Daudio C1kit "net even anders"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Ik probeer logica te halen uit een RT60 meting (REW) ivm de de Flamex panelen die ik geplaatst heb, maar ik kan hier echt geen brood van bakken
is er iemand die dat in Jip en Janneke taal kan uitleggen wat ik hier zie?
Ik heb dat ook eens gedaan zelfde verhaal .
Ik ben mij toen gaan afvragen waarom ik het überhaupt wilde weten.
Wanneer je in je handen klapt en je hoort een flutter echo (scherpe echo ) dan moet je er iets aan doen maar zo niet en het klinkt ook niet echt hol met praten dan boek je waarschijnlijk weinig winst .
Ik ben mij toen gaan afvragen waarom ik het überhaupt wilde weten.
Wanneer je in je handen klapt en je hoort een flutter echo (scherpe echo ) dan moet je er iets aan doen maar zo niet en het klinkt ook niet echt hol met praten dan boek je waarschijnlijk weinig winst .
-
Rob Dingen
- Contacteer:
Hoi,
Het is nog niet zo makkelijk om goede RT60 metingen te doen.
Eigenlijk moet je een bol speaker hebben die dus rond straalt en je moet het behoorlijk hard zetten.
Wil je zelf iets doen begin eens met te kijken wat je niveau is zonder signaal.
Daar moet je dan minstens 30dB boven gaan zitten.
Je kunt dan de RT30 lijn gebruiken.
Je moet een speaker in een hoek zetten en dan meten.
Ik verwacht dat je een paneeltje haast niet ziet in je meting.
Maar een paneeltje op de eerste reflectie punt is wel goed hoorbaar.
Wat je ziet in de grafiek is als je bijv de RT30 lijn kijkt is de tijd die het duurt voordat de frequentie 30dB verzwakt is.
Doel is om een m.u.v het laag een flauwe helling te krijgen.
De RT tijd is een kwestie van smaak, mijn ruimte is rond de 500m.
Mijn ervaring is hoe korter de tijd hoe meer resolutie maar ook minder muzikaal.
Rob
Eigenlijk moet je een bol speaker hebben die dus rond straalt en je moet het behoorlijk hard zetten.
Wat je ziet in de grafiek is als je bijv de RT30 lijn kijkt is de tijd die het duurt voordat de frequentie 30dB verzwakt is.
Mijn ervaring is hoe korter de tijd hoe meer resolutie maar ook minder muzikaal.
Rob
Rob,
Mag ik er dan van uit gaan dat het dan tot zo'n 4K er best goed uit ziet en daarboven eigenlijk wat te veel gedempt is?
Meting (stereo) is gedaan vanaf de luisterplek met de speakers gewoon op hun plek.
Mario
Mag ik er dan van uit gaan dat het dan tot zo'n 4K er best goed uit ziet en daarboven eigenlijk wat te veel gedempt is?
Meting (stereo) is gedaan vanaf de luisterplek met de speakers gewoon op hun plek.
Mario
Rob Dingen schreef: ↑za 18 dec 2021, 20:28Hoi,
Rob
-
Rob Dingen
- Contacteer:
Het ziet er prima gebalanceerd uit niks meer aan doen.
Alleen de eerste reflectie punten aan pakken, dat zou je in jou geval ook nog met diffusie kunnen doen i.p.v demping.
Rob
Alleen de eerste reflectie punten aan pakken, dat zou je in jou geval ook nog met diffusie kunnen doen i.p.v demping.
Rob
Veel meer aanpassingen qua akoestiek is niet echt een optie hier, maar onder de streep ben ik al een heel gelukkig mens met hoe het nu klinkt 
Douwe (Tabcam htforum) is hier afgelopen zondag al langsgeweest om de C1's te bewonderen, hij had er niet veel op aan te merken geloof ik 
Eergisteren alle signaal weerstanden in het mid/hoog filter vervangen met de weerstanden van PathAudio, eerste ervaring was eigenlijk niet zo best, geen verbetering waarneembaar en de dynamiek was teruggevallen, 2e dag ruimtelijker en de dynamiek was twijfelachtig, nu op de 3e dag WOW!! nog ruimtelijker ook voor de speakers, detaillering fraaier met een nog strakkere pinpoint en de dynamiek is weer terug, dit had ik echt niet voor mogelijk gehouden met enkel wat weerstanden, hou mijn hart vast voor morgen 
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
RT60 metingen hebben enkel zin wanneer je meerdere metingen doet op verschillende posities in een kamer.
