Topping PA5
Moderator: Beheerdersteam
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Topping PA5
Waar lezen jullie dat het een composite versterker is?
Er wordt enkel zeer voorzichtig naar gesuggereerd.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-999972
Ik betwijfel het namelijk zeer als ik naar de freq resp piek kijk.
Evenals ik de vorming per frequentie zie.
Met een comp amp zou je dat automatisch namelijk een stuk beter kunnen krijgen.
Dan liggen de THD vs freq grafieken veel meer op elkaar, en kun je makkelijk de freq resp vs impedantie kaars recht krijgen zonder pieken.
(sterker nog, dat gebeurt vanzelf door de terugkoppeling).
Dit kun je bv ook goed zien in de THD vs freq van Purifi (in zelfde topic), die wel ook netjes een flinke dosis post feedback hebben.
Hetzelfde plaatje zou je bij een composite amplifier verwachten.
Ik heb het draadje helemaal doorgespit, maar men lijkt elkaar vooral te herhalen.
Men is er vooral nog niet zeker van.
Dit lijkt me gewoon een TPA3255 met een goede post feedback filter en goede spoelen. (wat xrk971 ook al zeer terecht opmerkt)
Vooral de THD grafieken geven typisch hetzelfde karakter namelijk.
Voor dat laatste zorgt voor een lagere vervorming.
Zelf als een paar keer mee gespeeld, daarmee krijg je makkelijke zulke THD nummers.
Ik ken mensen die zelfs een doodsimpele TPA3118 (of de nieuwe TPA3128) al heel erg goed hebben gekregen met de juiste keuzes.
Met name de boel differentieel aansturen ipv quasi differentieel schijnt ook behoorlijk wat winst op te leveren
De Topping matched ook redelijk goed de paper van TI zelfs over PFFB.
https://www.ti.com/lit/an/slaa788a/slaa ... 52FTPA3255
Een composite Class-D staat bij mij al zeer lang op de planning. (eigenlijk ook al een normale TPA3255)
Was eigenlijk het idee om dit jaar daar aan te beginnen, maar helaas zijn al dit soort projecten verschoven tot nader order door alle chip tekorten.
Aangezien er volgend jaar een aantal patenten gaan aflopen, ben ik veel eerder benieuwd wat dat gaat opleveren.
Er wordt enkel zeer voorzichtig naar gesuggereerd.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-999972
Ik betwijfel het namelijk zeer als ik naar de freq resp piek kijk.
Evenals ik de vorming per frequentie zie.
Met een comp amp zou je dat automatisch namelijk een stuk beter kunnen krijgen.
Dan liggen de THD vs freq grafieken veel meer op elkaar, en kun je makkelijk de freq resp vs impedantie kaars recht krijgen zonder pieken.
(sterker nog, dat gebeurt vanzelf door de terugkoppeling).
Dit kun je bv ook goed zien in de THD vs freq van Purifi (in zelfde topic), die wel ook netjes een flinke dosis post feedback hebben.
Hetzelfde plaatje zou je bij een composite amplifier verwachten.
Ik heb het draadje helemaal doorgespit, maar men lijkt elkaar vooral te herhalen.
Men is er vooral nog niet zeker van.
Dit lijkt me gewoon een TPA3255 met een goede post feedback filter en goede spoelen. (wat xrk971 ook al zeer terecht opmerkt)
Vooral de THD grafieken geven typisch hetzelfde karakter namelijk.
Voor dat laatste zorgt voor een lagere vervorming.
Zelf als een paar keer mee gespeeld, daarmee krijg je makkelijke zulke THD nummers.
Ik ken mensen die zelfs een doodsimpele TPA3118 (of de nieuwe TPA3128) al heel erg goed hebben gekregen met de juiste keuzes.
Met name de boel differentieel aansturen ipv quasi differentieel schijnt ook behoorlijk wat winst op te leveren
De Topping matched ook redelijk goed de paper van TI zelfs over PFFB.
https://www.ti.com/lit/an/slaa788a/slaa ... 52FTPA3255
Een composite Class-D staat bij mij al zeer lang op de planning. (eigenlijk ook al een normale TPA3255)
Was eigenlijk het idee om dit jaar daar aan te beginnen, maar helaas zijn al dit soort projecten verschoven tot nader order door alle chip tekorten.
Aangezien er volgend jaar een aantal patenten gaan aflopen, ben ik veel eerder benieuwd wat dat gaat opleveren.
Re: Topping PA5
Klopt Bart,
Kort gezegd, met een normale enkele feedback neemt de vervorming met 6dB per octaaf af vanaf het 0dB cross point van de closed loop gain, richting DC. Met een CA neemt die af met 12dB/oct. Dat zie ik daar ook niet in de grafiekjes terug. Met de LM3886 CA heb ik op 20 kHz een 26 dB extra loop gain die dan met 6dB/oct nog extra op gaat lopen richting DC.
Kort gezegd, met een normale enkele feedback neemt de vervorming met 6dB per octaaf af vanaf het 0dB cross point van de closed loop gain, richting DC. Met een CA neemt die af met 12dB/oct. Dat zie ik daar ook niet in de grafiekjes terug. Met de LM3886 CA heb ik op 20 kHz een 26 dB extra loop gain die dan met 6dB/oct nog extra op gaat lopen richting DC.
Re: Topping PA5
Ware het niet dat dan ook de fase dusdanig gaat schuiven dat dat nooit stabiel wordt. Overigen met een zelf oscillerende klasse-D zoals UcD enz., sweept de oscillatiefrequentie heen en weer met het signaal. Dan gaat een smalle notch niet werken. Misschien is er wel een weg maar duidelijk is die zo 1,2,3 nog niet.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Topping PA5
Dit is trouwens een van de variabelen die al voor touwtrekken zorgt in een Class-D qua design keuze.
Een lagere schakelfrequentie zorgt over het algemeen voor een lagere vervorming.
Ook kan de dead-time een stuk strakker, wat ook weer minder vervorming geeft.
Het nadeel is echter dat de spoel weer groter moet.
Praktisch gezien hebben spoelen met een lagere inductie meestal ook een inductie vs current curve die een stuk meer lineair is.
Het merendeel van de versterker boardjes die je her en der ziet gaan DAAR vooral de mist in.
Een groot deel daarvan gebruikt zogenaamde soft iron spoelen. Leuk voor DC-DC voedingen, maar door hun soft saturation curve vervormen ze de pan uit. Daarnaast zijn de meesten ondermaats om mee te beginnen.
Air coil hebben trouwens vaak ook een inductie vs current curve die wat sneller afloopt.
Dan komt daar ook nog eens een EMI/EMC verhaal bij, waar hogere freq eigenlijk altijd beter is.
Tegenwoordig lijkt het merendeel op ongeveer 500-600kHz te settelen.
De bulk van de PCB blijft hoe dan ook de elcos, spoelen en connectors.
Een lagere schakelfrequentie zorgt over het algemeen voor een lagere vervorming.
Ook kan de dead-time een stuk strakker, wat ook weer minder vervorming geeft.
Het nadeel is echter dat de spoel weer groter moet.
Praktisch gezien hebben spoelen met een lagere inductie meestal ook een inductie vs current curve die een stuk meer lineair is.
Het merendeel van de versterker boardjes die je her en der ziet gaan DAAR vooral de mist in.
Een groot deel daarvan gebruikt zogenaamde soft iron spoelen. Leuk voor DC-DC voedingen, maar door hun soft saturation curve vervormen ze de pan uit. Daarnaast zijn de meesten ondermaats om mee te beginnen.
Air coil hebben trouwens vaak ook een inductie vs current curve die wat sneller afloopt.
Dan komt daar ook nog eens een EMI/EMC verhaal bij, waar hogere freq eigenlijk altijd beter is.
Tegenwoordig lijkt het merendeel op ongeveer 500-600kHz te settelen.
De bulk van de PCB blijft hoe dan ook de elcos, spoelen en connectors.
Re: Topping PA5
Ik vond het een erg leuk topic op Asr, maar het begint nu echt vervelend te worden.
Het gaat eigenlijk alleen nog maar over de prijs, en dat de gebruikte onderdelen die prijs niet verantwoorden.
350 euro voor een versterker met die specs, is dus te duur?? Alsof er in een gemiddelde purifi, wel 1500 euro
aan onderdelen zit.](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Het gaat eigenlijk alleen nog maar over de prijs, en dat de gebruikte onderdelen die prijs niet verantwoorden.
350 euro voor een versterker met die specs, is dus te duur?? Alsof er in een gemiddelde purifi, wel 1500 euro
aan onderdelen zit.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Topping PA5
op DIYA begint er al iemand al over modden
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... worth.html
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... worth.html
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Topping PA5
Sja. Het zet hopelijk mensen wel een beetje aan het denken.toetertje schreef: ↑ma 06 dec 2021, 11:15Ik vond het een erg leuk topic op Asr, maar het begint nu echt vervelend te worden.
Het gaat eigenlijk alleen nog maar over de prijs, en dat de gebruikte onderdelen die prijs niet verantwoorden.
350 euro voor een versterker met die specs, is dus te duur?? Alsof er in een gemiddelde purifi, wel 1500 euro
aan onderdelen zit.![]()
In essentie zijn namelijk de meeste Class-D versterkers veel meer hetzelfde tov Class-AB versterkers onder elkaar.
Dat komt omdat het schakelende deel niet bijster interessant is gezien van een performance point of view. Sterker nog, je kunt letterlijk dezelfde versterker hebben qua onderdelen en 4-8 simpele weerstandjes en condensatortjes anders aansluiten en je hebt ineens een UCD topologie te pakken die veel beter presteert.
De rest van de versterker is 100% identiek.
Bij een Class-AB hangt veel meer af hoe strak je alle stroombronnen, stroomspiegels en stabiliteit in temperatuur kunt regelen.
Persoonlijk vind ik 1500 voor enkel een versterker module totaal bizar.
Maar goed zo werkt kapitalisme nu eenmaal. Als mensen het er kennelijk voor over hebben.
Vanuit een marketing perspectief hadden ze bij Topping gewoon wat simpele extra features moeten toevoegen om het een wat meer complete geïntegreerde audio versterker te maken.
350 euro is namelijk een vrij normale prijs voor een Onkyo, Marantz, Denon etc etc etc
In veel gevallen zit daar een nog veel brakkere schakeling in en niemand die er over moppert.
Zo zie je dat de mensen op Audio Science ook niet immuun zijn voor subjectiviteit.
Re: Topping PA5
Als het inderdaad gaat om TPA3255, op zich grappig die zit ook in de minidsp SHD power. Meerprijs tov SHD zonder amp is $250,-. Komt aardig overeen, gezien al aanwezige prijs voor behuizing in SHD logisch dat het prijsverschil onder 350 zit
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Topping PA5
Dat dezelfde chip erin zit zegt dus niet zoveel, een groot deel hangt echt af van de spoelen.
Ik kan via google geen plaatjes vinden van de PCB.
Maar goed, die kosten de wereld ook weer niet (hoewel wel een van de duurdere componenten op de PCB)
Ik kan via google geen plaatjes vinden van de PCB.
Maar goed, die kosten de wereld ook weer niet (hoewel wel een van de duurdere componenten op de PCB)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Topping PA5
Gaan we hier nou ook al een prijsdiscussie houden?
Heb net op ASR daar een sok in weten te stoppen....
Heb net op ASR daar een sok in weten te stoppen....
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Topping PA5
Wat een gepiep weer... Wie gaat er een kopen voor de luistertest. Nee ik niet, heb al genoeg versterkers...
