Topping PA5

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door OWC »

Waar lezen jullie dat het een composite versterker is?
Er wordt enkel zeer voorzichtig naar gesuggereerd.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-999972

Ik betwijfel het namelijk zeer als ik naar de freq resp piek kijk.
Evenals ik de vorming per frequentie zie.
Met een comp amp zou je dat automatisch namelijk een stuk beter kunnen krijgen.
Dan liggen de THD vs freq grafieken veel meer op elkaar, en kun je makkelijk de freq resp vs impedantie kaars recht krijgen zonder pieken.
(sterker nog, dat gebeurt vanzelf door de terugkoppeling).
Dit kun je bv ook goed zien in de THD vs freq van Purifi (in zelfde topic), die wel ook netjes een flinke dosis post feedback hebben.
Hetzelfde plaatje zou je bij een composite amplifier verwachten.
Ik heb het draadje helemaal doorgespit, maar men lijkt elkaar vooral te herhalen.
Men is er vooral nog niet zeker van.

Dit lijkt me gewoon een TPA3255 met een goede post feedback filter en goede spoelen. (wat xrk971 ook al zeer terecht opmerkt)
Vooral de THD grafieken geven typisch hetzelfde karakter namelijk.
Voor dat laatste zorgt voor een lagere vervorming.
Zelf als een paar keer mee gespeeld, daarmee krijg je makkelijke zulke THD nummers.
Ik ken mensen die zelfs een doodsimpele TPA3118 (of de nieuwe TPA3128) al heel erg goed hebben gekregen met de juiste keuzes.
Met name de boel differentieel aansturen ipv quasi differentieel schijnt ook behoorlijk wat winst op te leveren

De Topping matched ook redelijk goed de paper van TI zelfs over PFFB.
https://www.ti.com/lit/an/slaa788a/slaa ... 52FTPA3255

Een composite Class-D staat bij mij al zeer lang op de planning. (eigenlijk ook al een normale TPA3255)
Was eigenlijk het idee om dit jaar daar aan te beginnen, maar helaas zijn al dit soort projecten verschoven tot nader order door alle chip tekorten.
Aangezien er volgend jaar een aantal patenten gaan aflopen, ben ik veel eerder benieuwd wat dat gaat opleveren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Topping PA5

Bericht door Pjotr »

Klopt Bart,

Kort gezegd, met een normale enkele feedback neemt de vervorming met 6dB per octaaf af vanaf het 0dB cross point van de closed loop gain, richting DC. Met een CA neemt die af met 12dB/oct. Dat zie ik daar ook niet in de grafiekjes terug. Met de LM3886 CA heb ik op 20 kHz een 26 dB extra loop gain die dan met 6dB/oct nog extra op gaat lopen richting DC.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Topping PA5

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef: ma 06 dec 2021, 0:24
Die HF rimpel zit op 400kHz, notch filter met een lage Q drukt die natuurlijk makkelijk 30 tot 60dB naar beneden, laag doorlaat filter erbij en je gaat al rap richting ruisvloer op 400kHz.
Ware het niet dat dan ook de fase dusdanig gaat schuiven dat dat nooit stabiel wordt. Overigen met een zelf oscillerende klasse-D zoals UcD enz., sweept de oscillatiefrequentie heen en weer met het signaal. Dan gaat een smalle notch niet werken. Misschien is er wel een weg maar duidelijk is die zo 1,2,3 nog niet.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door OWC »

Dit is trouwens een van de variabelen die al voor touwtrekken zorgt in een Class-D qua design keuze.
Een lagere schakelfrequentie zorgt over het algemeen voor een lagere vervorming.
Ook kan de dead-time een stuk strakker, wat ook weer minder vervorming geeft.
Het nadeel is echter dat de spoel weer groter moet.

Praktisch gezien hebben spoelen met een lagere inductie meestal ook een inductie vs current curve die een stuk meer lineair is.

Het merendeel van de versterker boardjes die je her en der ziet gaan DAAR vooral de mist in.
Een groot deel daarvan gebruikt zogenaamde soft iron spoelen. Leuk voor DC-DC voedingen, maar door hun soft saturation curve vervormen ze de pan uit. Daarnaast zijn de meesten ondermaats om mee te beginnen.
Air coil hebben trouwens vaak ook een inductie vs current curve die wat sneller afloopt.

