Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Ik sluit me bij Bart aan
Het is gewoon een soort taboe voor alles wat nieuw is
Dat geld ook voor de voeding van de een buizenverterker , iedereen praat erover dat er ruis op je Audio hoorbaar wordt
Ik deel die mening niet Maar wat me niet aanstaat is dat ik niet slim genoeg ben om het zelf te ontwikkelen, en ik moet ook denken als je iets voor een ander bouwt Wil die dat wel een 1000-1500€ uitgeven aan onderdelen en dan 200€ minder en 5 kg lichter
En vervolgens roept iemand met gezag , ik hoor ruis uit de speaker, en dan hoort opeens iedereen het
En je project wordt de grond ingeboord
Dat laatste heb ik zelf mee gemaakt met een transistor eindtrap
Begonnen met een ding wat die Vrachtwagen chauffeurs achter hun bakkie plaatsen en van 5 watt een 250 Watt maakt
Die dingen zijn bulletproof gebouwd Maar niet voor SSB of AM grootste probleem was 1 klein dingetje
Het Zendontvang schakelingetje
Dat staat in SSB te klapperen Zeker op de lagere banden 1.8Mhz 3,5 Mhz
Daar heb je door de hogere versterking minder stuur vermogen nodig en het signaal voor het bekrachtigen gaat door een 30 pf condensator
Dat is op 27 mhz goed gedimensioneerd maar op 1,8 mhz veel te klein
Dubbel op gaat het nu fout En het signaal dat je nu uitzend is een berg elende
Een PTT schakeling erop En het was opgelost
Bovendien zit er in die versterkers geen Pi Filter Waardoor er een flinke hoeveelheid energie in je afgestemde antenne wordt gereflecteerd
Je transceiver heeft er geen last van
Die kijkt immers tegen de ingang van de versterker welke met een weerstand aardig op 50 ohm lijkt
De Eindversterker daarentegen wel en die regelt terug en wilt geen vol vermogen meer leveren , en de slimme amateur geeft meer sturing
Waardoor uiteindelijk met geluk de zekeringen 30 A door smelten voor er wat anders stuk gaat
Al deze zaken op gelost en tegen de stroom in gezwommen en werkelijk dagen Continu met zo,n goedkoop ding met een pifilters uit gerust
Vanuit de auto , thuis overal positieve rapporten en Vooringenomenheid van sommige indoen slikken
Het leukste is dat RM dezelfde dingen ging doen als ik twee jaar later
En nu zijn het best veel verkochte eindtrappen
Mijn grote Einddtrap was zoiets als dat maar dan 4 units met combiners gekoppeld 1200 Watt
Een bevriende amateur uit Zeeuws vlaanderen heeft 100derden HF Mosfet van Philips en printen laten maken
En hij kon er niet 1 heel houden,
Wat was die man zuur , niet een van zijn opmerkingen werden over genomen
Terwijl ik succes had , hij heeft het nooit kunnen verkroppen
Gelukkig is hij er niet aan failliet aan gegaan
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Oh dat is een heeeeel lang verhaal :oops:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

OWC schreef:
douwebakker schreef:
Het is een Single-ended primary-inductor converter. Wist ik ook niet maar vond ik op het internet.
Ik vraag me af of je dit wel in je verterker wil toepassen.
Douwe
Waarom niet?

Omdat het schakelt?
Kennelijk zit die angst nog steeds diep bij mensen.
Nee hoor. Het is helemaal aan Bert wat hij wil. Persoonlijk zou ik liever een lineaire voeding zien.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
OWC schreef:
douwebakker schreef:
Het is een Single-ended primary-inductor converter. Wist ik ook niet maar vond ik op het internet.
Ik vraag me af of je dit wel in je verterker wil toepassen.
Douwe
Waarom niet?

Omdat het schakelt?
Kennelijk zit die angst nog steeds diep bij mensen.
Nee hoor. Het is helemaal aan Bert wat hij wil. Persoonlijk zou ik liever een lineaire voeding zien.
Hoi Douwe
We zijn allemaal een beetje hetzelfde O:)
Gewoon het pad volgen dat andere gemaakt hebben inplaats van op onbekend terrein te begeven
Ik ben meestal ook zo , en in dit geval een switch mode powersupply van AliExpress Heeft nog niet het vertrouwen van me
Ik heb een 150 Watt dingetje liggen en die komt in een el84 versterkertje
En ik ben zeer benieuwd of ik wat op het ls signaal kan terug vinden van dat ding
En ! hoeveel weken hij het blijft doen :lol:
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Gerrittube »

Off topic: m.b.t. de MIC5156 gebaseerde LDO voeding: hoeveel stroom zou die kunnen leveren?

