Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Mooi schilderij Barry
En ik hoop dat het ook een positieve bijdrage in klankkleur geeft Want dat is waar je naar streeft
En ik hoop dat het ook een positieve bijdrage in klankkleur geeft Want dat is waar je naar streeft
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Nou liever geen klankkleur
maar snap wat je bedoelt. In de woonkamer had ik al los de Akupanels staan wat al veel doet, daar valt het effect minder op, die in de keuken doet het wel. Het moet ook het totaalbeeld worden straks, maar het is wel geinig om te merken hoe de akoestiek langzaam aan het veranderen is.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Ja boven als ik de gordijnen dicht doe Klinkt het ook anders , en het zo met schilderijen weg te werken is wel mooiBarry2001 schreef: ↑ma 22 nov 2021, 13:44Nou liever geen klankkleurmaar snap wat je bedoelt. In de woonkamer had ik al los de Akupanels staan wat al veel doet, daar valt het effect minder op, die in de keuken doet het wel. Het moet ook het totaalbeeld worden straks, maar het is wel geinig om te merken hoe de akoestiek langzaam aan het veranderen is.
Gordijnen dicht Licht aan kost energie
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
We waren in de schouwburg gisteravond, wel grappig om te zien dat je dan in basis tegen dezelfde oplossing aan kijkt zoals het hier thuis moet gaan worden. Tis in de foto (donker) wat moeilijk te zien, maar je ziet de plafond panelen, en de panelen achter en naast het orkest.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Ook dan wel grappig, de Doelen in Rotterdam, men was niet tevreden met de akoestiek, na jaren is dan er de aanpassing gedaan.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Ja maar die panelen zijn dacht ik niet bedoeld om te dempen maar juist om te reflecteren! Blijft trouwens van af het begin aan tobben met die Doelenakoestiek... Eigenwijs als ze waren wilden ze per se geen "schoenendoosmodel".
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Dat zijn inderdaad allemaal kaatsers en ketsers. Een concertzaal is zo ontworpen dat een tikje op een triangel tot op de achterste rijen te horen is zonder het gebruik van een sloophamer....
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Het basisidee in de Doelen was om de reflecties een kortere "omweg" tijd te geven. Vandaar de zijwanden in het middengedeelte, zodat reflecties geen echo kunnen worden. Hoe het in het echie werkt weet ik niet, ik ben er nog nooit geweest.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Ik ben er ook wel geweest met dat Narciso Yepez daar een concert gaf, klassiek gitaar in z'n eentje op dat podium en je kon hem heel goed horen, maar of er ondersteuning was met microfoons weet ik niet, toen niet op gelet, kwam voor de muziek en niet de techniek.
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... prQkWQrNQ4
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... prQkWQrNQ4
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Ook wel logisch eigenlijk, vind het zowiezo erg mooi om onversterkt mooi uitgebalanceerd een orkest met koor te horen. En ook inderdaad de triangel. Ga met regelmaat naar een concert, maar dat is dan versterkt. Hier weet je ook weer eens hoe een instrument eigenlijk hoort te klinken. En het valt me weer op dat je bij veel installaties, zoals bij DAE overspannen hoog hoort.
Maar wat zit er onderaan die schermen? Het is op de foto slecht te zien, het is grijs met golven. Is dat wel demping? Of simpelweg de constructie van de schermen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Vanmiddag alle latten op maat gemaakt, staan inmiddels in de grondverf. Als voorbereiding voor fase 2, het monteren van de panelen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Latten hebben allen RAL9001 als kleur gekregen, dan hoef ik dat in de kamer niet meer te doen. Ben nog niet klaar, maar alvast enkele picjes van fase 2 voor het idee. Ik doe eerst de hoeken, als in dat is het meeste werk.
