Filter 10" RCF Coax
Moderator: Beheerdersteam
Re: Filter 10" RCF Coax
Bedankt voor de tips. Eerder hebben mensen ook al aangekaart niet alleen te focussen op de on-axis response. Ik ben er ook wel over uit dat ik voor de 'hybride' setup ga die OWC voorstelt.
Ik heb metingen toegevoegd onder meerdere hoeken, en opnieuw geprobeerd een passief filter te maken:
En met een actieve correctie erbij:
Ik ga dit filter eens in elkaar knutselen en kijken of het in de praktijk ook ergens op lijkt.
Wat ik me nog af vraag, ik heb onder precies dezelfde omstandigheden de 10", de 1" en de combinatie gemeten, met dual channel measurement. Toch moet ik in VituixCad de 1" inverten om (zonder filter e.d.) zo goed mogelijk in de buurt te komen van de totale response. Ik heb mijn hersenpan nog niet heel hard laten kraken en weet zo snel niet of dit logisch is, maar misschien komt het jullie bekend voor?
Ik heb metingen toegevoegd onder meerdere hoeken, en opnieuw geprobeerd een passief filter te maken:
En met een actieve correctie erbij:
Ik ga dit filter eens in elkaar knutselen en kijken of het in de praktijk ook ergens op lijkt.
Wat ik me nog af vraag, ik heb onder precies dezelfde omstandigheden de 10", de 1" en de combinatie gemeten, met dual channel measurement. Toch moet ik in VituixCad de 1" inverten om (zonder filter e.d.) zo goed mogelijk in de buurt te komen van de totale response. Ik heb mijn hersenpan nog niet heel hard laten kraken en weet zo snel niet of dit logisch is, maar misschien komt het jullie bekend voor?
Re: Filter 10" RCF Coax
Dat is tekstboek gedrag bij een tweede orde filter. Dat komt door een elektrische fasedraaing van 180 graden die het filter introduceert.
Re: Filter 10" RCF Coax
Actief zou je de pieken bij 2,5, 4,5 en 10 kHz, die ook onder andere hoeken voorkomen, met een Notch-filter kunnen wegfilteren .
Re: Filter 10" RCF Coax
Hallo John, wel goed lezen
, ik bedoel juist zonder elektrisch filter. Ik had verwacht dat ik beide metingen (10" en 1") kon combineren in VituixCad, en dat ze samen overeen zouden komen met de totaalresponse die ik ook gemeten heb.
Ik heb vanmiddag een proeffilter in elkaar gezet, en dat gaat de goede kant op.
Ik heb vanmiddag een proeffilter in elkaar gezet, en dat gaat de goede kant op.
Re: Filter 10" RCF Coax
Een tijdje stil geweest, maar ik wil bij deze laten weten dat het project tot een goed einde is gekomen
.
Het is een combinatie geworden van een passief filter samen met minidsp correctie. Het klinkt goed en ben er blij mee. Met name met een highpass filter bij 80-100Hz speelt het op een hoog geluidsniveau, en kan niet wachten om het straks te horen samen met de 15" sub die ik nog moet maken.
Bedankt voor alle hulp!
Het is een combinatie geworden van een passief filter samen met minidsp correctie. Het klinkt goed en ben er blij mee. Met name met een highpass filter bij 80-100Hz speelt het op een hoog geluidsniveau, en kan niet wachten om het straks te horen samen met de 15" sub die ik nog moet maken.
Bedankt voor alle hulp!
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Filter 10" RCF Coax
Ja dat zouden ze ook moeten, blijkbaar eentje toch in tegenfase gemeten ergens.Vermond schreef: ↑za 01 jan 2022, 16:39Hallo John, wel goed lezen, ik bedoel juist zonder elektrisch filter. Ik had verwacht dat ik beide metingen (10" en 1") kon combineren in VituixCad, en dat ze samen overeen zouden komen met de totaalresponse die ik ook gemeten heb.
Ik heb vanmiddag een proeffilter in elkaar gezet, en dat gaat de goede kant op.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Filter 10" RCF Coax
sodeknetter wat mooi gedaan!
Gek genoeg heb ik zelf ook een speakersysteem waarbij consequent de tweeter in de praktijk verpoold moet worden t.o.v. de simulatie, bij andere systemen niet. Ik kan er de vinger niet op leggen en vertrouw maar gewoon op de akoestische meting.
Eigenlijk mag hier nog wel een logo op, zo profi is de uitstraling. Echt mooi gedaan
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Filter 10" RCF Coax
Retestrak!
Heb je de Warnex gerold of gespoten?
Verder zou ik wat speakerschuim achter de roosters doen.
Verder zou ik wat speakerschuim achter de roosters doen.
Re: Filter 10" RCF Coax
Ziet er idd erg goed uit! Welk materiaal heb je uiteindelijk gebruikt voor het rooster?
Re: Filter 10" RCF Coax
Bedankt voor de reacties!
Schuim 5mm heb ik al liggen, maar dacht nog even te genieten van de units nu ik ze nog kan zien. Het zal uiteindelijk ook wel strakker ogen met schuim denk ik. Warnex is gerold.
Rooster komt van www.kabelzaandam.nl. (Bijna) alles op voorraad en knippen en kanten het zo op maat, ook voor de particulier.
Re: Filter 10" RCF Coax
Het heeft even geduurd, maar de bijpassende sub is klaar, en wilde 'm toch graag even met jullie delen:
