Project Lockup

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

satefan

Re: Project Lockup

Bericht door satefan »

hsmeets schreef: do 30 dec 2021, 19:50
Pjotr schreef: do 30 dec 2021, 18:58
Aan dat kabeltje door de voet laten lopen dacht ook al. Maar dat heeft dan weer iets schemerlamp achtigs...
Gaatje in het dressoir boren :hide:
:rofl: :rofl: :rofl:
satefan

Bericht door satefan »

Zojuist de eerste akoestische metingen aan Project Lockup gedaan. Ik heb gemeten vanaf 200hz tot 20khz om te zien hoe de units het doen in deze behuizing. Eerste doel is om de x-over te gaan bepalen en simuleren. Ik ga dat voor het grootste deel in REW doen middels de EQ funtie (in de volgende posts).

Hier de ongefilterde responses:

Tweeter:
Pillar_Tweeter_Unity.png
Je kunt goed zien dat de Qt van bijna 1 iets meer energie geeft rond de resonantie-frequentie van 1000hz. Ik heb deze tweeter al vaak gemeten, geen verassingen hier dus.

Woofer:
Pillar_Woofer_Unity.png
Hier ook niets schokkends nog te zien. Het schommelt een beetje rond de 1500hz, maar dat is met de DSP natuurlijk goed op te lossen.

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op vr 31 dec 2021, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
satefan

Bericht door satefan »

Ik heb ook metingen onder hoeken gemaakt van zowel de tweeter als de woofer. Ik doe dit altijd op 0, 30, 60 en 90 graden.

Tweeter:
Pillar_Tweeter_Unity_Angles.png
Woofer:
Pillar_Woofer_Unity_Angles.png
Hier zowel de woofer als de tweeter onder een hoek van 30 graden:
Screenshot 2021-12-31 at 14.14.19.png
Groet,

Satefan
rikpost

Bericht door rikpost »

Hallo Stefan
Neem je dan de som van de metingen voor het filter te configureren of alleen 30 graden of zo ?
Mooie speakers overigens ik had je draadje nog niet gezien maar ik vind een het bijzonder fraai ontwerp !
satefan

Bericht door satefan »

rikpost schreef: vr 31 dec 2021, 17:10
Hallo Stefan
Neem je dan de som van de metingen voor het filter te configureren of alleen 30 graden of zo ?
Mooie speakers overigens ik had je draadje nog niet gezien maar ik vind een het bijzonder fraai ontwerp !
Thanks!

Mja, het hangt een beetje af van wat je wil. Je kunt alleen te metingen alleen op de as (0 graden dus) nemen als uitgangtpunt voor zowel de woofer en de tweeter. Volgens mij is dat wel een beetje gemeengoed. Je kunt de speakers ook optimaliseren als je ze iets indraait. Dan zou je de 30 graden metingen mischien kunnen nemen. Nadeel is dan dat je op de as iets meer energie zou kunnen krijgen in sommige gebieden, maar dat verschilt weer per speaker natuurlijk.

Ik neem altijd de 0 graden metingen als uitgangspunt en probeer een zo vlak mogelijke response te maken.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Jij meet met REW toch?

Ik heb altijd het gevoel dat de dingen lichtelijk gesmooth zijn als ik die REW grafieken zie.
Dit is dezelfde tweeter, gemeten met Arta in de eerste versie van Calimero (met de tweeter uit het midden):
Beide kasten op 75cm
Beide kasten op 75cm
Cal_063.jpg (17.72 KiB) 494 keer bekeken
Enig gehobbel is natuurlijk te wijten aan het feit dat het geen ronde kast is, maar als ik de grafieken zo glad wil krijgen als jij moet ik de smoothing op 1 meetpunt per octaaf zetten.
Zelfde tweeter
Zelfde tweeter
Pillar_Tweeter_Unity_Angles.png (33.99 KiB) 494 keer bekeken
satefan

Bericht door satefan »

Yes, ik meet met REW. De grafieken die ik heb gepost hebben geen smoothing toegepast (ik weet niet of/hoeveel smoothing in de default grafiek van REW toegepast wordt.

Pas je een meetvenster toe? Als ik naar de meting hierboven kijk vermoed ik van niet, omdat de meting al echt erg laag begint? Mijn sweep start sowieso pas op 200hz (voor het meten van de tweeter), maar in mijn ruimte (de huiskamer dus) kan komt mijn eerste reflectie rond de 3.9ms. Alles onder de 250hz ongeveer zie ik dan niet meer, maar is sowieso niet interessant voor de tweeter.

Ik stel het venster zo in dat ik de eerste reflect niet meeneem in de grafiek:
Screenshot 2021-12-31 at 19.35.49.png
Satefan
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ja, uiteraard pas ik een window toe. Begint bij 200 Hz of daaromtrent. Alles onder de 200Hz is geëxtrapoleerd door Arta en kan genegeerd worden.

Ik lever geen kritiek hoor, maar ik zit altijd een klein beetje jaloers naar die gladgestreken REW metingen te kijken en vraag mij dan af waar het verschil dan in zit.
satefan

Bericht door satefan »

Okay. Ik ken Arta helemaal niet, dus kan t niet echt vergelijken.