Re: Topping PA5
Hmm nu ik er zo over doordenk: De extra op-amp bij een CA is een integrator, een versterker die met 6 dB/oct afvalt met een constante fase van 90gr. Dus op zich is dat al een laag doorlaat filter. Waar we voor moeten zorgen voor de stabiliteit is dat de versterking van deze integrator afgevallen is tot 1 (0dB) op het punt waar de aangestuurde poweramp af begint te vallen. Voor de LM3886 is dat een 700kHz maar bij een UcD is dat 60 kHz! Zoiets moet mogelijk zijn. En dan win je in het hoorbare gebied zeker.Pjotr schreef: ↑ma 06 dec 2021, 10:02Ware het niet dat dan ook de fase dusdanig gaat schuiven dat dat nooit stabiel wordt. Overigen met een zelf oscillerende klasse-D zoals UcD enz., sweept de oscillatiefrequentie heen en weer met het signaal. Dan gaat een smalle notch niet werken. Misschien is er wel een weg maar duidelijk is die zo 1,2,3 nog niet.
Met een gewone feedbackloop neemt de vervorming af met 6dB/okt richting 0Hz, met een CA met 12dB/oct. Als ik naar de plotjes in het ASR draadje kijk dan zie ik bij de Benchmark keurig die 6dB/okt maar bij de PA5 is het meer! Maar ook weer geen 12dB/okt
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Topping PA5
délai de livraison de trois semainesLeeuwarden schreef: ↑ma 06 dec 2021, 14:08Wat een gepiep weer... Wie gaat er een kopen voor de luistertest. Nee ik niet, heb al genoeg versterkers...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Topping PA5
Oh nee, afblijven is het devies, als leek, en zonder de juiste meetapparatuur, wordt het er alleen maar slechter op!Henkjan schreef: ↑ma 06 dec 2021, 12:13op DIYA begint er al iemand al over modden
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... worth.html
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Topping PA5
Je kunt natuurlijk ook veel meer terugkoppelen in de eindtrap, b.v. 2x, en dan de opamp het meeste werk laten doen door 10x te versterken, netto kom je dan nog steeds op 20x uit en is de vervorming stukken lager dan omgekeerd. Alleen loop je dan wel nog steeds tegen de loopgain beperking aan bij hogere frequenties en daarmee dus een oplopende vervorming bij hogere frequenties.Pjotr schreef: ↑ma 06 dec 2021, 16:40Hmm nu ik er zo over doordenk: De extra op-amp bij een CA is een integrator, een versterker die met 6 dB/oct afvalt met een constante fase van 90gr. Dus op zich is dat al een laag doorlaat filter. Waar we voor moeten zorgen voor de stabiliteit is dat de versterking van deze integrator afgevallen is tot 1 (0dB) op het punt waar de aangestuurde poweramp af begint te vallen. Voor de LM3886 is dat een 700kHz maar bij een UcD is dat 60 kHz! Zoiets moet mogelijk zijn. En dan win je in het hoorbare gebied zeker.Pjotr schreef: ↑ma 06 dec 2021, 10:02Ware het niet dat dan ook de fase dusdanig gaat schuiven dat dat nooit stabiel wordt. Overigen met een zelf oscillerende klasse-D zoals UcD enz., sweept de oscillatiefrequentie heen en weer met het signaal. Dan gaat een smalle notch niet werken. Misschien is er wel een weg maar duidelijk is die zo 1,2,3 nog niet.
Met een gewone feedbackloop neemt de vervorming af met 6dB/okt richting 0Hz, met een CA met 12dB/oct. Als ik naar de plotjes in het ASR draadje kijk dan zie ik bij de Benchmark keurig die 6dB/okt maar bij de PA5 is het meer! Maar ook weer geen 12dB/oktZit er ergens tussen in
![]()
Re: Topping PA5
Teken eens een schema want dit kan ik niet volgen. Extra loopgain in het laag/midden is n.l. totaal het probleem niet.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Topping PA5
Gisteren even gehoord.
Doet zeker niet onder voor de nCore 400 waar ik normaal mee speel, zij het dat de ingangsgevoeligheid wat lager ligt. Het is geen uitgebreide test geweest, dus geen idee hoe hij zich gedraagt bij volle uitsturing. Met de bijgeleverde voeding (38V/4A) kan het opgegeven vermogen van 2*120 Watt natuurlijk nooit gehaald worden.
Om zeker te weten dat een verschil niet gemaskeerd wordt door de beperkingen van de rest van de set hebben we ook nog even een nobsound ClassD versterkertje (ook van Chinese makelij) aangesloten en dat was overduidelijk te horen. Klonk veel rauwer en korreliger.
Mooi versterkertje dus, klinkt echt goed.
Gebruikte spullen:
Qobuz op Yamaha WXC50.
Topping PA5 / nCore 400
Prototypes Calimero.
Doet zeker niet onder voor de nCore 400 waar ik normaal mee speel, zij het dat de ingangsgevoeligheid wat lager ligt. Het is geen uitgebreide test geweest, dus geen idee hoe hij zich gedraagt bij volle uitsturing. Met de bijgeleverde voeding (38V/4A) kan het opgegeven vermogen van 2*120 Watt natuurlijk nooit gehaald worden.
Om zeker te weten dat een verschil niet gemaskeerd wordt door de beperkingen van de rest van de set hebben we ook nog even een nobsound ClassD versterkertje (ook van Chinese makelij) aangesloten en dat was overduidelijk te horen. Klonk veel rauwer en korreliger.
Mooi versterkertje dus, klinkt echt goed.
Gebruikte spullen:
Qobuz op Yamaha WXC50.
Topping PA5 / nCore 400
Prototypes Calimero.
Re: Topping PA5
Inmiddels al een uitgebreidere test gedaan? Benieuwd naar de ervaringen van langduriger luisteren.pappaleo schreef: ↑do 30 dec 2021, 9:27Doet zeker niet onder voor de nCore 400 waar ik normaal mee speel, zij het dat de ingangsgevoeligheid wat lager ligt. Het is geen uitgebreide test geweest, dus geen idee hoe hij zich gedraagt bij volle uitsturing. Met de bijgeleverde voeding (38V/4A) kan het opgegeven vermogen van 2*120 Watt natuurlijk nooit gehaald worden.
Ik was ook nieuwsgierig naar de Topping PA5 en heb deze besteld. mijn eerste indruk is gemengd beeld en ben nog niet overtuigd. Heb de PA5 beluisterd met speakerset Cheap Trick 248XL. En vergeleken met versterkers Allo Volt D + (klasse D) en zelfgebouwde 25 jaar oude Power Amp, een Elektuur ontwerp.
Positief aan PA5 is heldere en detailrijke midden en hoog. En zonder input en met volume maximaal open blijven de speakers doodstil, dat red ik niet met de Power Amp. Maar in het laag vind ik de PA5 detail missen. Volume is er wel, maar nuances in de bas geluiden ontbreken. Lijkt alsof er niet voldoende pit in zit om de speaker aan te sturen. Ik gebruik dezelfde DAC om de versterks aan te sturen, maar vergelijk wel de gebalanceerde uitgang voor de PA5 met de single ended.
Denk er sterk aan om de PA5 terug te sturen en toch te gaan voor een semi zelfbouw eindversterker met NCore of Purify en een fatsoenlijke voeding die de PA5 niet heeft.
Benieuwd naar andere ervaringen en tips of suggesties!
Re: Topping PA5
Merkwaardig. Je zou juist verwachten dat hij wel het laag onberispelijk aanstuurt. I.i.g. tot aan clippen mocht de voeding niet al te stevig zijn. Dit is duidelijk geen CA constructie.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Topping PA5
Ik heb de versterker maar een uurtje aangesloten gehad. Het is niet mijn eigendom. Ik kan dus geen verdere ervaringen geven.
Re: Topping PA5
Mijn maat heeft 2 Topping DAC's draaien nu, ter vervanging van zijn veel duurdere NAD DAC's. De Topping bevalt hem (na een paar dagen inspelen) enorm goed. Met name stemmen schijnen kraakhelder uit de speakers te komen. Ik ga binnenkort bij hem luisteren.
