ontwerp FAST - welke woofer

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

Re: ontwerp FAST - welke woofer

Bericht door Hans Nootdorp »

wouter schreef: di 30 nov 2021, 0:24
http://www.loudspeakerdatabase.com/TangBand/W3-2088S0F

Poging 1 is in 1,5 liter GHP 2 stuks impuls gecompenseerd in te zetten, zie groene lijn (rood is 1 in ca 1,5 liter basreflex, zwart is Peerless SLS 5,25" in 4+ liter).

Screenshot_20211130-002243_WhatsApp.jpg

En geel is 2,8 liter met 2 passieve membranen, Dayton Audio DMR. En opnieuw de Peerless SLS 5,25" in 2,8 liter... de Boenicke W5 dus :sure:
Screenshot_20211130-002253_WhatsApp.jpg
Leuke studie. Ik zou misschien wel iets zien in 4x W3-2088SOF (per box). In BR of in CB of GHP....
Maar misschien hiervoor even aparte topic openen?
Hans Nootdorp

Die Dayton E150 in CB met LinkwitzTransform lijkt mij op zich interessant. De E180 heeft voor een CB met redelijke Q al snel meer volume (ca. 15 L.) nodig.
Maar..... die LT spoort niet met mijn uitgangspunt; een passieve FAST.
Vooralsnog wil ik toch wel graag daaraan vast houden. Tenzij het echt een mission impossible wordt....

Daarom maar even terug naar een algemene vraag: is het probleem van erg moeilijk te filteren woofer inherent aan een FAST met BR in kleine kast en Lowpass op ca. 200 a 300 Hz?
Of verschilt dat toch wel erg per driver?
Ik meen mij te herinneren dat Wouter heeft gemerkt dat de Wavecor SW146 niet zo dat probleem had.

Ondanks dat ik theoretisch wel in filtertechnieken onderleg ben, heb ik zelf geen ervaring met passief filteren i.c.m. simulatie en/of meting.
Wel zie ik hier en daar in Hobby Hifi passieve filters voorbij komen met serie-sperkringen voor het weg werken van bultjes in de FR. Zonder iemands expertise in twijfel te trekken, vraag ik mij af of dat geen oplossing is voor de "filterproblemen. Misschien is die aanpak nog niet zo uitgeprobeerd :think:
Uiteraard verlaagt zo'n serie-sperkring wel de gevoeligheid, maar daarmee valt misschien wel te leven. Versterkermogen is niet zo schaars...

En geeft een CB of GHP in de basis minder de geconstateerde filterproblemen dan een BR?
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op wo 01 dec 2021, 15:17, 2 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Hans Nootdorp schreef: di 30 nov 2021, 12:44
Tenzij het echt een mission impossible wordt....
Werd ik geroepen ?

Hans Nootdorp schreef: di 30 nov 2021, 11:53
Maar misschien hiervoor even aparte topic openen?
Ja, een apart topic voor elke driver die de revue passeert. Houdt het overzichtelijk.
Hans Nootdorp

Van mij mogen de beschouwingen ook door elkaar lopen. Mijn ervaring leert dat Wouter erg interessante studies doet, die wel erg veel info geven. Maar laat dat de anderen er niet van weerhouden om over andere invalshoeken te spreken.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dag Hans,

Heb nog even de vergelijking gedaan, die Dayton zit hier in 7 liter, de Wavecor in 8 en 2 stuks TB W3-2088S0F in 7 liter (impulscompensatie in 7 liter mogelijk)
tb w3-2088S0F vs wavecor en dayton.png
Als het kan zou ik altijd de grootste woofer kiezen, of die met de meeste reserve in ieder geval. Dat zal de TB niet zijn, maar in mijn situatie is een grotere woofer niet mogelijk en ik wil ook graag impulscorrectie. Mijn ontwerp kastvorm is 10cm breed, en ca 21cm hoog en nog geen 14 cm diep.

Als ik de woofers binnen heb zal ik wel e.e.a. tonen, eerst maar eens zien of ze binnenkomen :relax:

In 4 liter doet de TB met een fb op 36Hz een -3dB @ 32Hz. Maar met een gevoeligheid en dynamiek van niks natuurlijk, het is 44 cm²
Met 2 of 4 stuks kun je leuke dingen doen, en de passieve membranen van Dayton passen daar technisch heel mooi bij:
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... 05-pr.html
of als het niet past (zoals bij mij):
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... 90-pr.html
Hans Nootdorp

Mooie vergelijking Wouter. 2x TB W3-2088 haalt (bij hogere freq) dezelfde SPLmax (101 dB) als de Wavecor SW-146.
Rijmt voor mij niet helemaal met de gevoeligeid en Pmax van de SW3-2088.
Voor de SW-146 kom ik op: sens = 83,6 dB. Pmax = 55 watt. => SPLmax = 84 + 10*log(55) = 101 dB per driver. Dus klopt met WinIsd
Voor de W3-2088: sens = 77 dB, Pmax = 25 watt. => SPLmax = 77 + 10*log(25) = 91 dB per driver. Met 2 stuks dus 91 + 6 = 97 dB. Wat 4 dB lager is dan in WinIsd..... :-k

De 2x W3-2088 hebben een Vdmax van 62 cm3, wat meer is dan 1x SW-146 met 51 cm3.

Ik zie wel de 2x TB W3-2088 onderin oplopen. Wat is daar de remedie of oorzaak van? Is Vb toch te klein of Fres te hoog?
En... welke van de 3 is het beste te filteren? Fx wil ik op 200 Hz leggen aangezien ik het front echt smal wil houden. Alhoewel de W3-2088 en ook de SW146 (net) wel klein genoeg zijn....
Hans Nootdorp

Ik heb ook nog weer even met mijn tooltje zitten spelen:
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 5#p1954485
Daaruit haal ik dat met een bereedbander Scan Speak 10F/4424 en Fx op 200 Hz qua dynamiek ik voldoende heb aan de Wavecor SW-146 als die in BR f-3 op 40 Hz heeft. Dan hebben die woofer en breedbander evenveel dymanisch marge...
Dus nog meer luchtverplaatsing mag maar is volgens eigenlijk niet nodig in die combinatie.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hans Nootdorp schreef: di 30 nov 2021, 16:54
Ik heb ook nog weer even met mijn tooltje zitten spelen:
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 5#p1954485
Daaruit haal ik dat met een bereedbander Scan Speak 10F/4424 en Fx op 200 Hz qua dynamiek ik voldoende heb aan de Wavecor SW-146 als die in BR f-3 op 40 Hz heeft. Dan hebben die woofer en breedbander evenveel dymanisch marge...
Dus nog meer luchtverplaatsing mag maar is volgens eigenlijk niet nodig in die combinatie.
Als volgens jou tooltje een 10F qua dynamiek slechts een 5,25" Wavecor nodig heeft op te matchen dan is je tooltje onbruikbaar :hide:

Een 10F kan knetterhard spelen. Ik heb de 10F en Conceave sats die Asterduc ooit maakte als combi hier in huis. Die dingen gaan eerder mee met een 10" dan met een 8" woofer. Ik heb ze trouwens ingezet in een prototype met een goedkope 8" woofer. De test was: wat geeft een betere klank in het lage middengebied, een dure mid of een goedkopere woofer. Ideale overgangsfrequentie kwam bij mij uit op 800Hz.

Terug naar FAST: de klank van een woofer kan ook nog uitmaken, net wat je zoekt. Ik vind de alu conussen van Wavecor en Seas erg lekker in het laag. Eton vond ik ook opvallend goed. En in 8" liter zou ik een Dayton DCS205 gesloten pakken denk ik... Maar die wavecor SW146 lijkt me ook heel aardig.
Hans Nootdorp schreef: di 30 nov 2021, 16:39
Mooie vergelijking Wouter. 2x TB W3-2088 haalt (bij hogere freq) dezelfde SPLmax (101 dB) als de Wavecor SW-146.
Rijmt voor mij niet helemaal met de gevoeligeid en Pmax van de SW3-2088.
Voor de SW-146 kom ik op: sens = 83,6 dB. Pmax = 55 watt. => SPLmax = 84 + 10*log(55) = 101 dB per driver. Dus klopt met WinIsd
Voor de W3-2088: sens = 77 dB, Pmax = 25 watt. => SPLmax = 77 + 10*log(25) = 91 dB per driver. Met 2 stuks dus 91 + 6 = 97 dB. Wat 4 dB lager is dan in WinIsd..... :-k

De 2x W3-2088 hebben een Vdmax van 62 cm3, wat meer is dan 1x SW-146 met 51 cm3.

