Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Barry2001 »

Dank!
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Mooi schilderij Barry :goedzo:
En ik hoop dat het ook een positieve bijdrage in klankkleur geeft Want dat is waar je naar streeft O:)
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nou liever geen klankkleur :D maar snap wat je bedoelt. In de woonkamer had ik al los de Akupanels staan wat al veel doet, daar valt het effect minder op, die in de keuken doet het wel. Het moet ook het totaalbeeld worden straks, maar het is wel geinig om te merken hoe de akoestiek langzaam aan het veranderen is.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef: ma 22 nov 2021, 13:44
Nou liever geen klankkleur :D maar snap wat je bedoelt. In de woonkamer had ik al los de Akupanels staan wat al veel doet, daar valt het effect minder op, die in de keuken doet het wel. Het moet ook het totaalbeeld worden straks, maar het is wel geinig om te merken hoe de akoestiek langzaam aan het veranderen is.
Ja boven als ik de gordijnen dicht doe Klinkt het ook anders , en het zo met schilderijen weg te werken is wel mooi :goedzo:
Gordijnen dicht Licht aan kost energie O:)
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

We waren in de schouwburg gisteravond, wel grappig om te zien dat je dan in basis tegen dezelfde oplossing aan kijkt zoals het hier thuis moet gaan worden. Tis in de foto (donker) wat moeilijk te zien, maar je ziet de plafond panelen, en de panelen achter en naast het orkest.
IMG_8921.JPG
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

doelen1.jpg
Ook dan wel grappig, de Doelen in Rotterdam, men was niet tevreden met de akoestiek, na jaren is dan er de aanpassing gedaan.
doelen2.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja maar die panelen zijn dacht ik niet bedoeld om te dempen maar juist om te reflecteren! Blijft trouwens van af het begin aan tobben met die Doelenakoestiek... Eigenwijs als ze waren wilden ze per se geen "schoenendoosmodel".
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dat zijn inderdaad allemaal kaatsers en ketsers. Een concertzaal is zo ontworpen dat een tikje op een triangel tot op de achterste rijen te horen is zonder het gebruik van een sloophamer....
John P

Bericht door John P »

Het basisidee in de Doelen was om de reflecties een kortere "omweg" tijd te geven. Vandaar de zijwanden in het middengedeelte, zodat reflecties geen echo kunnen worden. Hoe het in het echie werkt weet ik niet, ik ben er nog nooit geweest.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik ben er ook wel geweest met dat Narciso Yepez daar een concert gaf, klassiek gitaar in z'n eentje op dat podium en je kon hem heel goed horen, maar of er ondersteuning was met microfoons weet ik niet, toen niet op gelet, kwam voor de muziek en niet de techniek. :sure:

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... prQkWQrNQ4
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

ds23man schreef: wo 24 nov 2021, 15:50
Dat zijn inderdaad allemaal kaatsers en ketsers. Een concertzaal is zo ontworpen dat een tikje op een triangel tot op de achterste rijen te horen is zonder het gebruik van een sloophamer....
Ook wel logisch eigenlijk, vind het zowiezo erg mooi om onversterkt mooi uitgebalanceerd een orkest met koor te horen. En ook inderdaad de triangel. Ga met regelmaat naar een concert, maar dat is dan versterkt. Hier weet je ook weer eens hoe een instrument eigenlijk hoort te klinken. En het valt me weer op dat je bij veel installaties, zoals bij DAE overspannen hoog hoort.

Maar wat zit er onderaan die schermen? Het is op de foto slecht te zien, het is grijs met golven. Is dat wel demping? Of simpelweg de constructie van de schermen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Vanmiddag alle latten op maat gemaakt, staan inmiddels in de grondverf. Als voorbereiding voor fase 2, het monteren van de panelen.
lat.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Latten hebben allen RAL9001 als kleur gekregen, dan hoef ik dat in de kamer niet meer te doen. Ben nog niet klaar, maar alvast enkele picjes van fase 2 voor het idee. Ik doe eerst de hoeken, als in dat is het meeste werk.
IMG_9117.JPG
IMG_9118.JPG
IMG_9119.JPG
IMG_9120.JPG
IMG_9124.JPG
IMG_9126.JPG
Voor het uiteindelijke luister resultaat moet ik nog even geduld hebben, maar het smoelt erg goed eigenlijk. De panelen zijn 60cm breed en heb ze op 225cm afgezaagd, ik kan ongeveer 2/3 van een pak Metisse kwijt in een trap. Onderste stuk heb ik op 120cm afgemaakt, de lengte van een plak Metisse, hoef ik het materiaal wat daar komt niet op lengte te snijden. Blijft 1 meter en een beetje over voor erboven.

Door een ietwat tegenvallende ervaring die een klega onlangs had besefte ik dat ik het zelf al te lang zonder leidingzoeker doe (russisch roulette), toch maar eens 1-tje uit de bouwmarkt meegenomen, moet best een aantal gaten boren. Werkt prima, ik kan de leidingen vanaf de wcd's goed volgen.
IMG_9127.JPG
Hoop de komende week/weken genoeg tijd te hebben om alles af te ronden.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Dat ziet er mooi uit.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Strak O:)
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Dat ziet er netjes uit Barry.
Hoeft het niet tot aan het plafond te lopen?
Misschien ook een goed idee het scharnierend te maken?
Dus een soort van ingebouwde hoekkast met allemaal driehoekige plankjes.
Altijd handig daar dan spulletjes in op te bergen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de hele hoek achter t paneel is opgevuld met dempingsmateriaal, daar krijg je weinig snuisterijen tussen
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Sjiek hoor!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dank allen! kan niet wachten om eens wat te gaan luisteren straks. Stukje bij beetje (de andere panelen staan al los in de kamer) hoor je het veranderen, is wel een leuk proces om eens mee te maken. Het is al veel beter dan het was, niet zo moeilijk met een bijna lege kamer, maar met name het laag moet nog beter. We gaan het horen.

Ik had (vanwege de Black Friday korting) nog Flamex bij besteld bij akoestiekwinkel voor aan het plafond, die is vanmiddag geleverd. Grote doos die niks weegt :!: kortom genoeg te doen de komende tijd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Hoe gaat het hier. Beetje druk met werk zo tegen het eind van het jaar, maar stukje bij beetje komen de panelen op hun plek. Volgens mij nog niet iets verteld over het idee erachter, ben van een aantal bekende parameters uitgegaan zoals die op de diverse sites staan. Geen reflecterende vlakken tegen over elkaar, dat is nog wel de eenvoudigste. Verder wordt aangeraden om 30-50% van het vloeroppervlak aan geluidsaborberende materialen aan te brengen, waarin gezegd moet worden dat een bank bv ook mee doet.

Voor alles geld dat het een compromis is, soms heeft de kamer ook nog een functie als woonkamer :mrgreen: Bv de hoeken, daar zou idealiter gewijs nog wel meer demping achter kunnen denk ik, of een rolvorm, maar dit haalt de welstandscommissie niet.

