Toon je Plankjesversterker - Showcase

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door BamiKanarieSoep »

Als ik zover ben om de Mu stage met Fet te gaan testen/bouwen, vraag ik graag om meer info ! :D
Op dit moment ga ik verder met mijn gepruts met de 76 - 6AG7 combinatie
Theo_N
Berichten: 1
Lid geworden op: za 24 okt 2020, 15:03

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Theo_N »

Plankjesstreamer mag ook? Raspberry Pi + Suptronics DAC + Amp met Volumio. Eiken blokje en front met een discreet lampje...
Bijlagen
IMG_0708.JPG
IMG_0709.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door hannesie »

Het lampje is wel erg discreet. :lol: :lol:

Maar welkom hier, gelijk pres(en)teren is dan ook wel leuk. :kwijl:
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Jeroen211 »

Door de lockdown heb ik na 10 jaar weer met mijn oude buizenversterkerhobby opgepakt. Mijn huidige "plankjesversterker" is nu dit:
philips.jpg


Het is meer een experimenteerbord. Momenteel bezig met SE EL84 in triode met verschillende stuurbuizen en UGT's en condensatoren:
ehrl.jpg
Het wil nog niet zo lukken want mijn (zelf gemodificeerde) Bocama klinkt nog steeds beter.
Maar ik ben aan het sparen voor echt goede UGT's voor wat grotere eindbuizen, met amorfe kern en zo... misschien dat dat gaat helpen.


Groet, Jeroen

P.S. ik heb wel echte plankjesluidsprekers...
plankje.jpg
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door diymartin »

Dit is een Baby Huey el84 , je kan er meer over vinden op Diyaudio.com
Bron: https://i.postimg.cc/qqHgfFTC/IMG-2298.jpg
Bron: https://i.postimg.cc/qqHgfFTC/IMG-2298.jpg
Laatst gewijzigd door Marp op ma 17 jan 2022, 4:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: externe afbeelding bij het bericht gevoegd. Dit in het vervolg graag zelf doen, zodat topics ook in de toekomst leesbaar blijven.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door MarcelvdG »

Afvlakking met filmcondensatoren?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door FR_Aad »

Ze je foto even hier op het forum. Is leuker voor later.
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door diymartin »

Ik zal de volgende keer de foto's op de juiste manier plaatsen O:)
De voeding is inderdaad voorzien van zogenaamde dc-link mkp condensatoren van 40uf -900v stuk.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Marp »

:goedzo:

Zijn deze ook nog te achterhalen?
jeroens
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 18:56

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door jeroens »

Hoi allemaal.
Hier een buizenversterkertje dat ik ooit( 30 jaar geleden oid) in elkaar heb geflanst :lol:
Het doet nog altijd dienst als computerversterker op een setje luidsprekertjes en klinkt niet slecht. Het waren eigenlijk 2 mono versterkertjes die kwamen uit een buro waar ze waren ingebouwd uit een school voor doven en slechthorenden. Het schema heb ik destijds overgetekend( de einddtrap dan) en zodanig opgebouwd. Ze bestaan uit el41, ef 40 en een az41 gelijkrichter. De uitgangstrafo's zijn ingegoten in teer en zien er ook erg groot uit voor zo'n versterkertje van 5 watt ofzo.

Iemand nog ideen over het schema?


20220125_191529.jpg
schema
20220125_194026.jpg
versterker
20220125_194048.jpg
trafo's
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Robert Gribnau »

Opvallend dat de ingang op de kathode is aangesloten. Ik meen dat dat een manier is om laagohmige microfoons aan te sluiten. De buis werkt dan als 'grounded grid' versterker. Wat ik dan weer niet begrijp, is waarom er een 1M weerstand tussen stuurrooster en massa zit. Ik zou denken dat het stuurrooster dan beter rechtstreeks aan massa kan liggen (minder ruis). Of lag de ingang in de oorspronkelijke versterker wel aan het stuurrooster (dus pin 5)?

