Wim NL Enschede

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Tukkertje

Wim NL Enschede

Bericht door Tukkertje »

Hoi allen,

Ik ben Wim en omdat ik op zoek was naar info kwam ik jullie forum tegen.
Na wat her en der te hebben gelezen heb ik besloten om mij aan te melden.

Hoe ben ik hier terecht gekomen:
Mijn oude speakers waren echt aan vervanging toe ( JBL LX-750 ) en heb deze vervangen door JBL Arena 180, beide zijn zgn vloerstaanders.
Eigenlijk na aansluiten merkte ik al een verschil wat mij niet zo aan stons maar dacht dat komt wel goed als ik eenmaal mijn versterker / toonregeling anders heb ingeregeld.
Het verschil tussen mijn oude en nwe is dat mijn oude een warmer geluid gaven, de bassen kwamen voelbaar over en de hoge tonen waren minder sterk aanwezig.
Toen ben ik mij gaan verdiepen in Crossoverfilters etc, echter heb ik nog geen schema kunnen vinden van mijn oude LX750's om te kunnen vergelijken met mijn huidige Arena 180.
Qua opzet lijken ze veel op elkaar.

Ervaring: Ik heb geen ervaring met het zelfbouwen van speakers, maar kom wel uit de electronica wereld en weet wel dat er verschil tussen een condensator en spoel is en wat er gebeurd als je deze in serie / paralell zet :-)
Onlangs heb ik online een simulatie programma geplukt "Vituix "en ben er een beetje mee aan het spelen met filter/condensator waarden.

Groetjes uit het oosten van Nederland
Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Wim NL Enschede

Bericht door Henkjan »

welkom Wim
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser
Barry2001
Algemene moderator

Bericht door Barry2001 »

Welkom hier Wim!
GU50PP, EL84SE, KT88PP, Phonodude / Classic III, ZBA CA
Voor wie wacht, komt alles steeds te laat - Brel
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Welkom, Wim!
Wat was er mis met je oude JBL LX-750 set? Waren het de foamranden van de woofers? Die kun je (laten) vervangen.
Tukkertje

Bericht door Tukkertje »

VintageHarry schreef: za 08 jan 2022, 9:22 Welkom, Wim!
Wat was er mis met je oude JBL LX-750 set? Waren het de foamranden van de woofers? Die kun je (laten) vervangen.
Hoi Harry,

JBL LX-750:
Ik heb deze speakers ( tijd gaat snel ) minstens 20jaar in bezit, en de randen heb ik al een keer vervangen.
1 bass speaker " knapt " bij volle belasting af en toe, en ben op zoek gegaan naar een zelfde nieuw exemplaar om te vervangen maar heb deze nooit gevonden.
Bij een kringloop winkel in mijn stad zag ik voor de kerstvakantie op Marktplaats Arena 180 speakers voor een prijs waar ik ze niet voor kon laten staan en heb ze gekocht.
Eenmal thuis aangesloten merkte ik al een verschil... nou ja en nu ben ik hier op het Forum om te kijken of iemand ergens verstopt op een hardeschijf nog schema's heeft van de gebruikte crossover filters van mijn oude 750 en de nieuwe 180.
Ik wil kijken of ik hier nog wat winst uit kan halen, de bass speakers hebben beide de zelfde diameter alleen is de gebruikte tweeter anders... De oude 750 heb ik nog en misschien kan ik van 2 sets 1 goede maken of mijn nieuwe modificeren naar mijn eigen smaak.

Mijn schoonouders hebben ook de 750's maar deze klinken weer anders dan mijn oude. Speakers zijn zeer gevoelig voor omgeving ( indeling huis en reflectie's ). In een luisterkamer kunnen ze wel perfect klinken maar eenmaal thuis kan het weer anders zijn of omgekeerd.

Kortom, of:
1: Ik modificeer mijn 180's naar mijn gewenste klank beeld.
2: Ik reviceer mijn oude 750's ( groot project: nw Plak-plastic/wrappen , speakerdoek vervangen, Bass speaker repareren )
VintageHarry

De luisterplaats is inderdaad zeer bepalend voor de klank, dat maakt vergelijken altijd lastig.