Belangrijk zijn de eerste reflectiepunten vanaf het punt waar het meest geluisterd zal worden, kun je eenvoudig bepalen met een spiegel.
IMG_9350.JPG
Naast de eerste hoek heb ik nu ook de andere hoeken voorzien van een paneel schuin in de hoek met Metisse erachter.
IMG_9346.JPG
IMG_9347.JPG
IMG_9348.JPG
De panelen die niet in de hoek komen kan ik vrij eenvoudig bevestigen, heb latten voorgezaagd en de zichtkant al geschilderd. Metisse erin en de panelen ervoor schroeven. Schroeven doe ik in het vilt, als je het kopje net laat wegzakken zie je het na bevestigen niet meer terug. Voor alles geldt trouwens dat het geschroefd is. Ben ook geen akoestiek expert, als ik er later achter kom dat een paneel verplaatst/verwijderd moet worden kan ik dat eenvoudig doen. Gaat wat lastiger als alles gelijmd zit.
IMG_9263.JPG
De panelen zijn af fabriek 2m40, ik heb overal 10cm van pafond en vloer gehouden wat 2m25 paneel overhoudt. Heb een aantal klosjes gemaakt van 10cm zodat ik ze bij montage daarop kan laten afsteunen, en ik zeker weet dat het overal gelijk is. Meer optisch een dingetje. Je kunt de panelen overigens tegelijk met het vilt erachter prima afzagen, met een cirkelzaag, afkortzaag oid. Stukje schilderstape erover dan heb je eigenlijk geen splinters. Nog wel even met een tacker het vilt erachter weer vastzetten, anders heb je kans dat dit los gaat staan van de houten plinten.
IMG_9264.JPG
In de hoeken zitten hier en daar wcd's die achter een paneel komen, die heb ik gewoon laten zitten en een vervangende onder aan de panelen aangebracht. Of waar wandlampen komen wat hoger naast het paneel een enkele.
wcd.JPG
Moet nog 2 panelen vastzetten, daarna fase 3. De vloer kan door omstandigheden geen vloerkleed op helaas, dus ik ga het plafond aanpakken met Flamex. Ik heb vooral veel geluisterd tussen de stappen door, en het is gaaf om de verschillen steeds te horen: het laag is echt veel beter geworden, vloer en plafond zijn nu nog 2 reflecterende vlakken, het zal ook op de hogere frequenties nog verbeteren. Het is nu al opvallend als je van de ruimte ernaast pratend de kamer in loopt je direct al de demping ervaart.

Nog even verder dus met deze fase 2 :relax:
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Goed bezig hoor. Deze panelen zijn een chique oplossing!
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Mooi gebouwd Barry!
Netjes strak en opgeruimd :goedzo:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

IMG_9465.JPG
IMG_9466.JPG
IMG_9467.JPG
Fase 2 completed :relax: de panelen op de wanden met het Metisse erachter zitten er allemaal op en aan. In totaal heb ik 3 pakken Metisse geplaatst nu, 3 x 13 matten van 120x60x4.5cm, in de hoeken en rechte wanden. Gisteravond weer een uitgebreide luistersessie gedaan, leuk om het zo te horen veranderen. Het wordt gewoon echt goed nu, het verschil is echt enorm. Alles wordt beter, met massa merk je dat het laag beter gecontroleerd wordt (hoeken), de rechte wanden doen ook zeker hun ding op midden en hoog. Doordat reflecties afnemen is plaatsing ook iets dat echt positief opvalt.

Volgende wordt fase 3, het plafond (reflecterende vlakken plafond en vloer), hier komt Flamex tegenaan, ga ik nu mee bezig. Heb een proefje gemaakt met dun triplex gelijmd op een stuk Flamex, en om dit met magneten aan het plafond te bevestigen om ze er niet tegenaan te hoeven lijmen. Pruts oplossing, plafond is (uiteraard) niet helemaal vlak, het zit gewoon niet vast. Dat als de deuren een keer tegen elkaar openstaan de boel naar beneden komt :D Het zit bij mij vast of niet vast, geen tussen oplossing. Een verlaagd iets aan het plafond hangen zie ik ook niet zitten, stof ed. Ik ga ze direct aan het plafond lijmen.

Dan staan de audio spulletjes nog even tijdelijk op een tafeltje, daar wil ik iets van een meubel voor gaan maken, misschien is er al wel iets in de handel wat ons aanstaat, heb straks kerstvakantie en mooi tijd om dit eens uit te zoeken. Komt ook iets van een tv, moet ik nog aanschaffen, ook mooi iets om in de vakantie uit te zoeken. De oude tv (kijken weinig) wilde maar niet defect, heb ik toch maar naar de stort gebracht, museum had ook gekund.
IMG_7751.JPG
Walt

Bericht door Walt »

Heel fraai zo!
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Een mobiele eenheid :lol: .
Keurig! :goedzo:
Plaats reactie