Klopt, die zitten daar. Ik ben geen techneut, ik volg adviezen, het advies van speaker & co was deze te vervangen. Dus dank dat je meedenkt Henkjan. Wat gebeurt er dan met de laagpas? Ik verondersteld dat deze condensatoren het hoog eruit halen.
Opknappen Vifa Basis 95
Moderator: Beheerdersteam
- Maarten-Jan
Re: Opknappen Vifa Basis 95
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
klopt, maar doordat elko's zich niet ideaal gedragen (hebben ook een interne weerstand, folie caps hebben dat bijna niet) zal de vorm van de overdrachtscurve anders zijn met een elko dan met een mkp. en dus de aansluiting op de mid of tweet. en ja, dat is goed hoorbaar.
Mij lijkt dat nieuwe componenten een kleinere tolerantie hebben en dus beter zijn?
Dus altijd een verbetering geven voor wat de bedoeling was?
Dus altijd een verbetering geven voor wat de bedoeling was?
Word daar wel/geen rekening mee gehouden in het berekenen van een filter, weerstand van componenten?
Lijkt me marginaal allemaal?
Dat is het niet.
Een weerstand aan de MKP kan behoorlijk wat met de fase doen.
Een weerstand aan de MKP kan behoorlijk wat met de fase doen.
Je kunt dat verschil prima simuleren om te zien wat dat doet in Vitruixcad.
Bouw het schema maar een na en verander de weerstand van de elco maar eens dan zie je gelijk wat het doet.
Bouw het schema maar een na en verander de weerstand van de elco maar eens dan zie je gelijk wat het doet.
- Maarten-Jan
Dank voor je input, hoe zou ik dat moeten tunen? Als voorbeeld de 3 parallel geplaatste condensatoren van 47uF. Deze wil ik vervangen door folie condensatoren van 47uF. Wat zou ik daar moeten doen om het geluid hetzelfde te houden?
- pappaleo
- Contacteer:
Precies dat.
Ik heb eigenlijk nooit gemeten of dat ook de faseverandering geeft als een MKP met en zonder een serieweerstand.
De verhouding MKP/elco heeft invloed op strakker/dunner of meer beef in het laag.Maarten-Jan schreef: ↑zo 06 feb 2022, 16:38Dank voor je input, hoe zou ik dat moeten tunen? Als voorbeeld de 3 parallel geplaatste condensatoren van 47uF. Deze wil ik vervangen door folie condensatoren van 47uF. Wat zou ik daar moeten doen om het geluid hetzelfde te houden?
Ik heb eigenlijk nooit gemeten of dat ook de faseverandering geeft als een MKP met en zonder een serieweerstand.
Ik denk dat dit theoretisch allemaal wel waar is, en in bepaalde gevallen misschien ook wel hoorbaar kán zijn. Maar, Ik vraag me echter wel af, bij hoeveel filterontwerpen (vooral zo’n 20 jaar geleden) werd er toen rekening gehouden met de serieweerstand van de bipolaire elco’s, vooral deze die parallel op de woofers staan. Alle mogelijke metingen en testen toentertijd bij het ontwerp in acht genomen. Al te vaak gaat het bij zo’n aanpassingen over subjectieve indrukken. En dan nog, als er mogelijks een indruk van verandering wordt waargenomen, is dat dan een verbetering of niet? Ik vind het wél goed dat hier eerst de mogelijke gevolgen worden aangehaald van de eventuele veranderingen. In ieder geval zou ik ook oude bipolaire elco’s sowieso vervangen. Eventueel zelfs door MKT’s. Kan zeker niet slecht zijn.
-
wouter
- Ook commercieel actief
3 parallelle elco's van 47uF hoef je niet te vervangen door 3x mkp, die 3 was om de tolerantie te middelen. Dikke kans dat 150uF de bedoeling was (in de e-reeks). Evt kun je 120uF + 22uF in luxere variant doen, zit je 1uF af van 3x 47uF parallel.
Laatst gewijzigd door wouter op zo 06 feb 2022, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kan je vertellen dat 20 jaar geleden dat allemaal bekend was en ook rekening mee gehouden werd.eQuanD schreef: ↑zo 06 feb 2022, 18:25Ik denk dat dit theoretisch allemaal wel waar is, en in bepaalde gevallen misschien ook wel hoorbaar kán zijn. Maar, Ik vraag me echter wel af, bij hoeveel filterontwerpen (vooral zo’n 20 jaar geleden) werd er toen rekening gehouden met de serieweerstand van de bipolaire elco’s, vooral deze die parallel op de woofers staan. Alle mogelijke metingen en testen toentertijd bij het ontwerp in acht genomen. Al te vaak gaat het bij zo’n aanpassingen over subjectieve indrukken. En dan nog, als er mogelijks een indruk van verandering wordt waargenomen, is dat dan een verbetering of niet? Ik vind het wél goed dat hier eerst de mogelijke gevolgen worden aangehaald van de eventuele veranderingen. In ieder geval zou ik ook oude bipolaire elco’s sowieso vervangen. Eventueel zelfs door MKT’s. Kan zeker niet slecht zijn.
