piDAC

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

AudioMan

piDAC

Bericht door AudioMan »

Hi, dit is mijn 1ste post hier op dit forum.

Zal me ff voorstellen. Ben al zo'n 40 jaar met muziek en audio bezig, ook met zelfbouw (voornamelijk speakers) en heb nu met een groepje 'Audio Dreams' als doel gesteld om met zo min mogelijk kosten (sub 1000,-) een zo hoog mogelijk resultaat te krijgen. Mijn uitgangspunt is streaming via LMS (Logitech Media Server) en heb daarvoor het software-project RPMS opgezet RPMS waarmee een leek een streaming/NAS-server met LMS kan installeren obv een Raspberry Pi. Ben van professie software-ontwikkelaar dus RPMS (github) is een leuk projectje voor mij. Zal hiervoor tzt een separate draad openen, denk dat het interessant is voor iedereen die LMS gebruikt....

Maar nu naar de piDAC..... Het idee is om obv van een Pi (een Rp3 om precies te zijn) en piCorePlayer, een high-end DAC neer te zetten. Dit in stappen, bv eerst de Pi zelf, dan een DAC-hat, audiofiele voeding(en), etc. Iedere stap zal dan via een AB-test met de voorgaande versie c.q. bestaande DAC (Arcam rDAC + audiofiele voeding) vergeleken worden. Overigens zal de voeding die ik nu voor de Arcam heb, hergebruikt worden voor de piDAC (hoef alleen eventjes de uitgangsspanning terug te regelen naar 5V); mijn eigen Arcam heeft het begeven helaas (AB-test doe ik op de Arcam van een vriend van mij).

De eerste versie is dus een Rp3 gekoppeld via de hoofdtelefoon-uitgang (zie bijlage). Uiteraard kun je hier niets van verwachten, maar je moet ergens beginnen :wink: Tweede stap zal zijn deze uit te breiden met een DAC-hat, zat te denken aan AUDIOPHONICS DAC I-Sabre ES9038Q2M

Jullie gedachten hierover?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Leeuwarden

Re: piDAC

Bericht door Leeuwarden »

Ik zou die “audio field” voeding van Audio C. achterwege laten. Zwaar overpriced en niet het onderste uit de kan voor wat er mogelijk is met die voeding. Er is voor minder wel iets te krijgen dat de klus ook klaart…
Leeuwarden

Oh, lees ik nu dat je je die voeding al hebt? Tja…
Kappa7

Bericht door Kappa7 »

Leuk project en er zijn zeker goede resultaten mee te behalen.
Het zij via de i2S interface op de PI zelf maar ook via een externe USB Dac.
Als je hier al even hebt rond gesnuffeld zal je gezien hebben dat er al best wat distro's zijn die eigenlijk al het zelfde doen op basis van LMS.
Zelf gebruik ik een vergelijkbare oplossing met Daphile maar werkt dan weer niet met de ARM processoren en zit dus aan een PC bord vast.
Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt.
Ik ga je project zeker volgen.
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Leeuwarden schreef: za 08 jan 2022, 10:58 Ik zou die “audio field” voeding van Audio C. achterwege laten. Zwaar overpriced en niet het onderste uit de kan voor wat er mogelijk is met die voeding. Er is voor minder wel iets te krijgen dat de klus ook klaart…
Ja klopt, die voeding heb ik al. Op de Arcam gaf deze voeding een aanzienlijke verbetering tov de geschakelde voeding (duh). Wat zou jouw alternatief zijn dan (hetzelfde of meer voor minder)?
Henkjan
Beheerder / Site Admin

Bericht door Henkjan »

hoi, welkom hier. mooie projecten
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser
Leeuwarden

