Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Pjotr »

Dat weet ik niet. Overigens speelt dat met een a-symmetrische bron, dus als je b.v. de -In van de XLR aan massa legt daarvoor. Schreef toch al: "Misschien maalt de Purify daar niet om". Kwestie van proberen. Maar naar wat ie voor dat bordje vraagt vind ik het nogal amateuristisch.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Laten we dit vanavond eens proberen
20220121_183526.jpg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Het begon met een domper. Ik had de voeding van te voren gemeten, gekeken of alle kabels gaan naar de pinnen waar ze moeten gaan. Dat klopt allemaal perfect. Alles aangesloten, spanning er op, geen rook! Das toch al iets.
Versterker naar beneden en aangesloten op de goedkoopste drivers die ik heb. Spanning er op, signaal er in, niks... terug naar boven.
Spanning er op, kakt de Spanning meteen in van de smps. Raar... een uurtje troubleshooten verder... hebben ze 1 opamp verkeerd om op het bordje gesoldeerd... manmanman....

Maar het speelt nu \:D/
Laatst gewijzigd door hardbats op vr 21 jan 2022, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door dre »

8) Goed bezig dus!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hannesie »

Ik kan het mij helemaal voorstellen, daar word je dan wel een beetje triest van.
Maar goed, je hebt het probleem getackeld, nu een beter beeld?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door satefan »

Ook een keer gehad met een voedingsbordje voor mn versterkerkit uit Australie. Ontbrak een complete elko op t bordje. Perfect Q+A process dus.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door MarcelvdG »

Vroeger hadden we bij de lokale omroep hier een Hecom DiPort 10 locatiezender. Op een zeker moment ging die stuk. Uiteindelijk bleek er ergens een tantaalelco die gebruikt werd voor voedingsontkoppeling verkeerdom gemonteerd te zijn. Ik snap nog niet hoe het kan, maar de zender had jaren goed gewerkt met een tantaalelco verkeerdom.

Was die op-amp nog heel of had je een reserve? Gewoonlijk gaat een dubbele op-amp in rook op als hij verkeerdom gemonteerd is.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door SSassen »

Lijkt mij sterk, een tantaalelco verkeerd om is een garantie voor spectaculair vuurwerk.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hannesie »

r.jpg
r.jpg (6.24 KiB) 398 keer bekeken
l.jpg
l.jpg (7.42 KiB) 398 keer bekeken
@ Hardbats, Je bedoelt deze opamps?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Die bedoel ik idd. Had ze met de boogjes naar de boogjes van het voetje gedaan maar bij 1 is dat dus niet de manier.
Beide werken nog gelukkig.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door ray5150 »

Als het goed is zit er een inkeping in het voetje. die zou overeen moeten komen met de stip op de opamp / de witte silkscreen van de opamp PCB.
Als in dezelfde kant uitwijzen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Klopt, en bij 1 van de 2 klopt dat dus niet. Zo had ik ze er ook in gedaan in eerste instantie want dat zou de goede manier moeten zijn.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hannesie »

:shock: :shock: Als het voetje er verkeerd op zit merk je niets,..............................

Tot dat je het er in zet, de opamp. :sure: :sure:

Zo lang het maar geen F35 is. :rofl:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door MarcelvdG »

SSassen schreef: za 22 jan 2022, 16:04
Lijkt mij sterk, een tantaalelco verkeerd om is een garantie voor spectaculair vuurwerk.
Dat dacht ik ook, maar hij zat toch echt verkeerd om. De spanning was maar 5 V, maar dan nog...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door OpaBert »

Wordt toch hard gewerkt hier Bas petje af voor jou :goeie:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

ik ben nu bezig met een bestelling bij Audiophonics. Voornamelijk de componenten om alles straks in een doosje te bouwen zoals terminals, schakelaar, kabels, net entree etc. Nu dacht ik er aan om ook meteen te kijken of we de buffer wat kunnen verbeteren, of iig de componenten vervangen voor zeker kwalitiet. De weerstanden ben ik niet zo bang voor, daar kan weinig aan fout gaan lijkt mij zolang de waarde klopt. Dus ik wil dan graag de condensators vervangen voor wat beter kwaliteit. Klopt dit rijtje met condensators om 1 op 1 te vervangen met de condensators op het bord? voornamelijk de ceramische condensators ben ik niet zeker van.

