EL84 PP UL (schema DHTROB)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Nou hij is eindelijk binnen.
Wat is de aansluiting SCH ?
Ik hoor graag


Afbeelding
Bijlagen
f747a643-dfb3-4a9c-b629-bd692bc16522.jpg
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door PimDriessen »

Dag Spoc,

Dat is scherm dus een afscherming moet aan aarde komen, dat is wat ik er over weet.

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Barry2001 »

Sch=scherm, aan massa hangen.

Edit: dubbel.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

Gefeliciteerd, kan je eindelijk weer verder.
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Oke Ik vermoede het wel maar vragen is beter dank weer allemaal.
En ja Peter eindelijk !:-)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door RobertD »

Die 0,2A is wel wat zuinig voor een EL84PP, hopelijk wordt de trafo niet te warm.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Ah!buis »

RobertD schreef: vr 21 jan 2022, 11:18
Die 0,2A is wel wat zuinig voor een EL84PP, hopelijk wordt de trafo niet te warm.
Valt wel mee hoor.Het is 0,2A voor 2x270V, is hetzelfde als 0,4A bij 1x270V.
Anne
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

RobertD schreef: vr 21 jan 2022, 11:18
Die 0,2A is wel wat zuinig voor een EL84PP, hopelijk wordt de trafo niet te warm.
Het is dezelfde transformator als Rob gebruikt en die is al heel wat gekopieerd.
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Voor ik de spanning er op zet ... Hoe groot moet ik de bleeder nemen? ik dacht rond de 100KOhm over de eerste elco ?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

donleo schreef: ma 24 jan 2022, 22:13
Voor ik de spanning er op zet ... Hoe groot moet ik de bleeder nemen? ik dacht rond de 100KOhm over de eerste elco ?
Is goed wel een 2 watt of liever een 3 watt weerstand nemen , misschien is dat te gek , maar ik heb ze niet allemaal meer :D
Bij 100K wordt er bijna 1 watt in warmte in die weerstand omgezet
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Dank Opa Bert, ik zet er twee van 220K 3 watt Parralel dat moet het wel houden :-)
Bedankt , morgen ga ik de boel afmaken en dan eerst de voeding aan en meten.
Vr groet
Leo
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

Ja dat denk ik ook wel 0.4Watt in een 3 Watt weerstand gaat zeker goed komen
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door RobertD »

Je kunt er ook gewoon eentje van 220k in zetten, ontladen duurt dan twee keer zo lang, maar het scheelt in warmte in je behuizing
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

Ik werk ook met 220K/3W weerstanden parallel aan de voedings elco en die wordt amper lauw.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door democles »

Ik ook, met 220K/ 3W.
Gebruikersavatar
valve
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 16:12
Locatie: Druten

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door valve »

Beste buizenbouwers
Al een tijdje loop ik ook met het idee om toch eens zelf iets gebouwen, het geluid van buizen is mij niet vreemd, maar het bouwen wel.
Nu heb ik een tijdje terug een verbouwde Bocama van marktplaats gekocht, mijn 3e Bocama, deze klonk zeker niet slecht maar het zg er echt niet uit.
Nu heb ik het ding helemaal uit elkaar gehaald en zou heel graag het volgende willen gaan bouwen.

2monoblokjes met een{omdat ik het gewoon erg mooi vindt staan en het op een Marantz 8b zit} instelbare bias met een metertje deze komen morgen binnen.
Is er hier iemand die mij hier online of persoonlijk mee zou willen helpen.
Ik kom er ook maar niet uit welk ontwerp je nu het beste kunt gaan gebruiken.
Verder moet het een pp zijn, en gaan ze spelen op een paar openbare speakers met als driver een Lowther pm2c

Ik heb al wat onderdelen binnen, en was al bezig met het indelen van de bovenplaat waarvan hier de foto's

graag hoor ik van jullie.

mvg

Vincent

Afbeelding
Bijlagen
/Users/vincenthendriks/Desktop/image-25-01-22-05-23-1.jpeg/Users/vincenthendriks/Desktop/image-25-01-22-05-23.jpeg
/Users/vincenthendriks/Desktop/image-25-01-22-05-23-1.jpeg/Users/vincenthendriks/Desktop/image-25-01-22-05-23.jpeg
/Users/vincenthendriks/Desktop/image-25-01-22-05-23.jpeg
/Users/vincenthendriks/Desktop/image-25-01-22-05-23.jpeg
image-25-01-22-05-23.jpeg
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Ik heb idd 220K 5 Watt genomen ik heb geen haast :-)
Ik zou je graag helpen Vincent maar ik ben ook een Rookie in de buizenwereld.
Misschien als je een nieuwe topic aanmaakt met de vraag dat je meer response krijgt!