Wat betreft de woofers, die in je nieuwe set kunnen wel dezelfde doorsnede hebben maar het zijn vast niet dezelfde types. Het aanpassen van een bestaand filter om een bepaalde klank (terug) te krijgen is daarom meestal erg lastig. Zoeken naar een vervangende (oude) woofer is natuurlijk ook niet altijd simpel, maar je kunt misschien eens googelen op het typenummer wat er achterop staat? Wellicht zijn ze ook wel in andere JBL-boxen gebruikt.

Waarom zoek je trouwens de filterschema’s als je beide sets nog hebt? Je kunt die dan toch vanaf de filters natekenen?
Tukkertje

Bericht door Tukkertje »

VintageHarry schreef: za 08 jan 2022, 12:20 Waarom zoek je trouwens de filterschema’s als je beide sets nog hebt? Je kunt die dan toch vanaf de filters natekenen?
Harry, dat na tekeken zal ik ook wel gaan doen, maar als iemand het "echte " schema heeft hoef ik niet de speakers te démonteren.
De oude 750 staan nu op zolder deze zou ik e.v.t. wel uit elkaar kunnen halen om hier een schema van te tekenen, de 180's staan in de woonkamer en hier word nu op dit moment veel gebruikt van gemaakt. ( ik / vrouw / 4x kids hebben nog vakantie :-) )

Het schema wat ik op internet gevonden heb.... ik weet niet of deze van een werkelijke 180 is.
JBL Arena 180 Crossover Filter Schematic.png
JBL LX 750 Bas Speaker A606.jpg
JBL LX 750 Tweeter Speaker A206.jpg
JBL Arena 180 Picture.jpg
JBL LX 750.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VintageHarry

Tja , het filterschema is van een box met twee woofers en een tweeter, verder valt er echter weinig van te zeggen.
Naar de A606 woofer heb ik eens even gegoogeld, er komt echter niets tevoorschijn waar je wat aan hebt.
Nog wel een ander idee, er zijn ook firma’s die schrapende of anderszins defecte luidsprekers kunnen repareren. De firma Audiolab.nl heeft dat bijvoorbeeld voor mij wel eens gedaan. Je kunt eerst eens naar het prijskaartje vragen.
Tot slot nog een simpele tip, het schrapen kan komen doordat de ophanging van de conus met de tijd wat verzakt is. Als je de deze driver dan 180 graden draait in de box is het soms over.
Kappa7

Bericht door Kappa7 »

Is dit niet gewoon een veel makkelijkere optie?
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... 0-speakers
Heb je gelijk onderdelen over mocht er met dit setje eens wat aan de hand zijn.
Tukkertje

Bericht door Tukkertje »

Kappa7 schreef: za 08 jan 2022, 22:53 Is dit niet gewoon een veel makkelijkere optie?
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... 0-speakers
Heb je gelijk onderdelen over mocht er met dit setje eens wat aan de hand zijn.
Klopt, ik heb ook gekeken naar 2e hands 750's op Marktplaats, echter zag ik er geen set binnen 25km in mijn regio..... daarom heb ik de Arena 180 gekocht omdat dit de kortste weg was. Echter klinken deze anders dan wat mijn verwachtingen waren.
Laat ik wel bekennen dat ze niet slecht zijn, ik heb live audio cd's waar ze geweldig klinken... alsof je vooraan in een Concertzaal staat. Maar als ik ( ik weet niet of jullie hier van houden ) Jean-Michel Jarre afspeel mis ik iets in de bassen alsof de bassen niet helemaal compleet zijn en het midden is teveel aanwezig.

Harry, als ik hi-end speakers gehad had was repareren zeker een optie, maar het zal ( voor mij ) goedkoper zijn om naar het andere eind van het land te rijden en 2e hands 750's te kopen. ( als ik uiteindelijk toch geluid heimwee krijg :D )

In iedergeval heb ik hier op dit forum zoveel leesvoer dat ik weken zoet ben bergen informatie kan binnen halen.
VintageHarry

Ja, met dat laatste kun je voorlopig nog wel zoet zijn, leesvoer genoeg! :)
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Welkom Wim!