Audio Exeo '12

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Audio Exeo '12

Bericht door Douwe84 »

Nieuwe auto, nieuwe audio...

In de Exeo wil ik 2 composets en 1 sub middels DSP aansturen, elk een eigen kanaal. Totaal 9.

De auto is erg stil vind ik zelf, ik ga de deuren/ wielkasten iig dempen. verder zie ik wel.

Qua radio ben ik er nog niet uit, sowieso 2 din en het liefst android auto maar veel bomen en een groot bos met allerlei prijskaartjes.

Om het betaalbaar te houden scharrel ik alles bij elkaar op Marktplaats enz.

Wat heb ik:

Audio System Twister F4-380 voor de mids
Audio System Twister F4-260 voor de tweeters
Audio System Twister F2-300 voor de sub.

Midwoofers:

2x Audio System H165 Evo midwoofer
2x Gladen SQX 165

Monteren op MDF ringen, die gewoon te krijgen zijn voor deze auto dus dat is lekker makkelijk.

Tweeters:

Nog niet, ik zoek iets kleins wat laag te crossen is en op de originele plek geklust kan worden.

SB heeft iets wat betaalbaar is en volgens mij vrij laag gecrossed kan worden

deze: https://sbacoustics.com/product/sb14st-c000-4/

Sub:

MTX RT10-04

In een kist in de zijkant van de kofferbak, ik wil zo min mogelijk ruimte inleveren.

https://www.ebay.nl/itm/AUDI-A4-B6-B7-A ... SwjVVViSSl

Hier een uitgebreid verslag van een audio upgrade van een audi A4, wat een Exeo in essentie is.

https://www.diymobileaudio.com/threads/ ... as.236897/

Ik ga proberen alles in de ruimte onder de vloer van de achterbak te verwerken, uit het zicht.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Kappa7 »

Wil je niet de originele head unit houden voor dit hele verhaal?
Ik vind het eigenlijk altijd een beetje zonde om een unit te vervangen die juist optimaal is geïntegreerd met de auto.
Er zijn toch wel mogelijkheden genoeg om betere speakers en versterking daar op aan te sluiten.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Douwe84 »

Kappa7 schreef: zo 28 nov 2021, 19:41
Wil je niet de originele head unit houden voor dit hele verhaal?
Ik vind het eigenlijk altijd een beetje zonde om een unit te vervangen die juist optimaal is geïntegreerd met de auto.
Er zijn toch wel mogelijkheden genoeg om betere speakers en versterking daar op aan te sluiten.
Eigenlijk wel maar die is echt beperkt. Geen bluetooth dus met een aux kabel muziek luisteren. Dat is wel echt een must.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Audio Exeo '12

Bericht door hardbats »

Is daar geen Bluetooth module voor te krijgen? Wat voor systeem zit er in? Mmi?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Douwe84 »

hardbats schreef: zo 28 nov 2021, 20:23
Is daar geen Bluetooth module voor te krijgen? Wat voor systeem zit er in? Mmi?
RNS-E, zo'n module vind ik ook niks. Dan heb ik liever iets heel anders met touchscreen enz wat je in kan stellen zodat de kleuren overeen komen met je dash verlichting enzo. Dan smoelt het nog een soort oem+
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Douwe84 »

Nog eens nadenkend weet ik t niet zo goed eerlijk gezegd.

Ik wil bluetooth en dab+ het liefst wel oem look maar dat is er alleen in dodgy merken zo ver ik nu zie of kost meteen weer €400 euro.

Enkel DIN vind ik ook niks als de standaard unit al dubbel is...

Suggesties?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Shadow »

Ik heb zo'n ding bij Audiovolt gekocht en dat viel niet tegen, standaard ingebouwde versterker heeft niet heel veel sap maar dat maakt voor jou toch niet uit. Het is gewoon een tablet met wifi en bluetooth die intakt op de canbus, kan er ook wat auto functies mee zien iig.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Henkjan »

ik heb ik de A8 zo'n Yatour, je zou dat eens kunnen proberen (weet niet of die er al met DAB+ zijn).
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Douwe84 »

Shadow schreef: di 30 nov 2021, 16:39
Ik heb zo'n ding bij Audiovolt gekocht en dat viel niet tegen, standaard ingebouwde versterker heeft niet heel veel sap maar dat maakt voor jou toch niet uit. Het is gewoon een tablet met wifi en bluetooth die intakt op de canbus, kan er ook wat auto functies mee zien iig.
Die heb ik ook gezien idd, joying en xtrons hebben ook goede reviews op YouTube. Aftersales zijn ook in orde. Misschien dat toch eens overwegen.

