piDAC

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: piDAC

Bericht door hsmeets »

Heb je nette kabeltjes voor. Zeker niet de connector gaan desolderen.

Als voorbeeld : https://www.audiophonics.fr/en/power-su ... -9405.html
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

hsmeets schreef: ma 10 jan 2022, 9:33
Heb je nette kabeltjes voor. Zeker niet de connector gaan desolderen.

Als voorbeeld : https://www.audiophonics.fr/en/power-su ... -9405.html
OK tnx. Zal deze meebestellen met de DAC(hat)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: piDAC

Bericht door hannesie »

5v.jpg
Waarschijnlijk is dit een betere plaats.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

De bedoeling (van mij) is dat de ESS-dac apart gevoed gaat worden, en dat is dan de locatie. Weet alleen niet (heb me er nog helemaal niet verdiept) of deze voeding dan doorlust naar de Pi en/of je er een isolator-kaartje voor nodig hebt.

De uiteindelijk piDAC zal dus zoals het er nu naar uitziet, 2 voedingen krijgen. 1tje voor de Pi (relatief eenvoudige lineaire voeding) en 1tje rechtstreeks op de DAC (1tje van audiofiele kwaliteit, in eerste instantie mijn bestaande AC-voeding).
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

democles schreef: zo 09 jan 2022, 14:11
Forum lid Anne wees me er op een condensator van 1nF tussen de C en B te zetten van T3,tegen mogelijk oscilleren van de schakeling.
Hoe ziet dat oscilleren eruit? Is dat het snel uitvallen en weer opkomen van de uitgangsspanning?

Vraag dit omdat de Arcam (die ter ziele is) soms als een razende begon te tikken, alsof je m heel snel achter elkaar aan- en uitzet. Dacht dat het aan de connector lag (die van de voeding in de Arcam), maar dit werpt een ander licht op de zaak....
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: piDAC

Bericht door hsmeets »

AudioMan schreef: ma 10 jan 2022, 12:53
De bedoeling (van mij) is dat de ESS-dac apart gevoed gaat worden, en dat is dan de locatie. Weet alleen niet (heb me er nog helemaal niet verdiept) of deze voeding dan doorlust naar de Pi en/of je er een isolator-kaartje voor nodig hebt.

De uiteindelijk piDAC zal dus zoals het er nu naar uitziet, 2 voedingen krijgen. 1tje voor de Pi (relatief eenvoudige lineaire voeding) en 1tje rechtstreeks op de DAC (1tje van audiofiele kwaliteit, in eerste instantie mijn bestaande AC-voeding).
Met dac’s die je rechtstreeks op de rpi prikt moet je opletten of 2 voedingen wel kunnen.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

hsmeets schreef: ma 10 jan 2022, 13:20
Met dac’s die je rechtstreeks op de rpi prikt moet je opletten of 2 voedingen wel kunnen.
Heb geprobeerd wat documentatie te verkrijgen over de AUDIOPHONICS ES9038Q2M KALI EDITION te krijgen, maar het blijft wat warrig.
Powered by a USB-C 5V input, the DAC has a particularly well-tuned power stage that allows both to ensure a stable signal while reducing sounds artefacts and noise. For this, the PCB integrates a DC / DC converter followed by linear regulators dedicated to the analog part, which is supplied with +/- 9V.

In addition, as for its predecessor, the Raspberry Pi is powered directly via the GPIO port, avoiding multiple connections.
Het lijkt erop dat je slechts 1 voeding nodig hebt, op de DAC en die wordt dan doorgelust naar de Pi. Meerdere voedingen aansluiten is blijkbaar niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: piDAC

Bericht door hannesie »

Voeding van 1 A of 3 A is het punt.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

Hoe bedoel je dat?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: piDAC

Bericht door hannesie »

Je kunt een oplader voeding gebruiken voor standaard gebruik en weinig vermogen nodig, en als je dan ook de toepassing wilt met TV e.d. kan het zijn dat je dan tekort komt, en een HAT DAC gebruikt ook weer wat, dus de toepassing kan meer vragen.

Kodi gaf een symbooltje als de voeding te krap was.

https://www.raspberrypi.com/products/ty ... er-supply/
nu zijn er dus al 15 W types, meer geheugen en een USB schijf kan heel wat meer vragen.

