Internet radio
Moderator: Beheerdersteam
- Meridian
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 96
- Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39
Internet radio
Heeft iemand ervaring met de bouw van een internet radio?
Ik ben al geruime tijd op zoek naar een apparaat dat alleen radiostreams naar binnen kan halen. Ik zoek dus eigenlijk een soort "losse" tuner. Nu weet ik, op de markt zijn tal van streamers te koop die dit al in huis hebben. Het streamen vanaf andere bronnen middels dit apparaat is voor mij dus niet noodzakelijk. Is er iemand die al eens zoiets gemaakt heeft? Wellicht een adres als bouwpakket.
Natuurlijk heb ik ook wensen:
* voorzien van een display
* eventueel een bediening vanuit een app
* goede kwaliteit
Alle tips zijn welkom
Alvast bedankt
Ik ben al geruime tijd op zoek naar een apparaat dat alleen radiostreams naar binnen kan halen. Ik zoek dus eigenlijk een soort "losse" tuner. Nu weet ik, op de markt zijn tal van streamers te koop die dit al in huis hebben. Het streamen vanaf andere bronnen middels dit apparaat is voor mij dus niet noodzakelijk. Is er iemand die al eens zoiets gemaakt heeft? Wellicht een adres als bouwpakket.
Natuurlijk heb ik ook wensen:
* voorzien van een display
* eventueel een bediening vanuit een app
* goede kwaliteit
Alle tips zijn welkom
Alvast bedankt
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Internet radio
er zijn kits met een RPi en een touch display, bv max2play. daar dan LMS (of volumio of wat je fijn vindt) op draaien. presets opslaan onder de favorieten
- Meridian
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 96
- Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39
Re: Internet radio
Brn je dan niet gebonden aan een groter display( touch) of kan dit ook met een app of bedieningsknop op het toestel?
Re: Internet radio
Op zich kan dat ook in een app, maar de bediening van dit soort apparaten is wel "computer georiënteerd". Er zijn geen voorkeuzenummers, maar een menu waaruit je kan kiezen. Er is voor zover ik weet ook geen skip knop om naar een volgende zender te zappen.
Re: Internet radio
Het verschil met kant en klare internetradio's is dan wel die radio's een licentie voor een look-up server als V-Tuner of Tune-In ingebouwd hebben. Op die servers staan 10-duizenden radio url's overzichtelijk gerubriceerd. Die moet je anders zelf met de hand inkloppen. Of je moet het via je browser via de zgn "FM websites" doen.
Re: Internet radio
Dit kan gewoon met een app bediening tablet of telefoon inderdaad een raspberry met een analoog of digitaal bordje afhankelijkheid je wensen .
Met volumio of Logitech media server er op ( allebei gratis overigens voor jouw toepassing ) kun je alle kanten op radio station zoeken op genre of land enz ,kwaliteit word ook aangegeven radio Paradise heeft zelf Flac maar 320 of 256 is er ook .
Je kunt wanneer je een zender leuk vind deze dan ook onder je favorieten opslaan .
Op mp staan nog wel Raspbery’s het installeren is minder moeilijk dan je denkt en je hebt dan voor een koopje precies wat je zoekt
- Meridian
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 96
- Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39
Re: Internet radio
Dat is goed om te horen. Ik ga me eens verdiepen in het raspberry gebeuren. Dus die hebben geen probleem met streams waarbij de bitrate hoger is? Kwaliteit staat wel voorop.
Re: Internet radio
Nee zeker niet. Met de juiste DAC kunnen die zelfs DSD 512 aan.
Je hebt dan ook gelijk een mooie muziek speler om lokaal opgeslagen muziek af te spelen.
Je hebt dan ook gelijk een mooie muziek speler om lokaal opgeslagen muziek af te spelen.
Re: Internet radio
Maar daar heeft ie dan weer geen behoefte aan. En ik moet zeggen dat met Qobuz en Spotify ik nauwelijks nog eigen CD's vanaf de lokale server draai.
Re: Internet radio
Dat is toch wel flink meer aan de prijs dan een kant en klaar internet radio'tje waar je zelf via S/PDIF een Dacje aan hangt en waar ten slotte ook een rasp-achtig iets in zit met Linux.Henkjan schreef: ↑za 04 dec 2021, 17:34
Re: Internet radio
Voor minder dan dat bedrag koop je een gerefurbisht Asus of HP taptop met 12" of 14" touchscreen. Ikzelf gebruik nu een 14" Asus Flip uit 2017 voor intenet radio, youtube en streamen.
- Meridian
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 96
- Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39
Re: Internet radio
Zo'n groot scherm geniet niet zo mijn voorkeur. Een scherm van 10 x 10 cm of zo is prima.
Re: Internet radio
Ja dat snap ik. Ging ook meer om het vergelijk. En wat het kost. Hier draait al 12 jaar een Sagem 700 in de keuken met gewoon een simpel tekst LCD displaytje. Voor alleen internetradio heb je ook geen groot scherm nodig maar het moet wel overzichtelijk zijn.
Re: Internet radio
Waarom zou je nog voor een los scherm kiezen wanneer je dat in je handen hebt , ik zie daar de meerwaarde niet van in !
Re: Internet radio
Moet je eerst weer dat scherm in je handen nemen en opzoek gaan naar de juiste app, vervolgens verbinding maken met de server en dan hopen dat je wifi in in slaapmodus staat en vervolgens dan pas binnen je app naar de pagina gaan met de betreffende info alvorens je een keuze kunt maken.
kortom ik snap de wens voor een apart scherm wel.
Al is het alleen maar om te zien op welke zender hij nu staat.
En nog een overweging zal je net zien dat je scherm in je handen eerst weer even aan de lader moet voor dat je de app kan opstarten.
kortom ik snap de wens voor een apart scherm wel.
Al is het alleen maar om te zien op welke zender hij nu staat.
En nog een overweging zal je net zien dat je scherm in je handen eerst weer even aan de lader moet voor dat je de app kan opstarten.
Re: Internet radio
- Bijlagen
-
- C842971B10574E1BA95C1BE6A3343ACA_12073_735x735_14397dfa2403970df7a2b08a4a0dce9d.jpg (4.02 KiB) 1407 keer bekeken
Re: Internet radio
Tja ik zie het gewoon als de afstandsbediening .Kappa7 schreef: ↑zo 05 dec 2021, 12:34Moet je eerst weer dat scherm in je handen nemen en opzoek gaan naar de juiste app, vervolgens verbinding maken met de server en dan hopen dat je wifi in in slaapmodus staat en vervolgens dan pas binnen je app naar de pagina gaan met de betreffende info alvorens je een keuze kunt maken.
kortom ik snap de wens voor een apart scherm wel.
Al is het alleen maar om te zien op welke zender hij nu staat.
En nog een overweging zal je net zien dat je scherm in je handen eerst weer even aan de lader moet voor dat je de app kan opstarten.
Maar ja ieder zijn voorkeur .
Ik heb ook een Squeezebox Touch en ik gebruik het scherm nooit
- Meridian
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 96
- Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39
Re: Internet radio
Ik kreeg van Sark een PB met een tip over de Renkforce. Deze Yamaha ziet er wel een stuk strakker uit, dit geniet ook mijn voorkeur. Iemand klankmatig ervaringen met deze Yamaha?
Re: Internet radio
Kwaliteit van de ingebouwde DAC's is vrij standaard bij bij de Renkforce maar je kunt er wel een externe DAC aanhangen. Een collega heeft een voorloper van de 1700 al jaren. Ding doet het als internettuner gewoon maar geen Qobus en zo. W.d.b. ziet ie Yamaha er meer van vandaag de dag uit en ik denk kwalitatief ook wel betere DAC's. Maar die is dan wel 3x - 4x zo duur. Overigens is Qobuz en Tidal geen doen zonder uitgebreider scherm. Dat moet je dan toch via een app met je phone bedienen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Internet radio
Naar wat voor soort zenders luister je eigenlijk? Als dat vnl NL gebonden is zou je ook nog eens naar DAB+ kunnen kijken.
- Meridian
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 96
- Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39
Re: Internet radio
Het gaat me puur voor wat internet radiozenders. Graag luister ik naar FiP, raute en nog vanalles. Zodra er een voorkeur van gemaakt is hoef ik niet meer te navigeren door kleine schermpjes. Dab+ is rommel en zal ook nooit iets worden. Maar goed, dat is weer een ander verhaal.