Succes
Leo
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

valve schreef: di 25 jan 2022, 17:52
Beste buizenbouwers
Al een tijdje loop ik ook met het idee om toch eens zelf iets gebouwen, het geluid van buizen is mij niet vreemd, maar het bouwen wel.
Nu heb ik een tijdje terug een verbouwde Bocama van marktplaats gekocht, mijn 3e Bocama, deze klonk zeker niet slecht maar het zg er echt niet uit.
Nu heb ik het ding helemaal uit elkaar gehaald en zou heel graag het volgende willen gaan bouwen.

2monoblokjes met een{omdat ik het gewoon erg mooi vindt staan en het op een Marantz 8b zit} instelbare bias met een metertje deze komen morgen binnen.
Is er hier iemand die mij hier online of persoonlijk mee zou willen helpen.
Ik kom er ook maar niet uit welk ontwerp je nu het beste kunt gaan gebruiken.
Verder moet het een pp zijn, en gaan ze spelen op een paar openbare speakers met als driver een Lowther pm2c

Ik heb al wat onderdelen binnen, en was al bezig met het indelen van de bovenplaat waarvan hier de foto's

graag hoor ik van jullie.

mvg

Vincent

Afbeelding
Gewoon ff aan houden Anne heeft misschien nog wat harde schijfruimte over om je te helpen
Ik wil je online helpen maar ik ben wel geen rookie meer Maar ik kan geen versterker ontwerpen
Maar dat hoeft niet meer
DHT Rob heeft met de Bocama trafos eeen versterker gebouwd
Dus gewoon na doen
Snap je iets niet , dan kunnen we jou ook helpen , misschien niet altijd op de beste manier
Afh wat iemand denkt dat er moet gebeuren en wat jij denkt dat nodig is
Maar ik zou zeggen plaats eerst het schema hier met Bronvermelding krijg je geen probleem
Succes ,Vincent
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Ah!buis »

valve schreef: di 25 jan 2022, 17:52
2monoblokjes met een{omdat ik het gewoon erg mooi vindt staan en het op een Marantz 8b zit} instelbare bias met een metertje deze komen morgen binnen.
Ik denk dat je in 't verkeerde draadje zit. De versterker hier nog de Bocama hebben iets om af te regelen.
Anne
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

We raken zo allemaal een beetje de draad kwijt, denk ik :lol:
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Ben ik weer ...
Hoe testen jullie een nieuw project ?
Ik heb de voeding klaar, 390 volt onbelast , en 7.04 gloei op alle buis voeten onbelast.
Nu moet ik de spanningsdraadjes nog aansluiten naar de versterker trappen.
Maar dan, buizen er in speakers aansluiten en aanzetten of moet ik op de speaker aansluitingen een dummy hangen en eerst meten?
Ben benieuwd hoe jullie dit doen en dan misschien wel de domste vraag.... Gaat hij kapot zonder speakers? of is dat alleen bij transistor versterkers?
Groet Leo
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door douwebakker »

Allereerst de gloeispanning aansluiten en controleren of dat in orde is.
Dan kun je de hoogspanning aansluiten. Als je over een regeltafel beschikt zou ik die gebruiken.
Anders kun je een gloeilamp van 100 of 150 W in serie met de 230 volt gebruiken.
Dan meten of alle spanningen er zijn. ( deze zijn natuurlijk dan te laag vanwege de gloeilamp)
Als alles naar verhouding een beetje klopt kun je de gloeilamp weg laten en een en ander nog eens goed controleren.
Als je er zeker van bent dat de voedings elko’s de 390V kunnen hebben kun je ook eerst de eindbuizen weglaten.
In die volgorde ongeveer.
Niet meteen een luidspreker aansluiten, maar eerst een dummy.
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Dank je wel Douwe , oke een gloeilamp ga ik doen!
dummy heb ik gemaakt dus die zal ik aanluiten.
Elco's zijn 500 volt .
Zit ik alleen nog met de uitgangstrafo's.
Ik heb CT - VG2 - en An Ct is doorverbonden naar de andere kant.
Wat is de VG2 aansluiting is dat pootje 7 van de El? en 9 via een weerstand naar An ?
Bedankt weer voor alle hulp
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

Leo er staan een paar leuke filmpjes op youtube van Uncle Doug met zijn hond misty geloof ik
En die legt dat met die lamp en een regeltrafo haar fijn uit
https://youtu.be/wRFRwOnLsZI

[youtube]https://youtu.be/wRFRwOnLsZI[/youtube]

[ Bekijk op youtube ]

Nou snap niet waarom er geen schermpje komt met YouTube
Maar als je er op klikt kom je meteen bij dat filmpje met die lamp uit
Ik zelf test Ook de hoogspanning met een of meerdere 220 volt lampen in serie
In jouw geval 2 lamp een van 25 of 40 Watt in serie je kan dan ook je hoogspanning belasten
Of het nodig is ?
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Als ik het dus goed begrijp gaat de lamp branden als er sluiting is snap ik dat goed?
Ik heb 1 gloeilamp in huis van 40 watt :_)
Laatst gewijzigd door donleo op wo 26 jan 2022, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie