Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Barry2001 »

Waarom zo moeilijk doen en niet wat opbouwen met een standaard turret board. Heb je alle ruimte om te experimenteren. Je bent nu een pop opstelling aan het maken om je simulatie te verifieren met een vooropgezet pad, waarin weinig ruimte voor aanpassingen is.
Bijlagen
E5E47126-814D-46E3-9C5D-0E8E4B56558C.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef: wo 01 dec 2021, 19:14
Waarom zo moeilijk doen en niet wat opbouwen met een standaard turret board. Heb je alle ruimte om te experimenteren. Je bent nu een pop opstelling aan het maken om je simulatie te verifieren met een vooropgezet pad, waarin weinig ruimte voor aanpassingen is.
:goedzo: +1
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Dat heb ik overwogen, echter met die turret boards kan je je buisvoeten lastig kwijt en zit je vast aan twee rijen contacten op vaste afstanden, dus compact en ptp wordt dan lastig.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Zo, gaat vandaag iets beter.Had gisteren niet moeten posten, blijkbaar niet helemaal helder, klopt niet helemaal en over de negatieve spanning op het rooster heen gekeken.
Eerst R39-R40 (1M), kan niet de oorzaak van het spanningsverschil zijn. Het is de stroom door de twee die de ruststroom voor beide triodes bepaald.Ze moeten wel gelijk zijn om, met signaal op de anodes, de ruststroom (som van beide triodes) konstant te houden.
Rooster wat positief moet ergens vandaan komen, hoewel lekstroom in een voetje is niet erg waarschijnlijk maar ik heb het wel 's voor gehad.
Negatieve rooster zou eigenlijk helemaal niet kunnen, er is niks negatiefs in de buurt.
Enige manier zou zijn een sterk signaal met Vtop meer dan 8,4V uit de eerste versterkertrap.Krijg je gelijkrichting doordat het rooster op de top stroom gaat leveren en C15 wat oplaad, wordt het rooster negatief.
Maar dan zou het andere rooster ook negatief moeten worden ipv positief, krijg perslot het zelfde zij het in tegenfase via C14.
Mooi dat het wel goed gaat zwevend, blijft wel de vraag wat is er daar voor negatiefs op het plankje.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed om te horen dat je je beter voelt Anne! Ik verdenk het multiplex, da’s immers meerlaags kruislings verlijmd geschaafd hout, wellicht zat er wel een stuk verkoold hout tussen oid. Ik vermoed een lekstroom tussen één van de spijkers dichtbij de ingang van de triode met de negatieve roosterspanning vanuit de negatieve bias in de eindtrap.

Met de Fluke meet ik daar tussen de diverse spijkers >100MOhm, maar da’s uiteraard op een lage spanning. Ik zal deze week toch nog even meten met de isolatieweerstandmeter (leuk voor Scrabble!) op 250/500/1000V want ik wil toch weten waar de oorzaal lag. Morgen even een vers plankje timmeren, dese keer van watervast MDF en dan de cascode in de eindtrap optuigen zoals ik in beginsel van plan was. Dank weer voor je suggesties, wordt zeer gewaardeerd!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef: wo 01 dec 2021, 22:06
... isolatieweerstandmeter (leuk voor Scrabble!)
neu, past niet op t bord
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door MarcelvdG »

De meetspanning kan inderdaad wel eens wat uitmaken. Ik had bij een Repair Café eens een koffiezetapparaat dat volgens mijn universeelmeter prima geïsoleerd was, maar zodra ik 't op het lichtnet aansloot, zaten we in het donker.

@Sander, bij diyaudio kun je van draadjes die je zelf begonnen bent gewoonlijk tot in de eeuwigheid de tekst van de eerste post aanpassen, maar je andere posts niet, en de bijlagen van de eerste post ook niet.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

MarcelvdG schreef: wo 01 dec 2021, 23:27
@Sander, bij diyaudio kun je van draadjes die je zelf begonnen bent gewoonlijk tot in de eeuwigheid de tekst van de eerste post aanpassen, maar je andere posts niet, en de bijlagen van de eerste post ook niet.
Vreselijk irritant, wie verzint zoiets, en waarom?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door MarcelvdG »

Ik dacht tot vorig jaar dat je op diyaudio na een half uur helemaal niets meer kon aanpassen, dus het viel mij juist mee toen iemand me vertelde dat de eerste post wel aan te passen blijft (helaas op de bijlagen na). Je kunt er bijvoorbeeld links naar de belangrijkste posts in zetten, zodat een lange draad wat overzichtelijker wordt.

