Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Waarom zo moeilijk doen en niet wat opbouwen met een standaard turret board. Heb je alle ruimte om te experimenteren. Je bent nu een pop opstelling aan het maken om je simulatie te verifieren met een vooropgezet pad, waarin weinig ruimte voor aanpassingen is.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Barry2001 schreef: ↑wo 01 dec 2021, 19:14Waarom zo moeilijk doen en niet wat opbouwen met een standaard turret board. Heb je alle ruimte om te experimenteren. Je bent nu een pop opstelling aan het maken om je simulatie te verifieren met een vooropgezet pad, waarin weinig ruimte voor aanpassingen is.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Dat heb ik overwogen, echter met die turret boards kan je je buisvoeten lastig kwijt en zit je vast aan twee rijen contacten op vaste afstanden, dus compact en ptp wordt dan lastig.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Zo, gaat vandaag iets beter.Had gisteren niet moeten posten, blijkbaar niet helemaal helder, klopt niet helemaal en over de negatieve spanning op het rooster heen gekeken.
Eerst R39-R40 (1M), kan niet de oorzaak van het spanningsverschil zijn. Het is de stroom door de twee die de ruststroom voor beide triodes bepaald.Ze moeten wel gelijk zijn om, met signaal op de anodes, de ruststroom (som van beide triodes) konstant te houden.
Rooster wat positief moet ergens vandaan komen, hoewel lekstroom in een voetje is niet erg waarschijnlijk maar ik heb het wel 's voor gehad.
Negatieve rooster zou eigenlijk helemaal niet kunnen, er is niks negatiefs in de buurt.
Enige manier zou zijn een sterk signaal met Vtop meer dan 8,4V uit de eerste versterkertrap.Krijg je gelijkrichting doordat het rooster op de top stroom gaat leveren en C15 wat oplaad, wordt het rooster negatief.
Maar dan zou het andere rooster ook negatief moeten worden ipv positief, krijg perslot het zelfde zij het in tegenfase via C14.
Mooi dat het wel goed gaat zwevend, blijft wel de vraag wat is er daar voor negatiefs op het plankje.
Anne
Eerst R39-R40 (1M), kan niet de oorzaak van het spanningsverschil zijn. Het is de stroom door de twee die de ruststroom voor beide triodes bepaald.Ze moeten wel gelijk zijn om, met signaal op de anodes, de ruststroom (som van beide triodes) konstant te houden.
Rooster wat positief moet ergens vandaan komen, hoewel lekstroom in een voetje is niet erg waarschijnlijk maar ik heb het wel 's voor gehad.
Negatieve rooster zou eigenlijk helemaal niet kunnen, er is niks negatiefs in de buurt.
Enige manier zou zijn een sterk signaal met Vtop meer dan 8,4V uit de eerste versterkertrap.Krijg je gelijkrichting doordat het rooster op de top stroom gaat leveren en C15 wat oplaad, wordt het rooster negatief.
Maar dan zou het andere rooster ook negatief moeten worden ipv positief, krijg perslot het zelfde zij het in tegenfase via C14.
Mooi dat het wel goed gaat zwevend, blijft wel de vraag wat is er daar voor negatiefs op het plankje.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed om te horen dat je je beter voelt Anne! Ik verdenk het multiplex, da’s immers meerlaags kruislings verlijmd geschaafd hout, wellicht zat er wel een stuk verkoold hout tussen oid. Ik vermoed een lekstroom tussen één van de spijkers dichtbij de ingang van de triode met de negatieve roosterspanning vanuit de negatieve bias in de eindtrap.
Met de Fluke meet ik daar tussen de diverse spijkers >100MOhm, maar da’s uiteraard op een lage spanning. Ik zal deze week toch nog even meten met de isolatieweerstandmeter (leuk voor Scrabble!) op 250/500/1000V want ik wil toch weten waar de oorzaal lag. Morgen even een vers plankje timmeren, dese keer van watervast MDF en dan de cascode in de eindtrap optuigen zoals ik in beginsel van plan was. Dank weer voor je suggesties, wordt zeer gewaardeerd!
Met de Fluke meet ik daar tussen de diverse spijkers >100MOhm, maar da’s uiteraard op een lage spanning. Ik zal deze week toch nog even meten met de isolatieweerstandmeter (leuk voor Scrabble!) op 250/500/1000V want ik wil toch weten waar de oorzaal lag. Morgen even een vers plankje timmeren, dese keer van watervast MDF en dan de cascode in de eindtrap optuigen zoals ik in beginsel van plan was. Dank weer voor je suggesties, wordt zeer gewaardeerd!
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
De meetspanning kan inderdaad wel eens wat uitmaken. Ik had bij een Repair Café eens een koffiezetapparaat dat volgens mijn universeelmeter prima geïsoleerd was, maar zodra ik 't op het lichtnet aansloot, zaten we in het donker.
