Topping PA5

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Topping PA5

Bericht door ds23man »

De wonderen zijn de wereld nog niet uit, komt er opeens een Chinees voorbij die voor 350 dollar al het bestaande klasse D spul wegspeelt:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ier.28512/

:shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Topping PA5

Bericht door Pjotr »

Topping maakt leuk en degelijk spul. Heb een DAC'je van ze voor bij de TV. Dit versterkertje begint zo te zien aardig in de buurt van de beste klassieke A en A/B te komen!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door Henkjan »

zo dan.. daar zit een talentje bij Topping
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Topping PA5

Bericht door Leeuwarden »

Henkjan schreef: zo 28 nov 2021, 11:34
zo dan.. daar zit een talentje bij Topping
Een marketing talent zit ernaast…
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef: zo 28 nov 2021, 11:44
Henkjan schreef: zo 28 nov 2021, 11:34
zo dan.. daar zit een talentje bij Topping
Een marketing talent zit ernaast…
andere marketing school dan de gebruikelijke audio marketeers dan als ik zo de prijs zie
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Topping PA5

Bericht door Leeuwarden »

Absoluut! Inzetten op kwaliteit icm met kwantiteit is iets nieuws in de audiowereld…
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Topping PA5

Bericht door dre »

ik vind het altijd maar knullig met zo'n losse adapter....
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Topping PA5

Bericht door FR_Aad »

Je evt storingsbron is wel wat verder weg.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door Henkjan »

is voor de fabrikant een voordeel, geen 230V in de eigen kast, voeding koop je extern incl alle keuringen en goedkeuringen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Topping PA5

Bericht door Pjotr »

dre schreef: zo 28 nov 2021, 13:11
ik vind het altijd maar knullig met zo'n losse adapter....
In dit geval is er vast serieus aan de Audiofiel gedacht: Nu kun je er zelf een superduper lineaire voeding aan knopen :yeah: En dat gaat vast nog een wereld van verschil maken :sure: I.d.d. serieuze marketing.

I.i.g. ging met mijn Topping E30 Dac'je het overschakelen van een SMPS muurwratje naar een lineaire 5V, de vervorming van een 0,00058% naar een 0,00013%. Minder kan mijn geluidskaart niet meten :mrgreen: Gaan we dat horen? Ik niet i.i.g. en zeker niet met de MPEG2 layer van de TV. Maar het is leuk dat je het meten kunt.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Topping PA5

Bericht door Leeuwarden »

Als je het kan meten dan weet je brein dat het verschil maakt. En die wetenschap hoor je boven alles uit!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Topping PA5

Bericht door Pjotr »

Sommige personen zijn daar i.d.d. gevoelig voor. Sommigen doen/geloven alles als je ze maar punten geeft. Maar niet bij iedereen hoor Jan :lol:
Henkjan schreef: zo 28 nov 2021, 13:14
is voor de fabrikant een voordeel, geen 230V in de eigen kast, voeding koop je extern incl alle keuringen en goedkeuringen
Dat vrijwaart je niet van het nog steeds zelf laten testen als je het als onderdeel van iets anders verkoopt. Dan moet de hele combinatie getest zijn. De combinatie, of inbouw, kan er voor zorgen dat de eerdere CE marges van het product niet meer waar zijn.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Topping PA5

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef: zo 28 nov 2021, 13:58
Sommige personen zijn daar i.d.d. gevoelig voor. Sommigen doen/geloven alles als je ze maar punten geeft. Maar niet bij iedereen hoor Jan :lol:
:lol: We noemen geen namen! Maar daar kunnen we in de toekomst wel beter foto's van verwachten aangezien er betere verlichting is aangeschaft met een dimmer om de zaak op te helderen!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door SSassen »

Hier blijkt maar weer eens dat een goed ontwerp het verschil maakt en niet de prijs of gebruikte onderdelen, het was slechts een kwestie van tijd totdat de Chinese aanbieders van HiFi, zoals Topping, die weg gingen bewandelen, ik kan daar alleen maar enthousiast over zijn!
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Topping PA5

Bericht door John P »

Blijft wel overeind dat de kastjes niet de uitstraling van een A-product hebben, en een versterker is grotendeels ook een hebbedingetje. De Hypex monoblokjes staan ook alleen bij soundnerds in de kamer.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Topping PA5

Bericht door ds23man »

En het lek is boven:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-999021

Een TPA Klasse D chippie in composiet opstelling a la de versterker van Peter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Topping PA5

Bericht door Pjotr »

Ja, z'n vermoeden had ik ook al. En volgens mij doet Purify dat ook. Alleen is dat met Klasse-D niet zo simpel en gaat dat minder ver als met Klasse-A/B vanwege de beperkte bandbreedte van Klasse-D t.o.v. Klasse-A/B. Dat is ook in dat linkje te lezen. Boven de 5 kHz is de vervorming dan niet meer zo superlaag.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Topping PA5

Bericht door Shadow »

De Purifi is naar mijn weten een doorontwikkeling van Ncore, en - zoals te zien in de test bij Audiosciencereview - over de gehele bandbreedte in orde.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Topping PA5

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef: zo 05 dec 2021, 20:01
De Purifi is naar mijn weten een doorontwikkeling van Ncore, en - zoals te zien in de test bij Audiosciencereview - over de gehele bandbreedte in orde.
Yup goed gezien. Ik doelde uiteraard op de Topping PA5 want in dat aangehaalde draadje daarover door Gerhard ging het juist daarover.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Topping PA5

Bericht door Shadow »

:goedzo:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door SSassen »

Shadow schreef: zo 05 dec 2021, 20:01
De Purifi is naar mijn weten een doorontwikkeling van Ncore, en - zoals te zien in de test bij Audiosciencereview - over de gehele bandbreedte in orde.
Klopt, meer loop gain en meer bandbreedte vertaald zich bij een hogere orde lus zoals gebruikt bij nCore/Purifi naar lagere vervorming, de Purifi doet daar ivm. de nCore nog een schepje bovenop.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Topping PA5

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef: zo 05 dec 2021, 23:33
Shadow schreef: zo 05 dec 2021, 20:01
De Purifi is naar mijn weten een doorontwikkeling van Ncore, en - zoals te zien in de test bij Audiosciencereview - over de gehele bandbreedte in orde.
Klopt, meer loop gain en meer bandbreedte vertaald zich bij een hogere orde lus zoals gebruikt bij nCore/Purifi naar lagere vervorming, de Purifi doet daar ivm. de nCore nog een schepje bovenop.
Tja das een beetje open deur, dat geldt voor ieder stabiel tegengekoppeld systeem. Maar daar zijn wel grenzen aan. Hier nog een vergelijkje: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.24855/ De Benchmark is net een tandje voor over het frequentiebereik en je ziet de vervorming oplopen met de frequentie.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door SSassen »

Ja, de grens is instabiliteit idd. De nCore schakelt dan terug naar een lagere orde lus, ik neem aan dat de Purifi hetzelfde doet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Topping PA5

Bericht door Pjotr »

Geen idee. Daar wordt verder geen opening van zaken over gegeven. Feit is wel dat je met een CA constructie i.i.g. de vervorming rond de 1 kHz en daaronder theoretisch nog flink omlaag kan krijgen door de extra loop-gain van de op-amp daar. Of dat in werkelijkheid ook kan weet ik nog niet zo gezien de forse HF rimpel op de uitgang. Die voer je dan ook terug in de feedback.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: ma 06 dec 2021, 0:09
Geen idee. Daar wordt verder geen opening van zaken over gegeven. Feit is wel dat je met een CA constructie i.i.g. de vervorming rond de 1 kHz en daaronder theoretisch nog flink omlaag kan krijgen door de extra loop-gain van de op-amp daar. Of dat in werkelijkheid ook kan weet ik nog niet zo gezien de forse HF rimpel op de uitgang. Die voer je dan ook terug in de feedback.
Die HF rimpel zit op 400kHz, notch filter met een lage Q drukt die natuurlijk makkelijk 30 tot 60dB naar beneden, laag doorlaat filter erbij en je gaat al rap richting ruisvloer op 400kHz.
Plaats reactie