Ik zie wel de 2x TB W3-2088 onderin oplopen. Wat is daar de remedie of oorzaak van? Is Vb toch te klein of Fres te hoog?
En... welke van de 3 is het beste te filteren? Fx wil ik op 200 Hz leggen aangezien ik het front echt smal wil houden. Alhoewel de W3-2088 en ook de SW146 (net) wel klein genoeg zijn....
Ik heb die 25W niet overgenomen, daarmee krijg ik niet eens een powerdip in beeld rondom Xmax. Dus ik heb minimaal 50W per unit ingevoerd, maar voor de leesbaarheid is 100W soms ook wat ik doe. Ik kijk toch naar dynamisch gebruik, en dat past voor mij beter bij de praktijk dan een elektrische belastbaarheid.

Het oplopen is inderdaad omdat je rond 36 Hz kunt tunen, maar als ik dat doe is de vergelijking in SPL max zoek, want dan daalt die enorm maar gaat hij ook fors dieper.

Niet heel kostenefficient, maar je kunt 4 van die Tangbands pakken, en 8 stuks Dayton DMA 105 PR (met ca 50 gram elk), en dan 180 Watt erop gooien en dan kom je ca 4dB verder dan een Dayton 8" gesloten... Maar wat een goede en extreme conusuitslagen onder de afstemfrequentie.
tb w3-2088S0F 4 stuks met 8 DMA PR @ 180Watt.png
Kortom, neem de grootst mogelijke woofer. Ik koos de TB W3-2088 juist voor een concept waarbij ik de voordelen pak (formaat, lage spl, inpulscorrectie) want ze komen in een vierkante koker van 100x100mm van 2mm dik RVS of alu. Dan een zeer compacte FAST mogelijk, wat op geen enkele andere manier gedaan kan worden.
Laatst gewijzigd door wouter op di 30 nov 2021, 22:55, 3 keer totaal gewijzigd.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Hans Nootdorp schreef: di 30 nov 2021, 12:44
Die Dayton E150 in CB met LinkwitzTransform lijkt mij interessant. De E180 heeft voor een CB met redelijke Q al snel meer volume (ca. 15 L.) nodig.
Maar... die LT spoort niet met mijn uitgangspunt; een passieve FAST.
Vooralsnog wil ik toch wel graag daaraan vast houden. Tenzij het echt een mission impossible wordt....

Daarom maar even terug naar een algemene vraag: is het probleem van erg moeilijk te filteren woofer inherent aan een FAST met BR in kleine kast en Lowpass op ca. 200 a 300 Hz?
Of verschilt dat toch wel erg per driver?
Ik meen mij te herinneren dat Wouter heeft gemerkt dat de Wavecor SW146 niet zo dat probleem had.

Ondanks dat ik theoretisch wel in filtertechnieken onderleg ben, heb ik zelf geen ervaring met passief filteren i.c.m. simulatie en/of meting.
Wel zie ik hier en daar in Hobby Hifi passieve filters voorbij komen met serie-sperkringen voor het weg werken van bultjes in de FR. Zonder iemands expertise in twijfel te trekken, vraag ik mij af of dat geen oplossing is voor de "filterproblemen. Misschien is die aanpak nog niet zo uitgeprobeerd :think:
Uiteraard verlaagt zo'n serie-sperkring wel de gevoeligheid, maar daarmee valt misschien wel te leven. Versterkermogen is niet zo schaars...

En geeft een CB of GHP in de basis minder de geconstateerde filterproblemen dan een BR?
Aangezien hier nog niemand op gereageerd heeft. ;)

Sja, alles kan met passief.
Ik bedoel in absolute zien is het niet onmogelijk hoor.
Maar bereid je dan wel voor op een bizar groot, ingewikkeld en vooral duur filter.
Dat is geen de aard van het beestje. Gooi anders maar eens het eea door boxsim (of VituixCAD, maar is wat meer werk)

Het verschilt wel iets per driver.
Dat moet je meer vanuit praktische kant zien.
Zonder actieve correctie zit je namelijk vast een de parameters die een driver heeft.
Die moeten toevallig net matchen voor het kastje en volume dat jij voor ogen hebt.

In een 7-8 liter kastje kun je iig niet echt meer een BR gebruiken voor redelijke SPL's
Die wordt wordt wel heel erg groot. Hoewel je die misschien evt creatief direct als voetstuk kunt gebruiken.
De enige andere oplossing is dan PR, in het geval van de E150 loop je echter eerder tegen de xmax van de PR aan dan de xmax van de speaker.

Om het passieve filter nog iets te helpen, zou je kunnen kiezen voor een bandpass.
Iets wat heel veel mensen niet weten, maar een bandpass is niks anders dan een gesloten kast met een akoestisch passief lowpass filter.
Of eventueel (6r orde BP) een BR met een akoestisch passief lowpass filter.
Het gaat wel een beetje een uitdaging worden om die rond de 200-300Hz te krijgen, maar het is doenbaar.

Sowieso zou ik in plaats van al de andere voorgestelde drivers, nog steeds een E150 adviseren.
Eventueel dan met een PR. Dan haal je qua SPL niet het maximale uit het systeem, dat is dan maar zo.
De prestaties in de zin van vervorming zal wel veel beter zijn.
Behalve dan de 6 inch Wavecor uiteraard, maar die is dan weer groter.
Hans Nootdorp

Wouter: ik ga vooralsnog uit van 200 Hz als xoverfreq. Met name omdat ik de woofer op de zijwand ga (moet/wil) plaatsen vanwege grote diameter.
Met Fxover = 200 Hz i.p.v. 8oo Hz is de excursie van de breedbander bij de laagste freq. (800/200)^2 = 16x groter. In dat geval mag Vdmax van de woofer ook 16x kleiner zijn om net zo hard te kunnen. Volgens mij....
Vandaar dat ik denk dat de SW-146 voldoende dynamiek heeft.
Als Fxover toch 400 Hz zou gaan worden, dan moet Vdmax van de woofer voor evenwicht dus wel 4x zo groot (= +12 dB) worden.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 30 nov 2021, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

OWC schreef: di 30 nov 2021, 22:48
Sowieso zou ik in plaats van al de andere voorgestelde drivers, nog steeds een E150 adviseren.
Eventueel dan met een PR. Dan haal je qua SPL niet het maximale uit het systeem, dat is dan maar zo.
BR (6,5 liter) en gecorrigeerd gesloten (3,5 liter)
Dayton E150HE44.png
Hans Nootdorp

OWC/Bart: bedankt voor jouw uitgebreide uitleg.

Qua dynamiek (Vdmax) snap ik jouw voorkeur voor de E150 wel.
Maar kan de E150 in BR dan wel makkelijker gefilterd worden?

En als ik het goed begrijp is het met zo'n "dynamische" woofer in zo'n kleine kast dus eigenlijk kiezen tussen poortruis of clipping door de PR? :(

Is het echt zo dat de E150 een lagere vervorming geeft dan bijv. de Wavecor SW-146-01? In het meting van Hobby Hifi ligt 3e orde bij 50 Hz en 90 dB op ca. 1.5 % . Doet de E150 dat echt duidelijk beter? :hide:

Dit is de SW-146:
Wavecor SW146WA01 vervorming HH 2016-1.JPG
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op wo 01 dec 2021, 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

De Dayton gaat binnen xmax nog veel langer door, daar zit hem de winst vooral denk ik.

En als je 2 PR-en neemt van elk 8" zit je echt niet met clippende pr-en hoor :-)
Hans Nootdorp

wouter schreef: wo 01 dec 2021, 0:54
...De Dayton gaat binnen xmax nog veel langer door, daar zit hem de winst vooral denk ik.....
Doel je nu op de Dayton E150 in CB+LT in vergelijking met BR?
In jouw sim is blauw de CB+LT toch?
wouter schreef: wo 01 dec 2021, 0:54
En als je 2 PR-en neemt van elk 8" zit je echt niet met clippende pr-en hoor :-)
Met een BR-pijp echt zo groot zijn?

En zou ik met een PR i.p.v. BRpijip het filterprobleem kwijt zijn? :-k Ik ben bang van niet....
Als ik het goed begrepen heb is in mijn situatie met BR en laag filteren het filteren mijn grootste probleem. Welke driver dat in BR het beste doet, lijkt mij de hamvraag,
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Het filteren staat een beetje los van PR of BR.
Maar is meer de interactie tussen impedantie, crossover frequentie en wat "haalbaar" is met passieve componenten.
(nogmaals, in theorie is alles haalbaar)

Je zou idd grotere PR's kunnen nemen, maar haalt dat niet een beetje het idee van een klein kastje weg?
Tenzij je ze beiden aan de zijkanten gaat doen ofzo?

2 x Dayton DSA135-PR ging wel ok.
Je zou eventueel naar 2 x Dayton DSA175-PR kunnen kijken.

Trouwens, ipv "portruis" (of andere nadelen van poorten), krijg je er wel niet-lineair gedrag van de ophanging van de PR ervoor terug.
Hans Nootdorp

Dus inderdaad is PR of BR is wat betreft de filterproblematiek om het even...

Ondertussen is mijn shortlist geworden:
Wavecor SW-146WA01
Dayton DCS-165
Dayton E-150

De vraag is welke van de 3 het makkelijste filtert op 200 Hz en in Vb van ca 7 L......
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Die Dayton DCS-165 is 6 inch toch?

Wat is er dan op tegen om voor bv een Reckhorn D-165i te gaan, of een of andere 6 inch Wavecor?
Of een SLS-P830946 (misschien is die al langsgekomen? )
De DCS is namelijk wel een beetje meer budget wat "features" betreft.
Kan misschien nog steeds prima klinken hoor, daar niet van.

Wat betreft filteren, zou je het eea kunnen simuleren in Boxsim.
Dat is wel nog wat grof, maar geeft een redelijke globale indicatie wat je kunt verwachten.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Qua filtering zou je trouwens ook nog hybride kunnen gaan.

Voor de sub een plate-ampje of iets soortgelijks, en dan de 10F passief.
Dan kun je dat nog steeds op elke versterker aansluiten.
Er zijn genoeg sub-ampjes met high-level in, en anders is dat mega simpel zelf te maken.

edit: ging het om de 8ohm of 4ohm versie van de 10F ?

En als we het toch over impedanties hebben.
4ohm en zo laag passief filteren, gaat ook nog een uitdaging worden.
Hans Nootdorp

De Reckhorn-D-165 heeft een erg grote BRpijp nodig.
Ook vind ik oplossend vermogen bij lage luisterniveaus belangrijk, dus moet Rms/Sd laag zijn. Van de Peerless SLS-P-830946 is die 2x zo hoog als van de Wavecor SW-146.
De Dayton DCS-165 heeft toch ook lage vervorming en lage Rms/Sd (volgens meting in Hooby Hifi 2021-2).

Blijft dus bovengenoemde 3tal over...

Voor de 10F denk ik aan 4ohm versie maar 8 ohm kan misschien ook. Hangt een beetje van gevoeligheid van de woofer af....
Hobby Hifi filtert in de Scan-by-side in HH 2018-1 een 4 ohm woofer op 150 Hz.... Spoelen van 18 en 6,8 mH...
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

De lengte van de BR pijp hangt toch af van de afstem freq en volume?
In 7 liter gaat dat allemaal lang worden rond de 40Hz. (bij dezelfde SPL)

Voor een passief filter zou ik voor 8ohm gaan, anders duik je veel te snel al onder de 4ohm.
Qua gevoeligheid heb je voor het breedbander sowieso al 6dB extra ivm bafflestep.
Ik weet even niet uit het hoofd wat de waarde is voor de 10F

De 8ohm variant van de 10F doet het trouwens ook een pietsie beter, zeker het hoog is net even wat mooier
(dat is trouwens in z'n algemeen zo bij breedbanders)
Qua vervorming zou ik die breedbander niet lager inzetten dan 200Hz, liever 300Hz.

