Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Dank! Ben er ook erg tevreden over. Niet alleen muziek, maar het geeft ook een bepaalde rust in de kamer nu de galm veel minder is. Meer Zen
Verder moeten we het allemaal nog wat meer aankleden, maar dat zijn zaken voor het visuele.
Heb nog met de opstelling van de luidsprekers zitten spelen trouwens, vergeten te vermelden, iets toe-in gericht naar de luisterplek blijft het beste resultaat geven. Wel heb ik de luidsprekers nu iets dichter bij elkaar staan, oftewel iets verder van de zijwand af. Ik merk dan een betere plaatsing/staging, en ik vind het laag nog iets mooier. Maar goed, kan na de plafond exercitie maar zo weer anders worden natuurlijk. Wordt vervolgd.
Verder moeten we het allemaal nog wat meer aankleden, maar dat zijn zaken voor het visuele.
Heb nog met de opstelling van de luidsprekers zitten spelen trouwens, vergeten te vermelden, iets toe-in gericht naar de luisterplek blijft het beste resultaat geven. Wel heb ik de luidsprekers nu iets dichter bij elkaar staan, oftewel iets verder van de zijwand af. Ik merk dan een betere plaatsing/staging, en ik vind het laag nog iets mooier. Maar goed, kan na de plafond exercitie maar zo weer anders worden natuurlijk. Wordt vervolgd.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Erg netjes zo
Barry2001 schreef: ↑za 18 dec 2021, 9:33IMG_9465.JPG
IMG_9466.JPG
IMG_9467.JPG
Fase 2 completedde panelen op de wanden met het Metisse erachter zitten er allemaal op en aan. In totaal heb ik 3 pakken Metisse geplaatst nu, 3 x 13 matten van 120x60x4.5cm, in de hoeken en rechte wanden. Gisteravond weer een uitgebreide luistersessie gedaan, leuk om het zo te horen veranderen. Het wordt gewoon echt goed nu, het verschil is echt enorm. Alles wordt beter, met massa merk je dat het laag beter gecontroleerd wordt (hoeken), de rechte wanden doen ook zeker hun ding op midden en hoog. Doordat reflecties afnemen is plaatsing ook iets dat echt positief opvalt.
Volgende wordt fase 3, het plafond (reflecterende vlakken plafond en vloer), hier komt Flamex tegenaan, ga ik nu mee bezig. Heb een proefje gemaakt met dun triplex gelijmd op een stuk Flamex, en om dit met magneten aan het plafond te bevestigen om ze er niet tegenaan te hoeven lijmen. Pruts oplossing, plafond is (uiteraard) niet helemaal vlak, het zit gewoon niet vast. Dat als de deuren een keer tegen elkaar openstaan de boel naar beneden komtHet zit bij mij vast of niet vast, geen tussen oplossing. Een verlaagd iets aan het plafond hangen zie ik ook niet zitten, stof ed. Ik ga ze direct aan het plafond lijmen.
Dan staan de audio spulletjes nog even tijdelijk op een tafeltje, daar wil ik iets van een meubel voor gaan maken, misschien is er al wel iets in de handel wat ons aanstaat, heb straks kerstvakantie en mooi tijd om dit eens uit te zoeken. Komt ook iets van een tv, moet ik nog aanschaffen, ook mooi iets om in de vakantie uit te zoeken. De oude tv (kijken weinig) wilde maar niet defect, heb ik toch maar naar de stort gebracht, museum had ook gekund.
IMG_7751.JPG
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Mooi geworden zo.Barry2001 schreef: ↑za 18 dec 2021, 11:54Dank! Ben er ook erg tevreden over. Niet alleen muziek, maar het geeft ook een bepaalde rust in de kamer nu de galm veel minder is. Meer Zen![]()
Verder moeten we het allemaal nog wat meer aankleden, maar dat zijn zaken voor het visuele.
Heb nog met de opstelling van de luidsprekers zitten spelen trouwens, vergeten te vermelden, iets toe-in gericht naar de luisterplek blijft het beste resultaat geven. Wel heb ik de luidsprekers nu iets dichter bij elkaar staan, oftewel iets verder van de zijwand af. Ik merk dan een betere plaatsing/staging, en ik vind het laag nog iets mooier. Maar goed, kan na de plafond exercitie maar zo weer anders worden natuurlijk. Wordt vervolgd.
heb je ook nog wat met de afstand tot de achterwand gespeelt? ook dat kan nog wel een positief effect hebben.
