Op dit moment ga ik verder met mijn gepruts met de 76 - 6AG7 combinatie
Toon je Plankjesversterker - Showcase
Moderator: Beheerdersteam
- BamiKanarieSoep
- Berichten: 120
- Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Als ik zover ben om de Mu stage met Fet te gaan testen/bouwen, vraag ik graag om meer info !
Op dit moment ga ik verder met mijn gepruts met de 76 - 6AG7 combinatie
Op dit moment ga ik verder met mijn gepruts met de 76 - 6AG7 combinatie
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Plankjesstreamer mag ook? Raspberry Pi + Suptronics DAC + Amp met Volumio. Eiken blokje en front met een discreet lampje...
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Het lampje is wel erg discreet.

Maar welkom hier, gelijk pres(en)teren is dan ook wel leuk.
Maar welkom hier, gelijk pres(en)teren is dan ook wel leuk.
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Door de lockdown heb ik na 10 jaar weer met mijn oude buizenversterkerhobby opgepakt. Mijn huidige "plankjesversterker" is nu dit:
Het is meer een experimenteerbord. Momenteel bezig met SE EL84 in triode met verschillende stuurbuizen en UGT's en condensatoren: Het wil nog niet zo lukken want mijn (zelf gemodificeerde) Bocama klinkt nog steeds beter.
Maar ik ben aan het sparen voor echt goede UGT's voor wat grotere eindbuizen, met amorfe kern en zo... misschien dat dat gaat helpen.
Groet, Jeroen
P.S. ik heb wel echte plankjesluidsprekers...
Het is meer een experimenteerbord. Momenteel bezig met SE EL84 in triode met verschillende stuurbuizen en UGT's en condensatoren: Het wil nog niet zo lukken want mijn (zelf gemodificeerde) Bocama klinkt nog steeds beter.
Maar ik ben aan het sparen voor echt goede UGT's voor wat grotere eindbuizen, met amorfe kern en zo... misschien dat dat gaat helpen.
Groet, Jeroen
P.S. ik heb wel echte plankjesluidsprekers...
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Dit is een Baby Huey el84 , je kan er meer over vinden op Diyaudio.com
Laatst gewijzigd door Marp op ma 17 jan 2022, 4:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: externe afbeelding bij het bericht gevoegd. Dit in het vervolg graag zelf doen, zodat topics ook in de toekomst leesbaar blijven.
Reden: externe afbeelding bij het bericht gevoegd. Dit in het vervolg graag zelf doen, zodat topics ook in de toekomst leesbaar blijven.
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Ze je foto even hier op het forum. Is leuker voor later.
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Ik zal de volgende keer de foto's op de juiste manier plaatsen
De voeding is inderdaad voorzien van zogenaamde dc-link mkp condensatoren van 40uf -900v stuk.
De voeding is inderdaad voorzien van zogenaamde dc-link mkp condensatoren van 40uf -900v stuk.
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Hoi allemaal.
Hier een buizenversterkertje dat ik ooit( 30 jaar geleden oid) in elkaar heb geflanst
Het doet nog altijd dienst als computerversterker op een setje luidsprekertjes en klinkt niet slecht. Het waren eigenlijk 2 mono versterkertjes die kwamen uit een buro waar ze waren ingebouwd uit een school voor doven en slechthorenden. Het schema heb ik destijds overgetekend( de einddtrap dan) en zodanig opgebouwd. Ze bestaan uit el41, ef 40 en een az41 gelijkrichter. De uitgangstrafo's zijn ingegoten in teer en zien er ook erg groot uit voor zo'n versterkertje van 5 watt ofzo.
Iemand nog ideen over het schema?
schema versterker trafo's
Hier een buizenversterkertje dat ik ooit( 30 jaar geleden oid) in elkaar heb geflanst
Het doet nog altijd dienst als computerversterker op een setje luidsprekertjes en klinkt niet slecht. Het waren eigenlijk 2 mono versterkertjes die kwamen uit een buro waar ze waren ingebouwd uit een school voor doven en slechthorenden. Het schema heb ik destijds overgetekend( de einddtrap dan) en zodanig opgebouwd. Ze bestaan uit el41, ef 40 en een az41 gelijkrichter. De uitgangstrafo's zijn ingegoten in teer en zien er ook erg groot uit voor zo'n versterkertje van 5 watt ofzo.
Iemand nog ideen over het schema?
schema versterker trafo's
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Opvallend dat de ingang op de kathode is aangesloten. Ik meen dat dat een manier is om laagohmige microfoons aan te sluiten. De buis werkt dan als 'grounded grid' versterker. Wat ik dan weer niet begrijp, is waarom er een 1M weerstand tussen stuurrooster en massa zit. Ik zou denken dat het stuurrooster dan beter rechtstreeks aan massa kan liggen (minder ruis). Of lag de ingang in de oorspronkelijke versterker wel aan het stuurrooster (dus pin 5)?
