Daudio C1kit "net even anders"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Ik probeer logica te halen uit een RT60 meting (REW) ivm de de Flamex panelen die ik geplaatst heb, maar ik kan hier echt geen brood van bakken ](*,) is er iemand die dat in Jip en Janneke taal kan uitleggen wat ik hier zie?

RT60.jpg
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Niemand?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door rikpost »

Ik heb dat ook eens gedaan zelfde verhaal .
Ik ben mij toen gaan afvragen waarom ik het überhaupt wilde weten.
Wanneer je in je handen klapt en je hoort een flutter echo (scherpe echo ) dan moet je er iets aan doen maar zo niet en het klinkt ook niet echt hol met praten dan boek je waarschijnlijk weinig winst .
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Rob Dingen »

Hoi,

Het is nog niet zo makkelijk om goede RT60 metingen te doen.
Eigenlijk moet je een bol speaker hebben die dus rond straalt en je moet het behoorlijk hard zetten.
Wil je zelf iets doen begin eens met te kijken wat je niveau is zonder signaal.
Daar moet je dan minstens 30dB boven gaan zitten.
Je kunt dan de RT30 lijn gebruiken.
Je moet een speaker in een hoek zetten en dan meten.
Ik verwacht dat je een paneeltje haast niet ziet in je meting.
Maar een paneeltje op de eerste reflectie punt is wel goed hoorbaar.
Wat je ziet in de grafiek is als je bijv de RT30 lijn kijkt is de tijd die het duurt voordat de frequentie 30dB verzwakt is.
Doel is om een m.u.v het laag een flauwe helling te krijgen.
De RT tijd is een kwestie van smaak, mijn ruimte is rond de 500m.
Mijn ervaring is hoe korter de tijd hoe meer resolutie maar ook minder muzikaal.

Rob
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Rob,

Mag ik er dan van uit gaan dat het dan tot zo'n 4K er best goed uit ziet en daarboven eigenlijk wat te veel gedempt is?
Meting (stereo) is gedaan vanaf de luisterplek met de speakers gewoon op hun plek.

Mario
RT60-T30.jpg
Noise floor.jpg
Rob Dingen schreef: za 18 dec 2021, 20:28
Hoi,

Het is nog niet zo makkelijk om goede RT60 metingen te doen.
Eigenlijk moet je een bol speaker hebben die dus rond straalt en je moet het behoorlijk hard zetten.
Wil je zelf iets doen begin eens met te kijken wat je niveau is zonder signaal.
Daar moet je dan minstens 30dB boven gaan zitten.
Je kunt dan de RT30 lijn gebruiken.
Je moet een speaker in een hoek zetten en dan meten.
Ik verwacht dat je een paneeltje haast niet ziet in je meting.
Maar een paneeltje op de eerste reflectie punt is wel goed hoorbaar.
Wat je ziet in de grafiek is als je bijv de RT30 lijn kijkt is de tijd die het duurt voordat de frequentie 30dB verzwakt is.
Doel is om een m.u.v het laag een flauwe helling te krijgen.
De RT tijd is een kwestie van smaak, mijn ruimte is rond de 500m.
Mijn ervaring is hoe korter de tijd hoe meer resolutie maar ook minder muzikaal.

Rob
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Rob Dingen »

Het ziet er prima gebalanceerd uit niks meer aan doen.
Alleen de eerste reflectie punten aan pakken, dat zou je in jou geval ook nog met diffusie kunnen doen i.p.v demping.