Ik heb het zelf al wel gedaan dat ik op een micro usb aansluiten, plus de pinnen van de I/O had om de 5V te voeden.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

Ow ja, ga zelf uit van minimaal 3A voor de voeding. Op de piDAC wordt sowieso geen harddisk aangesloten.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: piDAC

Bericht door bart Luyckx »

AudioMan schreef: za 08 jan 2022, 13:53
Heb even rondgekeken op het forum, maar kon niet zo snel ontdekken dat iemand iets gedaan heeft met dit Pi-opsteekkaartje AUDIOPHONICS DAC I-Sabre ES9038Q2M. Wel over DACS met dezelfde chip, maar dus niet als opsteekkaartje.

Enig idee hierover, hoe deze I-Sabre zich verhoudt tot andere opsteek-DAC's?
Ik heb de Allo Boss 2. Best tevreden over. Wordt ondersteund door mood en volumio.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... r.22916%2F
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: piDAC

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: piDAC

Bericht door Leeuwarden »

Out of stock maar wel een mooie oplossing…
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: piDAC

Bericht door hannesie »

Of dat dan ook goed werkt op de RPI 4?
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

Henkjan schreef: ma 10 jan 2022, 16:23
Interessant. Is obv de LT3045 die al eerder genoemd en geroemd werd in deze draad.....
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: piDAC

Bericht door Leeuwarden »

Even voor de duidelijkheid, ik heb er, in mijn set, voor mijn dac, goede ervaringen mee. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden ondanks dat je TomTom daar misschien anders over denkt…
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

Met de Allo Isolator is het mogelijk om met 2 verschillende voedingen te werken. 1tje voor de Pi (dirty) en 1tje voor de DAC (clean). Hier staat een lovend verhaal over de Isolator. Je moet de DAC wel in slave-stand kunnen zetten
Bijlagen
Isolator-1-2-Tech-Manual.pdf
(249.82 KiB) 76 keer gedownload
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: piDAC

Bericht door FR_Aad »

Mmm Audio Creative
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: piDAC

Bericht door Henkjan »

Barrystreamer? heeftie niets van vertelt :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: piDAC

Bericht door hannesie »

Berry van HifiBerry. :lol:

Maar even wat anders, er worden nu oplossingen bij elkaar gesnuffeld van 5 jaar terug en de nieuwere boardjes hebben mogelijk heel andere oplossingen nodig.

Het is in mijn optiek dan wel van belang dat je de juiste adequate oplossing kiest, en niet zomaar achter iemand aan hobbelt.

De verhalen en reviews zijn niet altijd los te zien van commercie.

Zelf naar een goed straight effect zoeken is in mijn idee een betere weg.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

FR_Aad schreef: ma 10 jan 2022, 21:59
Mmm Audio Creative
Weinig Doede-fans hier :)
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

hannesie schreef: ma 10 jan 2022, 23:35
Berry van HifiBerry. :lol:

Maar even wat anders, er worden nu oplossingen bij elkaar gesnuffeld van 5 jaar terug en de nieuwere boardjes hebben mogelijk heel andere oplossingen nodig.

Het is in mijn optiek dan wel van belang dat je de juiste adequate oplossing kiest, en niet zomaar achter iemand aan hobbelt.

De verhalen en reviews zijn niet altijd los te zien van commercie.

Zelf naar een goed straight effect zoeken is in mijn idee een betere weg.
Ow dat zeker....

Audio is veel emotie: als je *denkt* dat iets goed klinkt, dan is dat ook zo (voor jou dan). En als je net een hele hoop euri hebt geïnvesteerd (aangepraat door commercie) of ergens 100-den uren ingestopt in een DAC (of iets anders), dan wíl je gewoon dat het zijn geld of tijd waard is, ook al is dat niet zo. Zo werkt het menselijk brein nu immers.....

Ben daar zelf wars van. Het enige wat voor mij telt is of het écht beter klinkt; of niets meer toevoegt (binnen de beperkingen van mijn setje), dat is eigenlijk hetzelfde. Zoals ik in mijn openingsbericht al schreef, zal dat middels AB-testen worden vastgesteld. En dan kan het best zo zijn dat bepaalde "oplossingen" afgeserveerd worden. Ben dus niet gebonden aan de emotie die aan bepaalde oplossingen verbonden kunnen zitten, heb niets met heilige huisjes.....