Ik heb hier een paartje Kefs staan die ik recent helemaal heb opgeknapt en alle componenten door gemeten.
Ondanks dat het Bipolaire elco's waren was daar noge helemaal niets mis mee en je kon zien dat ze bij de bouw van de speaker keurig waren gepaard en ook de waardes hebben aangepast op de gebruikte drivers.
Dit was toen een reverence speaker van KEF en juist dat stukje meten en matchen maakt de speaker van een goede speaker een hele goede speaker.
Blind dingen wijzigen ga je horen en vaak niet ten goede, het klinkt anders maar is dat ook echt beter??
Ik kan inderdaad beamen dat de filteronderdelen vroeger bij KEF van de betere kwaliteit waren, én geselecteerd. Bij KEF werd vooral ook rekening gehouden met de hogere weerstandswaarde van een spoel, en bewust niet gekozen voor een spoel met dikkere wikkeldraad. Dit zegt mijns inziens toch niets over het ontwerp of de gebruikte onderdelen vroeger bij de Vifa Basis 95 ? Ik ben nu echt benieuwd wat het verschil zou zijn als men de bip. elco’s vervangt door bijvoorbeeld 3 MKT’s van 47uF parallel, mét en zonder een serieweerstand. Er zullen waarschijnlijk zowel voor- en tegenstanders zijn (als het in dit geval hoorbaar zal zijn).
Tja voor of tegenstanders?
Het heeft niets met het materiaal van de condensator te maken maar meer met het ontwerp van het filter.
Als dat ontworpen is met bepaalde eigenschappen van een bepaald component dan zal aanpassen van de elektrische eigenschappen van dat component dat het een ander filter wordt.
De vraag is dan of dat een verbetering is of een verandering.
Wil je dat weten dan zal je moeten meten om te bepalen wat de situatie voor en na de aanpassing was zo dat je ook kunt zien wat het effect is.
Gelukkig ken je dat ook simuleren en zo wat geld in je zak houden en eerst zien wat het aanpassen gaat doen en wat je aan het bestaande filter moet aanpassen om de gewijzigde componenten passend te maken.
Het heeft niets met het materiaal van de condensator te maken maar meer met het ontwerp van het filter.
Als dat ontworpen is met bepaalde eigenschappen van een bepaald component dan zal aanpassen van de elektrische eigenschappen van dat component dat het een ander filter wordt.
De vraag is dan of dat een verbetering is of een verandering.
Wil je dat weten dan zal je moeten meten om te bepalen wat de situatie voor en na de aanpassing was zo dat je ook kunt zien wat het effect is.
Gelukkig ken je dat ook simuleren en zo wat geld in je zak houden en eerst zien wat het aanpassen gaat doen en wat je aan het bestaande filter moet aanpassen om de gewijzigde componenten passend te maken.
Akkoord. Het zal waarschijnlijk wel mogelijk zijn om verschillen vast te stellen bij metingen voor en na de veranderingen. Helemaal niet zeker dat men het verschil hoorbaar zal kunnen vaststellen. Best mogelijk dat het bij een indruk blijft dat er iets veranderd is. Beter, of misschien minder goed. In dit laatste geval eventueel proberen met een serieweerstand. Ik denk dat iedereen het wel eens is dat bip. elco’s na 20 jaar best vervangen worden.
Nope ben ik het niet mee eens.
Kijk maar eens naar hoeveel de waardes hier verlopen zijn.
viewtopic.php?p=1990523#p1990523
Gewoon meten of ze nog goed zijn dus. Zo niet vervangen door iets vergelijkbaars.
Zo iets is gewoon prima.
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... cap50-glad
Kijk maar eens naar hoeveel de waardes hier verlopen zijn.
viewtopic.php?p=1990523#p1990523
Gewoon meten of ze nog goed zijn dus. Zo niet vervangen door iets vergelijkbaars.
Zo iets is gewoon prima.
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... cap50-glad
Ik denk het wel. Als de waardes van de elco’s verlopen zijn, zit men niet meer in de situatie zoals deze ontworpen werd. Dan is het zelfs best mogelijk dat men na het vervangen van de verlopen elco’s door MKT’s dichter zit bij de originele klank/timbre dan met de verlopen elco’s. Dus in dit geval is wél een klankverschil mogelijks te horen. Dit komt dan niet omdat bip.elco’s een serieweerstand heeft, en een nieuwe MKP of MKT niet, maar omdat de waardes veranderd zijn.