Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Dat weet ik niet. Overigens speelt dat met een a-symmetrische bron, dus als je b.v. de -In van de XLR aan massa legt daarvoor. Schreef toch al: "Misschien maalt de Purify daar niet om". Kwestie van proberen. Maar naar wat ie voor dat bordje vraagt vind ik het nogal amateuristisch.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Het begon met een domper. Ik had de voeding van te voren gemeten, gekeken of alle kabels gaan naar de pinnen waar ze moeten gaan. Dat klopt allemaal perfect. Alles aangesloten, spanning er op, geen rook! Das toch al iets.
Versterker naar beneden en aangesloten op de goedkoopste drivers die ik heb. Spanning er op, signaal er in, niks... terug naar boven.
Spanning er op, kakt de Spanning meteen in van de smps. Raar... een uurtje troubleshooten verder... hebben ze 1 opamp verkeerd om op het bordje gesoldeerd... manmanman....
Maar het speelt nu
Versterker naar beneden en aangesloten op de goedkoopste drivers die ik heb. Spanning er op, signaal er in, niks... terug naar boven.
Spanning er op, kakt de Spanning meteen in van de smps. Raar... een uurtje troubleshooten verder... hebben ze 1 opamp verkeerd om op het bordje gesoldeerd... manmanman....
Maar het speelt nu
Laatst gewijzigd door hardbats op vr 21 jan 2022, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Ik kan het mij helemaal voorstellen, daar word je dan wel een beetje triest van.
Maar goed, je hebt het probleem getackeld, nu een beter beeld?
Maar goed, je hebt het probleem getackeld, nu een beter beeld?
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Ook een keer gehad met een voedingsbordje voor mn versterkerkit uit Australie. Ontbrak een complete elko op t bordje. Perfect Q+A process dus.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Vroeger hadden we bij de lokale omroep hier een Hecom DiPort 10 locatiezender. Op een zeker moment ging die stuk. Uiteindelijk bleek er ergens een tantaalelco die gebruikt werd voor voedingsontkoppeling verkeerdom gemonteerd te zijn. Ik snap nog niet hoe het kan, maar de zender had jaren goed gewerkt met een tantaalelco verkeerdom.
Was die op-amp nog heel of had je een reserve? Gewoonlijk gaat een dubbele op-amp in rook op als hij verkeerdom gemonteerd is.
Was die op-amp nog heel of had je een reserve? Gewoonlijk gaat een dubbele op-amp in rook op als hij verkeerdom gemonteerd is.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Lijkt mij sterk, een tantaalelco verkeerd om is een garantie voor spectaculair vuurwerk.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Die bedoel ik idd. Had ze met de boogjes naar de boogjes van het voetje gedaan maar bij 1 is dat dus niet de manier.
Beide werken nog gelukkig.
Beide werken nog gelukkig.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Als het goed is zit er een inkeping in het voetje. die zou overeen moeten komen met de stip op de opamp / de witte silkscreen van de opamp PCB.
Als in dezelfde kant uitwijzen.
Als in dezelfde kant uitwijzen.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Klopt, en bij 1 van de 2 klopt dat dus niet. Zo had ik ze er ook in gedaan in eerste instantie want dat zou de goede manier moeten zijn.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Tot dat je het er in zet, de opamp.
Zo lang het maar geen F35 is.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
ik ben nu bezig met een bestelling bij Audiophonics. Voornamelijk de componenten om alles straks in een doosje te bouwen zoals terminals, schakelaar, kabels, net entree etc. Nu dacht ik er aan om ook meteen te kijken of we de buffer wat kunnen verbeteren, of iig de componenten vervangen voor zeker kwalitiet. De weerstanden ben ik niet zo bang voor, daar kan weinig aan fout gaan lijkt mij zolang de waarde klopt. Dus ik wil dan graag de condensators vervangen voor wat beter kwaliteit. Klopt dit rijtje met condensators om 1 op 1 te vervangen met de condensators op het bord? voornamelijk de ceramische condensators ben ik niet zeker van.
https://www.audiophonics.fr/en/condensa ... -7692.html
https://www.audiophonics.fr/en/nichicon ... -6398.html
https://www.audiophonics.fr/en/nichicon ... 15156.html
https://www.audiophonics.fr/en/wima-pol ... -6049.html
https://www.audiophonics.fr/en/wima-pol ... -3762.html
Als dat allemaal in orde is en goed speelt in de doos kan ik eens na gaan denken of ik ze nog wil gaan voeden met Hypex shunt regelaars ipv de onboard voeding van de SMPS. En misschien ook eens andere opamps proberen
Het is misschien een frut buffer boardje maar er is wel lekker aan te hobbyen
https://www.audiophonics.fr/en/condensa ... -7692.html
https://www.audiophonics.fr/en/nichicon ... -6398.html
https://www.audiophonics.fr/en/nichicon ... 15156.html
https://www.audiophonics.fr/en/wima-pol ... -6049.html
https://www.audiophonics.fr/en/wima-pol ... -3762.html
Als dat allemaal in orde is en goed speelt in de doos kan ik eens na gaan denken of ik ze nog wil gaan voeden met Hypex shunt regelaars ipv de onboard voeding van de SMPS. En misschien ook eens andere opamps proberen
Het is misschien een frut buffer boardje maar er is wel lekker aan te hobbyen
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
C 13 en 14 zitten direct in de signaalweg en zou ik zelf geen elco voor willen gebruiken.