Voor het uiteindelijke luister resultaat moet ik nog even geduld hebben, maar het smoelt erg goed eigenlijk. De panelen zijn 60cm breed en heb ze op 225cm afgezaagd, ik kan ongeveer 2/3 van een pak Metisse kwijt in een trap. Onderste stuk heb ik op 120cm afgemaakt, de lengte van een plak Metisse, hoef ik het materiaal wat daar komt niet op lengte te snijden. Blijft 1 meter en een beetje over voor erboven.
Door een ietwat tegenvallende ervaring die een klega onlangs had besefte ik dat ik het zelf al te lang zonder leidingzoeker doe (russisch roulette), toch maar eens 1-tje uit de bouwmarkt meegenomen, moet best een aantal gaten boren. Werkt prima, ik kan de leidingen vanaf de wcd's goed volgen.
Hoop de komende week/weken genoeg tijd te hebben om alles af te ronden.
Voor het uiteindelijke luister resultaat moet ik nog even geduld hebben, maar het smoelt erg goed eigenlijk. De panelen zijn 60cm breed en heb ze op 225cm afgezaagd, ik kan ongeveer 2/3 van een pak Metisse kwijt in een trap. Onderste stuk heb ik op 120cm afgemaakt, de lengte van een plak Metisse, hoef ik het materiaal wat daar komt niet op lengte te snijden. Blijft 1 meter en een beetje over voor erboven.
Door een ietwat tegenvallende ervaring die een klega onlangs had besefte ik dat ik het zelf al te lang zonder leidingzoeker doe (russisch roulette), toch maar eens 1-tje uit de bouwmarkt meegenomen, moet best een aantal gaten boren. Werkt prima, ik kan de leidingen vanaf de wcd's goed volgen.
Hoop de komende week/weken genoeg tijd te hebben om alles af te ronden.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Dat ziet er netjes uit Barry.
Hoeft het niet tot aan het plafond te lopen?
Misschien ook een goed idee het scharnierend te maken?
Dus een soort van ingebouwde hoekkast met allemaal driehoekige plankjes.
Altijd handig daar dan spulletjes in op te bergen.
Hoeft het niet tot aan het plafond te lopen?
Misschien ook een goed idee het scharnierend te maken?
Dus een soort van ingebouwde hoekkast met allemaal driehoekige plankjes.
Altijd handig daar dan spulletjes in op te bergen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
de hele hoek achter t paneel is opgevuld met dempingsmateriaal, daar krijg je weinig snuisterijen tussen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Dank allen! kan niet wachten om eens wat te gaan luisteren straks. Stukje bij beetje (de andere panelen staan al los in de kamer) hoor je het veranderen, is wel een leuk proces om eens mee te maken. Het is al veel beter dan het was, niet zo moeilijk met een bijna lege kamer, maar met name het laag moet nog beter. We gaan het horen.
Ik had (vanwege de Black Friday korting) nog Flamex bij besteld bij akoestiekwinkel voor aan het plafond, die is vanmiddag geleverd. Grote doos die niks weegt
kortom genoeg te doen de komende tijd.
Ik had (vanwege de Black Friday korting) nog Flamex bij besteld bij akoestiekwinkel voor aan het plafond, die is vanmiddag geleverd. Grote doos die niks weegt
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Hoe gaat het hier. Beetje druk met werk zo tegen het eind van het jaar, maar stukje bij beetje komen de panelen op hun plek. Volgens mij nog niet iets verteld over het idee erachter, ben van een aantal bekende parameters uitgegaan zoals die op de diverse sites staan. Geen reflecterende vlakken tegen over elkaar, dat is nog wel de eenvoudigste. Verder wordt aangeraden om 30-50% van het vloeroppervlak aan geluidsaborberende materialen aan te brengen, waarin gezegd moet worden dat een bank bv ook mee doet.
Voor alles geld dat het een compromis is, soms heeft de kamer ook nog een functie als woonkamer
Bv de hoeken, daar zou idealiter gewijs nog wel meer demping achter kunnen denk ik, of een rolvorm, maar dit haalt de welstandscommissie niet.
Belangrijk zijn de eerste reflectiepunten vanaf het punt waar het meest geluisterd zal worden, kun je eenvoudig bepalen met een spiegel. Naast de eerste hoek heb ik nu ook de andere hoeken voorzien van een paneel schuin in de hoek met Metisse erachter. De panelen die niet in de hoek komen kan ik vrij eenvoudig bevestigen, heb latten voorgezaagd en de zichtkant al geschilderd. Metisse erin en de panelen ervoor schroeven. Schroeven doe ik in het vilt, als je het kopje net laat wegzakken zie je het na bevestigen niet meer terug. Voor alles geldt trouwens dat het geschroefd is. Ben ook geen akoestiek expert, als ik er later achter kom dat een paneel verplaatst/verwijderd moet worden kan ik dat eenvoudig doen. Gaat wat lastiger als alles gelijmd zit. De panelen zijn af fabriek 2m40, ik heb overal 10cm van pafond en vloer gehouden wat 2m25 paneel overhoudt. Heb een aantal klosjes gemaakt van 10cm zodat ik ze bij montage daarop kan laten afsteunen, en ik zeker weet dat het overal gelijk is. Meer optisch een dingetje. Je kunt de panelen overigens tegelijk met het vilt erachter prima afzagen, met een cirkelzaag, afkortzaag oid. Stukje schilderstape erover dan heb je eigenlijk geen splinters. Nog wel even met een tacker het vilt erachter weer vastzetten, anders heb je kans dat dit los gaat staan van de houten plinten. In de hoeken zitten hier en daar wcd's die achter een paneel komen, die heb ik gewoon laten zitten en een vervangende onder aan de panelen aangebracht. Of waar wandlampen komen wat hoger naast het paneel een enkele. Moet nog 2 panelen vastzetten, daarna fase 3. De vloer kan door omstandigheden geen vloerkleed op helaas, dus ik ga het plafond aanpakken met Flamex. Ik heb vooral veel geluisterd tussen de stappen door, en het is gaaf om de verschillen steeds te horen: het laag is echt veel beter geworden, vloer en plafond zijn nu nog 2 reflecterende vlakken, het zal ook op de hogere frequenties nog verbeteren. Het is nu al opvallend als je van de ruimte ernaast pratend de kamer in loopt je direct al de demping ervaart.
Nog even verder dus met deze fase 2
Voor alles geld dat het een compromis is, soms heeft de kamer ook nog een functie als woonkamer
Belangrijk zijn de eerste reflectiepunten vanaf het punt waar het meest geluisterd zal worden, kun je eenvoudig bepalen met een spiegel. Naast de eerste hoek heb ik nu ook de andere hoeken voorzien van een paneel schuin in de hoek met Metisse erachter. De panelen die niet in de hoek komen kan ik vrij eenvoudig bevestigen, heb latten voorgezaagd en de zichtkant al geschilderd. Metisse erin en de panelen ervoor schroeven. Schroeven doe ik in het vilt, als je het kopje net laat wegzakken zie je het na bevestigen niet meer terug. Voor alles geldt trouwens dat het geschroefd is. Ben ook geen akoestiek expert, als ik er later achter kom dat een paneel verplaatst/verwijderd moet worden kan ik dat eenvoudig doen. Gaat wat lastiger als alles gelijmd zit. De panelen zijn af fabriek 2m40, ik heb overal 10cm van pafond en vloer gehouden wat 2m25 paneel overhoudt. Heb een aantal klosjes gemaakt van 10cm zodat ik ze bij montage daarop kan laten afsteunen, en ik zeker weet dat het overal gelijk is. Meer optisch een dingetje. Je kunt de panelen overigens tegelijk met het vilt erachter prima afzagen, met een cirkelzaag, afkortzaag oid. Stukje schilderstape erover dan heb je eigenlijk geen splinters. Nog wel even met een tacker het vilt erachter weer vastzetten, anders heb je kans dat dit los gaat staan van de houten plinten. In de hoeken zitten hier en daar wcd's die achter een paneel komen, die heb ik gewoon laten zitten en een vervangende onder aan de panelen aangebracht. Of waar wandlampen komen wat hoger naast het paneel een enkele. Moet nog 2 panelen vastzetten, daarna fase 3. De vloer kan door omstandigheden geen vloerkleed op helaas, dus ik ga het plafond aanpakken met Flamex. Ik heb vooral veel geluisterd tussen de stappen door, en het is gaaf om de verschillen steeds te horen: het laag is echt veel beter geworden, vloer en plafond zijn nu nog 2 reflecterende vlakken, het zal ook op de hogere frequenties nog verbeteren. Het is nu al opvallend als je van de ruimte ernaast pratend de kamer in loopt je direct al de demping ervaart.