Als je de (sub)woofer aan de kant van de luisterpositie plaats (zeg maar de "binnenkant") dan moet het helemaal goed komen.
De E-150 is een stuk smaller, dus die kun je evt ook aan de voorkant kwijt misschien?
Hans Nootdorp

OWC schreef: wo 01 dec 2021, 14:23
....De lengte van de BR pijp hangt toch af van de afstem freq en volume?....
Ja, natuurlijk; fysische wetten liegen niet. Maar de ene driver heeft met die 7 liter een lagere afstemming (dus langere pijp) nodig dan de andere driver.

Helaas zijn de meest interessante woofers 4 ohm..
De Dayton E150 is wel 8 ohm. En de Wavecor SW-146 is er ook in 8 ohm uitvoering, realiseer ik mij nu.
@Wouter: jij was toch ook al bezig geweest om de SW-146 te filteren? Of vergis ik mij nu?

Met 8 ohm woofer (met lagere gevoeligheid) is het waarschijnlijk ook wel mogelijk om de 10F-8424 met 8 ohm toe te passen.
Ik had een beetje de hoop dat iemand al de E-150 had gesimuleerd in ca. 7 L en dat snel bekeken is of filtering op 200 Hz te doen is... :hide:
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Hans Nootdorp schreef: wo 01 dec 2021, 15:13
Ik had een beetje de hoop dat iemand al de E-150 had gesimuleerd in ca. 7 L en dat snel bekeken is of filtering op 200 Hz te doen is... :hide:
Momenteel nog met m'n hoofd in PCB van een LED sturing, maar ik zal vanavond ofzo eens ff de simulator aanslingeren :wink:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hans Nootdorp schreef: wo 01 dec 2021, 15:13
@Wouter: jij was toch ook al bezig geweest om de SW-146 te filteren? Of vergis ik mij nu?
Weet ik niet meer, heb er al meerdere uren simuleren in zitten en volgens mij is het handiger als je dat zelf gaat doen, of beter nog: helemaal niet en actief gaat.

Zoals vaker verteld en getoond is er niet zo veel aan de hand met passief filteren, maar optimaal is het ook niet.

Een basreflex is niet moeilijker te filteren, de 2e impedantiepiek mep je plat.

En op pagina 2 werd al gezegd dat een 10F qua gevoeligheid veel luider zal spelen dan je woofer, dus je moet juist niet een ongevoelige woofer juist op die eigenschap selecteren. Na vele pagina's en een jaar tijd is het wellicht handig het hele draadje weer door te lezen.

Oefenen met filteren kun je gewoon doen, download boxsim en simuleer een FAST ontwerp. Kost niets en je kunt diverse ontwerpen na maken. Eerst zonder het filter af te kijken, en kom je er niet uit dan spiek je bij het uiteindelijke filter ;-)
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ik heb ze net even door de simulator gehaald, maar zoals verwacht, krijg je gelijk een mega puist van een opslingering.
Die kun je idd wel weer de kiem in smoren, maar dat wordt dan wel een gedrocht van een filter.

Herinnert je er ineens weer aan waarom bandpass systemen waren bedacht.

Het enige wat je dan nog zou kunnen doen, is weer wat hoger gaan filteren.
Maar om een gegeven moment ga je dan denk ik een beetje afvragen waarom we ook alweer een FAST systeem aan het bedenken zijn?
Buiten het feit dat je dan echt gigantisch veel vermogen aan het wegstoken bent.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Wat heb je gedaan dan Bart? Heb je een plaatje? Ik heb op vorige pagina's zelf met 4 ohm units nog wel een praktisch passief filterschema ontworpen.

Het is met een FAST altijd wat duwen en trekken.... krijg je dit soort filterplankjes ;-)
https://zelfbouwaudio.nl/forum/download ... &mode=view

Hier alle simulaties en metingen:
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 1#p1804751
Laatst gewijzigd door wouter op wo 01 dec 2021, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie