Internet radio

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Internet radio

Bericht door Meridian »

Heeft iemand ervaring met de bouw van een internet radio?

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een apparaat dat alleen radiostreams naar binnen kan halen. Ik zoek dus eigenlijk een soort "losse" tuner. Nu weet ik, op de markt zijn tal van streamers te koop die dit al in huis hebben. Het streamen vanaf andere bronnen middels dit apparaat is voor mij dus niet noodzakelijk. Is er iemand die al eens zoiets gemaakt heeft? Wellicht een adres als bouwpakket.

Natuurlijk heb ik ook wensen:
* voorzien van een display
* eventueel een bediening vanuit een app
* goede kwaliteit

Alle tips zijn welkom
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Internet radio

Bericht door Henkjan »

er zijn kits met een RPi en een touch display, bv max2play. daar dan LMS (of volumio of wat je fijn vindt) op draaien. presets opslaan onder de favorieten
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: Internet radio

Bericht door Meridian »

Brn je dan niet gebonden aan een groter display( touch) of kan dit ook met een app of bedieningsknop op het toestel?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Internet radio

Bericht door John P »

Op zich kan dat ook in een app, maar de bediening van dit soort apparaten is wel "computer georiënteerd". Er zijn geen voorkeuzenummers, maar een menu waaruit je kan kiezen. Er is voor zover ik weet ook geen skip knop om naar een volgende zender te zappen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Internet radio

Bericht door Pjotr »

Het verschil met kant en klare internetradio's is dan wel die radio's een licentie voor een look-up server als V-Tuner of Tune-In ingebouwd hebben. Op die servers staan 10-duizenden radio url's overzichtelijk gerubriceerd. Die moet je anders zelf met de hand inkloppen. Of je moet het via je browser via de zgn "FM websites" doen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Internet radio

Bericht door rikpost »

Meridian schreef: za 04 dec 2021, 12:32
Brn je dan niet gebonden aan een groter display( touch) of kan dit ook met een app of bedieningsknop op het toestel?

Dit kan gewoon met een app bediening tablet of telefoon inderdaad een raspberry met een analoog of digitaal bordje afhankelijkheid je wensen .
Met volumio of Logitech media server er op ( allebei gratis overigens voor jouw toepassing ) kun je alle kanten op radio station zoeken op genre of land enz ,kwaliteit word ook aangegeven radio Paradise heeft zelf Flac maar 320 of 256 is er ook .
Je kunt wanneer je een zender leuk vind deze dan ook onder je favorieten opslaan .

Op mp staan nog wel Raspbery’s het installeren is minder moeilijk dan je denkt en je hebt dan voor een koopje precies wat je zoekt :)
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: Internet radio

Bericht door Meridian »

Dat is goed om te horen. Ik ga me eens verdiepen in het raspberry gebeuren. Dus die hebben geen probleem met streams waarbij de bitrate hoger is? Kwaliteit staat wel voorop.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Internet radio

Bericht door Kappa7 »

Nee zeker niet. Met de juiste DAC kunnen die zelfs DSD 512 aan.
Je hebt dan ook gelijk een mooie muziek speler om lokaal opgeslagen muziek af te spelen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Internet radio

Bericht door Pjotr »

Maar daar heeft ie dan weer geen behoefte aan. En ik moet zeggen dat met Qobuz en Spotify ik nauwelijks nog eigen CD's vanaf de lokale server draai.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Internet radio

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: za 04 dec 2021, 11:55
er zijn kits met een RPi en een touch display, bv max2play. daar dan LMS (of volumio of wat je fijn vindt) op draaien. presets opslaan onder de favorieten
voorbeeldje:
https://shop.max2play.com/en/raspberry- ... splay.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Internet radio

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: za 04 dec 2021, 17:34
Henkjan schreef: za 04 dec 2021, 11:55
er zijn kits met een RPi en een touch display, bv max2play. daar dan LMS (of volumio of wat je fijn vindt) op draaien. presets opslaan onder de favorieten
voorbeeldje:
https://shop.max2play.com/en/raspberry- ... splay.html
Dat is toch wel flink meer aan de prijs dan een kant en klaar internet radio'tje waar je zelf via S/PDIF een Dacje aan hangt en waar ten slotte ook een rasp-achtig iets in zit met Linux.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Internet radio

Bericht door Henkjan »

ja, 7" display hè. met een kleiner display is t al een stuk minder duur
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Internet radio

Bericht door Pjotr »

