Gisteren heb ik de bi-wiring (of eigenlijk, de bi-amping) geinstalleerd. Een goed moment om al het stof achter het stereo meubel ook op te ruimen. Vanwege de bi-wiring van twee eindtrappen moest ik de beide versterkers op elkaar zetten. En dat is een flinke verhuizing in die kast. Het blijft goed nadenken hoe je ze aansluit en welke draad waar moet. Ik kocht de kabel via Marktplaats in de buurt om geen hele grote investeringen te doen op een configuratie waarvan ik nog niet weet of die definitief wordt.
Nadat alle kabels lagen heb ik voorzichtig de set opgestart. Eerst de ene eindtrap; deze bleek het laag te verzorgen en dat klinkt toch wel heel erg raar. Bijzonder hoeveel muziek er uit de bovenste 3 speakers komt. Het leek allemaal goed te zijn, de balance werkte netjes. Tijd voor de tweede trap. Opeens werd de muziek weer "normaal" en klonk het weer als de beste! Leuke is nu dat ik ook de bas eindtrap uit kan zetten en dan best wel behoorlijk geluid over houd. Een soort Vifa Connect speakers...

- Bi-Wiring
Hoe klinkt het nu? Wel, ik kan niet heel veel verschil ontdekken eerlijk gezegd. Het klinkt in ieder geval niet slechter. Dus eigenlijk voegt het niet veel toe.Ik vind het wel vet om die twee eindtrappen te zien staan. Ik merk wel dat er meer vermogen afgegeven wordt door de versterkers en er lijkt iets meer dynamiek in de muziek te zitten.
Daarnaast heb ik, na mailcontact met Titus van Speaker & Co, die me uitstekend behulpzaam was, nieuwe condensatoren gekocht. Alle bipolaire condensatoren ga ik vervangen door folie condensatoren van Jantzen. Best weer een investering, maar ik denk dat het verstandig is na 30 jaar. Hij stelde nog een upgrade voor, vervanging van de condensatoren in het hoog door de betere MKP+ van Audyn. Ik heb daar al wat over gelezen hier, ik wacht bewust met die upgrade, niet teveel te gelijk, ik ga graag stapje voor stapje. Wordt vervolgd!