Filter 10" RCF Coax

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Vermond
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 10 mar 2013, 23:44

Re: Filter 10" RCF Coax

Bericht door Vermond »

Bedankt voor de tips. Eerder hebben mensen ook al aangekaart niet alleen te focussen op de on-axis response. Ik ben er ook wel over uit dat ik voor de 'hybride' setup ga die OWC voorstelt.

Ik heb metingen toegevoegd onder meerdere hoeken, en opnieuw geprobeerd een passief filter te maken:
virtuixcad1.png
En met een actieve correctie erbij:
virtuixcad2.png
Ik ga dit filter eens in elkaar knutselen en kijken of het in de praktijk ook ergens op lijkt.

Wat ik me nog af vraag, ik heb onder precies dezelfde omstandigheden de 10", de 1" en de combinatie gemeten, met dual channel measurement. Toch moet ik in VituixCad de 1" inverten om (zonder filter e.d.) zo goed mogelijk in de buurt te komen van de totale response. Ik heb mijn hersenpan nog niet heel hard laten kraken en weet zo snel niet of dit logisch is, maar misschien komt het jullie bekend voor?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Filter 10" RCF Coax

Bericht door John P »

Dat is tekstboek gedrag bij een tweede orde filter. Dat komt door een elektrische fasedraaing van 180 graden die het filter introduceert.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Filter 10" RCF Coax

Bericht door Wieger61 »

Actief zou je de pieken bij 2,5, 4,5 en 10 kHz, die ook onder andere hoeken voorkomen, met een Notch-filter kunnen wegfilteren .
Vermond
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 10 mar 2013, 23:44

Re: Filter 10" RCF Coax

Bericht door Vermond »

Hallo John, wel goed lezen :), ik bedoel juist zonder elektrisch filter. Ik had verwacht dat ik beide metingen (10" en 1") kon combineren in VituixCad, en dat ze samen overeen zouden komen met de totaalresponse die ik ook gemeten heb.

Ik heb vanmiddag een proeffilter in elkaar gezet, en dat gaat de goede kant op.
Vermond
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 10 mar 2013, 23:44

Re: Filter 10" RCF Coax

Bericht door Vermond »

Een tijdje stil geweest, maar ik wil bij deze laten weten dat het project tot een goed einde is gekomen :).

Het is een combinatie geworden van een passief filter samen met minidsp correctie. Het klinkt goed en ben er blij mee. Met name met een highpass filter bij 80-100Hz speelt het op een hoog geluidsniveau, en kan niet wachten om het straks te horen samen met de 15" sub die ik nog moet maken.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Bedankt voor alle hulp!
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Filter 10" RCF Coax

Bericht door OWC »

Vermond schreef: za 01 jan 2022, 16:39
Hallo John, wel goed lezen :), ik bedoel juist zonder elektrisch filter. Ik had verwacht dat ik beide metingen (10" en 1") kon combineren in VituixCad, en dat ze samen overeen zouden komen met de totaalresponse die ik ook gemeten heb.

Ik heb vanmiddag een proeffilter in elkaar gezet, en dat gaat de goede kant op.
Ja dat zouden ze ook moeten, blijkbaar eentje toch in tegenfase gemeten ergens.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Filter 10" RCF Coax

Bericht door wouter »

Vermond schreef: zo 03 apr 2022, 20:31
Een tijdje stil geweest, maar ik wil bij deze laten weten dat het project tot een goed einde is gekomen :).
:rock:

sodeknetter wat mooi gedaan!

Gek genoeg heb ik zelf ook een speakersysteem waarbij consequent de tweeter in de praktijk verpoold moet worden t.o.v. de simulatie, bij andere systemen niet. Ik kan er de vinger niet op leggen en vertrouw maar gewoon op de akoestische meting.

Eigenlijk mag hier nog wel een logo op, zo profi is de uitstraling. Echt mooi gedaan :goedzo:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Filter 10" RCF Coax

Bericht door ds23man »

Retestrak! :rock: Heb je de Warnex gerold of gespoten?

Verder zou ik wat speakerschuim achter de roosters doen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Filter 10" RCF Coax

Bericht door SARK »

Ziet er idd erg goed uit! Welk materiaal heb je uiteindelijk gebruikt voor het rooster?
Vermond
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 10 mar 2013, 23:44

Re: Filter 10" RCF Coax

Bericht door Vermond »

:rock: :rock:

Bedankt voor de reacties!

Schuim 5mm heb ik al liggen, maar dacht nog even te genieten van de units nu ik ze nog kan zien. Het zal uiteindelijk ook wel strakker ogen met schuim denk ik. Warnex is gerold.

Rooster komt van www.kabelzaandam.nl. (Bijna) alles op voorraad en knippen en kanten het zo op maat, ook voor de particulier.
Vermond
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 10 mar 2013, 23:44

Re: Filter 10" RCF Coax

Bericht door Vermond »

Het heeft even geduurd, maar de bijpassende sub is klaar, en wilde 'm toch graag even met jullie delen:
Screenshot 2023-08-27 204823.png
Screenshot 2023-08-27 204934.png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Filter 10" RCF Coax

Bericht door Shadow »

Wow!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”