AudioMan schreef: za 08 jan 2022, 11:23
Leeuwarden schreef: za 08 jan 2022, 10:58 Ik zou die “audio field” voeding van Audio C. achterwege laten. Zwaar overpriced en niet het onderste uit de kan voor wat er mogelijk is met die voeding. Er is voor minder wel iets te krijgen dat de klus ook klaart…
Ja klopt, die voeding heb ik al. Op de Arcam gaf deze voeding een aanzienlijke verbetering tov de geschakelde voeding (duh). Wat zou jouw alternatief zijn dan (hetzelfde of meer voor minder)?
Kijk, dat het een verbetering geeft is natuurlijk het doel. Ik heb de dac gehad die A-C nu verkoopt maar dan in de eerste versie. Daar waren twee van dergelijke voedingen voor nodig. Op diyaudio loopt/liep een draadje over deze dac en daar was ook iemand die deze voedingen had gemodificeerd. Die modificatie was dermate simpel en omkeerbaar dat ik die ook heb gedaan. Het verschil was dag en nacht. Heb daar wel eens over gemaild met A-C maar die weigerden daar iets over te zeggen. Best raar eigenlijk. Voor de volledigheid zeg ik er maar even bij dat dit al een aantal jaren geleden is en ik niet meer met zekerheid durf te zeggen wat de aanpassing was. Tja, wat is dan beter of minstens zo goed als deze voeding. Een en ander is even afhankelijk van hoeveel A je nodig hebt maar ik ben zelf wel gecharmeerd van voedingen gebaseerd op bv een of meerdere LT 3045 en aanverwant.
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Leeuwarden schreef: za 08 jan 2022, 11:40 Kijk, dat het een verbetering geeft is natuurlijk het doel. Ik heb de dac gehad die A-C nu verkoopt maar dan in de eerste versie. Daar waren twee van dergelijke voedingen voor nodig. Op diyaudio loopt/liep een draadje over deze dac en daar was ook iemand die deze voedingen had gemodificeerd. Die modificatie was dermate simpel en omkeerbaar dat ik die ook heb gedaan. Het verschil was dag en nacht. Heb daar wel eens over gemaild met A-C maar die weigerden daar iets over te zeggen. Best raar eigenlijk. Voor de volledigheid zeg ik er maar even bij dat dit al een aantal jaren geleden is en ik niet meer met zekerheid durf te zeggen wat de aanpassing was. Tja, wat is dan beter of minstens zo goed als deze voeding.
Ja, dat wekt geen vertrouwen, als je niet open en transparant over modificaties met de maker/leverancier kunt spreken. Jammer dat je niet meer weet wat dan precies de mod was. Kun je dat nog achterhalen?
... maar ik ben zelf wel gecharmeerd van voedingen gebaseerd op bv een of meerdere LT 3045 en aanverwant.
Zal eens kijken wat Ali te bieden heeft met deze chip....
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Kappa7 schreef: za 08 jan 2022, 11:21 Het zij via de i2S interface op de PI zelf maar ook via een externe USB Dac.
Het zal via i2s gaan, dus een HAT rechtstreeks op de Pi-bus aangesloten. Daarmee haal je de transportlaag (over usb) en de bijbehorende conversie (2x) weg. Minder is meer....
Als je hier al even hebt rond gesnuffeld zal je gezien hebben dat er al best wat distro's zijn die eigenlijk al het zelfde doen op basis van LMS.
Zelf gebruik ik een vergelijkbare oplossing met Daphile maar werkt dan weer niet met de ARM processoren en zit dus aan een PC bord vast.
Mijn project is *specifiek* gericht op de Pi omdat deze bij uitstek geschikt is voor deze toepassingen. Bovendien doet RPMS alleen het server-gedeelte, de player zal via een aparte machine (Pi of Squeezbx-hardware) gebeuren. Dit om de client zo veel mogelijk toe te spitsen op afspelen, dat is de filosofie. Weet niet of dat bij Daphile ok zo kan.

Maar laten we dit soort dingen bepreken in de draad die ik nog ga maken voor RPMS, dan lopen de dingen niet zo door elkaar.....
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Henkjan schreef: za 08 jan 2022, 11:28 hoi, welkom hier. mooie projecten
Ja en er komen er nog veel meer projectjes. Een versterker, speakers in alle soorten en maten (breedband, supertweater, subwoofer of zelfs paneelspeakers). Maar voorlopig eerst even de piDAC :wink:
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Heb even rondgekeken op het forum, maar kon niet zo snel ontdekken dat iemand iets gedaan heeft met dit Pi-opsteekkaartje AUDIOPHONICS DAC I-Sabre ES9038Q2M. Wel over DACS met dezelfde chip, maar dus niet als opsteekkaartje.