Groeten, Gerrit
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Ah!buis »

Gerrittube schreef:
Off topic: m.b.t. de MIC5156 gebaseerde LDO voeding: hoeveel stroom zou die kunnen leveren?
Groeten, Gerrit
Eigenaardige vraag :? wordt hier helemaal niet gebruikt.
Het IC is enkel een ding om een mosfet doorlaat te sturen.De max stroom hangt af van de gebruikte fet + koeling.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Gerrittube schreef:
Off topic: m.b.t. de MIC5156 gebaseerde LDO voeding: hoeveel stroom zou die kunnen leveren?

Groeten, Gerrit
Dat printje 6.3VAC in met alles erop en eraan wat ik van v4lvelover heb is gedimensioneerd voor 6.3Volt 1,5 Amp DC uit Gerrit :wink:
Ik denk dat je dat wilde weten
Wat voor ic, erop zit is voor mij niet te lezen
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Wat voor ic, erop zit is voor mij niet te lezen
Dat is IC1 een TL431D, soort regelbare zener.
Anne
Bijlagen
mona reg board.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Wat voor ic, erop zit is voor mij niet te lezen
Dat is IC1 een TL431D, soort regelbare zener.
Anne
Bedankt Anne , TL431 heb ik in een Dil 8 pootjes op een print zitten voor mn inductie heater zit
Ik meen in de 300 volt voeding 10Amp Die heeft Sloeberke toen voor me ontworpen :goeie:
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door V4lve Lover »

Gerrittube schreef:
Off topic: m.b.t. de MIC5156 gebaseerde LDO voeding: hoeveel stroom zou die kunnen leveren?

Groeten, Gerrit

Ligt aan de beschikbare spanning en de gerbuikte fet, met RFP12N10L grofweg 2-2.5A vanaf een flinke wikkeling, daarboven wordt de warmteontwikkeling in de SB540 skottkey diodes de begrenzende factor.
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Gerrittube »

Dank voor de info! Klinkt interessant en hou ik even in mijn achterhoofd. Ik gebruik nu 2 stuks XL6009’s voor de DC gloeispanning. Dat gaat overigens ook prima, tot zo’n dikke 1A per regelaar in ieder geval, met Schottky diodes als gelijkrichter vanaf de 6.3V wikkeling en met een paar dikke elco’s.

Groeten, Gerrit
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

De Houten omlijsting is klaar
Aluminium besteld zondag dus met wat geluk volgende week binnen
Dan het boor en freeswerk
Bijlagen
FCAEE908-418E-42E3-95E3-E78A8A38BB31.jpeg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door hardbats »

Mooi setje eiken plinten!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door peterl »

[quote="OpaBert"]De Houten omlijsting is klaar
Aluminium besteld zondag dus met wat geluk volgende week binnen
Het begin is er weer, kan je weer klussen :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
OpaBert schreef:
De Houten omlijsting is klaar
Aluminium besteld zondag dus met wat geluk volgende week binnen
Het begin is er weer, kan je weer klussen :lol:
Ben als het kan bezig steeds bezig aan die Canwell Alleen dat gaat niet zo vlug
Kwakkel wat met de gezondheid schiet niet op zo :-s
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Aluminium is al weer een week of 2 in huis
Begonnen aan het trafo huis
En ik heb de kopse kanten op hoogte gefreesd , er moet een klein hoekje uit voor de trafo kappen
Die heb ik vandaag gezet en ben zeer tevreden met het resultaat
Het is maar een zelfgemaakt ding , en kan er strak zetwerk mee doen
Het randje aan de onder kant kan ik in de midden een gaatje boren en het op de bovenplaat vast schroeven en uiteraard ook aan het 10 mm dik plaatje op de kopse kanten daar wordt het met meerdere m3 boutjes vast geschroefd
Bijlagen
E1D98911-F42D-4AC7-8B44-D035AAEAE520.jpeg
109DFA69-9E88-4B02-982F-FDF292D8FC2A.jpeg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door peterl »

Da's heel mooi gelukt Bert, ziet er strak omgezet uit.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Ja Zeer tevreden over Peter
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Kappa7 »

Dat is mooi zetwerk.
Ben benieuwd naar je methode eigenlijk.
Loop hier ook wel te klooien met hoeklijn een bankschroef en wat lijmklemmen maar zo strak is dat me nog niet gelukt.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Ik zal er wat foto, s van maken , sta daar alleen met erg weinig licht
Kijken of ik er wat licht bij kan maken maandag, ellende met die aan huis bezorgen is dat je een email krijg dat ze tussen 10-1400 uur komen bezorgen , dan om 14:30 nog niks en klik je weer op tracking ze de tijd hebben aangepast naar 16 uur
En zit je zo weer een dag uit het raam te kijken bij elke autodeur die dicht gegooid wordt :roll:
Het is met een wat hoekijzer en een slijptol en een laspost te bouwen
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door peterl »