Het aardige van dit piDAC-project is dat mogelijke verbeteringen in het tientjes-werk zitten, je kunt je feitelijk nergens een buil aan vallen. Als voorbeeld, zo'n isolator-kaartje 'maar' 60 euri, daar ga je niet van omvallen mocht het niet werken. En sommige mods (zoals op mijn bestaande voeding) kosten al helemaal niets....

De kennis, kunde en ervaring van de vele forumleden hier, helpt mij wel in die zoektocht. Enerzijds als bevestiging (ben daar niet specifiek naar op zoek), anderzijds voor nieuwe wegen (was eerder in de veronderstelling dat mijn AC-voeding het summum was...), dus daarvoor alvast bedankt. Anderzijds is het zo dat mijn oorspronkelijke plan wat ik in mijn hoofd heb, slechts op nuances is aangepast. En zo bewandelen we allemaal ons eigen pad. Wat in ieder geval zeker is, dat het een kwestie van lange adem is.... :wink:
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

hsmeets schreef: ma 10 jan 2022, 9:33
Heb je nette kabeltjes voor. Zeker niet de connector gaan desolderen.

Als voorbeeld : https://www.audiophonics.fr/en/power-su ... -9405.html
Heb net deze besteld https://www.allekabels.nl/usb-micro-kab ... gKd1fD_BwE
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: piDAC

Bericht door hsmeets »

AudioMan schreef: di 11 jan 2022, 7:18
hannesie schreef: ma 10 jan 2022, 23:35
Berry van HifiBerry. :lol:

Maar even wat anders, er worden nu oplossingen bij elkaar gesnuffeld van 5 jaar terug en de nieuwere boardjes hebben mogelijk heel andere oplossingen nodig.

Het is in mijn optiek dan wel van belang dat je de juiste adequate oplossing kiest, en niet zomaar achter iemand aan hobbelt.

De verhalen en reviews zijn niet altijd los te zien van commercie.

Zelf naar een goed straight effect zoeken is in mijn idee een betere weg.
Ow dat zeker....

Audio is veel emotie: als je *denkt* dat iets goed klinkt, dan is dat ook zo (voor jou dan). En als je net een hele hoop euri hebt geïnvesteerd (aangepraat door commercie) of ergens 100-den uren ingestopt in een DAC (of iets anders), dan wíl je gewoon dat het zijn geld of tijd waard is, ook al is dat niet zo. Zo werkt het menselijk brein nu immers.....

Ben daar zelf wars van. Het enige wat voor mij telt is of het écht beter klinkt; of niets meer toevoegt (binnen de beperkingen van mijn setje), dat is eigenlijk hetzelfde. Zoals ik in mijn openingsbericht al schreef, zal dat middels AB-testen worden vastgesteld. En dan kan het best zo zijn dat bepaalde "oplossingen" afgeserveerd worden. Ben dus niet gebonden aan de emotie die aan bepaalde oplossingen verbonden kunnen zitten, heb niets met heilige huisjes.....

Het aardige van dit piDAC-project is dat mogelijke verbeteringen in het tientjes-werk zitten, je kunt je feitelijk nergens een buil aan vallen. Als voorbeeld, zo'n isolator-kaartje 'maar' 60 euri, daar ga je niet van omvallen mocht het niet werken. En sommige mods (zoals op mijn bestaande voeding) kosten al helemaal niets....

De kennis, kunde en ervaring van de vele forumleden hier, helpt mij wel in die zoektocht. Enerzijds als bevestiging (ben daar niet specifiek naar op zoek), anderzijds voor nieuwe wegen (was eerder in de veronderstelling dat mijn AC-voeding het summum was...), dus daarvoor alvast bedankt. Anderzijds is het zo dat mijn oorspronkelijke plan wat ik in mijn hoofd heb, slechts op nuances is aangepast. En zo bewandelen we allemaal ons eigen pad. Wat in ieder geval zeker is, dat het een kwestie van lange adem is.... :wink:
Kun jij dan je expectation bias uitschakelen? Wat je schrijft in de eerste alinea is mijn inziens best waar, wat je in de tweede schrijft zet ik vraagtekens bij, je bent bezig veranderingen door te voeren, goed of duurkoop maakt niks uit, veel of weinig uren ook niet, maar opmerkingen van forumleden en door je eigen verwachtingen een verschil te gaan horen......dan ga je het ook horen. Zo werkt het menselijk brein :lol:

Het werkt overigens ook andersom, ik ben zo meer van de kerk van niet gelovers.

Maar laat je enthousiasme niet temperen door mij.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”