Verder kan het plaatsen van een kast tussen de speakers het beeld juist wat verslechteren.
Door je speakers dan wat naar voor te plaatsen zo dat ze elkaar weer zien kan dat weer oplossen.
Ook het nog te plaatsen meubel zal dus nog wel iets gaan doen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Je heb ik, tot nu toe hoor ik geen verschil als ik de speakers van of naar de achterwand beweeg (heb zowiezo wat afstand gehouden hoor, nooit strak tegen de achterwand). Afstand tot zijwand had dus wel een duidelijk effect. Ja met de kast straks er tussen zal het misschien weer anders zijn. Ik wil de kast wel zo minimaal mogelijk houden. Zo groot als de kast die er stond (met die prachtige toverlantaarn erin) wordt het zeker niet. Maar ben blij dat er wieltjes onder de 80kg/st zitten onder de speakers, kan makkelijk de positie veranderen.
Wat ik nu in elk geval mis is m'n platenspeler, ik wacht toch even met opstellen daarvan tot de kast er is, kan ik dat mooi waterpas zetten, etc.
Wat ik nu in elk geval mis is m'n platenspeler, ik wacht toch even met opstellen daarvan tot de kast er is, kan ik dat mooi waterpas zetten, etc.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Je bent een handige kerel Barry Ziet er strak uit Foutloos man

- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Zoals eerder gezegd zou ik nog een tv willen aanschaffen. Heel belangrijk is dit niet, we kijken wel films, maar doen dit op de beamer, tis meer voor even journaal, sport, etc. Muziek / audio heeft topprio. Tegenwoordig zijn het allemaal van die joekels, ik wil zeker niet te groot. Liefst 40 inch, maar als ik daarop zoek kom ik op LED uit. Zou ook niet zo'n punt zijn, wel verkrijgbaarheid zie ik.
Als ik een stapje groter ga, 43 inch, wordt de keus een stuk groter. En OLED. Als ik QLED wil dan zit ik aan minimaal 48 inch, wordt me te groot, valt af.
OLED 43 inch dus, en dan in elk geval Smart, maar dat zijn de meeste wel denk ik. Wat we nu gebruiken aan app is vooral het terugkijken van programma's. We doen dit nu op een Humax digitale ontvanger met Ziggo, werkt heel eenvoudig. Meestal NPO, dus niet de betaalde diensten van de commercielen.
Prijs is minder belangrijk, wel bij voorkeur alles in de tv, geen losse ontvangers meer. En wat ik eigenlijk niet goed kan vinden, kan ik opnemen, als ik er geheugen aan hang.. opnemen alleen met als doel het 1x terug te kijken.
Heeft iemand een tip?
Als ik een stapje groter ga, 43 inch, wordt de keus een stuk groter. En OLED. Als ik QLED wil dan zit ik aan minimaal 48 inch, wordt me te groot, valt af.
OLED 43 inch dus, en dan in elk geval Smart, maar dat zijn de meeste wel denk ik. Wat we nu gebruiken aan app is vooral het terugkijken van programma's. We doen dit nu op een Humax digitale ontvanger met Ziggo, werkt heel eenvoudig. Meestal NPO, dus niet de betaalde diensten van de commercielen.
Prijs is minder belangrijk, wel bij voorkeur alles in de tv, geen losse ontvangers meer. En wat ik eigenlijk niet goed kan vinden, kan ik opnemen, als ik er geheugen aan hang.. opnemen alleen met als doel het 1x terug te kijken.
Heeft iemand een tip?
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
TV kijken zonder ontvangers kan eigenlijk alleen nog maar met een CI+ module icm Ziggo. De meeste zullen dan ook meteen de mogelijkheid hebben om te kunnen opnemen met een USB-stick oid. Wat echter veel makkelijker is is om een TV met Android TV (Google TV) te nemen waar je de Ziggo Go app kan installeren. Dan kan je alles terugkijken, pauzeren etc. TV's met Android (Google TV) zijn Sony en Philips op dit moment.