Enig idee hierover, hoe deze I-Sabre zich verhoudt tot andere opsteek-DAC's?
democles

Bericht door democles »

Welkom,AudioMan
Wat betreft die voeding.
Even de twee grote weerstanden (R1 en R2) overbruggen met een draadje,dat was het!
Geeft hoorbaar beter geluid.
Zelf zou ik deze niet gebruiken,maar je had hem al.......
Ik had ook de derde grote weerstand overbrugt (R6),maar dat gaf geen verdere hoorbare verbetering,staat me bij.
Leeuwarden

Nou kijk! Dat was het inderdaad! Ik begrijp die zekering daarachter ook niet helemaal…
pappaleo

Bericht door pappaleo »

Die zit daar om hem te kunnen vervangen door een oranje exemplaar.
PappaLeo
Projecten: Inimini, TMWW-1, BéBé, Paaskuiken, Calimero
Leeuwarden

:lol: Geen paarse?
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Maar hebben we het hier nu over een piStreamer of een piDAC?
AudioMan

Bericht door AudioMan »

... maar ik ben zelf wel gecharmeerd van voedingen gebaseerd op bv een of meerdere LT 3045 en aanverwant.
Zal eens kijken wat Ali te bieden heeft met deze chip....
Denk dat je zoiets bedoelt Ali

Volledige kit kost iets van 50 euri.
Leeuwarden

Als je aan een halve Ampére genoeg hebt….
Leeuwarden

Ik gebruik zelf van deze leverancier https://www.mpaudio.net/
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Leeuwarden schreef: za 08 jan 2022, 19:39 Als je aan een halve Ampére genoeg hebt….
Hahahahahah, ja had daar even niet op gelet. Deze van Ali doet 2A, 70 euri
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Leeuwarden schreef: za 08 jan 2022, 19:41 Ik gebruik zelf van deze leverancier https://www.mpaudio.net/
Mooi spul, maar ook best aan de prijs. Maar ja, als de LT3045-dingen zelfs bij Ali niet super-goedkoop zijn, zal dat ook wel dé prijs zijn. In ieder geval iets om in de gaten te houden, die LT3045, voor mijn volgende voeding.
AudioMan

Bericht door AudioMan »

FR_Aad schreef: za 08 jan 2022, 18:52 Maar hebben we het hier nu over een piStreamer of een piDAC?
Feitelijk een streamer. een alternatief voor de bekende Squeezebox-apparaten als de Classic, DUet, Touch, etc.
Leeuwarden

Ik weet niet of hij ze nog verkoopt maar ik heb ze gekocht als kit. Scheelt weer… de LT3045’s zelf solderen waag ik me niet aan, de rest was goed te doen…
AudioMan

Bericht door AudioMan »

democles schreef: za 08 jan 2022, 18:00 Even de twee grote weerstanden (R1 en R2) overbruggen met een draadje,dat was het!
Geeft hoorbaar beter geluid.
Tnx, zal het eens proberen. Maar dan pas als de piDAC van 'aanvaardbaar' niveau is zodat je mods als deze goed zou kunnen moeten horen
Zelf zou ik deze niet gebruiken,maar je had hem al.......
Tsja, zou nu iets anders doen idd. Kreeg al een tip over de LT3045. En ach, zo blijf je bezig :)
Kappa7

Bericht door Kappa7 »

Grappig,
Je geeft aan dat je alles stap voor stap wil doen en zien in een AB test of de verbeteringen waarneembaar zijn.
Nu heb je nog geen goede DAC gekoppeld en gaat al moet de voeding aan de gang.
Zou je niet eerst eens de DAC op orde hebben voor dat je met de voedingen gaat vergelijken.
Natuurlijk is een goede voeding belangrijk maar ga je meer van merken als de rest van je keten van onbesproken gedrag is.
Je hebt nu al een redelijke voeding waar je mee kunt starten lijkt mij zo.
Je vraagt wat we van de AUDIOPHONICS DAC I-Sabre ES9038Q2M vinden.
Lijkt me een prima DAC.
Zelf speel ik al weer een aantal jaar met onderstaande dac en ben daar erg te spreken over.
https://www.ebay.nl/itm/165222530750?ha ... Sw0ihhsGzG
Al is digitaal voor mij niet de belangrijkste bron om in te willen investeren vind ik deze nog behoorlijk mee komen met de analoge setup.
Ik verwacht dat de ES9038 daar zeker niet voor onderdoet en is een doorontwikkeling van de ES9018.
Prima DAC dus.