De manier waarop de secundaire van de uitgangstrafo aan massa ligt (via de twee weerstanden van 100 Ohm) heb ik nooit eerder gezien. Zal wel een gedachte achter zitten maar ik zou niet weten welke.
Leuk dat de uitgangstrafo's een extra wikkeling hebben voor cathode feedback.
Kleinigheidjes: De elco's in het schema zijn verkeerd om getekend en de gloeispanning voor de AZ41 moet 4 V zijn.
Groet,
Robert
De manier waarop de secundaire van de uitgangstrafo aan massa ligt (via de twee weerstanden van 100 Ohm) heb ik nooit eerder gezien. Zal wel een gedachte achter zitten maar ik zou niet weten welke.
Leuk dat de uitgangstrafo's een extra wikkeling hebben voor cathode feedback.
Kleinigheidjes: De elco's in het schema zijn verkeerd om getekend en de gloeispanning voor de AZ41 moet 4 V zijn.
Groet,
Robert
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Leuk die rimlock buizen
Wat 't schema betreft, behalve wat Robert al aangaf, de wikkelingen van de uitgangstrafo kloppen niet.
Ofwel de anodespoel danwel de kathodespoel moet omgekeerd. Wil niet zeggen dat de nummering niet klopt, hangt van de wikkelrichting af.
Anne
Wat 't schema betreft, behalve wat Robert al aangaf, de wikkelingen van de uitgangstrafo kloppen niet.
Ofwel de anodespoel danwel de kathodespoel moet omgekeerd. Wil niet zeggen dat de nummering niet klopt, hangt van de wikkelrichting af.
Anne
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Thnx vd reactie.
Ik heb destijds het schema (in mijn jonge jaren) nagetekend vanuit het fabrieksschema van philips dat ik had opgevraagd. Hij kwam uit een school voor doven en slechthorende, en had idd microfooningangen en een klemtoonlampje. Origineel zaten er ook ef80,ef22,eaa91 en nog een ef40 in.
Ik laat hem gewoon z'n uurtjes maken bij de pc. Werkt verder prima en zelfs op m'n klonwalls vrij luid. Er zit wel een brommetje in maar dat is niet zo erg.
Nogmaals thnx!
Ik heb destijds het schema (in mijn jonge jaren) nagetekend vanuit het fabrieksschema van philips dat ik had opgevraagd. Hij kwam uit een school voor doven en slechthorende, en had idd microfooningangen en een klemtoonlampje. Origineel zaten er ook ef80,ef22,eaa91 en nog een ef40 in.
Ik laat hem gewoon z'n uurtjes maken bij de pc. Werkt verder prima en zelfs op m'n klonwalls vrij luid. Er zit wel een brommetje in maar dat is niet zo erg.
Nogmaals thnx!
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Mijn broodplank versterker, is 1 kanaal en nog in experimentele fase, maar ga deze straks wel in een kast bouwen(iets netter).
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Peter, Heb je ook het schema van de voeding die je gebruikt hebt?
Leuk project !
leo
Leuk project !
leo
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Ja hoor, de elco's kunnen veel kleiner hoor, die 2x 330uf kunnen ook wel 100uf zijn.
Deze voeding gebruik ik voor al mijn versterkers.
Deze voeding gebruik ik voor al mijn versterkers.
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Dank Peter,
Ik heb in die regelversterker net zoiets en het mooie is dat de spanning geleidelijk oploopt.
Ik ga dit proberen op de ECL86 versterker.
Dank!
Leo
Ik heb in die regelversterker net zoiets en het mooie is dat de spanning geleidelijk oploopt.
Ik ga dit proberen op de ECL86 versterker.
Dank!
Leo
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
LM3886 in aanbouw op een stukje mdf
Toen een kastje gemaakt
En een kleurtje gegeven
Toen een kastje gemaakt
En een kleurtje gegeven
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
De koeling voor de LM3886 en de knoppen ook van hout gemaakt? 
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
is een net kastje geworden, met hout vind ik het altijd wat lastiger om het mooi afgewerkt te krijgen.
Ik mis wel de koeling op het plankje en hoeven er geen gaten in de kast te zitten voor koeling?
Ik mis wel de koeling op het plankje en hoeven er geen gaten in de kast te zitten voor koeling?
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Ik heb de indruk dat het het definitieve kastje van aluminium gemaakt is ?
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