@Sander, bij diyaudio kun je van draadjes die je zelf begonnen bent gewoonlijk tot in de eeuwigheid de tekst van de eerste post aanpassen, maar je andere posts niet, en de bijlagen van de eerste post ook niet.
@Sander, bij diyaudio kun je van draadjes die je zelf begonnen bent gewoonlijk tot in de eeuwigheid de tekst van de eerste post aanpassen, maar je andere posts niet, en de bijlagen van de eerste post ook niet.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Vreselijk irritant, wie verzint zoiets, en waarom?
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik dacht tot vorig jaar dat je op diyaudio na een half uur helemaal niets meer kon aanpassen, dus het viel mij juist mee toen iemand me vertelde dat de eerste post wel aan te passen blijft (helaas op de bijlagen na). Je kunt er bijvoorbeeld links naar de belangrijkste posts in zetten, zodat een lange draad wat overzichtelijker wordt.
Ik weet niet waarom alle andere posts na een half uur op slot gaan. Misschien om te voorkomen dat trollen vragen stellen en nadat het antwoord binnen is de vraag veranderen?
Hypothetisch voorbeeldje:
Vraag: is 1 + 1 = 3?
Antwoord: Nee, natuurlijk niet.
En dan een paar dagen later de vraag veranderen in: Ben je er blij mee dat Hitler de Tweede Wereldoorlog verloren heeft?
Ik weet niet waarom alle andere posts na een half uur op slot gaan. Misschien om te voorkomen dat trollen vragen stellen en nadat het antwoord binnen is de vraag veranderen?
Hypothetisch voorbeeldje:
Vraag: is 1 + 1 = 3?
Antwoord: Nee, natuurlijk niet.
En dan een paar dagen later de vraag veranderen in: Ben je er blij mee dat Hitler de Tweede Wereldoorlog verloren heeft?
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Klopt, dat is destijds ingevoerd om de geschiedenis geen geweld aan te laten doen door sommige forummers. Je kunt nog even editen als je je posting terug leest maar dan ligt het vast. Vind het geen slechte zaak, voorkomt gemanipuleer is sommige discussies.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Mja, de mogelijkheid tot aanpassen heeft voor- en nadelen, het voorbeeld wat je geeft is zo’n typisch geval waar het niet handig is. Aan de andere kant is simpelweg een onderschrift waarin wordt aangegeven dat een bericht is aangepast vaak voldoende, zeker op dergelijke fora waar geen politieke discussies oid. worden gevoerd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Van de week weer verder hoor mannen (en vrouwen?) we zitten nog steeds met een poezekind in de ziekenboeg, ze heeft gisteren een bloedtransfusie gehad, en dat vereist nu al mijn aandacht, het is afgelopen week een emotioneel en fysiek uitputtende rollercoaster geweest.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, nieuw stuk gereedschap, een buizentester/curve tracer, is ook binnen, dus we kunnen weer verder!
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Gefeliciteerd Sander Ik ook 2x het bijna besteld maar toch maar niet gedaan
Het is een behoorlijke uitgave voor iets wat ik maar zelden nodig zou hebben
Maar beter in het kader mee verlegen dan om verlegen de UTracer 6 gekocht
En wat ik over heb aan een onderdelen besteedbaar voor Nog een leuke buizen versterker
Maar gefeliciteerd Sander ga je zeker plezier van hebben
Grt
OpaBert
Het is een behoorlijke uitgave voor iets wat ik maar zelden nodig zou hebben
Maar beter in het kader mee verlegen dan om verlegen de UTracer 6 gekocht
En wat ik over heb aan een onderdelen besteedbaar voor Nog een leuke buizen versterker
Maar gefeliciteerd Sander ga je zeker plezier van hebben
Grt
OpaBert
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Pssstt … nieuw plankje, deze keer met continu grondvlak want zo makkelijk laat ik mij natuurlijk niet uit het veld slaan.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Pas maar op voor kortsluiting of vonkoverslag
Anne
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Komt helemaal goed, componenten zweven pakweg 1mm boven het grondvlak en er zit 2.5-3mm aan kruipafstand rondom de spijkertjes. Met de isolatieweerstandmeter op de 2kV stand gebeurt er niks en tussen twee spijkers op 1cm van elkaar meet ik >2GigaOhm.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Was slimmer geweest dat aardvlak aan de onderkant te doen. Kortsluiting is zo snel gemaakt met b.v. eigenzinnige meetpennen... 
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
De lusoppervlaktes zijn wel lekker klein met een aardvlak zo dichtbij, maar je moet inderdaad niet uitschieten met je meetpennen... 
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Lijkt mij gewoon kopertape over de spijkertjes heen geplakt en uitgestanst met een holpijpje of zo.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
De spijkerkoppen zijn dusdanig groot dat je wel heel lomp bezig moet zijn om daarnaast te prikken met je meetpennen, of je moet je leesbril niet opgezet hebben natuurlijk.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Blinkt mooi dat koper, denk dat dit een zeer open maar toch natuurlijk geluid zal geven!
