Commandant 3 tips

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

royvdgriend01
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 0:48

Commandant 3 tips

Bericht door royvdgriend01 »

Hallo allemaal, ik probeer al een tijdje mijn speaker te polijsten met commandant 3. Ik heb ze eerst geschuurd met 1500 en probeer nu die krassen er uit te krijgen. Heeft iemand enig idee hoe ik het beste met commandant 3 kan omgaan. Ik heb alles geprobeerd, verschillende doeken, verschillende hoeveelheden. . . Iemand enig idee of ervaring hiermee?

Bedankt !
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Pjotr »

Commandant 3 is vrij grof. Daarmee krijg je het met geen enkele doek mooi glanzend. Na 3 moet je napolijsten met Commandant 5. Eventueel met Commandant 4 als tussenstap. Zelf doe ik de laatste stap met Poorboy's SSR1: https://www.carclean.com/nl/poorboys-wo ... 473ml.html
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Kappa7 »

Polijsten met de hand is wel een erg grote uitdaging.
Dat gaat met een machine wel heel veel makkelijker.
Zelf gebruik ik nr5 en gewoon met de accuboor en onderstaande hulpstukken gaat het erg makkelijk.
https://www.nonpaints.com/nl/catalog/pr ... 92#reviews
Om in te poetsen
https://www.nonpaints.com/nl/catalog/pr ... 35#reviews
Om uit te poetsen.
https://www.nonpaints.com/nl/catalog/pr ... 08#reviews
Laatst gewijzigd door Kappa7 op vr 24 dec 2021, 0:40, 1 keer totaal gewijzigd.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Commandant 3 tips

Bericht door hsmeets »

Kappa7 schreef: vr 24 dec 2021, 0:31
Polijsten met de hand is wel een erg grote uitdaging.
Dat gaat met een machine wel heel veel makkelijker.
Zelf gebruik ik nr5 en gewoon met de accuboor en onderstaande hulpstukken gaat het erg makkelijk.
https://www.nonpaints.com/nl/catalog/pr ... 92#reviews
Om in te poetsen
https://www.microsoft.com/en-us/p/sound ... verviewtab
Om uit te poetsen.
https://www.nonpaints.com/nl/catalog/pr ... 08#reviews
Wist niet dat MS ook in de detailing business zit.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Kappa7 »

hsmeets schreef: vr 24 dec 2021, 0:36
Kappa7 schreef: vr 24 dec 2021, 0:31
Polijsten met de hand is wel een erg grote uitdaging.
Dat gaat met een machine wel heel veel makkelijker.
Zelf gebruik ik nr5 en gewoon met de accuboor en onderstaande hulpstukken gaat het erg makkelijk.
https://www.nonpaints.com/nl/catalog/pr ... 92#reviews
Om in te poetsen
https://www.microsoft.com/en-us/p/sound ... verviewtab
Om uit te poetsen.
https://www.nonpaints.com/nl/catalog/pr ... 08#reviews
Wist niet dat MS ook in de detailing business zit.
Kheb het aangepast, zat nog een verkeerde link op het klembord. :hide:
royvdgriend01
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 0:48

Re: Commandant 3 tips

Bericht door royvdgriend01 »

Bedankt mannen, ik vergeet er helemaal bij te zeggen dat ik ook commandant 5 gebruik. Het vervelende is dat ik de krassen er niet uitkrijg. Het gaat wel steeds iets beter maar de commandant 3 lijkt niet veel te doen( de doek word niet snel zwart wat aangeeft dat ik dus weinig polijst). Met commandant 5 en een brildoekje krijg ik het aardig glanzend en 'krasvrij'( het haalt de diepe krassen niet weg )
Heb nu korrel 2000 en 3000 besteld en commandant 4 om te kijken wat dit uithaald.

Ps: het is een klein speakertje dus machinaal word lastig en de commandant die ik heb besteld is voor met de hand
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Kappa7 »

Wel schuren met water anders gaat je stof ophopen in je papier en gaat het krassen.
Ik schuur zelf met 1000 en dan nr 5 en vervolgens nog een was laag maar is niet echt nodig meer.
Dan zijnde krassen al echt wel weg.
Maar met de hand lukt me dat ook niet, machinaal met de boven genoemde hulpstukken wel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Pjotr »

Met zo'n roterende schijf nat schuren, duh? :think:

1000 en 2000 moet je idd wel nat doen. Eventueel goed afplakken met plastic folie zodat de binnenkant van de kast niet nat wordt. Bij mij is i.c.m. Commandant5 korrel 1000 ook genoeg.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Marp »

Er is iets mis met die Commandant 3, als deze nauwelijks iets afneemt t.o.v. 5. Waarschijnlijk onvoldoende geroerd, waardoor de polijstkorreltjes nog onderin het blik zitten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Pjotr »

Zou goed kunnen Marp. Commandant bederft ook op den duur. Laatst nog een blik van een jaar of 7 oud weggegooid wat bedorven was.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Leeuwarden »

Oh echt? Dan kan mijn blikje ook in de kliko…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Pjotr »

Als het bedorven is zeker doen. Je merkt dat snel genoeg als je het open doet :D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Leeuwarden »

Geur of uiterlijk? Heb het blikje laatst nog open gehad, geur is mij niet opgevallen maar dat kan ook komen omdat ik net met thinner in de weer was geweest…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Pjotr »

Als het naar kots ruikt is het zeker bedorven (net als latex muurverf). Maar is dat ook als het niet meer de oorspronkelijke pasteuze consistentie heeft na doorroeren.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Leeuwarden »

Dan is het niet goed meer, het is meer een dikke vloeistof…
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Commandant 3 tips

Bericht door ray5150 »

Uit het verleden had ik de ervaring dat bij aanschaf van zo'n blik het dikke pasta was, en na een paar jaar was het waterdun geworden in het dichte blik.
Mogelijk is het spul hygroscopisch ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Pjotr »

Er zit een dikmakend bindmiddel in wat volgens mij afgebroken wordt door enzymen. Net als bij soep uit pakjes en vla uit een pak. Ik had laatst een pot werkplaatshandcleanpasta die werd ook plotsklaps erg dan en begon te stinken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Leeuwarden »

Swarfega? Is bij mij ook heel dun geworden …
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Henkjan »

ja, dat effect van die garagezeep ken ik ja
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Kappa7 »

mm mijn vorige potje met nr5 heb ik na 20 jaar maar weggegooid maar stonk toen nog niet, was wel zo dik geworden dat het niet meer bruikbaar was.
ook het blik was gaan roesten. maar rotten heb ik niet gezien.
royvdgriend01
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 0:48

Re: Commandant 3 tips

Bericht door royvdgriend01 »

Kappa7 schreef: ma 27 dec 2021, 1:43
Wel schuren met water anders gaat je stof ophopen in je papier en gaat het krassen.
Ik schuur zelf met 1000 en dan nr 5 en vervolgens nog een was laag maar is niet echt nodig meer.
Dan zijnde krassen al echt wel weg.
Maar met de hand lukt me dat ook niet, machinaal met de boven genoemde hulpstukken wel.
Dankjewel, ik gebruik water :)
royvdgriend01
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 0:48

Re: Commandant 3 tips

Bericht door royvdgriend01 »

Marp schreef: ma 27 dec 2021, 14:07
Er is iets mis met die Commandant 3, als deze nauwelijks iets afneemt t.o.v. 5. Waarschijnlijk onvoldoende geroerd, waardoor de polijstkorreltjes nog onderin het blik zitten.
Bedankt, ik zal is kijken op een stukje hout hoe het eruit ziet na het schuren EN na commandant 3, ik schuur nat met 1500 dus commandant 3 doet dan mischien niet veel meer al was dit me wel aangeraden door een forum member die heel mooi resultaat had
royvdgriend01
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 0:48

Re: Commandant 3 tips

Bericht door royvdgriend01 »

Ik heb wel een polijstmachientje besteld ( 76 mm ) maar de middelen zijn voor handgebruik, wat ook wel nodig is op een melkpak formaat ( een machientje spettert als een gek ).

Hier nog wat foto's na commandant 3 en daarna 5. Het glimt leuk maar zit vol met krassen. Ik heb het gepoetst met een brillendoekje wat het beste resultaat gaf tot nu toe..
Bijlagen
20211227_191341.jpg
20211227_191413.jpg
20211227_191417.jpg
20211227_191428.jpg
20211227_191439.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Pjotr »

Wat je laat zien op die foto's is wat ze in de detailing noemen "Swirls". Deze zijn wel erg diep. Zo te zien is het een kwestie van wat langer met 1000 en 2000 schuren. Maar die hou je toch een beetje met Commandant 3. Met een poetsmachine krijg je die met Commandant 5 wel weg maar met de hand wordt dat lastig. Al zijn kleine stukjes wel te doen.
royvdgriend01
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 0:48

Re: Commandant 3 tips

Bericht door royvdgriend01 »

Marp schreef: ma 27 dec 2021, 14:07
Er is iets mis met die Commandant 3, als deze nauwelijks iets afneemt t.o.v. 5. Waarschijnlijk onvoldoende geroerd, waardoor de polijstkorreltjes nog onderin het blik zitten.
Op zich doet het nog wel wat, zeker als ik het vergelijk met het matte geschuurde stuk. Ik denk dat ik de krassen mischien beter moet weghalen met korrel 2000 bijvoorbeeld. Ik zal is kijken op een stukje wat ik niet geschuurd heb of ik dan nog steeds krassen heb!!
Plaats reactie