Bijvoorbeeld:
Sony 43X89J
Bijvoorbeeld:
Sony 43X89J
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Dank je. Denk dat je een punt hebt dat het in dit geval makkelijker is om Android TV te nemen, dat komt dicht bij zoals we het nu ook gebruiken. In het voorbeeld dat je geeft, de Sony, kan ik daarmee opnemen? Zie het ind e omschrijving niet staan, of ik kijk er overheen. Op de Humax kan ik in de guide een programmaoverzicht zien waar ik dan simpel aan kan geven wat ik wil opnemen. Dusdanig simpel dat als iemand anders hier in huis dit wil dit ook goed gaat, als je begrijpt wat ik bedoel 
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Ik kwam vandaag bij de oogkliniek voor vrouwlief, en dacht, Barry is hier ook geweest.

- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Belangrijk in een OOGkliniek, een goede akoestiek 
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Waar je wel rekening mee moet houden is de audio wil je die ook over je speakers hebben of gaat die gewoon via het scherm.
Je kunt namelijk de Ziggo doos aansturen via rf en hoeft dus niet in het zicht te staan van je ir remote.
Maar sluit je de audio uitgang van die doos aan op je versterker dan heb je dus geen geluid als je de tv als bron gebruikt via de app.
Mij is wel bekend dat de apps op de tv vaak een mindere kwaliteit hebben als het signaal wat uit de horizon doos komt. Kijken via een app zou ik wat dat betreft niet aanraden. Het maakt het kiezen voor een scherm dan ook gelijk een stuk makkelijker, het hoeft dan geen smart tv te zijn. En het beeld is dan het enige dat telt.
Je kunt namelijk de Ziggo doos aansturen via rf en hoeft dus niet in het zicht te staan van je ir remote.
Maar sluit je de audio uitgang van die doos aan op je versterker dan heb je dus geen geluid als je de tv als bron gebruikt via de app.
Mij is wel bekend dat de apps op de tv vaak een mindere kwaliteit hebben als het signaal wat uit de horizon doos komt. Kijken via een app zou ik wat dat betreft niet aanraden. Het maakt het kiezen voor een scherm dan ook gelijk een stuk makkelijker, het hoeft dan geen smart tv te zijn. En het beeld is dan het enige dat telt.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
De Ziggo doos heb je niet nodig bij een CI+module, dan gebruik je de interne digitale tuner (Die uit mijn eigen ervaring vele malen beter beeld geeft dan welke set-top box en aanbieder dan ook). De streaming apps op de TV zijn minstens net zo goed qua beeld/geluid als op externe Android/Apple doosjes. De Ziggo Go app geeft over het algemeen wel wat minder goed kwaliteit, maar die gebruik je dus alleen bij terugkijken oid, bij normaal TV kijken gebruik je de CI+.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Ja dat klopt maar zet je jezelf aardig mee vast aan ziggo.
Wil je ooit overstappen naar IP-TV dan zal je als nog de boel moeten ombouwen naar een externe ontvanger.
Verder zijn de mogelijkheden met de door de provider geleverde doosjes echt wel uitgebreider.
Zo zal je nu wel prima met de TV kunnen opnemen maar dan weer niet een andere zender als de gene die je aan het kijken bent.
Naar mijn bescheiden mening is een scherm niets anders dan voor de weergaven van content afkomstig van een verschillend aantal bronnen.
Als je dat zo benaderd dan is het ook simpel om bvb de zelfde content door te zetten naar de beamer.
Iets wat niet lukt als je de TV als bron gebruikt.
Verder is de kwaliteit van de TV aps prima voor op je telefoon maar niet voor op het scherm. ook niet voor het terug kijken.
Wil je ooit overstappen naar IP-TV dan zal je als nog de boel moeten ombouwen naar een externe ontvanger.
Verder zijn de mogelijkheden met de door de provider geleverde doosjes echt wel uitgebreider.
Zo zal je nu wel prima met de TV kunnen opnemen maar dan weer niet een andere zender als de gene die je aan het kijken bent.
Naar mijn bescheiden mening is een scherm niets anders dan voor de weergaven van content afkomstig van een verschillend aantal bronnen.
Als je dat zo benaderd dan is het ook simpel om bvb de zelfde content door te zetten naar de beamer.
Iets wat niet lukt als je de TV als bron gebruikt.