Henkjan schreef: di 30 nov 2021, 18:05
ik heb ik de A8 zo'n Yatour, je zou dat eens kunnen proberen (weet niet of die er al met DAB+ zijn).
Dat is zo'n adapter toch? Vaak is het of of daarmee omdat er maar een aux/ aansluiting voor is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef: di 30 nov 2021, 16:39
Ik heb zo'n ding bij Audiovolt gekocht en dat viel niet tegen, standaard ingebouwde versterker heeft niet heel veel sap maar dat maakt voor jou toch niet uit. Het is gewoon een tablet met wifi en bluetooth die intakt op de canbus, kan er ook wat auto functies mee zien iig.
draait VCDS er ook op?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Shadow »

Nog niet geprobeerd eigenlijk :think:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Bertje »

Die Joyings e.a. hebben ook spdiff voor output naar een externe dsp, best ideaal. Voor de rest wisselende ervaringen over gehoord, zelf geen ervaring mee. RSN-e is wel erg bejaard inmiddels en heeft geen fatsoenlijke line-outs.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Douwe84 »

Van die spdif had ik nog niet eens aan gedacht, dat slikt de dsp ook... Scheelt een paar rca's

Ah ja, thx
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Kappa7 »

Maar dat is dan nog wel op lijn niveau en moet je nog iets gaan doen met de volumeregeling.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Douwe84 »

Kappa7 schreef: di 30 nov 2021, 21:59
Maar dat is dan nog wel op lijn niveau en moet je nog iets gaan doen met de volumeregeling.
Als ik de spdif in de dsp prik kan ik t volume niet regelen met de radio?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Kappa7 »

De spdif van de yatour gaat normaal in de spdif van je head unit die normaalgesproken de ingang is voor de cd wisselaar.
Maar als je die dan in je DSP prikt bypass je de head unit en dus ook je volumeregeling.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Douwe84 »

Kappa7 schreef: wo 01 dec 2021, 3:01
De spdif van de yatour gaat normaal in de spdif van je head unit die normaalgesproken de ingang is voor de cd wisselaar.
Maar als je die dan in je DSP prikt bypass je de head unit en dus ook je volumeregeling.
Ah, ik doelde op de spdif van een joying radio naar de dsp.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Bertje »

Kappa7 schreef: di 30 nov 2021, 21:59
Maar dat is dan nog wel op lijn niveau en moet je nog iets gaan doen met de volumeregeling.
Op de dsp's van bijvoorbeeld Helix kan je mastervolume en bronvolume / keuze regelen met een bedrade afstandsbediening, met een duur woord de Conductor of Director opties.
Die Yatour is ook een mogelijkheid maar is uiteraard goedkoper maar veel beperkter.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Douwe84 »

Ik gebruik een Minidsp-c-dsp-6x8 als radio is deze Joying qua looks en opties wel interessant misschien.

Wat ik wel interessant vind is dit:

Note:

1. Joying Android Autoradios cannot support the original Car GPS antenna, USB, Original Backup Camera, Bluetooth, and microphone. But Joying radios come with GPS antenna, USB Ports, Bluetooth, Microphone, and Backup Camera(the backup camera needs purchase separately.

Dat lijkt me je reinste onzin... misschien een adaptertje nodig voor de juiste connector maar lijkt me toch dat de GPS die al op het dak zit gewoon moet kunnen werken hier mee...

Android auto is wat minder cruciaal dan ik dacht. Er zit immers android op dus navigeren kan prima op de radio met Waze op Maps... Android auto is vooral interessant als je een systeem hebt met eigen besturingssysteem waar je geen apps op kan zetten.

De 3e twister moet ik nog even achteraan, wel betaald maar nog niet verzonden :P
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Kappa7 »

Het viel me op dat de Joying geen DAB+ heeft.
Verder wel een mooie unit.
Edit.
Ik zie dat je daar een aparte USB plug voor nodig hebt.
https://www.joyingauto.eu/joying-dab-di ... -unit.html
Laatst gewijzigd door Kappa7 op do 02 dec 2021, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Bertje »

Douwe84 schreef: do 02 dec 2021, 14:02
Ik gebruik een Minidsp-c-dsp-6x8 als radio is deze Joying
En die miniDSP heeft ook een mastervolume regeling...
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Douwe84 »

Bertje schreef: do 02 dec 2021, 18:23
Douwe84 schreef: do 02 dec 2021, 14:02
Ik gebruik een Minidsp-c-dsp-6x8 als radio is deze Joying
En die miniDSP heeft ook een mastervolume regeling...
Ik begrijp het ff niet goed denk ik, kan ik dan wel of niet volume met de radio bedienen?

@kappa, idd prima specs. Ik verkeek me eerst ook op de dab+ mogelijkheden bij android radio's :)
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Bertje »

Als je de miniDSP via coax SPdiff aansluit, regel je het volume op de miniDSP met 't mastervolume. Scheelt weer een D/A (radio uitgang ) en A/D (miniDSP ingang) omzetting en een aantal RCA kabels.
Met RCA analoog regel je op de radio uiteraard. Maar het is maar net wat je graag wil natuurlijk, ik geef alleen de mogelijkheden aan.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio Exeo '12

Bericht door Douwe84 »

Ok, thx. Helder
Gesloten