijk wel beter met de woofer.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Ze liggen 1 cm dieper dan wanneer ze flush zouden zijn dus het valt mee. Ik ga ze in laten spelen en dan vergelijken met de andere 3 sets.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door wouter »

Echt heel gaaf die adapters!
Ben ook wel benieuwd naar hoe deze fullrange zich gedraagt. Of hij bijvoorbeeld minder sweetspot heeft, voordelen die een kleinere fullrange kan bieden, naast bijv een lichter membraan. Maar dit is weer een heel andere opzet dan papier... tof dat jij ze kunt vergelijken.


lijkt me alleen wel lastig, je hebt met de voordelen van het Leonidas filter natuurlijk ook het nadeel dat alles in elkaar grijpt. Van 1 ding tegelijk aanpassen is dan minder sprake. Ik heb altijd respect voor wie op hun oren kunnen blijven vertrouwen. Voor mij werd te vaak de ene opname beter maar een andere slechter. Waarschijnlijk is dan een Leonidas filter juist een zegen, in enkele stappen op zoek naar de balans. En van daar uit evt een andere spoel of condensator, maar in beginsel komt de fullrange in de mix gebaseerd op goed laag(mid). In jouw vergelijking blijft dat natuurlijk de constante


Of je met een andere opzet meer uit de combi had kunnen halen is niet het onderzoeksdoel. Succes en veel luisterplezier met deze fantastische 3D creatie!
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door oorpijn »

Ben wel benieuwd naar de ervaringen met al die verschillende drivers, al wat verder mee gekomen?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Zeker.

De Crystal-6 kan ik kort over zijn, die werkt niet in de Liionidas. Wel een leuke driver in Leon zijn DBVR ontwerp!

De Fast-8 is een fijne budget driver om naar te luisteren. Al dan niet met een ambiant tweeter.

De F12 is een hele warm klinkende driver die zelfs nog wat extra laag geeft maar ook wat mist in het hoog, dus ook gebruiken met ambiant tweeter.

De Silver-8, de beste driver die ik hier heb. Heeft genoeg in het hoog om het zonder ambiant tweeter te doen en sluit beter aan op de W15. De Liionidas met W15 en Silver-8 is een hele lekkere combi, de Silver-10 is er een goede schep boven op maar dat zie je ook wel terug in de prijs.
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door oorpijn »

Tnx! Dat klinkt veelbelovend!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Nu eindelijk de Silver-10 in huis. Kijken wat dit ons brengt!
20211123_175056.jpg
20211126_203550.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Lnsadnoh »

Mooi spul!
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door meanman64 »

Enige update te melden hier ?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Ze spelen nog steeds zoals op de laatste foto. Dat is voor mij de beste combinatie die ik gehoord heb.
Wat de volgende speaker wordt heb ik al besloten voor mezelf maar de kleine wordt binnekort geboren en ik ben aan het kijken voor een andere auto, dat heeft nu voorrang.
Voorlopig blijven ze dus spelen met de W15 en Silver-10 op een Purifi versterker wat de speaker veel goed doet t.o.v. een buizenversterker.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door meanman64 »

Heb zelf ook maar een setje W15 woofers aangeschaft , de Fast 8 had ik al .
Heb jij de Silver 8 nog in je bezit ?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Nee die heeft een ander forum lid nu in zijn BOB's zitten.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Vraagje over de nieuwe driver die onderweg is. Die is wat efficiënter dan de huidige dus die moet ik wat temmen. Nu is de huidige driver 98.6db en 8ohm met een L-pad van Rser 6.8ohm en Rpar 2.2ohm. De nieuwe driver is 103.3db en 8ohm, wat zou dan de L-pad moeten worden? Kom zelf uit op Rser 4.7ohm en Rpar 5.61ohm. Klopt dit?
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door floeper »

Ik denk niet dat dit klopt Bas, je Rpar zou normaal lager moeten worden. Doordat de weerstand door de parallel weerstand omlaag gaat loopt er minder stroom door de speaker en speelt dus zachter.

Ik zal wel even kijken of iets iets kan vinden
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Shadow »

Je gaat ze actief aansturen toch?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

De andere open baffles die ik ga bouwen wel ja. Maar ik zou ze graag eerst eens proberen in de Liionidas en ze eventueel spelend hebben voor de luisterdag in Breda (al moeten ze nog steeds binnen komen)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Walt »

Die 103.3 dB is waarschijnlijk zeer smalbandig, denk dat je de Lpad beter op gehoor kunt afstemmen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door OpaBert »

Ben geabonneerd Bas
Ik dacht dat je met een klass D DSP versterker bezig was ?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Klopt. Die wordt voor her aansturen van de nieuwe speakers.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef: di 02 mei 2023, 5:56
Klopt. Die wordt voor her aansturen van de nieuwe speakers.
Heb je daar ook een topic over Bas ?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Nog niet. Dat komt er nog wel aan
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Shadow »

dat wordt mooi :goeie:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Eerst dit maar eens beluisteren tot de andere speakers en versterker klaar zijn :mrgreen: de nieuwe Lii-Song Platinum-10 fullrange ipv de Silver-10.
20230503_163049.jpg
20230503_163112.jpg
20230503_163120.jpg
20230503_165507.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Shadow »

Die achterplaat is wel erg - euhhh - dicht Bas :think:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Walt »

Vrij smalle slots inderdaad, niet echt een symmetrische afstraling voor/achter zo. In hoeverre dat hoorbaar zal zijn geen idee, denk dat het wel los zal lopen. Wel geinig dat ze dezelfde bouwwijze hebben als de AT 10C77 woofers die ik gebruik.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”