Satefan
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Zou eerst eens de Y as gelijkmaken. Bij Leo is dat 50 db en in Rew 100db...
satefan

Bericht door satefan »

Ik ga eerst de afval van de woofertjes bepalen. Ik ben nog steeds van plan om te crossen op 1khz (kom er maar in!), met een 24db per octaaf, ofwel 4e orde filter. Dit is de doelcurve in het blauw (in het rood de ongefilterde akoestische meting):
Screenshot 2021-12-31 at 21.38.51.png
Als je dan in REW op 'match response to target' klikt dan zal REW biquads voorstellen om tot deze curve te komen. Die zijn zichtbaar onder de 'EQ Filters' button (deze lijst kun je opslaan en bij een andere meting weer oproepen):
Screenshot 2021-12-31 at 21.42.22.png
De LR4 Low Pass (LP) op 1000Hz ondering het scherm heb ik zelf aangeklikt. Ik maak in feite in REW de response eerst helemaal vlak, en dan voeg ik het x-over toe. Als je dan in het scherm 'predicted' aanvinkt dan zie je de verwachte response. Je kan goed zien dat de groene lijn de blauwe target curve volgt.
Screenshot 2021-12-31 at 21.45.37.png
Dit ziet er heel prima uit zo. Niets meer aan doen!

De voorgestelde filters kun je in de DSP programmeren en dan kun je een controle meting doen. De filter-coefficienten kun je als je MiniDSP of Sigma Studio gebruikt exporteren uit REW en dan importeren.
Screenshot 2021-12-31 at 21.48.17.png
Bij de Hypex zal ik ze handmatig moeten invoeren.

De EQ functie is erg handig, omdat je op basis van 1 enkele akoestische meting per driver verschillende scenarios kan modelleren.

Een week of wat terug heb ik aan de programmeur van REW gevraagd of er ook een mogelijkheid was om de predicted curve ook als zelfstandige meting op te slaan, dat had hij binnen 2 dagen geregeld. Super!

Grt,

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op za 01 jan 2022, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

pappaleo schreef: vr 31 dec 2021, 19:58
Ja, uiteraard pas ik een window toe. Begint bij 200 Hz of daaromtrent. Alles onder de 200Hz is geëxtrapoleerd door Arta en kan genegeerd worden.

Ik lever geen kritiek hoor, maar ik zit altijd een klein beetje jaloers naar die gladgestreken REW metingen te kijken en vraag mij dan af waar het verschil dan in zit.
55 dB schaal of 100dB schaal scheelt nogal...

Ik kan hem met Arta wellicht ook wel eens meten, hopelijk hebben Satefan en ik vlot in 2022 een meet-meeting ;-) Gelukkig om de hoek.

fijne jaarwisseling iedereen!
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik zou eerst eens standaard in Rew een 50 db schaal gaan gebruiken, met een 100 db schaal hou je jezelf voor de gek. Verder zie je dat de auto eq functie nergens op slaat, 7 biqauds terwijl het ook met 2 shelfing filters had gekund. Bruno P heeft daar ooit eens een opmerking over gemaakt in de Grimm LS1 white paper, dit soort correcties moet je gewoon zelf doen met je GBV. Verder heeft het totaal geen zin om nog correcties beneden de -48 db ( 2 octaven te maken) tenzij je een driver hebt die een gigantische resonantie in het hoog heeft. Verder vraag ik mij af waarom je perse op 1 Khz wil filteren? Je woofertjes zijn kleiner dan mijn 5" mid's in de Fusion 567 die ik op 3,5Khz cross, gaat probleemloos qua afstraalgedrag.
Mtraxx
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Mtraxx »

Ik ben mij de afgelopen weken even met Clio en VituixCad aan het opfrissen geweest en eindelijk eens meer in detail op off-axis meten.
Binnen de mogelijkheden van een wankel Vogel tv draai plateau weliswaar :-$ :mrgreen:
Ook ik gebruik gemiddeld een venster van 50dB en voor waterfall meestal 25dB (in ARTA volgens mij gelijk).

Vitiuxcad bied de mogelijkheden ook om je nearfield met je farfield samen te voegen via Merger tool (F4).
Dit is even prutsen en pielen voor je het in de gaten hebt, maar je zal wel moeten controleren of de correlatie tussen je metingen en simulatie wat overeen komen.
Voor mijn metingen in deze test opstellen heb ik 0 tot 60 graden horizontaal gebruikt met stappen van 5 graden (achteraf beter tot 90 graden).
Deze heb ik ook als txt files opgeslagen welke dan allemaal weer in vituixcad zijn in te laden onder de driver frequentie curves.
Nearfield 3cm
Nearfield 3cm
Farfield 50cm 0 gr
Farfield 50cm 0 gr
Br50 achterkant
Br50 achterkant
Nul tot 60gr
Nul tot 60gr
waterfall
waterfall
Impedantie.jpg
ES140TiA merged v1 Six-pack.png
ES140TiA merged v1 polar (hor).png
ES140TiA merged v1 Directivity (hor).png
satefan

Bericht door satefan »

Ja, de auto-functie doet hier zeker rare dingen. Ik zag ook biquads die op 0dB staan. Niet praktisch.

Ik was net even met mn tweeter-meting aan de slag, en daar gaat het met shelving filters een stuk eenvoudiger.

In mijn andere speaker cross ik op 1khz omdat de woofers daar wat onconventioneel geplaatst zijn (en t zijn andere woofers). Hoger crossen kan natuurlijk zeker, en ga ik ook instellen. Ik stel dan 3 presets in met verschillende x-over frequenties in de Hypex. 1khz doe ik dan om te vergelijken met mn andere speaker, en dan 2khz en 3khz denk ik.

groet,

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

Mtraxx schreef: za 01 jan 2022, 14:43
Vitiuxcad bied de mogelijkheden ook om je nearfield met je farfield samen te voegen via Merger tool (F4).
Dit is even prutsen en pielen voor je het in de gaten hebt, maar je zal wel moeten controleren of de correlatie tussen je metingen en simulatie wat overeen komen
Vitiuxcad gebruik ik hier zo nu en dan ook. In REW kun je geen Linkwitz Transform instellen in de filters, en in VC wel.

Het mergen van 2 metingen kan in REW ook, in de 'All SPL' view klik je rechtsboven in op 'Controls' en dan op 'Trace Arethmetic'. Dan krijg je dit schermpje te zien:
Screenshot 2022-01-01 at 15.49.49.png
Satefan
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wordt dan (bij het aan elkaar plakken van close range en gated) de baffle step nog "meegenomen" in de close range response? of moet je het plak-punt zo laag kiezen dat de baffle step niet relevant meer is?
PA5cAL1
Contacteer:

Bericht door PA5cAL1 »

wordt dan (bij het aan elkaar plakken van close range en gated) de baffle step nog "meegenomen" in de close range response?
Op zich moet dat kunnen door de baffle step ook als een trace in te voeren en dat de close range te vermenigvuldigen met de baffle step. Ik zou aanraden om over te stappen naar VituixCAD en alleen REW nog gebruiken voor het meten van de impulse response. In VituixCAD kun je dan de impulse responsies inladen, gate toevoegen en etc.
satefan

Bericht door satefan »

Vandaag nog even aan het laagfilter gewerkt. In de vorige poging genereerde REW erg veel biquads, maar dat kwam omdat ik eerst de hele response rechttrok, en daarna de LR4 erop zette. Dan heb je de meeste biquads niet nodig. Beetje paard achter de wagen spannen dus.

Ik heb nu de tips van DS23MAN genomen. Crossen op 2khz, met 4 biquads en een LR4 crossover op 2khz volgt het de doelcurve heel netjes.
Screenshot 2022-01-02 at 15.11.40.png
Groet,

Satefan
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

2K vindt ik nog steeds heel laag, gezien de drivers zou je ergens op 3,5K-4K moeten zitten. Bedenk ook even dat de vervorming van een tweeter beneden de 3K extreem toeneemt.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hangt van de tweeter af toch?
snel genoeg gemeten lijkt me
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik zal niet snel een tweeter onder 2,5khz inzetten maar Satefan heeft al diverse keren bevestigd gekregen dat zijn cilinders met overgangsfrequentie op 1kHz geweldig klinken. Dus als hij zegt 1, 2 en 3kHz te gaan proberen dan wacht ik het wel af, luider dan de 2x 5,25" zal het niet gaan met 4" dus ik snap dat je dan op 1kHz wilt starten, al is het maar om te vergelijken.
satefan

Bericht door satefan »

wouter schreef: zo 02 jan 2022, 16:40
Ik zal niet snel een tweeter onder 2,5khz inzetten maar Satefan heeft al diverse keren bevestigd gekregen dat zijn cilinders met overgangsfrequentie op 1kHz geweldig klinken. Dus als hij zegt 1, 2 en 3kHz te gaan proberen dan wacht ik het wel af, luider dan de 2x 5,25" zal het niet gaan met 4" dus ik snap dat je dan op 1kHz wilt starten, al is het maar om te vergelijken.
Klopt Wouter - Dezelfde tweeter draait hier al 2 jaar zo. Dit is natuurlijk een ander ontwerp en er kunnen dus andere keuzes gemaakt worden. Ik ga op 1, 2 en 3khz filteren en dan (met name off axis) meten en luisteren.
satefan

Bericht door satefan »

Project Lockup gaat hier rustig verder. Morgen onderga ik een kleine medische ingreep (correct septum), dus het is nog even onduidelijk hoeveel ik daarna kan doen, en voor hoe lang.

Met dat in het achterhoofd heb ik de 2e speaker afgerond en heb ik ze op mijn Hypex DSP/AMP aangesloten, de eerste metingen gedaan en een eerste filter-opzet gemaakt. De eerste indruk is helemaal niet verkeerd. Ik zal van de week de metingen even posten en wat meer info delen.
Opstelling.jpeg
Als ik niet kan klussen kan ik in ieder geval luisteren van de week!

Groet,

Satefan
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ben heel benieuwd!

Straks minder nasaal ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”