Daar is een MKP of MKS beter op zijn plek.
Het zelfde geld voor C10 en C11.
De 2 grote elco's zijn wel goed te vervangen, zelf kies ik daar vaak voor een Panasonic low esr.
Daar is een MKP of MKS beter op zijn plek.
Het zelfde geld voor C10 en C11.
De 2 grote elco's zijn wel goed te vervangen, zelf kies ik daar vaak voor een Panasonic low esr.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Voor C10 en C11 zijn niet veel opties te vinden. 100nF is best klein natuurlijk. Wat is daar dan een goede optie voor?
voor C13 en C14 kan ik wel andere condensators vinden maar die zijn vaak veel groter dan wat er nu op zit, en meestal axiaal. Wat zou daar dan een goede optie voor zijn?
ook voor de 470µF worden de condensators al snel veel groter dan wat er nu op zit.
voor C13 en C14 kan ik wel andere condensators vinden maar die zijn vaak veel groter dan wat er nu op zit, en meestal axiaal. Wat zou daar dan een goede optie voor zijn?
ook voor de 470µF worden de condensators al snel veel groter dan wat er nu op zit.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
C10 en C11 zijn toch 100 pF en niet 100 nF? Met 100 nF komt er bijna geen hoog meer uit.
Ik zou zelf geen enkele moeite hebben met keramische condensatoren voor C10 en C11, mits het keramische klasse 1-condensatoren zijn, zoals NP0- oftewel C0G-condensatoren. Klasse 2 keramische condensatoren zijn niet-lineair en onnauwkeurig, maar met klasse 1 is niets mis.
Als je geen keramiek wilt, is een andere goede optie polystyreen, als dat op de print te wurmen valt. Polypropyleen zoals Kappa7 hieronder aanraadt is ook prima.
Ik zou zelf geen enkele moeite hebben met keramische condensatoren voor C10 en C11, mits het keramische klasse 1-condensatoren zijn, zoals NP0- oftewel C0G-condensatoren. Klasse 2 keramische condensatoren zijn niet-lineair en onnauwkeurig, maar met klasse 1 is niets mis.
Als je geen keramiek wilt, is een andere goede optie polystyreen, als dat op de print te wurmen valt. Polypropyleen zoals Kappa7 hieronder aanraadt is ook prima.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op zo 23 jan 2022, 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Zo iets kan je prima op de plek van C10 en C11 zetten.
https://nl.rs-online.com/web/p/film-capacitors/8829152
Voor C13 en C14 zou je zo iets kunnen nemen.
https://nl.rs-online.com/web/p/film-capacitors/8961203
Wel zal je wat creatief met de pootjes om moeten gaan.
Je hebt wel wat ruimte op je print om een paar gaatjes bij de boren en dan op de achterzijde de pinnen te verbinden bvb.
Edit ik lees net dat de C10 waarde mogelijk niet juist is. Blijft het zelfde verhaal overigens.
https://nl.rs-online.com/web/p/film-capacitors/8829152
Voor C13 en C14 zou je zo iets kunnen nemen.
https://nl.rs-online.com/web/p/film-capacitors/8961203
Wel zal je wat creatief met de pootjes om moeten gaan.
Je hebt wel wat ruimte op je print om een paar gaatjes bij de boren en dan op de achterzijde de pinnen te verbinden bvb.
Edit ik lees net dat de C10 waarde mogelijk niet juist is. Blijft het zelfde verhaal overigens.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Die Wima 100pF polypropyleen condensatoren zijn dus goed voor c10 en c11?
Ik kan eventueel een grotere condensator aan de onderkant kwijt. Dan heb ik wat meer ruimte.
Ik kan eventueel een grotere condensator aan de onderkant kwijt. Dan heb ik wat meer ruimte.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Als je die FKP gebruikt van Wima , of ze goed klinken weet ik niet , maar in LowPass filters op 30 mhz met 1Kw Op 50 ohm dan loopt daar best stroom
100 pf heb ik hier liggen steek 15 mm vanaf 100 pF tot 1N heb ik Bas
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Bedankt Bert maar de steek van de FKP1 is te breed. De FKP2 heeft een steek van 5mm.
Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)
Ach is toch heerlijk kokkerellen. Geen idee wat je aan het doen bent maar gewoon leuk bezig 