Nog even verder dus met deze fase 2
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Goed bezig hoor. Deze panelen zijn een chique oplossing!
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Mooi gebouwd Barry!
Netjes strak en opgeruimd
Netjes strak en opgeruimd
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Fase 2 completed
de panelen op de wanden met het Metisse erachter zitten er allemaal op en aan. In totaal heb ik 3 pakken Metisse geplaatst nu, 3 x 13 matten van 120x60x4.5cm, in de hoeken en rechte wanden. Gisteravond weer een uitgebreide luistersessie gedaan, leuk om het zo te horen veranderen. Het wordt gewoon echt goed nu, het verschil is echt enorm. Alles wordt beter, met massa merk je dat het laag beter gecontroleerd wordt (hoeken), de rechte wanden doen ook zeker hun ding op midden en hoog. Doordat reflecties afnemen is plaatsing ook iets dat echt positief opvalt.
Volgende wordt fase 3, het plafond (reflecterende vlakken plafond en vloer), hier komt Flamex tegenaan, ga ik nu mee bezig. Heb een proefje gemaakt met dun triplex gelijmd op een stuk Flamex, en om dit met magneten aan het plafond te bevestigen om ze er niet tegenaan te hoeven lijmen. Pruts oplossing, plafond is (uiteraard) niet helemaal vlak, het zit gewoon niet vast. Dat als de deuren een keer tegen elkaar openstaan de boel naar beneden komt
Het zit bij mij vast of niet vast, geen tussen oplossing. Een verlaagd iets aan het plafond hangen zie ik ook niet zitten, stof ed. Ik ga ze direct aan het plafond lijmen.
Dan staan de audio spulletjes nog even tijdelijk op een tafeltje, daar wil ik iets van een meubel voor gaan maken, misschien is er al wel iets in de handel wat ons aanstaat, heb straks kerstvakantie en mooi tijd om dit eens uit te zoeken. Komt ook iets van een tv, moet ik nog aanschaffen, ook mooi iets om in de vakantie uit te zoeken. De oude tv (kijken weinig) wilde maar niet defect, heb ik toch maar naar de stort gebracht, museum had ook gekund.
Volgende wordt fase 3, het plafond (reflecterende vlakken plafond en vloer), hier komt Flamex tegenaan, ga ik nu mee bezig. Heb een proefje gemaakt met dun triplex gelijmd op een stuk Flamex, en om dit met magneten aan het plafond te bevestigen om ze er niet tegenaan te hoeven lijmen. Pruts oplossing, plafond is (uiteraard) niet helemaal vlak, het zit gewoon niet vast. Dat als de deuren een keer tegen elkaar openstaan de boel naar beneden komt
Dan staan de audio spulletjes nog even tijdelijk op een tafeltje, daar wil ik iets van een meubel voor gaan maken, misschien is er al wel iets in de handel wat ons aanstaat, heb straks kerstvakantie en mooi tijd om dit eens uit te zoeken. Komt ook iets van een tv, moet ik nog aanschaffen, ook mooi iets om in de vakantie uit te zoeken. De oude tv (kijken weinig) wilde maar niet defect, heb ik toch maar naar de stort gebracht, museum had ook gekund.
