Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Nog even het binnen paneel op maat gemaakt om daar straks de versterker modules op te monteren en zodat de bekabeling netjes weggewerkt kan worden.
Ben er alleen nog niet helemaal aan uit waar ik die 12v voeding ga monteren
Ben er alleen nog niet helemaal aan uit waar ik die 12v voeding ga monteren
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Versterker modules en buffer gemonteerd. Alleen nog de 12V voeding monteren. Zou dit een goede plaats zijn voor die voeding zodat er geen problemen komen tussen de 12v voeding, smps en versterkers? Dit is volgens mij wel de makkelijkste plaats om straks de bedrading netjes te leggen en toch kort te houden.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Met wat tyraps en plakvoetjes met het goed mogelijk zijn om dat netjes en strak te bekabelen.
Je zou kunnen overwegen de 12 Volt voeding rechtsonder te plaatsen.
Hoe ga je eigenlijk de netspanning splitsen ?
Je zou kunnen overwegen de 12 Volt voeding rechtsonder te plaatsen.
Hoe ga je eigenlijk de netspanning splitsen ?
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
ik probeer de 12V voeding dicht bij de aan/uit schakelaar te houden omdat hij naar aangesloten wordt. als ik hem rechts onderin bij de netentree plaatst krijg ik nog meer lange kabels door de kast heen.
bij de net entree plaats ik meteen 2 kabels in de fast-on stekkers. 1 richting de SMPS en 1 richting de 12v voeding. die twist ik dan en laat in in het nylon huls naar de voedingen lopen. Laat leek mij de netste manier en zo ver mogelijk bij de ingangen en de versterkers vandaan.
bij de net entree plaats ik meteen 2 kabels in de fast-on stekkers. 1 richting de SMPS en 1 richting de 12v voeding. die twist ik dan en laat in in het nylon huls naar de voedingen lopen. Laat leek mij de netste manier en zo ver mogelijk bij de ingangen en de versterkers vandaan.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Met een ringkern trafo rechts onder in de hoek zou dat toch geen probleem moeten zijn?
Ik laat bij de laatste versterkers nooit geen 230v naar de schakelaar lopen maar doe dat met laagspannings signaal van een dipswitch v/d afstandbediening.
Ik laat bij de laatste versterkers nooit geen 230v naar de schakelaar lopen maar doe dat met laagspannings signaal van een dipswitch v/d afstandbediening.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Een ringkern trafo is niet nodig. De SMPS wilt netspanning. De 12v voeding wilt ook netspanning. Dan gaan er vanuit de 12v voeding kabels naar de schakelaar om de SMPS in stand-by te zetten en de led in de schakelaar te laten branden.
Ik ben alleen benieuwd of de 12v voeding zo naast de SMPS kan staan zonder problemen met de SMPS of de versterkermodule.
Ik ben alleen benieuwd of de 12v voeding zo naast de SMPS kan staan zonder problemen met de SMPS of de versterkermodule.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Dat blauwe potje wil ik in geen enkele elektro werkplaats zien staan brrrrrrr 
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Misschien soldeert ie ook wel zinken dakgoten voor erbij. 
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Nog traumatische herinneringen aan het vroegere S39 met zoutzuur?
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Het blauwe potje wordt ook haast nooit gebruikt hoor. Maar als ze het op het werk weg gooien neem ik het wel mee naar huis.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Als je het maar niet in je elektronica projecten gebruikt
Het is wel minder straf dan S39 maar ik zou het maar snel ergens anders wegzetten
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
S39 is S39 dan niet meer, maar het kruipt nog steeds niet zelf uit het potje hoor 
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Feit is dat S39 en alle afgeleiden uit den boze zijn bij het solderen van electronica.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Ik zou een netaansluiting met filter installeren. Dan houd je stoorsignalen uit het net buiten je kast. Met echte randaarde hoor je het verschil in de details, is mijn ervaring (blinde test).
Laatst gewijzigd door Wieger61 op di 08 feb 2022, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Bij wat voor versterker?
Feit is dat al onze knutsels die in een geleidend doosje zitten, hard geaard dienen te worden.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Die bodywarmers om de bedrading zijn wel fraai.
Maar dat houdt nog niet de conducted emission tegen! Anyway, behoort het filter op het voedingsbord dat al wel te doen. Anders voldoet het niet aan de CE.Bij wat voor versterker?
Feit is dat al onze knutsels die in een geleidend doosje zitten, hard geaard dienen te worden.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Hij werkt bij mij al ingebouwd in een goedkoop aluminium stekkerblok ... . En ik las een interview met Ayre ontwerpers die zich zorgen maakten over rfi-instralling (nu alomtegenwoordig) via aansluitdraden. Luidsprekerkabels kunnen zo de feedback van de versterker beïnvloeden. Intern de uitgangsdraad suboptimaal via een paar wikkelingen dik koper aan het chassisdeel sorteren? Tot slot herinner ik me een berichtje van Putzeys die waarschuwde dat je bij een gewone netaansluiting de randaardedraad intern ultrakort moet aarden aan het chassis omdat een klein lusje al als interne rfi antenne werkt.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Dus dan maar geen netsnoer en speakersnoer?
Overigens is de randaarde een veiligheidsaarde en geen EMC-aarde! Of het allemaal wat uitmaakt kun je ook zelf provisorisch testen met een klein AM kortegolf wereldontvangertje. Als je dat dichtbij snoeren, stopcontacten en leidingen in de muur houdt, merk je wel wat het straalt.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Ik gebruik afgeschermde netsnoeren met randaarde en een ferrietkern daaromheen geklemd. Beetje op geluk want ik ben geen emi-expert.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Belangrijk is ook om signaalinterlinks weg te houden van netsnoeren. Dat geldt zeker ook voor reguliere Klasse A, A/B enz. De stroompulsen t.g.v. van de gelijkrichter kunnen wel eens aardig overstralen naar je interlinks. Daar doet de afscherming van het snoer weinig aan.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Voor een klasse D met SMPS is dat wat minder relevant lijkt me?
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Ik leidde wel eens de netsnoer door een aluminium buis in de kast naar de schakelaar.