Ik weet niet waarom alle andere posts na een half uur op slot gaan. Misschien om te voorkomen dat trollen vragen stellen en nadat het antwoord binnen is de vraag veranderen?

Hypothetisch voorbeeldje:
Vraag: is 1 + 1 = 3?
Antwoord: Nee, natuurlijk niet.
En dan een paar dagen later de vraag veranderen in: Ben je er blij mee dat Hitler de Tweede Wereldoorlog verloren heeft?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

Klopt, dat is destijds ingevoerd om de geschiedenis geen geweld aan te laten doen door sommige forummers. Je kunt nog even editen als je je posting terug leest maar dan ligt het vast. Vind het geen slechte zaak, voorkomt gemanipuleer is sommige discussies.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Mja, de mogelijkheid tot aanpassen heeft voor- en nadelen, het voorbeeld wat je geeft is zo’n typisch geval waar het niet handig is. Aan de andere kant is simpelweg een onderschrift waarin wordt aangegeven dat een bericht is aangepast vaak voldoende, zeker op dergelijke fora waar geen politieke discussies oid. worden gevoerd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Van de week weer verder hoor mannen (en vrouwen?) we zitten nog steeds met een poezekind in de ziekenboeg, ze heeft gisteren een bloedtransfusie gehad, en dat vereist nu al mijn aandacht, het is afgelopen week een emotioneel en fysiek uitputtende rollercoaster geweest.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, nieuw stuk gereedschap, een buizentester/curve tracer, is ook binnen, dus we kunnen weer verder! :mrgreen:
chasis_small.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Gefeliciteerd Sander Ik ook 2x het bijna besteld maar toch maar niet gedaan
Het is een behoorlijke uitgave voor iets wat ik maar zelden nodig zou hebben
Maar beter in het kader mee verlegen dan om verlegen de UTracer 6 gekocht
En wat ik over heb aan een onderdelen besteedbaar voor Nog een leuke buizen versterker
Maar gefeliciteerd Sander ga je zeker plezier van hebben
Grt
OpaBert
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door douwebakker »

SSassen schreef: do 09 dec 2021, 11:31
Goed, nieuw stuk gereedschap, een buizentester/curve tracer, is ook binnen, dus we kunnen weer verder! :mrgreen:

chasis_small.jpg
Mooi stukje gereedschap Sander. Gefeliciteerd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Pssstt … nieuw plankje, deze keer met continu grondvlak want zo makkelijk laat ik mij natuurlijk niet uit het veld slaan.
4607C685-866C-4805-92EF-F1A322086CA3.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Pas maar op voor kortsluiting of vonkoverslag :shock:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: za 11 dec 2021, 22:55
Pas maar op voor kortsluiting of vonkoverslag :shock:
Anne
Komt helemaal goed, componenten zweven pakweg 1mm boven het grondvlak en er zit 2.5-3mm aan kruipafstand rondom de spijkertjes. Met de isolatieweerstandmeter op de 2kV stand gebeurt er niks en tussen twee spijkers op 1cm van elkaar meet ik >2GigaOhm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

Was slimmer geweest dat aardvlak aan de onderkant te doen. Kortsluiting is zo snel gemaakt met b.v. eigenzinnige meetpennen... :-k
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door MarcelvdG »

De lusoppervlaktes zijn wel lekker klein met een aardvlak zo dichtbij, maar je moet inderdaad niet uitschieten met je meetpennen... :?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef: za 11 dec 2021, 23:12
Was slimmer geweest dat aardvlak aan de onderkant te doen. Kortsluiting is zo snel gemaakt met b.v. eigenzinnige meetpennen... :-k
Zo te zien zit het aan de onderzijde.
Tenminste als je er van uit gaat dat de buisvoeten aan de bovenzijde zitten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij gewoon kopertape over de spijkertjes heen geplakt en uitgestanst met een holpijpje of zo.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: za 11 dec 2021, 23:39
Lijkt mij gewoon kopertape over de spijkertjes heen geplakt en uitgestanst met een holpijpje of zo.
Klopt, 30um dik, 50mm breed kopertape met de gaten uitgestanst met een 8mm holpijpje.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: za 11 dec 2021, 23:12
Was slimmer geweest dat aardvlak aan de onderkant te doen. Kortsluiting is zo snel gemaakt met b.v. eigenzinnige meetpennen... :-k
De spijkerkoppen zijn dusdanig groot dat je wel heel lomp bezig moet zijn om daarnaast te prikken met je meetpennen, of je moet je leesbril niet opgezet hebben natuurlijk.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Walt »

Blinkt mooi dat koper, denk dat dit een zeer open maar toch natuurlijk geluid zal geven!
Plaats reactie