Welke DIY kit voor versterker?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
JJongejan

Welke DIY kit voor versterker?

Bericht door JJongejan »

Hallo allemaal,

Ik ben me een beetje aan het oriënteren voor het bouwen van een versterker. De Vincent SV388 die we nu hebben heeft wat kuren. Hij doet het nog wel maar sommige inputs werken niet meer. Voor mij een goeie reden om zelf eens wat te bouwen :lol: De Vincent klinkt trouwens wel erg goed dus wat ik wil bouwen moet vergelijkbaar, of beter zijn wil ik van versterker overstappen. (ik laat hem binnenkort nog wel nakijken hoor)

Goed, ik heb nog wat projecten liggen die eerst af moeten maar ik wil alvast wat ideeën opdoen en wellicht de componenten opzoeken / inslaan als de keuze gemaakt is. (kosten spreiden)

Wat we nu hebben draaien:
Vincent SV388 in stereo.
Vincent CD-S6 MKII (heeft gebalanceerde uitgangen, gebruiken we nu niet)
Focal JM lab Chorus 716S 130W 8 ohm, gevoeligheid 91,5dB

Wat ik zoek is:
* Een zelfbouw kit rond de LM3886 of LM4780
* Of een klasse A versterker (één van de boards van DIYAUDIO?)
* Op Ebay kom ik ook verschillende klasse A kits tegen. Iemand die hier ervaring mee heeft?
* Audiophonics heeft ook mooie boards

Voor alle opties geldt, hoe klinkt het uiteindelijk? Dat is iets waar ik vooral tegenaan loop bij al die zelfbouw kits. Blijft dit een kwestie van trial and error of kun je van sommige kits wel zeggen dat ze vergelijkbaar klinken met een x merk?

Naast de versterker wil ook ook iets van een voorversterker inbouwen zodat ik bass en treble kan regelen maar ook kan bypassen. En ik wil kunnen schakelen tussen optical en een aantal normale ingangen.

Ik weet het, het is een heel wensenlijstje en ik ben al een tijdje internet aan het afspeuren. Op een gegeven moment zie je echter door de bomen het bos niet meer. Ik hoop hier wat tips te krijgen voor een goed klinkende setup mocht het zover komen dat ik iets ga bouwen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Welke DIY kit voor versterker?

Bericht door Henkjan »

zoek je "lego" of juist een leuke soldeerklus?
dre

Bericht door dre »

De Vincent levert flink vermogen....
Wil je nu een versterker met vergelijkbaar vermogen of is een stuk minder ook goed?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik kan de door forumlid Pjotr ontwikkelde CA (Composite Amp) van harte aanraden.
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=29248
Door al heel wat leden (waaronder mijzelf) naar volle tevredenheid opgebouwd.
Enige ervaring met SMD solderen is wel een aanrader.
JJongejan

Bericht door JJongejan »

Een leuke soldeerklus schrikt mij niet af. Etsen doe ik niet meer maar tegenwoordig hoeft dat ook niet meer natuurlijk. SMD zal ik wel even aan moeten wennen. Het hoeft dus geen lego te zijn, liever niet zelfs.
Zijn die printen van Pjotr nog beschikbaar ik heb hem dat nog niet gevraagd maar dat zal ik anders morgen wel even doen.

Die Vincent heeft inderdaad veel vermogen, als de buren mee willen genieten kan dat prima maar wat minder is geen probleem hoor. We draaien hem meestal maar net open, dat is genoeg.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Met 91 dB gevoeligheid van je speakers zal je geen super vermogen nodig hebben en zal de kit van Peter zeker voldoen.
Wel zal je dan nog op zoek moeten naar een voorversterker ontwerp met toonregeling als je dat belangrijk vind.
Op zich heeft de versterker van Peter geen voorversterker nodig maar als je aanvullende wensen hebt dan kan dan met een voorversterker worden toegevoegd.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Kappa7 schreef: di 28 dec 2021, 0:13
Met 91 dB gevoeligheid van je speakers zal je geen super vermogen nodig hebben en zal de kit van Peter zeker voldoen.
Dat kan maar het is geen zekerheid wat vermogen betreft.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Hier ook de Peter versterker naar tevredenheid in gebruik op het moment. Smd is 0805, dus niet echt klein, goed te doen. Kijk wel even naar verkrijgbaarheid componenten, dat is drama op het moment. In het linkje dat Ray noemt staat een BOM in de openingspost van Mouser, kun je het zo checken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Barry, de SMD weerstanden zijn MELF-0204, wat ongeveer de maat van 1206 chipweerstanden is. Dus nog groter dan 0805. Dat is met een fijne stift prima te doen met enige printsoldeerervaring, zeker! Vermogen van de CA is ruim 80W in 4 ohm en 65W in 8 ohm. Dat is voor 91dB speakers ruim voldoende in een gemiddelde huiskamer. En juist met hoog rendement speakers heb je het voordeel dat ruis totaal afwezig is. Krijg wel eens het commentaar "Staat ie wel aan?" O:)

De LM3886 is op zich al een chip die kwalitatief al zeer de moeite waard is. Er zijn vele China DIY bordjes van te vinden. In de CA versie gaat hij nog een flinke stap verder met veel lagere vervorming en nog steviger basdrive.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja tuurlijk, geen 0805, mijn fout.
Plaats reactie