Hans Nootdorp schreef: ↑di 30 nov 2021, 12:44
Die Dayton E150 in CB met LinkwitzTransform lijkt mij interessant. De E180 heeft voor een CB met redelijke Q al snel meer volume (ca. 15 L.) nodig.
Maar... die LT spoort niet met mijn uitgangspunt; een passieve FAST.
Vooralsnog wil ik toch wel graag daaraan vast houden. Tenzij het echt een mission impossible wordt....
Daarom maar even terug naar een algemene vraag: is het probleem van erg moeilijk te filteren woofer inherent aan een FAST met BR in kleine kast en Lowpass op ca. 200 a 300 Hz?
Of verschilt dat toch wel erg per driver?
Ik meen mij te herinneren dat Wouter heeft gemerkt dat de Wavecor SW146 niet zo dat probleem had.
Ondanks dat ik theoretisch wel in filtertechnieken onderleg ben, heb ik zelf geen ervaring met passief filteren i.c.m. simulatie en/of meting.
Wel zie ik hier en daar in Hobby Hifi passieve filters voorbij komen met serie-sperkringen voor het weg werken van bultjes in de FR. Zonder iemands expertise in twijfel te trekken, vraag ik mij af of dat geen oplossing is voor de "filterproblemen. Misschien is die aanpak nog niet zo uitgeprobeerd

Uiteraard verlaagt zo'n serie-sperkring wel de gevoeligheid, maar daarmee valt misschien wel te leven. Versterkermogen is niet zo schaars...
En geeft een CB of GHP in de basis minder de geconstateerde filterproblemen dan een BR?
Aangezien hier nog niemand op gereageerd heeft.
Sja, alles kan met passief.
Ik bedoel in absolute zien is het niet onmogelijk hoor.
Maar bereid je dan wel voor op een bizar groot, ingewikkeld en vooral duur filter.
Dat is geen de aard van het beestje. Gooi anders maar eens het eea door boxsim (of VituixCAD, maar is wat meer werk)
Het verschilt wel iets per driver.
Dat moet je meer vanuit praktische kant zien.
Zonder actieve correctie zit je namelijk vast een de parameters die een driver heeft.
Die moeten toevallig net matchen voor het kastje en volume dat jij voor ogen hebt.
In een 7-8 liter kastje kun je iig niet echt meer een BR gebruiken voor redelijke SPL's
Die wordt wordt wel heel erg groot. Hoewel je die misschien evt creatief direct als voetstuk kunt gebruiken.
De enige andere oplossing is dan PR, in het geval van de E150 loop je echter eerder tegen de xmax van de PR aan dan de xmax van de speaker.
Om het passieve filter nog iets te helpen, zou je kunnen kiezen voor een bandpass.
Iets wat heel veel mensen niet weten, maar een bandpass is niks anders dan een gesloten kast met een akoestisch passief lowpass filter.
Of eventueel (6r orde BP) een BR met een akoestisch passief lowpass filter.
Het gaat wel een beetje een uitdaging worden om die rond de 200-300Hz te krijgen, maar het is doenbaar.
Sowieso zou ik in plaats van al de andere voorgestelde drivers, nog steeds een E150 adviseren.
Eventueel dan met een PR. Dan haal je qua SPL niet het maximale uit het systeem, dat is dan maar zo.
De prestaties in de zin van vervorming zal wel veel beter zijn.
Behalve dan de 6 inch Wavecor uiteraard, maar die is dan weer groter.