Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Is er inderdaad in gegraveerd met een laser.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door holco »

Netjes :goedzo:

hardbats schreef: do 03 feb 2022, 7:47
Dit is het geworden, vanavond het gat boren voor de schakelaar en dan kunnen we op gaan bouwen \:D/

20220203_074548.jpg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Nog even het binnen paneel op maat gemaakt om daar straks de versterker modules op te monteren en zodat de bekabeling netjes weggewerkt kan worden.
Ben er alleen nog niet helemaal aan uit waar ik die 12v voeding ga monteren :think:
20220205_091941.jpg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Versterker modules en buffer gemonteerd. Alleen nog de 12V voeding monteren. Zou dit een goede plaats zijn voor die voeding zodat er geen problemen komen tussen de 12v voeding, smps en versterkers? Dit is volgens mij wel de makkelijkste plaats om straks de bedrading netjes te leggen en toch kort te houden.
20220206_134035.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door ray5150 »

Met wat tyraps en plakvoetjes met het goed mogelijk zijn om dat netjes en strak te bekabelen.
Je zou kunnen overwegen de 12 Volt voeding rechtsonder te plaatsen.
Hoe ga je eigenlijk de netspanning splitsen ?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

ik probeer de 12V voeding dicht bij de aan/uit schakelaar te houden omdat hij naar aangesloten wordt. als ik hem rechts onderin bij de netentree plaatst krijg ik nog meer lange kabels door de kast heen.
bij de net entree plaats ik meteen 2 kabels in de fast-on stekkers. 1 richting de SMPS en 1 richting de 12v voeding. die twist ik dan en laat in in het nylon huls naar de voedingen lopen. Laat leek mij de netste manier en zo ver mogelijk bij de ingangen en de versterkers vandaan.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door peterl »

Met een ringkern trafo rechts onder in de hoek zou dat toch geen probleem moeten zijn?
Ik laat bij de laatste versterkers nooit geen 230v naar de schakelaar lopen maar doe dat met laagspannings signaal van een dipswitch v/d afstandbediening.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Een ringkern trafo is niet nodig. De SMPS wilt netspanning. De 12v voeding wilt ook netspanning. Dan gaan er vanuit de 12v voeding kabels naar de schakelaar om de SMPS in stand-by te zetten en de led in de schakelaar te laten branden.
Ik ben alleen benieuwd of de 12v voeding zo naast de SMPS kan staan zonder problemen met de SMPS of de versterkermodule.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Wat een klein geprul :lol:
20220207_171517.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Shadow »

Dat blauwe potje wil ik in geen enkele elektro werkplaats zien staan brrrrrrr :cry:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door ray5150 »

Misschien soldeert ie ook wel zinken dakgoten voor erbij. :lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Marp »

Nog traumatische herinneringen aan het vroegere S39 met zoutzuur?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Het blauwe potje wordt ook haast nooit gebruikt hoor. Maar als ze het op het werk weg gooien neem ik het wel mee naar huis.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef: di 08 feb 2022, 9:13
Het blauwe potje wordt ook haast nooit gebruikt hoor. Maar als ze het op het werk weg gooien neem ik het wel mee naar huis. :?
Als je het maar niet in je elektronica projecten gebruikt
Het is wel minder straf dan S39 maar ik zou het maar snel ergens anders wegzetten
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Marp »

S39 is S39 dan niet meer, maar het kruipt nog steeds niet zelf uit het potje hoor :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door ray5150 »

Feit is dat S39 en alle afgeleiden uit den boze zijn bij het solderen van electronica.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Wieger61 »

Ik zou een netaansluiting met filter installeren. Dan houd je stoorsignalen uit het net buiten je kast. Met echte randaarde hoor je het verschil in de details, is mijn ervaring (blinde test).
emifxxa.jpg
emifxxa.jpg (11.17 KiB) 193 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Wieger61 op di 08 feb 2022, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Shadow »

Wieger61 schreef: di 08 feb 2022, 10:03
Ik zou een netaansluiting met filter installeren. Dan houdt je stoorsignalen uit het net buiten je kast. Met echte randaarde hoor je het verschil in de details, is mijn ervaring (blinde test).emifxxa.jpg
Bij wat voor versterker?
Feit is dat al onze knutsels die in een geleidend doosje zitten, hard geaard dienen te worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Pjotr »

Die bodywarmers om de bedrading zijn wel fraai.
Bij wat voor versterker?
Feit is dat al onze knutsels die in een geleidend doosje zitten, hard geaard dienen te worden.
Maar dat houdt nog niet de conducted emission tegen! Anyway, behoort het filter op het voedingsbord dat al wel te doen. Anders voldoet het niet aan de CE.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Wieger61 »

Hij werkt bij mij al ingebouwd in een goedkoop aluminium stekkerblok ... . En ik las een interview met Ayre ontwerpers die zich zorgen maakten over rfi-instralling (nu alomtegenwoordig) via aansluitdraden. Luidsprekerkabels kunnen zo de feedback van de versterker beïnvloeden. Intern de uitgangsdraad suboptimaal via een paar wikkelingen dik koper aan het chassisdeel sorteren? Tot slot herinner ik me een berichtje van Putzeys die waarschuwde dat je bij een gewone netaansluiting de randaardedraad intern ultrakort moet aarden aan het chassis omdat een klein lusje al als interne rfi antenne werkt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Pjotr »

Dus dan maar geen netsnoer en speakersnoer? :lol: Overigens is de randaarde een veiligheidsaarde en geen EMC-aarde! Of het allemaal wat uitmaakt kun je ook zelf provisorisch testen met een klein AM kortegolf wereldontvangertje. Als je dat dichtbij snoeren, stopcontacten en leidingen in de muur houdt, merk je wel wat het straalt.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Wieger61 »

Ik gebruik afgeschermde netsnoeren met randaarde en een ferrietkern daaromheen geklemd. Beetje op geluk want ik ben geen emi-expert.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Pjotr »

Belangrijk is ook om signaalinterlinks weg te houden van netsnoeren. Dat geldt zeker ook voor reguliere Klasse A, A/B enz. De stroompulsen t.g.v. van de gelijkrichter kunnen wel eens aardig overstralen naar je interlinks. Daar doet de afscherming van het snoer weinig aan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Shadow »

Voor een klasse D met SMPS is dat wat minder relevant lijkt me?
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Wieger61 »

Ik leidde wel eens de netsnoer door een aluminium buis in de kast naar de schakelaar.
Plaats reactie