OpaBert schreef: za 27 nov 2021, 13:08
Ik zal er wat foto, s van maken , sta daar alleen met erg weinig licht
Kijken of ik er wat licht bij kan maken maandag, ellende met die aan huis bezorgen is dat je een email krijg dat ze tussen 10-1400 uur komen bezorgen , dan om 14:30 nog niks en klik je weer op tracking ze de tijd hebben aangepast naar 16 uur
En zit je zo weer een dag uit het raam te kijken bij elke autodeur die dicht gegooid wordt :roll:
Het is met een wat hoekijzer en een slijptol en een laspost te bouwen
Ik ken dat met die bezorg diensten :lol:
Ik heb een extra bel in de garage geplaatst, omdat ik de pakketdienst anders ook altijd mis en dat werkt goed.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: za 27 nov 2021, 13:26
OpaBert schreef: za 27 nov 2021, 13:08
Ik zal er wat foto, s van maken , sta daar alleen met erg weinig licht
Kijken of ik er wat licht bij kan maken maandag, ellende met die aan huis bezorgen is dat je een email krijg dat ze tussen 10-1400 uur komen bezorgen , dan om 14:30 nog niks en klik je weer op tracking ze de tijd hebben aangepast naar 16 uur
En zit je zo weer een dag uit het raam te kijken bij elke autodeur die dicht gegooid wordt :roll:
Het is met een wat hoekijzer en een slijptol en een laspost te bouwen
Ik ken dat met die bezorg diensten :lol:
Ik heb een extra bel in de garage geplaatst, omdat ik de pakketdienst anders ook altijd mis en dat werkt goed.
Eer ik uit de schuur ben en bij de voordeur ben is die bus al weer weg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Je hebt zeker behoorlijk dik aluminium gebruikt Bert.
Het lijkt op de foto wel 3mm.
Mijn zetbank kan hooguit 2 mm aan en dan ook nog niet eens over de volle breedte (800mm).
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: za 27 nov 2021, 14:31
Je hebt zeker behoorlijk dik aluminium gebruikt Bert.
Het lijkt op de foto wel 3mm.
Mijn zetbank kan hooguit 2 mm aan en dan ook nog niet eens over de volle breedte (800mm).
Hoi Douwe George 2 mm dik is het en ik kan iets van 400 - 500 mm breed omzetten dat gaat vanzelf
3 mm dik heb ik nog nooit geprobeerd
ik zet het met 2 lijmtangen op mijn werkbank vast
Het is behoorlijk stuk hoekijzer 6 mm dik en was iets van 40 x 60 mm was 100 mm overblijfsel van een cnc project
En mijn handvaten zijn 16 mm rond ijzer iets van 400 mm lang denk ik
Bovenste stuk waarmee ik het aluminium vast klem met 2 M10 bouten en die worden in zeskant 20 mm en 50 lang geschroefd
Anders is de schroefdraad zo lam na een paar keer en krijg je de RVS bout die ik gebruik er niet eens meer uit
Dat heb ik eerder met een Antenne mast tegen
De zetbalk is een strip van 10mm x 40 mm waar ik een tweede strip heb opgelast 25x10 mm heb en is het een T geworden dat heb ik voorgespannen
op de uiteinde een 1 mm boortje onder gelegd vastgelast boortje eronder uit en in de midden met een lijmtang naar beneden gedrukt en vast gelast , heb het gevoel dat ik gerust een 2 mm boortje had kunnen gebruiken
In Theorie :roll: drukt het in de midden drukt het nu harder als op het uiteinde
De zetbalk heb ik sleuven in gemaakt waar een m6 inbusbout tegen die bout gedraaid kan worden en kan ik de zetbalk voor en achteruit plaatsen , dat bepaald mede de dikte wat je zetten kan
De zetbalk :D Tijzer is afgeschuind zodat ik meer dan 90 graden kan zetten Door de haak in vak termen :lol:
Het is een zooitje bij elkaar gezocht ijzer en het daarmee gemaakt
Het kan veel mooier en beter dus Maar het werkt best goed O:)
Beter iig dan het prul wat ik bij HBM had gekocht
Vreemd detail Toen ik klaar was kreeg ik ongevraagd beschrijvingen tegen op YouTube
Bijlagen
1F275C6C-8AB8-40AF-8941-AF62B27CD483.jpeg
350CA0BB-69B4-499E-B6B2-648531E7D19B.jpeg
Onderkant
Onderkant
A562B8F7-A746-43F1-8B6E-0F005238A1AA.jpeg
Closeup scharnier pen 10 mm
Closeup scharnier pen 10 mm
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Kappa7 »

Netjes, maar begrijp ik dat je de hefboom nu naar beneden drukt in tegenstelleng tot een normale zet bank waar je meestal van onder naar boven gaat.
Slim bedacht, je hebt zo niet het probleem dat je de werkbank dan om hoog zou trekken.
Plaats reactie