Verder is de kwaliteit van de TV aps prima voor op je telefoon maar niet voor op het scherm. ook niet voor het terug kijken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Bedankt voor jullie input. Maar, George, dan kan ik toch net zo goed de Humax houden die ik nu gebruik? Gisteravond ‘Even tot hier’ teruggekeken, op de beamer vanwege geen tv, dat is kwalitatief idd minder dan live. Maar vind het niet storend, kan er wel mee leven. Met die ontvanger kunnen we nu in principe wat we willen, opnemen van elke zender, geluid gaat zo de ZBA CA in, gaat goed.
Ja het is wel een extra kast, maar goed, is dan niet anders. Wat zou een Horizon extra opleveren? Denk niets. Maar goed, zit niet in de materie.
Ja het is wel een extra kast, maar goed, is dan niet anders. Wat zou een Horizon extra opleveren? Denk niets. Maar goed, zit niet in de materie.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
De Humax zou zo ver ik weet ook ondersteund worden door ziggo maar het is al even geleden dat ik een ziggo abo had.
Toen werd aangegeven dat met de horizon box ook uit een film uit de bib gekozen kon worden en andere online diensten.
Maar inderdaad als de Humax nu bevalt, dan die gewoon houden en alleen een scherm toevoegen.
Ik heb hier ook een smart TV maar heb nog geen app gebruikt op dat ding, in mijn beleving voegt dat niets toe en is de bediening niet echt handig.
Verder heb ik nog even op de ziggo ste gekeken en zie dat ze nu de Mediabox Next (4K) aanbieden en niet meer de horizon box, die laatste was een drama en maakte veel herrie.
Toen werd aangegeven dat met de horizon box ook uit een film uit de bib gekozen kon worden en andere online diensten.
Maar inderdaad als de Humax nu bevalt, dan die gewoon houden en alleen een scherm toevoegen.
Ik heb hier ook een smart TV maar heb nog geen app gebruikt op dat ding, in mijn beleving voegt dat niets toe en is de bediening niet echt handig.
Verder heb ik nog even op de ziggo ste gekeken en zie dat ze nu de Mediabox Next (4K) aanbieden en niet meer de horizon box, die laatste was een drama en maakte veel herrie.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Ja heb Ziggo nu, kaartje zit in de Humax. Apparaten die herrie maken anders dan muziek ben ik allergisch voor, wie verzint dat ook
maar dan laat ik dat eerst wel even zo. Als ik dan alsnog wat tegenkom dat ontbreekt of tegenvalt is een andere ontvanger / CI+ module ook zo gekocht. Dank nogmaals 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Vandaag voorlopig de laatste handelingen aan de akoestiek gedaan, oftewel Fase 4. Flamex platen aan het plafond bevestigd, om reflecties / flutter tussen plafond en vloer wat te dempen. De grotere platen zijn 120x60cm, de kleinere 60x60cm.
Toch bezig, gelijk ook keuken meegenomen, waar nog steeds een Henkjan paasproject staat.
Dit laat ik eerst maar eens even zo, eerst maar eens tijdje echt goed gaan luisteren. Ook wat verder nadenken over Fase 5, audiomeubel, aankleding, etc. Maar eerst vooral veel luisteren
Toch bezig, gelijk ook keuken meegenomen, waar nog steeds een Henkjan paasproject staat.
Dit laat ik eerst maar eens even zo, eerst maar eens tijdje echt goed gaan luisteren. Ook wat verder nadenken over Fase 5, audiomeubel, aankleding, etc. Maar eerst vooral veel luisteren
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Mooi geworden.
Lijkt me een prettige kamer zo.
Lijkt me een prettige kamer zo.
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Netjes! 
Weet niet of ik het heb gemist, maar hoe dik zijn die Flamex platen?
Weet niet of ik het heb gemist, maar hoe dik zijn die Flamex platen?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Dag Harry, 50mm. Het zijn deze Flamex platen, met een facetrand, ik heb K0088 en K0089 gebruikt: https://www.akoestiekwinkel.nl/flamex-f ... sqr=flamex
In de woonkamer 4 x K0089 en 2 x K0088, in de keuken 2 x K0089 en 4x K0088.
In de woonkamer 4 x K0089 en 2 x K0088, in de keuken 2 x K0089 en 4x K0088.