https://www.audiophonics.fr/en/condensa ... -7692.html

https://www.audiophonics.fr/en/nichicon ... -6398.html

https://www.audiophonics.fr/en/nichicon ... 15156.html

https://www.audiophonics.fr/en/wima-pol ... -6049.html

https://www.audiophonics.fr/en/wima-pol ... -3762.html


Als dat allemaal in orde is en goed speelt in de doos kan ik eens na gaan denken of ik ze nog wil gaan voeden met Hypex shunt regelaars ipv de onboard voeding van de SMPS. En misschien ook eens andere opamps proberen :mrgreen:
Het is misschien een frut buffer boardje maar er is wel lekker aan te hobbyen :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Kappa7 »

C 13 en 14 zitten direct in de signaalweg en zou ik zelf geen elco voor willen gebruiken.
Daar is een MKP of MKS beter op zijn plek.
Het zelfde geld voor C10 en C11.
De 2 grote elco's zijn wel goed te vervangen, zelf kies ik daar vaak voor een Panasonic low esr.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Voor C10 en C11 zijn niet veel opties te vinden. 100nF is best klein natuurlijk. Wat is daar dan een goede optie voor?
voor C13 en C14 kan ik wel andere condensators vinden maar die zijn vaak veel groter dan wat er nu op zit, en meestal axiaal. Wat zou daar dan een goede optie voor zijn?
ook voor de 470µF worden de condensators al snel veel groter dan wat er nu op zit.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door MarcelvdG »

C10 en C11 zijn toch 100 pF en niet 100 nF? Met 100 nF komt er bijna geen hoog meer uit.

Ik zou zelf geen enkele moeite hebben met keramische condensatoren voor C10 en C11, mits het keramische klasse 1-condensatoren zijn, zoals NP0- oftewel C0G-condensatoren. Klasse 2 keramische condensatoren zijn niet-lineair en onnauwkeurig, maar met klasse 1 is niets mis.

Als je geen keramiek wilt, is een andere goede optie polystyreen, als dat op de print te wurmen valt. Polypropyleen zoals Kappa7 hieronder aanraadt is ook prima.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op zo 23 jan 2022, 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Kappa7 »

Zo iets kan je prima op de plek van C10 en C11 zetten.
https://nl.rs-online.com/web/p/film-capacitors/8829152
Voor C13 en C14 zou je zo iets kunnen nemen.
https://nl.rs-online.com/web/p/film-capacitors/8961203
Wel zal je wat creatief met de pootjes om moeten gaan.
Je hebt wel wat ruimte op je print om een paar gaatjes bij de boren en dan op de achterzijde de pinnen te verbinden bvb.

Edit ik lees net dat de C10 waarde mogelijk niet juist is. Blijft het zelfde verhaal overigens.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Die Wima 100pF polypropyleen condensatoren zijn dus goed voor c10 en c11?

Ik kan eventueel een grotere condensator aan de onderkant kwijt. Dan heb ik wat meer ruimte.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef: zo 23 jan 2022, 21:04
Die Wima 100pF polypropyleen condensatoren zijn dus goed voor c10 en c11?

Ik kan eventueel een grotere condensator aan de onderkant kwijt. Dan heb ik wat meer ruimte.
Als je die FKP gebruikt van Wima , of ze goed klinken weet ik niet , maar in LowPass filters op 30 mhz met 1Kw Op 50 ohm dan loopt daar best stroom
100 pf heb ik hier liggen steek 15 mm vanaf 100 pF tot 1N heb ik Bas
Bijlagen
5628FF3E-BACE-4205-96C3-F3B2D812A7A9.jpeg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Bedankt Bert maar de steek van de FKP1 is te breed. De FKP2 heeft een steek van 5mm.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Kappa7 »

Past mooi dan lijkt me prima.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Pjotr »

Ach is toch heerlijk kokkerellen. Geen idee wat je aan het doen bent maar gewoon leuk bezig :mrgreen:
Plaats reactie