Dan komt daar ook nog eens een EMI/EMC verhaal bij, waar hogere freq eigenlijk altijd beter is.

Tegenwoordig lijkt het merendeel op ongeveer 500-600kHz te settelen.

De bulk van de PCB blijft hoe dan ook de elcos, spoelen en connectors.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Topping PA5

Bericht door toetertje »

Ik vond het een erg leuk topic op Asr, maar het begint nu echt vervelend te worden.
Het gaat eigenlijk alleen nog maar over de prijs, en dat de gebruikte onderdelen die prijs niet verantwoorden.
350 euro voor een versterker met die specs, is dus te duur?? Alsof er in een gemiddelde purifi, wel 1500 euro
aan onderdelen zit. ](*,)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door Henkjan »

ah, dus dat is geen exclusief Nederlands ding :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door Henkjan »

op DIYA begint er al iemand al over modden
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... worth.html
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door OWC »

toetertje schreef: ma 06 dec 2021, 11:15
Ik vond het een erg leuk topic op Asr, maar het begint nu echt vervelend te worden.
Het gaat eigenlijk alleen nog maar over de prijs, en dat de gebruikte onderdelen die prijs niet verantwoorden.
350 euro voor een versterker met die specs, is dus te duur?? Alsof er in een gemiddelde purifi, wel 1500 euro
aan onderdelen zit. ](*,)
Sja. Het zet hopelijk mensen wel een beetje aan het denken.
In essentie zijn namelijk de meeste Class-D versterkers veel meer hetzelfde tov Class-AB versterkers onder elkaar.

Dat komt omdat het schakelende deel niet bijster interessant is gezien van een performance point of view. Sterker nog, je kunt letterlijk dezelfde versterker hebben qua onderdelen en 4-8 simpele weerstandjes en condensatortjes anders aansluiten en je hebt ineens een UCD topologie te pakken die veel beter presteert.
De rest van de versterker is 100% identiek.

Bij een Class-AB hangt veel meer af hoe strak je alle stroombronnen, stroomspiegels en stabiliteit in temperatuur kunt regelen.

Persoonlijk vind ik 1500 voor enkel een versterker module totaal bizar.
Maar goed zo werkt kapitalisme nu eenmaal. Als mensen het er kennelijk voor over hebben.

Vanuit een marketing perspectief hadden ze bij Topping gewoon wat simpele extra features moeten toevoegen om het een wat meer complete geïntegreerde audio versterker te maken.
350 euro is namelijk een vrij normale prijs voor een Onkyo, Marantz, Denon etc etc etc
In veel gevallen zit daar een nog veel brakkere schakeling in en niemand die er over moppert.

Zo zie je dat de mensen op Audio Science ook niet immuun zijn voor subjectiviteit.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door jeroen_d »

Als het inderdaad gaat om TPA3255, op zich grappig die zit ook in de minidsp SHD power. Meerprijs tov SHD zonder amp is $250,-. Komt aardig overeen, gezien al aanwezige prijs voor behuizing in SHD logisch dat het prijsverschil onder 350 zit
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door OWC »

Dat dezelfde chip erin zit zegt dus niet zoveel, een groot deel hangt echt af van de spoelen.
Ik kan via google geen plaatjes vinden van de PCB.

Maar goed, die kosten de wereld ook weer niet (hoewel wel een van de duurdere componenten op de PCB)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Topping PA5

Bericht door ds23man »

Gaan we hier nou ook al een prijsdiscussie houden? #-o #-o

Heb net op ASR daar een sok in weten te stoppen....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door Henkjan »

OWC schreef: ma 06 dec 2021, 13:45

Ik kan via google geen plaatjes vinden van de PCB.
van welke? de topping of de miniDSP?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Topping PA5

Bericht door Leeuwarden »

Wat een gepiep weer... Wie gaat er een kopen voor de luistertest. Nee ik niet, heb al genoeg versterkers...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door OWC »

Henkjan schreef: ma 06 dec 2021, 14:03
OWC schreef: ma 06 dec 2021, 13:45

Ik kan via google geen plaatjes vinden van de PCB.
van welke? de topping of de miniDSP?
minidsp SHD power waar Jeroen het over had en waar ik op reageerde.
Plaatjes van die andere zijn in ASR topic te vinden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Topping PA5