Rob
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Veel meer aanpassingen qua akoestiek is niet echt een optie hier, maar onder de streep ben ik al een heel gelukkig mens met hoe het nu klinkt :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Henkjan »

:yeah:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door hardbats »

Dat zullen we eens gaan horen volgende week dan :mrgreen:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Gezellie :D
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Douwe (Tabcam htforum) is hier afgelopen zondag al langsgeweest om de C1's te bewonderen, hij had er niet veel op aan te merken geloof ik :D
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Eergisteren alle signaal weerstanden in het mid/hoog filter vervangen met de weerstanden van PathAudio, eerste ervaring was eigenlijk niet zo best, geen verbetering waarneembaar en de dynamiek was teruggevallen, 2e dag ruimtelijker en de dynamiek was twijfelachtig, nu op de 3e dag WOW!! nog ruimtelijker ook voor de speakers, detaillering fraaier met een nog strakkere pinpoint en de dynamiek is weer terug, dit had ik echt niet voor mogelijk gehouden met enkel wat weerstanden, hou mijn hart vast voor morgen :think:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door OWC »

RT60 metingen hebben enkel zin wanneer je meerdere metingen doet op verschillende posities in een kamer.
Speaker moet dan idd liefst een rondstraler zijn.
Of anders geeft een speaker op z'n rug ook wel redelijk resultaat.
Anders een flinke ballon of klappertjes pistool.

Metingen zijn sowieso enkel relevant tussen 250Hz en 8kHz. Boven de 8kHz wordt lokale absorptie en richtwerking dominant. Onder de 250Hz (eigenlijk iets lager, maar je werkt met frequentie banden) worden staande golven in de kamer dominant.

Belangrijk is vooral dat de waardes gelijk zijn en rond bepaalde waardes. Flutter valt niet altijd goed te zien in RT60 meting.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Walt »

Voor flutter doe je meestal toch gewoon de handenklap test?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door SSassen »

holco schreef: di 21 dec 2021, 17:37
Eergisteren alle signaal weerstanden in het mid/hoog filter vervangen met de weerstanden van PathAudio, eerste ervaring was eigenlijk niet zo best, geen verbetering waarneembaar en de dynamiek was teruggevallen, 2e dag ruimtelijker en de dynamiek was twijfelachtig, nu op de 3e dag WOW!! nog ruimtelijker ook voor de speakers, detaillering fraaier met een nog strakkere pinpoint en de dynamiek is weer terug, dit had ik echt niet voor mogelijk gehouden met enkel wat weerstanden, hou mijn hart vast voor morgen :think:
Je houdt jezelf voor de gek, da’s je gehoor (sec gezien feitelijk de grijze massa tussen je oren) dat zich heeft aangepast aan de nieuwe situatie, of, en da’s waarschijnlijker, je verwachtingspatroon dat automatisch wordt bijgesteld.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Gelukkig hebben we jou om weer met beide benen op de grond te landen :mrgreen:
SSassen schreef: wo 22 dec 2021, 16:32
holco schreef: di 21 dec 2021, 17:37
Eergisteren alle signaal weerstanden in het mid/hoog filter vervangen met de weerstanden van PathAudio, eerste ervaring was eigenlijk niet zo best, geen verbetering waarneembaar en de dynamiek was teruggevallen, 2e dag ruimtelijker en de dynamiek was twijfelachtig, nu op de 3e dag WOW!! nog ruimtelijker ook voor de speakers, detaillering fraaier met een nog strakkere pinpoint en de dynamiek is weer terug, dit had ik echt niet voor mogelijk gehouden met enkel wat weerstanden, hou mijn hart vast voor morgen :think:
Je houdt jezelf voor de gek, da’s je gehoor (sec gezien feitelijk de grijze massa tussen je oren) dat zich heeft aangepast aan de nieuwe situatie, of, en da’s waarschijnlijker, je verwachtingspatroon dat automatisch wordt bijgesteld.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Walt »

Ja, zulke verschillen tussen weerstanden kunnen alleen als de oude, of de nieuwe stuk zijn… :mrgreen:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Zal vast een slechte batch geweest zijn ](*,)
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door rikpost »

Heb jij weer :lol:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Bad luck is haunting me :shock:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

2 dagen verder en ik krijg mijn voeten echt niet op de grond :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Barry2001 »

Nog steeds niet :shock: :mrgreen:
99821C2F-14AE-4004-BBC4-CDA09A30A030.jpeg
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Inderdaad, mijn broertje ook niet :rofl:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Lekker hoor :D
download.jpeg
download.jpeg (9.4 KiB) 139 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”