Speaker moet dan idd liefst een rondstraler zijn.
Of anders geeft een speaker op z'n rug ook wel redelijk resultaat.
Anders een flinke ballon of klappertjes pistool.
Metingen zijn sowieso enkel relevant tussen 250Hz en 8kHz. Boven de 8kHz wordt lokale absorptie en richtwerking dominant. Onder de 250Hz (eigenlijk iets lager, maar je werkt met frequentie banden) worden staande golven in de kamer dominant.
Belangrijk is vooral dat de waardes gelijk zijn en rond bepaalde waardes. Flutter valt niet altijd goed te zien in RT60 meting.
Speaker moet dan idd liefst een rondstraler zijn.
Of anders geeft een speaker op z'n rug ook wel redelijk resultaat.
Anders een flinke ballon of klappertjes pistool.
Metingen zijn sowieso enkel relevant tussen 250Hz en 8kHz. Boven de 8kHz wordt lokale absorptie en richtwerking dominant. Onder de 250Hz (eigenlijk iets lager, maar je werkt met frequentie banden) worden staande golven in de kamer dominant.
Belangrijk is vooral dat de waardes gelijk zijn en rond bepaalde waardes. Flutter valt niet altijd goed te zien in RT60 meting.
Voor flutter doe je meestal toch gewoon de handenklap test?
- SSassen
- Contacteer:
Je houdt jezelf voor de gek, da’s je gehoor (sec gezien feitelijk de grijze massa tussen je oren) dat zich heeft aangepast aan de nieuwe situatie, of, en da’s waarschijnlijker, je verwachtingspatroon dat automatisch wordt bijgesteld.holco schreef: ↑di 21 dec 2021, 17:37Eergisteren alle signaal weerstanden in het mid/hoog filter vervangen met de weerstanden van PathAudio, eerste ervaring was eigenlijk niet zo best, geen verbetering waarneembaar en de dynamiek was teruggevallen, 2e dag ruimtelijker en de dynamiek was twijfelachtig, nu op de 3e dag WOW!! nog ruimtelijker ook voor de speakers, detaillering fraaier met een nog strakkere pinpoint en de dynamiek is weer terug, dit had ik echt niet voor mogelijk gehouden met enkel wat weerstanden, hou mijn hart vast voor morgen![]()
Gelukkig hebben we jou om weer met beide benen op de grond te landen
SSassen schreef: ↑wo 22 dec 2021, 16:32Je houdt jezelf voor de gek, da’s je gehoor (sec gezien feitelijk de grijze massa tussen je oren) dat zich heeft aangepast aan de nieuwe situatie, of, en da’s waarschijnlijker, je verwachtingspatroon dat automatisch wordt bijgesteld.holco schreef: ↑di 21 dec 2021, 17:37Eergisteren alle signaal weerstanden in het mid/hoog filter vervangen met de weerstanden van PathAudio, eerste ervaring was eigenlijk niet zo best, geen verbetering waarneembaar en de dynamiek was teruggevallen, 2e dag ruimtelijker en de dynamiek was twijfelachtig, nu op de 3e dag WOW!! nog ruimtelijker ook voor de speakers, detaillering fraaier met een nog strakkere pinpoint en de dynamiek is weer terug, dit had ik echt niet voor mogelijk gehouden met enkel wat weerstanden, hou mijn hart vast voor morgen![]()
Ja, zulke verschillen tussen weerstanden kunnen alleen als de oude, of de nieuwe stuk zijn… 
2 dagen verder en ik krijg mijn voeten echt niet op de grond