Bericht door Pjotr »

Pjotr schreef: ma 06 dec 2021, 10:02
SSassen schreef: ma 06 dec 2021, 0:24
Die HF rimpel zit op 400kHz, notch filter met een lage Q drukt die natuurlijk makkelijk 30 tot 60dB naar beneden, laag doorlaat filter erbij en je gaat al rap richting ruisvloer op 400kHz.
Ware het niet dat dan ook de fase dusdanig gaat schuiven dat dat nooit stabiel wordt. Overigen met een zelf oscillerende klasse-D zoals UcD enz., sweept de oscillatiefrequentie heen en weer met het signaal. Dan gaat een smalle notch niet werken. Misschien is er wel een weg maar duidelijk is die zo 1,2,3 nog niet.
Hmm nu ik er zo over doordenk: De extra op-amp bij een CA is een integrator, een versterker die met 6 dB/oct afvalt met een constante fase van 90gr. Dus op zich is dat al een laag doorlaat filter. Waar we voor moeten zorgen voor de stabiliteit is dat de versterking van deze integrator afgevallen is tot 1 (0dB) op het punt waar de aangestuurde poweramp af begint te vallen. Voor de LM3886 is dat een 700kHz maar bij een UcD is dat 60 kHz! Zoiets moet mogelijk zijn. En dan win je in het hoorbare gebied zeker.

Met een gewone feedbackloop neemt de vervorming af met 6dB/okt richting 0Hz, met een CA met 12dB/oct. Als ik naar de plotjes in het ASR draadje kijk dan zie ik bij de Benchmark keurig die 6dB/okt maar bij de PA5 is het meer! Maar ook weer geen 12dB/okt :shock: Zit er ergens tussen in :-k
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef: ma 06 dec 2021, 14:08
Wat een gepiep weer... Wie gaat er een kopen voor de luistertest. Nee ik niet, heb al genoeg versterkers...
délai de livraison de trois semaines
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Topping PA5

Bericht door Leeuwarden »

Dan zie ik je review over drie weekjes wel...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef: ma 06 dec 2021, 12:13
op DIYA begint er al iemand al over modden
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... worth.html
Oh nee, afblijven is het devies, als leek, en zonder de juiste meetapparatuur, wordt het er alleen maar slechter op!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: ma 06 dec 2021, 16:40
Pjotr schreef: ma 06 dec 2021, 10:02
SSassen schreef: ma 06 dec 2021, 0:24
Die HF rimpel zit op 400kHz, notch filter met een lage Q drukt die natuurlijk makkelijk 30 tot 60dB naar beneden, laag doorlaat filter erbij en je gaat al rap richting ruisvloer op 400kHz.
Ware het niet dat dan ook de fase dusdanig gaat schuiven dat dat nooit stabiel wordt. Overigen met een zelf oscillerende klasse-D zoals UcD enz., sweept de oscillatiefrequentie heen en weer met het signaal. Dan gaat een smalle notch niet werken. Misschien is er wel een weg maar duidelijk is die zo 1,2,3 nog niet.
Hmm nu ik er zo over doordenk: De extra op-amp bij een CA is een integrator, een versterker die met 6 dB/oct afvalt met een constante fase van 90gr. Dus op zich is dat al een laag doorlaat filter. Waar we voor moeten zorgen voor de stabiliteit is dat de versterking van deze integrator afgevallen is tot 1 (0dB) op het punt waar de aangestuurde poweramp af begint te vallen. Voor de LM3886 is dat een 700kHz maar bij een UcD is dat 60 kHz! Zoiets moet mogelijk zijn. En dan win je in het hoorbare gebied zeker.

Met een gewone feedbackloop neemt de vervorming af met 6dB/okt richting 0Hz, met een CA met 12dB/oct. Als ik naar de plotjes in het ASR draadje kijk dan zie ik bij de Benchmark keurig die 6dB/okt maar bij de PA5 is het meer! Maar ook weer geen 12dB/okt :shock: Zit er ergens tussen in :-k
Je kunt natuurlijk ook veel meer terugkoppelen in de eindtrap, b.v. 2x, en dan de opamp het meeste werk laten doen door 10x te versterken, netto kom je dan nog steeds op 20x uit en is de vervorming stukken lager dan omgekeerd. Alleen loop je dan wel nog steeds tegen de loopgain beperking aan bij hogere frequenties en daarmee dus een oplopende vervorming bij hogere frequenties.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Topping PA5

Bericht door Pjotr »

Teken eens een schema want dit kan ik niet volgen. Extra loopgain in het laag/midden is n.l. totaal het probleem niet.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door pappaleo »

Gisteren even gehoord.

Doet zeker niet onder voor de nCore 400 waar ik normaal mee speel, zij het dat de ingangsgevoeligheid wat lager ligt. Het is geen uitgebreide test geweest, dus geen idee hoe hij zich gedraagt bij volle uitsturing. Met de bijgeleverde voeding (38V/4A) kan het opgegeven vermogen van 2*120 Watt natuurlijk nooit gehaald worden.

Om zeker te weten dat een verschil niet gemaskeerd wordt door de beperkingen van de rest van de set hebben we ook nog even een nobsound ClassD versterkertje (ook van Chinese makelij) aangesloten en dat was overduidelijk te horen. Klonk veel rauwer en korreliger.

Mooi versterkertje dus, klinkt echt goed. :goedzo:

Gebruikte spullen:
Qobuz op Yamaha WXC50.
Topping PA5 / nCore 400
Prototypes Calimero.
Giraffe
Berichten: 21
Lid geworden op: do 06 mei 2021, 15:11
Locatie: Utrecht

Re: Topping PA5

Bericht door Giraffe »

pappaleo schreef: do 30 dec 2021, 9:27
Doet zeker niet onder voor de nCore 400 waar ik normaal mee speel, zij het dat de ingangsgevoeligheid wat lager ligt. Het is geen uitgebreide test geweest, dus geen idee hoe hij zich gedraagt bij volle uitsturing. Met de bijgeleverde voeding (38V/4A) kan het opgegeven vermogen van 2*120 Watt natuurlijk nooit gehaald worden.
Inmiddels al een uitgebreidere test gedaan? Benieuwd naar de ervaringen van langduriger luisteren.

Ik was ook nieuwsgierig naar de Topping PA5 en heb deze besteld. mijn eerste indruk is gemengd beeld en ben nog niet overtuigd. Heb de PA5 beluisterd met speakerset Cheap Trick 248XL. En vergeleken met versterkers Allo Volt D + (klasse D) en zelfgebouwde 25 jaar oude Power Amp, een Elektuur ontwerp.

Positief aan PA5 is heldere en detailrijke midden en hoog. En zonder input en met volume maximaal open blijven de speakers doodstil, dat red ik niet met de Power Amp. Maar in het laag vind ik de PA5 detail missen. Volume is er wel, maar nuances in de bas geluiden ontbreken. Lijkt alsof er niet voldoende pit in zit om de speaker aan te sturen. Ik gebruik dezelfde DAC om de versterks aan te sturen, maar vergelijk wel de gebalanceerde uitgang voor de PA5 met de single ended.

Denk er sterk aan om de PA5 terug te sturen en toch te gaan voor een semi zelfbouw eindversterker met NCore of Purify en een fatsoenlijke voeding die de PA5 niet heeft.

Benieuwd naar andere ervaringen en tips of suggesties!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Topping PA5

Bericht door Pjotr »

Merkwaardig. Je zou juist verwachten dat hij wel het laag onberispelijk aanstuurt. I.i.g. tot aan clippen mocht de voeding niet al te stevig zijn. Dit is duidelijk geen CA constructie.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Topping PA5

Bericht door pappaleo »

Ik heb de versterker maar een uurtje aangesloten gehad. Het is niet mijn eigendom. Ik kan dus geen verdere ervaringen geven.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Topping PA5

Bericht door satefan »

Mijn maat heeft 2 Topping DAC's draaien nu, ter vervanging van zijn veel duurdere NAD DAC's. De Topping bevalt hem (na een paar dagen inspelen) enorm goed. Met name stemmen schijnen kraakhelder uit de speakers te komen. Ik ga binnenkort bij hem luisteren.
Plaats reactie