Voor minder dan dat bedrag koop je een gerefurbisht Asus of HP taptop met 12" of 14" touchscreen. Ikzelf gebruik nu een 14" Asus Flip uit 2017 voor intenet radio, youtube en streamen.
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: Internet radio

Bericht door Meridian »

Zo'n groot scherm geniet niet zo mijn voorkeur. Een scherm van 10 x 10 cm of zo is prima.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Internet radio

Bericht door Pjotr »

Ja dat snap ik. Ging ook meer om het vergelijk. En wat het kost. Hier draait al 12 jaar een Sagem 700 in de keuken met gewoon een simpel tekst LCD displaytje. Voor alleen internetradio heb je ook geen groot scherm nodig maar het moet wel overzichtelijk zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Internet radio

Bericht door Henkjan »

Meridian schreef: za 04 dec 2021, 20:10
Zo'n groot scherm geniet niet zo mijn voorkeur. Een scherm van 10 x 10 cm of zo is prima.
https://shop.max2play.com/en/raspberry- ... splay.html
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Internet radio

Bericht door rikpost »

Waarom zou je nog voor een los scherm kiezen wanneer je dat in je handen hebt , ik zie daar de meerwaarde niet van in !
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Internet radio

Bericht door Kappa7 »

Moet je eerst weer dat scherm in je handen nemen en opzoek gaan naar de juiste app, vervolgens verbinding maken met de server en dan hopen dat je wifi in in slaapmodus staat en vervolgens dan pas binnen je app naar de pagina gaan met de betreffende info alvorens je een keuze kunt maken.
kortom ik snap de wens voor een apart scherm wel.
Al is het alleen maar om te zien op welke zender hij nu staat.
En nog een overweging zal je net zien dat je scherm in je handen eerst weer even aan de lader moet voor dat je de app kan opstarten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Internet radio

Bericht door Pjotr »

Het wordt tijd voor IR WiFi :lol:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Internet radio

Bericht door sevenup »

Bijlagen
C842971B10574E1BA95C1BE6A3343ACA_12073_735x735_14397dfa2403970df7a2b08a4a0dce9d.jpg
C842971B10574E1BA95C1BE6A3343ACA_12073_735x735_14397dfa2403970df7a2b08a4a0dce9d.jpg (4.02 KiB) 1406 keer bekeken
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Internet radio

Bericht door rikpost »

Kappa7 schreef: zo 05 dec 2021, 12:34
Moet je eerst weer dat scherm in je handen nemen en opzoek gaan naar de juiste app, vervolgens verbinding maken met de server en dan hopen dat je wifi in in slaapmodus staat en vervolgens dan pas binnen je app naar de pagina gaan met de betreffende info alvorens je een keuze kunt maken.
kortom ik snap de wens voor een apart scherm wel.
Al is het alleen maar om te zien op welke zender hij nu staat.
En nog een overweging zal je net zien dat je scherm in je handen eerst weer even aan de lader moet voor dat je de app kan opstarten.
Tja ik zie het gewoon als de afstandsbediening .
Maar ja ieder zijn voorkeur .
Ik heb ook een Squeezebox Touch en ik gebruik het scherm nooit
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: Internet radio

Bericht door Meridian »

Ik kreeg van Sark een PB met een tip over de Renkforce. Deze Yamaha ziet er wel een stuk strakker uit, dit geniet ook mijn voorkeur. Iemand klankmatig ervaringen met deze Yamaha?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Internet radio

Bericht door Pjotr »

Kwaliteit van de ingebouwde DAC's is vrij standaard bij bij de Renkforce maar je kunt er wel een externe DAC aanhangen. Een collega heeft een voorloper van de 1700 al jaren. Ding doet het als internettuner gewoon maar geen Qobus en zo. W.d.b. ziet ie Yamaha er meer van vandaag de dag uit en ik denk kwalitatief ook wel betere DAC's. Maar die is dan wel 3x - 4x zo duur. Overigens is Qobuz en Tidal geen doen zonder uitgebreider scherm. Dat moet je dan toch via een app met je phone bedienen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Internet radio

Bericht door ds23man »

Naar wat voor soort zenders luister je eigenlijk? Als dat vnl NL gebonden is zou je ook nog eens naar DAB+ kunnen kijken.
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: Internet radio

Bericht door Meridian »

Het gaat me puur voor wat internet radiozenders. Graag luister ik naar FiP, raute en nog vanalles. Zodra er een voorkeur van gemaakt is hoef ik niet meer te navigeren door kleine schermpjes. Dab+ is rommel en zal ook nooit iets worden. Maar goed, dat is weer een ander verhaal.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”