Komt wel redelijk overeen met de Qts uit de datasheet van 0.56. Misschien dat de 8 ohm versie minder afwijkt.Ik meet de Qts van de 8 ohm versie hier op 0.63
Project Lockup
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project Lockup
De aansluitingen (banaanstekkers) voor de drivers komen aan de achterkant uiteraard. Ik heb nog een setje liggen die ik hiervoor kan gebruiken.
Omdat de speaker aan de achterkant natuurlijk rond is, maak ik een plaatje dat ik achterop kan maken (ja dit gaat in de volgende direct in het ontwerp mee):
Door dit plaatje staan de aansluitingen weer netjes recht. De printer staat alweer aan. Duurt ongeveer 30 minuten en dan kunnen de aansluitterminals er op.
Groet,
Satefan
Omdat de speaker aan de achterkant natuurlijk rond is, maak ik een plaatje dat ik achterop kan maken (ja dit gaat in de volgende direct in het ontwerp mee):
Door dit plaatje staan de aansluitingen weer netjes recht. De printer staat alweer aan. Duurt ongeveer 30 minuten en dan kunnen de aansluitterminals er op.
Groet,
Satefan
Dat is een keurig net kastje.
Mag ik vragen met wat voor lijm je die 2 helften aan elkaar zet ? gewoon nieuwsgierigheid.
Even kijken welk merk het was, ik dacht bison gel secondenlijm. Ik heb een gruwelijke hekel aan lijmen. Wordt altijd een kliederboel bij mij. Voor het 2e exemplaar ga ik een messing/groef in de twee helfden maken, zodat de twee onderdelen netjes gespositioneerd blijven tov elkaar. Al doende leert men
De uiteindelijke versie wordt volledig uit 1 stuk geprint. Dat is het mooiste natuurlijk.
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op wo 29 dec 2021, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De aansluitingen voor de banaanstekkers zitten er op:
Hier kun je ook de restanten van het lijmen zien. Daar moet nog even een schuurpapiertje langs. Ik had ook nog wat loodbituum-restjes liggen. Dus die heb ik gelijk maar aan de binnenkant geplakt, daar kwam ik heel aardig mee uit. Het blijft immers een plastic behuizing, dus er moet wel eea aan resonanties onderdrukt worden.
Next step is het solderen van de bedrading op de tweeter en de woofertjes, dempingmateriaal er in en dan ga ik de drivers monteren.
Dan kan het echte leuke werk beginnen, te weten het meten van de impedantie van de woofertjes in de behuizing en daarna het meten van de ongefilterde akoestische response van de drivers. Dan gaat het echt beginnen!
Satefan
Hier kun je ook de restanten van het lijmen zien. Daar moet nog even een schuurpapiertje langs. Ik had ook nog wat loodbituum-restjes liggen. Dus die heb ik gelijk maar aan de binnenkant geplakt, daar kwam ik heel aardig mee uit. Het blijft immers een plastic behuizing, dus er moet wel eea aan resonanties onderdrukt worden.
Next step is het solderen van de bedrading op de tweeter en de woofertjes, dempingmateriaal er in en dan ga ik de drivers monteren.
Dan kan het echte leuke werk beginnen, te weten het meten van de impedantie van de woofertjes in de behuizing en daarna het meten van de ongefilterde akoestische response van de drivers. Dan gaat het echt beginnen!
Satefan
Mooi geworden! Zeker in het zwart heel stijlvol
Alleen met bananen had ik gewoon inbouwbussen genomen i.p.v. schroefklemmen.
Alleen met bananen had ik gewoon inbouwbussen genomen i.p.v. schroefklemmen.
Snappik ook
Ziet er ook wel stoer uit. Vind die klemmen het nadeel hebben dat ze altijd los gaan zitten in de kast. Bovendien is blank draad er in klemmen eigenlijk geen goed idee omdat dat koper vrij snel oxideert. W.m.b. zijn er eigenlijk maar 2 goede speaker aansluitingen: Speakons en vergulde bananen.
Misschien is het mooier om de luidspreker klemmen iets te verzinken zo dan de ronding van de behuizing gewoon door loopt.
De terminal heeft een stukje materiaal aan de basis wat best een stukje in de behuizing mag vallen.
Zeker als het toch al een kuststof behuizing is. Gevaar voor sluiting zal je daar niet hebben.
De terminal heeft een stukje materiaal aan de basis wat best een stukje in de behuizing mag vallen.
Zeker als het toch al een kuststof behuizing is. Gevaar voor sluiting zal je daar niet hebben.
Het voordeel van 3D printen is dat de skills en fantasie van de tekenaar de belemmerende factor is
Weer een mooie toepassing van 3D printen binnen de audio wereld stefan
Weer een mooie toepassing van 3D printen binnen de audio wereld stefan
Dat is inderdaad leuk voor de volgende iteratie! Thanks!Kappa7 schreef: ↑wo 29 dec 2021, 20:07Misschien is het mooier om de luidspreker klemmen iets te verzinken zo dan de ronding van de behuizing gewoon door loopt.
Tja is ook een keuze. Of je laat ze er uit springen en onderdeel van het beeld zijn zoals nu, of je verstopt ze en verzinkt ze. Voor beide is wat te zeggen.
Zojuist de impedantiemetingen gedaan. de FS is 129.2 Hz voor de woofertjes in de behuizing- het aantal liters is beperkt, dus logischerwijs gaat de FS (flink) omhoog). De Qts komt op 1.
Dan de tweeter. Die meet zoals deze altijd meet. Meer voor de volledigheid:
Mischien morgen even een eerste akoestische meting doen.
Groet,
Satefan
Dan de tweeter. Die meet zoals deze altijd meet. Meer voor de volledigheid:
Mischien morgen even een eerste akoestische meting doen.
Groet,
Satefan
Sja, het is een overweging. Er is nou eenmaal weinig volume beschikbaar, en als ik dan de aansluitingen laat verzinken dan gaat er toch weer een (heel klein beetje) volume af, ze moeten natuurlijk inwendig toch ergens in verzinken. Ik ga het later nog eens bekijken.
Satefan
Ik wilde ook net de voet erop lijmen, maar bedacht me dat ik nog niet helemaal zeker wist of dit in dit stadium al slim is.
De voetplaat steekt een stuk uit, en zal bij de metingen de eerste reflectie zeer kortbij geven. Dat is in de uiteindelijke situatie waar ze in gaan spelen natuurlijk ook zo, inherent aan het ontwerp.
Maar bij de metingen is het mischien handiger om toch 'vrij' te kunnen meten, om te zien wat voor vlees we in de kuip hebben?
Gezien het tijdstip lijkt het me goed om geen overhaaste beslissingen te nemen en er na de nachtrust nog eens over na te denken.
Satefan
De voetplaat steekt een stuk uit, en zal bij de metingen de eerste reflectie zeer kortbij geven. Dat is in de uiteindelijke situatie waar ze in gaan spelen natuurlijk ook zo, inherent aan het ontwerp.
Maar bij de metingen is het mischien handiger om toch 'vrij' te kunnen meten, om te zien wat voor vlees we in de kuip hebben?
Gezien het tijdstip lijkt het me goed om geen overhaaste beslissingen te nemen en er na de nachtrust nog eens over na te denken.
Satefan
Na wat overpijzingen in de tijd die eigenlijk met slaap had moeten worden doorgebracht (ik slaap nogal slecht de laatste dagen) bedacht ik me dat ik een soort houder op mijn meetstandaard kan maken en daar de speaker in kan plaatsen. Een soort 'meet-cradle' dus:
De standaard heeft tapdraad aan de bovenkant, dus daarmee kan ik de houder fixeren. De schroef zal iets uitsteken, maar op die plek zit een uitsparing voor de voet (die ik er eigenlijk al op wilde lijmen) dus dat komt goed.
De printer staat weer aan!
groet,
Satefan
De standaard heeft tapdraad aan de bovenkant, dus daarmee kan ik de houder fixeren. De schroef zal iets uitsteken, maar op die plek zit een uitsparing voor de voet (die ik er eigenlijk al op wilde lijmen) dus dat komt goed.
De printer staat weer aan!
groet,
Satefan
De meet-cradle is klaar en zit op de standaard gemonteerd. De speaker past er goed in. Ik doe aan de achterkant een stukje ductape, zodat ik zeker weet dat ie niet gaat schuiven etc. Bij een onhandige move bijvoorbeeld.
Hiermee kan ik een voldoende groot venster gebruiken om de speaker te meten ipv de reflecties. Dat gaat er vandaag niet meer van komen denk ik ivm andere bezigheden.
Satefan
Hiermee kan ik een voldoende groot venster gebruiken om de speaker te meten ipv de reflecties. Dat gaat er vandaag niet meer van komen denk ik ivm andere bezigheden.
Satefan
Nog even terugkomende op de aansluiting achterop. Is het niet een idee om via de voet de draden naar binnen te voeren? Dan bungelen de draden ook niet zo los achter de kast maar liggen plat op het dressoir. Eventueel zonder aansluitingen wanneer je hem voldoende lang bedraad om tot bij de versterker te komen. Maak je de voet zoals bij sommige van die Vivid speakers.
Dat kan zeker. De kast moet wel luchtdicht zijn. Voor mijn amdere speaker gebruik ik Phoenix connectoren. Zeer mooi spul. Maar t kan ook wel simpeler denk ik.hsmeets schreef: ↑do 30 dec 2021, 15:22Nog even terugkomende op de aansluiting achterop. Is het niet een idee om via de voet de draden naar binnen te voeren? Dan bungelen de draden ook niet zo los achter de kast maar liggen plat op het dressoir. Eventueel zonder aansluitingen wanneer je hem voldoende lang bedraad om tot bij de versterker te komen. Maak je de voet zoals bij sommige van die Vivid speakers.
Ik zal t meenemen voor de MKII versie
Aan dat kabeltje door de voet laten lopen dacht ook al. Maar dat heeft dan weer iets schemerlamp achtigs...
Omdat ik uitsluitend nog bananen gebruik aan speaker kabels i.p.v. schroefklemmen uitsluitend nog deze voor het normale werk en Speakon voor grotere kasten. Deze bussen zijn verguld, gesloten van binnen en kunnen 30A hebben. Dus waarom nog ingewikkeld doen.
Omdat ik uitsluitend nog bananen gebruik aan speaker kabels i.p.v. schroefklemmen uitsluitend nog deze voor het normale werk en Speakon voor grotere kasten. Deze bussen zijn verguld, gesloten van binnen en kunnen 30A hebben. Dus waarom nog ingewikkeld doen.
De voorbereiding voor Speakon met de print techniek moet toch goed te realiseren zijn.
Integreren in de behuizing, en een vloeiende insteek voor 4 polen b.v. Rond kan ook.
Integreren in de behuizing, en een vloeiende insteek voor 4 polen b.v. Rond kan ook.