De manier waarop de secundaire van de uitgangstrafo aan massa ligt (via de twee weerstanden van 100 Ohm) heb ik nooit eerder gezien. Zal wel een gedachte achter zitten maar ik zou niet weten welke.

Leuk dat de uitgangstrafo's een extra wikkeling hebben voor cathode feedback.

Kleinigheidjes: De elco's in het schema zijn verkeerd om getekend en de gloeispanning voor de AZ41 moet 4 V zijn.

Groet,
Robert
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Ah!buis »

Leuk die rimlock buizen :D
Wat 't schema betreft, behalve wat Robert al aangaf, de wikkelingen van de uitgangstrafo kloppen niet.
Ofwel de anodespoel danwel de kathodespoel moet omgekeerd. Wil niet zeggen dat de nummering niet klopt, hangt van de wikkelrichting af.
Anne
jeroens
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 18:56

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door jeroens »

Thnx vd reactie.
Ik heb destijds het schema (in mijn jonge jaren) nagetekend vanuit het fabrieksschema van philips dat ik had opgevraagd. Hij kwam uit een school voor doven en slechthorende, en had idd microfooningangen en een klemtoonlampje. Origineel zaten er ook ef80,ef22,eaa91 en nog een ef40 in.
Ik laat hem gewoon z'n uurtjes maken bij de pc. Werkt verder prima en zelfs op m'n klonwalls vrij luid. Er zit wel een brommetje in maar dat is niet zo erg.

Nogmaals thnx!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door peterl »

Mijn broodplank versterker, is 1 kanaal en nog in experimentele fase, maar ga deze straks wel in een kast bouwen(iets netter).
Bijlagen
afbeelding_2022-04-19_185318528.png
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door donleo »

Peter, Heb je ook het schema van de voeding die je gebruikt hebt?
Leuk project !
leo
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door peterl »

Ja hoor, de elco's kunnen veel kleiner hoor, die 2x 330uf kunnen ook wel 100uf zijn.
Deze voeding gebruik ik voor al mijn versterkers.
Bijlagen
afbeelding_2022-06-03_212559645.png
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door donleo »

Dank Peter,
Ik heb in die regelversterker net zoiets en het mooie is dat de spanning geleidelijk oploopt.
Ik ga dit proberen op de ECL86 versterker.
Dank!
Leo
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door peterl »

Ik heb over de dioden nog 10nf gezet.
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door donleo »

peterl schreef: za 04 jun 2022, 22:42
Ik heb over de dioden nog 10nf gezet.
Dan doe ik dat ook :-)
Na-aper :-) zoals ik ben

Leo
Gebruikersavatar
edminus
Berichten: 31
Lid geworden op: za 08 apr 2023, 13:53

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door edminus »

LM3886 in aanbouw op een stukje mdf
Toen een kastje gemaakt
En een kleurtje gegeven
Bijlagen
IMG20230116215610.jpg
IMG20230215203438.jpg
IMG20230413233205.jpg
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door pvanlingen »

De koeling voor de LM3886 en de knoppen ook van hout gemaakt? :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door peterl »

is een net kastje geworden, met hout vind ik het altijd wat lastiger om het mooi afgewerkt te krijgen.
Ik mis wel de koeling op het plankje en hoeven er geen gaten in de kast te zitten voor koeling?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door ray5150 »

Ik heb de indruk dat het het definitieve kastje van aluminium gemaakt is ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: vr 14 apr 2023, 9:00
Ik heb de indruk dat het het definitieve kastje van aluminium gemaakt is ?
Jup, de vloer en het plafond zo te zien. Is ruim voldoende voor een LM3886 bij gemiddeld huiskamerniveau,
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door pvanlingen »

ray5150 schreef: vr 14 apr 2023, 9:00
Ik heb de indruk dat het het definitieve kastje van aluminium gemaakt is ?
Zijn mijn ogen nou zo slecht Ray?
Ik zie er een houten kastje in.
Plaats reactie